Seminarium dla szkół
podstawowych
Ryszard Sikora, OSKKO
Stara
podstawa programowa koncentrowała się na opisie procesu
kształcenia, nowa formułuje treści nauczania w formie wymagań,
określając co uczeń ma umieć po zakończeniu każdego etapu
nauczania. Nie wyklucza to poszerzenia zakresu nauczania.
Nowe rozporządzenie o ramowych planach nauczania wprowadza
pojęcia już znane i określa nowe:
·
minimalny wymiar godzin – liczby godzin koniecznych do
zrealizowania przez nauczyciela podstawy programowej,
·
tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla
ucznia,
· minimalny
wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów
niepełnosprawnych,
· tygodniowy
wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów
niepełnosprawnych.
·
inne rozumienie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, które
teraz mogą być przeznaczone wyłącznie na zwiększenie liczby
godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
Nowa podstawa programowa wprowadza także zmianę nazw niektórych
zajęć:
·
informatyka – zajęcia komputerowe,
·
technika – zajęcia techniczne,
·
godziny do dyspozycji wychowawcy – zajęcia z wychowawcą.
Do planu nauczania wprowadza się też zajęcia realizowane na
podstawie odrębnych przepisów, m.in. religia i etyka, wychowanie
do życia w rodzinie, zajęcia języka mniejszości narodowej oraz
prowadzenie oddziałów sportowych.
Organ prowadzący ma możliwość przyznania szkole dodatkowych
godzin, ale nie więcej niż 3 na oddział tygodniowo. Dyrektor
może je przeznaczyć na:
·
zwiększenie liczby godzin zajęć obowiązkowych,
·
realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających
zainteresowania uczniów (dodatkowy język obcy lub przedmiot, dla
którego nie została ustalona podstawa programowa).
Realizacja podstawy programowej (czyli wymaganej minimalnej
liczby godzin na przedmiot) jest zaplanowana na 32 tygodnie
rocznie. Godziny nadmiarowe powstają jako różnica między
minimalną liczbą godzin wynikających z rozporządzenia a liczbą
godzin wynikającą z organizacji roku szkolnego. Można je
przeznaczyć na wycieczki, uroczystości szkolne, uzupełnienie
zajęć wynikających z nieobecności nauczyciela itp.
Program nauczania traci status ministerialny, pozostaje w gestii
szkoły. Program do użytku w szkole dopuszcza dyrektor na wniosek
nauczyciela, który może przedstawić program:
·
opracowany samodzielnie lub we współpracy z inny nauczycielem,
·
opracowany przez innego autora,
·
opracowany przez innego autora z dodanymi zmianami.
Jak powinna być przygotowana szkoła do przyjścia sześciolatków?
Najlepszym wyjściem jest zebranie całego oddziału sześciolatków.
Należy także przygotować nauczycieli klas IV - VI do pracy z
dziećmi młodszymi o rok.
|