Co nowego w nowych
mediach?
dr
Monika Kaczmarek-Śliwińska, Instytut Neofilologii i Komunikacji
Społecznej Politechniki Koszalińskiej
Zadaniem dr Moniki Kaczmarek-Śliwińskiej z Instytutu
Neofilologii i Komunikacji Społecznej Politechniki Koszalińskiej
było zapoznanie dyrektorów
szkół z tematem nowych mediów, ich
rodzajami oraz znaczeniu jakie mają we współczesnym świecie
wśród młodych ludzi.
Wykład był niejako wstępem teoretycznym do spotkania wieczornego
o zbliżonej tematyce. Założeniem prelekcji było przedstawienie
zjawiska nowych mediów, rodzajów treści i ich nośników, a także
rodzajów zachowań w sieci.
Na początek przedstawiono uczestnikom pojęcie nowych mediów i
wytłumaczono słuchaczom fakt, że nowe media pojawiały się
systematycznie począwszy od zaistnienia telewizji. Następnie
przedstawiono mapę współczesnych mediów oraz najważniejsze
portale internetowe. Znalazły się tam wszystkim bardziej znane,
takie jak: Facebook, nk.pl, Golden Line, Blip, Tweeter itp.
Prelegentka ukazała zmianę jaka nastąpiła w internecie w 2004
roku w momencie pojawienia się web 2.0. Zasadniczą różnicą,
zdaniem prezentującej była zmiana funkcji internauty. Przeciętny
człowiek już nie jest tylko konsumentem treści, ale także je
tworzy i dzieli się nimi z innymi. Użytkownicy sieci stali się
kreatorami treści.
Pokazano role, jakie może przybierać internauta:
·
twórca treści,
·
komentator,
·
zbieracz,
·
społecznościowiec,
·
obserwator.
Prowadząca przedstawiła badania na temat ww. grup, z których
wynika, że większość internautów to twórcy.
Jednym z paradoksów dzisiejszego świata jest postrzeganie sieci
jako miejsca zagrożeń dla młodych ludzi. Ponieważ w większości
przypadków nikomu nie może się stać krzywda, to rodzice i
edukatorzy powinni zmienić podejście do tego zagadnienia.
W dalszej części prelegentka przedstawiła różnice pokoleniowe
wynikające z użytkowania nowych mediów – począwszy od zmian
anatomicznych (np. inne ukształtowanie kości kciuka spowodowane
częstym pisaniem sms-ów) po intelektualne (inny rodzaj
pobudzania mózgu u młodych ludzi). Zaskoczeniem może się wydawać
fakt, że w grupie czteroletnich dzieci więcej potrafi korzystać
z Internetu niż jeździć na rowerze.
Do niedawna mówiono o ludziach, że są obywatelami świata.
Dzisiaj coraz częściej pojawia się pojęcie – cyfrowi tubylcy.
Prelegentka pokazała też udział rodziców w korzystaniu z
komputera. Przedstawiła zagrożenia dla dzieci. Młodzi ludzi żyją
ciągle podłączeni do sieci – always on – posiadają cyfrowe
obywatelstwo, a dorośli ludzie są niejako imigrantami lub
intruzami w tamtym świecie, gdyż nie wychowali się w nim, a
dopiero uczą się jego realiów.
Końcowa część wykładu została przeznaczona na przedstawienie
poszczególnych rodzajów aktywności internetowej na przykładach.
Prelegentka przedstawiła zrzuty ekranów zawierających
przykładowe treści na najpopularniejszych portalach
społecznościowych i blogach, oraz pokrótce zaprezentowała
charakterystykę każdego z nich. |