Ocena efektywności pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
Katarzyna Leśniewska,
Instytut Raabe, kierownik Wydziału Specjalnych Potrzeb
Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Spotkanie poprowadziła
Katarzyna
Leśniewska z Instytutu
Raabe, kierownik Wydziału Specjalnych Potrzeb
Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji. Na początku zapoznała ona
uczestników spotkania z regulacjami prawnymi dotyczącymi oceny
efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w
szczególności z wymogami dotyczącymi częstotliwości
przeprowadzania takiej oceny. Następnie zdefiniowała efektywność
jako wybór właściwych celów oraz sprawność działań podjętych do
ich realizacji, by zaproponować podział przeprowadzania oceny
tej efektywności na dwa komponenty. Pierwszym z nich miałby być
proces monitorowania udzielanej pomocy, usystematyzowana
obserwacja zachodzących zmian, zaś drugim – ewaluacja, a więc
obiektywna ocena działań, przeprowadzona na podstawie danych
zebranych na etapie monitorowania. Tak przeprowadzona ocena daje
możliwość wyciągnięcia wniosków i sformułowania zaleceń na
następne okresy udzielania pomocy.
W dalszej części spotkania prowadząca przedstawiła przykładowe
sposoby prowadzenia dokumentacji zachodzących zmian, a także
wyjaśniła, jak prawidłowo formułować cele swoich działań
wykorzystując zasadę SMART (cel prosty, mierzalny, osiągalny,
ambitny, realistyczny oraz określony w czasie). Doradziła
również, jak trafnie wyciągać wnioski z dokonanych obserwacji
oraz proponować zmiany dalszych działań.
Na koniec prelegentka podkreśliła znaczenie udziału ucznia w
procesie udzielania mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na
podstawie danych dostarczonych przez UNESCO wskazała czynniki
mające wpływ na skuteczność edukacji uczniów ze specjalnymi
potrzebami, do których zaliczyła zaangażowanie uczniów,
negocjowanie indywidualnych celów nauczania, praktyczne
działanie i udzielanie uczniowi informacji zwrotnej, stałe
ocenianie procesu uczenia się oraz wsparcie udzielane zarówno
uczniom jak i nauczycielom. Przedstawiła też pytania, które mogą
pomóc przy pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi
potrzebami, opracowane przez nią na podstawie 12 pytań Gallupa.
Na koniec prowadząca zasygnalizowała, że w świetle obecnie
obowiązujących przepisów większa odpowiedzialność za nadzór nad
postępami ucznia spoczywa na nauczycielach. Zasugerowała też
potrzebę wyznaczenia przez zespół dokonujący oceny jednolitej
strategii, by usprawnić współpracę i uniknąć obarczania winą
poszczególnych jego członków.
|