Seminarium dla szkół
ponadgimnazjalnych ogólnokształcących
Bogna Skoraszewska,
OSKKO
Spotkanie
zostało podzielone na dwie części. Na wstępie zostały
zaprezentowane zmiany organizacyjne, które mają nastąpić od 1
września 2012 roku w funkcjonowaniu szkół ponadgimnazjalnych
ogólnokształcących. Prelegentka skupiła się na omówieniu podstaw
prawnych wchodzącego systemu, ramowych planach nauczania,
koncepcji organizacji pracy w szkole, ofercie edukacyjnej szkół,
szkolnych planach nauczania oraz sposobach monitorowania
realizacji podstawy programowej.
Od przyszłego roku szkolnego nastąpi wiele zmian dotyczących
wymiaru godzin poszczególnych przedmiotów, które należy
realizować w toku trzyletniego nauczania. Dotyczą one zarówno
przedmiotów realizowanych w zakresie podstawowym jaki i
rozszerzonym. Poruszono również kwestię nauki języków obcych
nowożytnych, wychowania fizycznego, religii oraz przedmiotów
uzupełniających. Zwrócono uwagę, że zapisy rozporządzenia
dokładnie określają tygodniową liczbę godzin dla ucznia w
poszczególnych latach nauki.
Następnie
Pani Bogna Skoraszewska przedstawiła koncepcję organizacji
nauczania w swojej szkole. Koncepcja ta zakłada, że uczniowie na
etapie rekrutacji wybieraliby dwa przedmioty rozszerzone w
ramach oddziału. Od klasy drugiej dobieraliby trzeci przedmiot
rozszerzony, który realizowany byłby w zespołach klasowych lub
grupach międzyoddziałowych. W klasie drugiej i trzeciej
wybieraliby też zajęcia uzupełniające rozwijające
zainteresowania i uzdolnienia oraz ułatwiające wybór kierunku
dalszego kształcenia. Języki obce, tak jak do tej pory,
realizowane będą w grupach międzyoddziałowych, uwzględniających
poziom zaawansowania
Druga część seminarium została poświęcona na dyskusję. Wśród
słuchaczy znalazło się bardzo dużo głosów, wątpliwości oraz
obaw, co do nowych wytycznych. Poruszane były zagadnienia
związane z m.in.:
•
zmiany w realizacji zajęć z wychowania fizycznego (czy mogą być
koedukacyjne, jak rozbijać godziny realizowane fakultatywnie),
•
czy jeden przedmiot może prowadzić więcej niż jeden nauczyciel
np. pierwszy w zakresie podstawowym, a drugi w rozszerzonym,
•
jak mają być realizowane zajęcia z przyrody i przez kogo,
•
jak zorganizować laboratoria i zajęcia praktyczne z chemii.
|