Spotkanie z
Minister Edukacji Narodowej, Krystyną Szumilas.
Minister Krystyna Szumilas rozpoczęła spotkanie od nakreślenia,
jak w jej rozumieniu powinien przebiegać proces podnoszenia
jakości kształcenia w Polsce. Wskazała przede wszystkim, że po
przeprowadzeniu reformy prawnej musi nastąpić etap wprowadzania
zmian w praktyce, a także, że potrzeba czasu, by móc skutecznie
ocenić efekty tych zmian. Pani Minister podkreśliła również
istotną rolę zewnętrznej ewaluacji przeprowadzanych działań,
jako przykład podając międzynarodowe badanie PISA, z którego
Polska korzysta.
Następnie Pani Minister przeszła do omówienia najważniejszych
zadań, które stawia sobie MEN. Jako pierwsze z nich podała
potrzebę reorganizacji wychowania przedszkolnego, które odgrywa
znaczącą rolę w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci z różnych
środowisk. Prelegentka wskazała na wzrastający odsetek dzieci
objętych edukacją przedszkolną, widoczny w ostatnich latach we
wszystkich grupach wiekowych. Następnie omówiła dwie skorelowane
ze sobą zmiany proponowane przez MEN – obowiązek przedszkolny
pięciolatków oraz wchodzący w życie w 2014 roku obowiązek
szkolny sześciolatków. Pani Minister przyznała, że choć w
większości szkół podstawowych już teraz uczą się sześciolatki,
to jednak zdarzają się gminy, gdzie do pierwszej klasy nie
uczęszcza ani jedno dziecko w tym wieku. Dlatego też w odczuciu
K. Szumilas niezbędna jest otwarta dyskusja z udziałem władz
samorządowych, rodziców, dyrektorów szkół i nauczycieli.
Prelegentka wyraziła również nadzieję, że projekt MEN stanie się
przyczyną zmiany nastawienia do kształcenia małych dzieci.
Wskazana byłaby debata, czy nie warto odejść od lekcyjnego
„formalizmu” na rzecz metody, która w większym stopniu kładłaby
nacisk na kreatywność dziecka i rozbudzała w nim ciekawość
świata.
Dalszą część swojej wypowiedzi
Krystyna Szumilas poświęciła
zagadnieniu reformy szkół ponadgimnazjalnych, przypominając o
nowej podstawie programowej, która będzie obowiązywać od 1
września 2012 roku. Prelegentka podkreśliła dwie funkcje, które
licea ogólnokształcące powinny godzić ze sobą, by w pełni
realizować zadanie edukacji młodzieży. Z jednej strony placówki
te muszą zapewnić uczniom wykształcenie ogólne, a więc
wszechstronne, z drugiej zaś powinny przygotować ich do
rozpoczęcia studiów wyższych, dostarczając pogłębionej wiedzy z
wybranych przedmiotów. Efektywne połączenie tych dwóch zadań
będzie według Pani Minister możliwe dzięki mającemu wejść w
życie projektowi MEN. Zakłada on w drugiej klasie liceum
dokonanie przez ucznia wyboru co najmniej dwóch przedmiotów
rozszerzonych, przy jednoczesnej dalszej nauce tzw. przedmiotów
uzupełniających. Nie są natomiast jeszcze znane zasady na jakich
przeprowadzony zostanie egzamin maturalny w 2015 roku, jednak
mówczyni zapewniła, że chce przedstawić jej przed rozpoczęciem
roku szkolnego 2012/13.
Następnie
prelegentka zaapelowała o aktywny udział w
przeprowadzaniu zmian w systemie edukacji. Podkreśliła, że
skuteczność reform zależy od współpracy MEN z dyrektorami szkół
i nauczycielami, oraz zapowiedziała realizację projektu
pilotażowego e-nauczyciel. Szczegóły dotyczące tego
przedsięwzięcia przedstawiła towarzysząca Pani Minister Joanna Berdzik, podsekretarz stanu w MEN, zapewniając o jego
komplementarności z programem „Cyfrowa Szkoła”.
Na koniec Krystyna Szumilas odpowiedziała na pytania uczestników
spotkania, wyjaśniając m.in. kwestie związane z egzaminami po
szkołach zawodowych, e-podręcznikami czy funkcjonującym od 3 lat
nowym systemem nadzoru pedagogicznego.
|