STRONA GŁÓWNA OSKKO MATERIAŁY DO POBRANIA PIĄTEK 29.02.2008 SOBOTA 1.03.2008 NIEDZIELA 2.03-2008 FOTOGRAFIE

LISTA UCZESTNIKÓW

V OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY
i V Walne Zebranie Członków OSKKO

OSKKO, Miętne, 29.02 - 2.03.2008r

KONFERENCJA  DYREKTORÓW SZKÓŁ, PRACOWNIKÓW ORGANÓW PROWADZĄCYCH I  ORGANÓW NADZORU PEDAGOGICZNEGO
ZRZESZONYCH w OSKKO

organizator:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty


Partnerzy organizacyjni i merytoryczni:

oraz:

STRONA GŁÓWNA OSKKO MATERIAŁY DO POBRANIA PIĄTEK 29.02.2008 SOBOTA 1.03.2008 NIEDZIELA 2.03-2008 FOTOGRAFIE

LISTA UCZESTNIKÓW

PIĄTEK, 29 lutego 2008r.
Początek konferencji.

W  piątek, 29 lutego 2008r w Miętnem rozpoczęła się piąta doroczna Konferencja OSKKO. Udział w niej wzięło ponad 330 osób - członków Stowarzyszenia i zaproszonych gości. Ze Stowarzyszonymi spotkała się m.in. Minister Edukacji Narodowej, przedstawiciele PISA i Najwyższej Izby Kontroli.

Obrady otworzyła Joanna Berdzik, Prezes Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty. Powiedziała m.in.: Za nami  lata wspólnych planów i działań. Byliśmy grupą 113 dyskutantów forum internetowego. Spośród nich 15 osób, członków - założycieli Stowarzyszenia  spotkało się tu, w Miętnem, latem 2003r i powołało do życia Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. Jak pokazała przyszłość, mieliśmy się stać największym społecznym ruchem osób kierujących szkołą w historii polskiej oświaty.

W 2004r po raz pierwszy spotkaliśmy się na konferencji OSKKO  i Walnym Zebraniu w Miętnem. Dziś jest nas ponad 3000 osób i co miesiąc przybywa ponad setka. Dorównaliśmy organizacjom innych krajów Europy. Działamy wraz z nimi na poziomie międzynarodowym. Wywieramy realny wpływ na politykę oświatową naszego państwa  i, co najważniejsze, wspieramy się wzajemnie w całym kraju, dzielimy doświadczeniami. Przestaliśmy być sami w swoich gabinetach. Sprawiliśmy też, że polscy dyrektorzy, urzędnicy samorządu i nadzoru pedagogicznego zyskali świadomość iż są odrębną grupą zawodową – kadry kierowniczej oświaty. Dziękujemy za możliwość wspólnej pracy i dyskusji, przez te lata. Wspólnie  tworzymy coś ważnego.

Czytelników relacji zapraszamy na stronę materiałów konferencyjnych, gdzie zamieszczamy wszystkie prezentacje występujących i materiały informacyjne.

Wyniki badania PISA 2006, wnioski. Spotkanie z polskim zespołem PISy.
Kierownik Zespołu - doc. dr hab. Michał Federowicz. Prezentacja do pobrania. Raport PISA 2006 do pobrania
Przedstawiając wyniki pomiaru PISA 2006, zespół PISA proponuje debatę zatytułowaną: Syndrom niedokończonej reformy.

Wnioski z badań pokazują zarówno osiągnięcia oświaty, jak
i charakterystyczne dla niej zaniechania.

Główna dziedzina pomiaru w badaniu PISA 2006 objęła umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych. Rezultaty testu zostały ujęte zbiorczo dla całej dziedziny oraz w rozbiciu na podskale umiejętności. Wynik ogólny polskich uczniów (498 pkt) nie różni się od przeciętnego w krajach OECD. Natomiast porównanie rezultatów polskich uczniów w zakresie poszczególnych rodzajów umiejętności pokazuje istotne różnice, często wynikające ze słabości polskiej szkoły. Słabości te są obserwowane zarówno na poziomie gimnazjum, jak i w szkołach pogimnazjalnych każdego typu. Średnie wyniki na zbiorczej skali w podziale na typy szkół oraz różnice między nimi a wynikami na skalach dla trzech wyodrębnionych w badaniu rodzajów umiejętności pokazuje tabela1 (Różnice między umiejętnościami rozumowania w naukach przyrodniczych w poszczególnych typach szkół):

  Wynik ogólny rozpoznawanie zagadnień naukowych Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy Interpretacja i wykorzystywanie wyników  i dowodów naukowych
Gimnazja 498 -15 8 -4
LO 575 -21 6 4
Technika 499 -19 12 -3
Licea profilowane 488 -12 3 -3
ZSZ 408 -12 12 -19

Główne wnioski, dotyczące umiejętności matematycznych polskich uczniów, sformułowane na podstawie wyników PISA 2003, zachowują swoją aktualność. W szczególności przytoczony powyżej „problem górnej ćwiartki” pozostaje nierozwiązany. Trzeba podkreślić, że dalsze ćwiczenie algorytmów nie daje szansy na istotne pogłębienie umiejętności matematycznych.

Drogą autentycznej poprawy jest rozwijanie umiejętności modelowania i rozumowania matematycznego. Wymaga to zasadniczych zmian w metodach pracy z uczniami na lekcjach matematyki.

Uwarunkowania przywództwa. Wyzwania i uwarunkowania systemowe
Dr Grzegorz Mazurkiewicz, UJ. Prezentacja do pobrania.

Dr. Mazurkiewicz powiedział m.in.: Jak zmieniać rzeczywistość we własnej szkole? Po pierwsze przyjąć odpowiednią postawę wobec siebie, świata i innych ludzi. Otwartość, gotowość do pomagania sobie i innym. Gotowość do dbania o swoich nauczycieli i uczniów daje nam podstawę do budowanie relacji i klimatu, które wesprą efektywną współpracę całego zespołu.

Szkolni liderzy odpowiadają za samopoczucie, postawę poszukiwania, chęć do poznawania świata wśród uczniów i nauczycieli. Za radość jaką przynosi proces uczenia się i rozwoju. Konieczne jest tu przyjęcie postawy „otwartego i krytycznego badacza”. Dyrektor – profesjonalista lub dyrektorka – profesjonalistka czy też naczelnik oświaty autentycznie wspierający szkoły, którymi zarządza znają najnowsze badania na temat istotnych problemów oświatowych, biorą udział w profesjonalnym dyskursie, uczestniczą w pracach różnych grup i sieci obecnych w obszarach związanych z edukacją. Są świadomi i ciągle analizują potrzeby lokalnej społeczności oraz są zaangażowani w badania własnego działania (action research). W ten sposób liderzy oświatowi wyrabiają w sobie nawyk samopoznania i refleksji, które są istotnym elementem uczenia się zarówno indywidualnego, jak i organizacyjnego. Jednym z najważniejszych etapów uczenia się liderów jest odkrywanie i uświadamianie sobie własnych założeń na temat oświaty i teorii stosowanych do wyjaśniania dylematów, rozwiązywania problemów i codziennego rozumienia rzeczywistości. Phillip Schlechty nazywa to uporządkowaniem własnych przekonań – nie uda się poprowadzić innych trudną ścieżką zmiany dopóki nie zdamy sobie jasno sprawy z tego w co wierzymy, z tego co naprawdę chcemy osiągnąć poprzez swoje działania .

Spotkanie piątkowe zakończyło się uroczystą kolacją.

STRONA GŁÓWNA OSKKO MATERIAŁY DO POBRANIA PIĄTEK 29.02.2008 SOBOTA 1.03.2008 NIEDZIELA 2.03-2008 FOTOGRAFIE

LISTA UCZESTNIKÓW

Sobota, 1 marca 2008r.

Spotkanie z władzami MEN.

I. wizyta Katarzyny Hall, Ministra Edukacji Narodowej

Prezentacja minister do pobrania.

Katarzyna spędziła z uczestnikami konferencji ok. 3 godzin, przedstawiając w spójny sposób wizję zmian w oświacie oraz odpowiadając na pytania. Minister szczegółowo przedstawiła zamierzenia swojego resortu sformułowane pod hasłem „Szkoła przyjaźnie wymagająca”.

Najważniejsze kierunki działań ministerstwa zogniskują się wobec czterech zakresów: jakości w edukacji, spójności społecznej, efektywności finansowania oraz otwartości na świat.

Do najważniejszych zadań ministerstwa, Katarzyna Hall zaliczyła: upowszechnianie edukacji przedszkolnej, obniżenie wieku szkolnego, reformę programową oraz pomoc rodzinom migrującym w edukacji dzieci. W związku z koniecznością upowszechniania edukacji przedszkolnej (Polska ma, w porównaniu do państw UE, bardzo niski odsetek dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego) ministerstwo planuje zagwarantowanie każdemu dziecku co najmniej rocznej edukacji przedszkolnej przygotowującej do nauki w szkole, zapewnienie dzieciom przynajmniej 12 godzin edukacji przedszkolnej tygodniowo oraz zróżnicowanie form edukacji przedszkolnej.

MEN rok 2008/2009 ogłasza rokiem przedszkola i na ten właśnie  rok zakłada pracę nad zbudowaniem przekonania społecznego o niezwykłej wadze wychowania przedszkolnego jako czynnika wyrównywania szans oraz na prawne, finansowe i programowe wsparcie nowych form edukacji przedszkolnej.

Z tym wiąże się przekonanie o konieczności obniżenia wieku, w którym dzieci powinny rozpoczynać naukę w szkole.

W wypowiedzi swoje miejsce znalazły również problemy uczniów, którzy wraz z rodzicami opuszczają nasz kraj. K. Hall zwróciła uwagę, że konieczna jest kampania informacyjna zarówno o kształceniu dzieci poza granicami, jak i drodze powrotu do polskiego systemu edukacji. Do tego zakresu należy również wspieranie polskich szkół poza granicami kraju,  przygotowanie nowych podręczników.

Następnie  minister krótko omówiła wyniki badań PISA, odnosząc je do planów zmian w programach szkolnych i koniecznej zmianie w metodach pracy z uczniem. Wiele uwagi poświęciła dodatkowej ofercie edukacyjnej kierowanej do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Po przedstawionej przez minister spójnej koncepcji długofalowych zmian w oświacie nastąpiła dyskusja. Pytania z sali zadawali:  Marek Wąsik (Olsztyn), Leszek Siekierski (Bydgoszcz), Halina Pluta (Chocianów) Grażyna Woźniak (Radom), Dorota Czerwonka (Milanówek), Krzysztof Anklewicz (Świdnica), Piotr Danielewicz (Braniewo).

Dotyczyły one głównie doprecyzowania przedstawionych propozycji  zmian w odniesieniu do kalendarium ich wprowadzania,  który przedstawiła minister.

Pytano o szczegółowe zmiany w ramowych planach nauczania (języki obce w nauczaniu zintegrowanym, wprowadzenie 2 języka obcego w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego, organizację kształcenia modułowego w szkołach ponadgimnazjalnych ogólnokształcących) oraz kwestii ich finansowania.

 

Marek Wąsik pytał czy sprawdzian po szóstej klasie musi być obowiązkowy. Minister odpowiedziała, że zmiany te wymagają szerokich konsultacji, które zostały rozpoczęte i na dzień dzisiejszy nie może przedstawić ich ostatecznych wyników. Zwróciła uwagę na fakt, że w przypadku wpisania przedmiotów do ramowych planów nauczania, pieniądze na ich realizację będą zabezpieczone w subwencji. 

Na pytanie Krzysztofa Anklewicza dotyczące przyszłości szkół ponadgimnazjalnych zawodowych w szczególności techników minister odpowiedziała, że zgodnie z propozycją kalendarza zmian, dookreślenie szczegółów w obszarze szkolnictwa zawodowego, w tym typów szkół,  będą możliwe za 2 lata.

Udzielając odpowiedzi na pytanie zadane przez Grażynę Woźniak wyjaśniła, że diagnoza przesiewowa sześciolatków  będzie przeprowadzana przez nauczycieli przedszkoli, a w przypadku wątpliwości,  dzieci będą kierowane do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu potwierdzenia gotowości szkolnej.

Dorota Czerwonka zapytała czy przewidywane są zmiany w kształceniu nauczycieli? Minister odpowiedziała, że MEN podjął rozmowy z rektorami wyższych uczelni. Proces rozmów będzie kontynuowany i w zależności od jego wyników zostaną podjęte odpowiednie działania w tym zakresie.

Zarząd i Komisja Rewizyjna OSKKO z Minister Edukacji Narodowej. Od lewej: Ryszard Sikora - Przewodniczący KR OSKKO, Ewa Halska - Zarząd OSKKO, Joanna Berdzik - Prezes Zarządu OSKKO, Bogna Skoraszewska - Zarząd, Katarzyna Hall - Minister Edukacji Narodowej, Sławomir Lipiński - KR OSKKO, Anna Burec-Kobiałka - KR OSKKO, Ewa Czechowicz - Sekretarz, Marek Pleśniar - Zarząd, dyrektor Biura OSKKO.

II. Spotkanie z wiceministrem edukacji, sekretarzem stanu, Krystyną Szumilas.
Minister Krystyna Szumilas wprowadziła uczestników konferencji w tematykę wynagrodzeń nauczycieli, mówiąc, ze związki zawodowe na samym początku  negocjacji wskazały, że musi wzrosnąć stawka dla nauczycieli stażystów i że musi wzrosnąć stawka dla nauczycieli po SN i nauczycieli zawodu, bo oni właśnie są w najniższej stawce w tabeli wynagrodzenia. MEN wziął pod uwagę te właśnie propozycje związków zawodowych.

Odstąpiono od tradycji, która była do tej pory tzn. podwyżki obejmującej w równym stopniu wszystkie okienka tabeli.  W tym roku MEN podszedł do tabeli w taki sposób: policzono, ile wydano by pieniędzy gdyby każda stawka z tabeli wzrosła o 10% i to jest ta pula pieniędzy w skali kraju, która minister dysponował na podwyższenie stawki wynagrodzenia zasadniczego i ustalono, że są dwa wyjścia. Albo dać wszystkim po równo, albo spróbować w tej tabeli zmienić te negatywne rzeczy, które w systemie są, czyli chociażby podwyższyć stawkę dla  nauczycieli stażystów, aby nie było konieczności angażować dodatkowych pieniędzy spoza systemu. Zaproponowano 200 zł wzrostu dla nauczyciela stażysty i dla nauczyciela kontraktowego i 180 zł wzrostu stawki nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Na 16 cyferek w tabeli tylko w jednym miejscu nie został osiągnięty 10% wzrost wynagrodzenia. Wszystkie pozostałe grupy maja powyżej 10%. Wciąż jednak obracamy się w tej puli pieniędzy, która jest.

Związki zawodowe przyszły na negocjacje z propozycjami, które wykraczały poza delegacje ministra edukacji dotyczące tych negocjacji. Pojawiła się np. propozycja by zwiększyć wynagrodzenie zasadnicze o 50%, W efekcie w  tabeli płac pojawiło się  200 złotych dla nauczyciela stażysty i kontraktowego oraz 185 dla  mianowanego i dyplomowanego.

W wyniku stanowiska związków zawodowych i ministerstwo wycofało się z propozycji naliczania dodatku za wychowawstwo dla nauczycieli przedszkola.

Pani Minister szczególnie podkreśliła, że gdy mamy średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego powyżej 3800 to stanowi to podwyżkę w stosunku do ubiegłego roku o 345 zł. Czyli ME i rząd przekazuje samorządom terytorialnym kwotę 345 zł. Po to, żeby samorząd w tej swojej części wynagrodzenia wypłacił większe dodatki. Jeśli rząd przekazuje  taką kwotę, a w tabeli wynagrodzenia zasadniczego daje 185 zł., to po stronie samorządu terytorialnego leży obowiązek zwiększenia dodatków o 160 złotych. Tak w tej chwili wygląda prawo i KN, która zabezpiecza te środki.

To rozporządzenie zostało pozytywnie zaopiniowane przez samorządy terytorialne, związki zawodowe nie uzgodniły z MEN na razie tego rozporządzenia, ale jest konieczność zakończenia tego procesu, bo pieniądze na kontach samorządów już są, już leżą. Jeśli rozporządzenie nie byłoby podpisane – to te pieniądze nie trafią do kieszeni nauczyciela, a one już są i już mogą być wypłacane.
Będą wypłacane od 1 stycznia 2008. Samorząd ma najpóźniej do 5 maja te środki wypłacić.

Minister zaapelowała także, żeby zastanowić się, jak to zrobić, żeby rzeczywiście podwyżka dana nauczycielom pozwoliła na budowanie prestiżu zawodu nauczyciela, ale z drugiej strony również wpłynęła na poprawę jakości kształcenia, by zgubić te wszystkie kłopoty, które obecnie mamy przy ustalaniu wynagrodzeń. Taka rozmowa jest planowana pomiędzy MEN samorządami i związkami zawodowymi.

Krystyna Szumilas przybliżyła zebranym także sprawę emerytur nauczycielskich, mówiąc, że dyskusja o emeryturach nie może się toczyć tylko między zz a ministrem edukacji, bo dotyczy nie tylko nauczycieli i to jest kompetencja ministra pracy i polityki społecznej. I to musi być  dyskusja na poziomie rząd, komisja trójstronna, w której reprezentowane są związki zawodowe. Oczywiście jako ministerstwo edukacji w tym procesie musi uczestniczyć i swoje propozycje i uwagi wnosić, ale wiodąca rolę ma tutaj MP.

Kolejnym poruszanym problemem były środki unijne. Minister stwierdziła, że od dawna walczyła o to, żeby  środki nie były dzielone centralnie, bo gdy się dzieli centralnie to zawsze  popełnia się błędy i nie ma możliwości dopasowania oferty do potrzeb szkoły. O tym świadczy centralny zakup pomocy dla szkół specjalnych. Decyzja zapadła za pani minister Łybackiej wynegocjowane to zostało z komisją europejską. Ale nie da się centralnie, z pozycji ministra edukacji uwzględnić wszystkich potrzeb konkretnych szkół. Najpierw listy przygotowują dyrektorzy, kuratorzy weryfikują, zweryfikowane przesyłają do ministerstwa, MEN dokonywał zakupów, i jak potem sprzęt po tych operacjach wrócił do szkoły to się okazywało, że to wcale nie jest to, czego szkoła oczekiwała, a poza tym jest drogie i nie takie. Nie da się centralnie dobrze zorganizować takiego procesu.

Środki na zajęcia pozalekcyjne dlatego właśnie zostały zdecentralizowane. Są już w urzędach marszałkowskich. W tym roku to 141 milionów na projekty rozwojowe szkół, informacje są dostępne na stronach internetowych ministerstwa rozwoju regionalnego i w poszczególnych województwach.

Pani Minister zadeklarowała , ze prześle materiały na ten temat OSKKO by i na naszych stronach informacja ta się znalazła.

W tym roku na projekty rozwojowe szkół we wszystkich urzędach marszałkowskich jest 150 milionów złotych do wydania. Do zakontraktowania 240, ale (ponieważ to są programy wieloletnie) to w tym roku 150. Na alternatywne formy wychowania przedszkolnego, utrzymanie sieci lub rozwój sieci przedszkoli jest we wszystkich 81 milionów. Pani Minister zachęcała do zainteresowania się tą sprawą

Na zakończenie swojego wystąpienia Pani Minister Krystyna Szumilas powiedziała, że czasami zagląda na forum OSKKO i czyta też te informacje i uwagi, którymi się na nim dzielimy, przez co lepiej potrafi wykonać swoją pracę.

Po wystąpieniu minister Krystyny Szumilas otworzono sesje pytań

Marek Wąsik Olsztyn szkoła podstawowa – zadał pytanie, czy weźmie się pod uwagę zapisy Karty Nauczyciela oraz system awansu zawodowego (przy tej całościowej koncepcji), zapytał również czy ministerstwo nie mogłoby zatrudnić jednego urzędnika, który by sprawdził w Internecie, ile kosztują "klocki lego".

Krzysztof Anklewicz - zespół Szkół Mechanicznych w Świdnicy kilka zawodów, czy docierają informacje, że jest coraz większy problem z zatrudnieniem nauczycieli  zawodu (teorii i praktyki) młodzi ludzie kończący politechnikę idąc do przemysłu mają znacznie większe pieniądze  nie chcą przychodzić do szkoły. 

Jolanta Kamińska – dyrektorka poradni w Słupsku – spytała kiedy się można spodziewać podpisania rozporządzenia na temat orzekania o potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci sześcioletnich, ponieważ jest to wyraźna luka, czy trwają prace przygotowania poradni do zmian programowych, ponieważ procedury którymi kierują się poradnie są mocno przestarzałe. Poradnie mają znacznie utrudnione możliwości ubiegania się o fundusze unijne, ponieważ  jeśli znajdują się w strukturach powiatu, nie mogą spełnić wymogów formalnych

Odpowiedzi min. Szumilas:

Pierwsze pytanie dotyczące KN i awansu zawodowego i zatrudniania nauczycieli zawodu, zdaję sobie sprawę z tych problemów, szczególnie jeśli chodzi o zatrudnianie nauczycieli zawodu,  stąd taki kształt tabeli, by podnieść pensję zasadniczą możliwie  wysoko w tych najniższych kwalifikacjach, ponieważ wiemy, że wkrótce pojawi się poważny problem z nauczycielami zawodu i nauczycielami inżynierami, dlatego nie wystarczy rozmawiać ze stroną społeczna tylko o procentowym podniesieniu płac.  My musimy znaleźć w karcie taką możliwość, aby  nauczycieli tych specjalności, z którymi mamy kłopot, zachęcić do pracy w szkole. W tym systemie, który funkcjonuje obecnie nie da się tego zrobić. Albo więc zmienimy rozporządzenie o kwalifikacjach, dopuszczające w przypadku niektórych przedmiotów inne myślenie o wykształceniu  i zostanie to powiązane z rozwiązaniami systemowymi w karcie. Jeśli chodzi o klocki to sprawa jest jasna. Wprowadzenie centralnego przetargu prowadzi do takich efektów. Ministerstwo zbiera informację od dyrektorów i na tej podstawie ogłasza jeden duży przetarg i patrzy na kwotę końcową a nie na poszczególne składniki, wybiera się ofertę najtańszą zawierająca wszystkie elementy przetargowe. Może się więc zdarzyć tak, że jakaś pojedyncza pozycja (w tym wypadku klocki lego)jest w tym przetargu zawyżona. Dlatego jestem przeciwnikiem zakupów centralnych. MEN nie powinno być wielka hurtownią, kupująca i przekazująca produkty do szkół, raczej powinno to być zdecentralizowane. Niestety nie da się tej machiny zatrzymać w biegu, pewne  procesy są uruchomione i trzeba je dokończyć. Będziemy jednak myśleć o zabezpieczeniu pieniędzy i przekazaniu ich przez samorządy i lokalnym ich wydawaniu. To da gwarancję, że te klocki lego będą kosztowały znacznie mniej.

W tej chwili są przygotowywane procedury dotyczące obniżenia wieku, badania dojrzałości szkolnej dzieci. Chodzi o danie pewnego bezpieczeństwa rodzicom, że szkoła nie zrobi krzywdy dziecku myślimy nad zmianami. Pakiet jest przygotowywany i pewni e w najbliższym czasie będzie przekazany do konsultacji. Przyjęliśmy zasadę, że nie robimy niczego bez konsultowania  szczegółów z nauczycielami, to że jesteśmy dziś z państwem i pani minister i ja świadczy o tym, że ministerstwo poważnie traktuje rozmowy z nauczycielami. Chcemy was słuchać. Rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym jest w opiniowaniu w zespole ds. kultury i sportu komisji wspólnej rządu i samorządu, ponieważ samorządy finansują, więc są one włączone w ten proces. Spotkanie na ten temat jest już zaplanowane.

Halina Rudek wizytator kuratorium oświaty w Warszawie delegatura w Siedlcach -
Pytanie: w momencie pojawienia się rozporządzenia o innych formach wychowania przedszkolnego do kuratoriów dzwoni wiele osób, które taką działalność chciałoby rozpocząć. Chcę zwrócić uwagę na fakt, że są to osoby niezwiązane z zawodem nauczyciela , dlatego należy w dalszych pracach zawrzeć szczegółowe informacje obejmujące kwalifikacje do prowadzenia takich form wychowania przedszkolnego. Czy w ocenie men trzy godziny dziennie zajęć wychowania przedszkolnego są wystarczające dla wyrównywania szans.

Odpowiedź K.Sz.

Kwalifikacje, alternatywne formy wychowania przedszkolnego oraz ustawa wprost określa kto może prowadzić alternatywne formy tego wychowania. Ma to być zgodnie z ustawa nauczyciel z kwalifikacjami. Jeśli my zmienimy rozporządzenie o kwalifikacjach to katalog osób  mogących prowadzić takie formy się zwiększy, ale i tak musi to być nauczyciel posiadający kwalifikacje do pracy z dziećmi. Inna osoba może założyć przedszkole, ale musi zatrudnić osoby z odpowiednimi kwalifikacjami. Nadzór kuratora oświaty nad tymi formami jest. Trzy godziny dziennie to wyrównywanie szans edukacyjnych, ja uważam, że jeśli dziecko nie miało ani jednej godziny to trzy godziny to już jest postęp. To jest cos co temu dziecku dodatkowo dajemy. Alternatywne formy podpatrywaliśmy w krajach unii europejskiej. To jest program dla dzieci z terenów wiejskich i z terenów dużych miast, ale tam, gdzie dzieci nie pójdą do przedszkola, bo mama nie zaprowadzi, bo nie ma miejsca w normalnym 10 godzinnym przedszkolu

Najwyższa Izba Kontroli. Wyniki kontroli i dyskusja:
Stan bezpieczeństwa w szkole - raport, wnioski, zalecenia.
Dyrektor Departamentu Nauki i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli, dr Grzegorz Buczyński.Prezentacja do pobrania.
Grzegorz Buczyński przedstawił Informację o wynikach  kontroli w zakresie utrzymania obiektów oraz przestrzegania bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach i placówkach oświatowych.
Okazuje się, że NIK negatywnie oceniła utrzymanie obiektów oraz przestrzeganie bezpieczeństwa i higieny  w publicznych szkołach i placówkach oświatowych.

Stwierdzono nieprawidłowości we wszystkich organach prowadzących szkoły i placówki (5 organów uzyskało ocenę negatywną, a 2 ocenę pozytywną z nieprawidłowościami lub uchybieniami).

Nieprawidłowości polegały na:

  • nieokreśleniu w statutach szkół i placówek celów, zadań i kompetencji organów tych jednostek w zakresie utrzymania obiektów (91% skontrolowanych szkół),
  • niezapewnieniu środków finansowych na remonty i modernizację obiektów (zapewniono tylko połowę środków finansowych wnioskowanych przez dyrektorów szkół),
  • zaniechaniu okresowych kontroli tych obiektów.

Dr Grzegorz Buczyński poinformował słuchaczy, ze NIK  przeprowadziła także kontrolę pn. Funkcjonowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli
w tym obszarze najważniejsze zagadnienia objęte kontrolą NIK, to: 

  • Ocena przydatności systemu awansu zawodowego nauczycieli, jako istotnego elementu reformy oświatowej
  • Przestrzeganie zasad i procedur awansu zawodowego nauczycieli
  • Zbadanie, czy uzyskane przez nauczycieli stopnie awansu zawodowego w danej szkole miały wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły (głównie wyników kształcenia)
  • Ocena skuteczność nadzoru ze strony Ministra Edukacji Narodowej oraz nadzoru pedagogicznego, sprawowanego przez kuratorów oświaty, nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu awansu zawodowego nauczycieli

Dyskusje o awansie będą się toczyć w dalszym ciągu w gronie eksperckim – na spotkanie na ten temat został zaproszony Marek Pleśniar, który przedstawi na nim stanowisko OSKKO wobec awansu zawodowego.

[Posiedzenie zespołu eksperckiego odbyło się w siedzibie NIK w marcu br.]


Doktryna jakości.
Prof. Andrzej Blikle. Prof. zw. w Instytucie Podstaw Informatyki - PAN, Academia Europaea, przew. Rady Centrum im. A. Smitha.
PDF książki do pobrania.  prezentacja z wykładu do pobrania. 

Sobotnie popołudnie to spotkanie z profesorem Andrzejem Blikle, profesorem zwyczajnym w Instytucie Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk, członek Europejskiej Akademii Nauk (Academia Europaea), przewodniczącym Rady Centrum im. Adama Smitha.
Prof. A. Blikle w module 4-godzinnym przedstawił praktyczny sposób wdrażania TQM.

Uczestnicy w ramach wykładu zastanawiali się nad tym jak:

  • uczyć pracowników samodzielności, gdyż tylko wtedy jego wkład pracy może być naprawdę twórczy,
  • nie zniechęcać do pracy karami i nagrodami, gdyż człowiek z natury jest pracowity i uczciwy,
  • uczyć autokontroli , gdyż jedyną skuteczną metodą eliminacji błędów jest  reagowanie na nie tam, gdzie powstają

Pan profesor wyjątkowo interesująco wprowadził zebranych w świat jakości i wartości:
Otóż w potocznym języku myli się zwykle dwa pojęcia – jakość i wartość; utożsamia się te pojęcia. Uważa się, że jeżeli jakiś przedmiot jest luksusowy, to jest to przedmiot wysokiej jakości. Tymczasem jakość i wartość to są dwa niezależne od siebie pojęcia, wartość to można powiedzieć, że to jest poziom oczekiwań, jaki z danym produktem wiążemy, a jakość to jest stopień spełnienia tych oczekiwań. Wartość to jest ten poziom luksusowości: coś może być bardzo luksusowe, a jak zaraz zobaczymy – o niskiej jakości. A inny przedmiot może być bardzo mało luksusowy, ale wysokiej jakości. Możliwe są też przypadki w tych pozostałych miejscach tej naszej przestrzeni i zaraz Państwu pokażę te przykłady właśnie. Pierwszy przykład to jest trabant, niektórzy na tej sali jeszcze pamiętają, co to był trabant. Otóż trabant to był samochód, który nie rdzewiał, bo był z tektury – pomalowanej co prawda. Myszy go mogły zjeść, ale zardzewieć, nie zardzewiał. Wolno przyspieszał, ale tez wolno hamował, więc było tu kompletnie wyrównane. Bardzo ciepło było w środku w lecie i bardzo zimno w zimie – to też się bilansowało. No i poza tym robił dużo hałasu i wypuszczał dużo dymu. Jednakowoż – proszę Państwa – ja znałem wielu właścicieli trabanta – żaden z nich nie czuł się zawiedziony. Bo - jak mawiał mój pierwszy nauczyciel zarządzania jakością – widziały gały co brały. Jak ktoś kupował trabanta, to wiedział, co kupuje...więc trabant to był typowy przykład produktu o niskiej wartości, ale wysokiej jakości.

To brzmi paradoksalnie, ale jeżeli mamy w sensowny sposób mówić o jakości, to musimy tę jakość tak rozumieć – ze to jest stopień spełnienia oczekiwań klienta. Oczekiwania w stosunku do trabanta były niskie, w związku z czym nikt się nie czuł zawiedziony.

Po pracowitym dniu organizatorzy konferencji zaprosili uczestników na kolację i wieczorne spotkanie wspominkowe, na którym przypominaliśmy 5letnią historię naszego stowarzyszeniowego życia. Wspominaliśmy spotkania założycielskiego, zloty, forum OSKKO, konferencje, organizowane kongresy. Ekipa organizatorów przygotowała prezentację, wspominkowe żarty i konkursy.
Rozmowy trwały do późnej nocy.

STRONA GŁÓWNA OSKKO MATERIAŁY DO POBRANIA PIĄTEK 29.02.2008 SOBOTA 1.03.2008 NIEDZIELA 2.03-2008 FOTOGRAFIE

LISTA UCZESTNIKÓW

Niedziela, 2 marca 2008r. 

W niedzielę, trzeciego dnia konferencji odbyło się Walne Zebranie Członków OSKKO.

sprawozdanie z działalności OSKKO w 2007r.
Marek Pleśniar, dyrektor Biura OSKKO. Prezentacja do pobrania.

modernizacja systemu nadzoru pedagogicznego
Joanna Berdzik, prezes OSKKO Prezentacja do pobrania   

 
Nie obyło się bez wspólnej fotografii bywalców forum internetowego OSKKO.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry Kierowniczej Oświaty pragnie podziękować za współpracę dyrektorowi Zespołu Szkół Rolniczych w Miętnem, Andrzejowi Kujdzie i jego pracownikom

Za wsparcie kongresu szczególnie dziękujemy głównym sponsorom i partnerom merytorycznym Konferencji - firmie Vulcan z.oo. i wydawnictwu RAABE.

główni sponsorzy:

partner technologiczny:
 

kontakt z organizatorem:

tel/fax1: (089) 527-95-14, tel/fax2: (089)527-20-52

kom1: biuro kongresu -  0513-057-820, dyrektor – 0513-057-830

email: oskko@oskko.edu.pl
 

STRONA GŁÓWNA OSKKO MATERIAŁY DO POBRANIA PIĄTEK 29.02.2008 SOBOTA 1.03.2008 NIEDZIELA 2.03-2008 FOTOGRAFIE

LISTA UCZESTNIKÓW