W dniach 17-19 kwietnia 2009 r. odbyła się druga doroczna
konferencja dyrektorów szkół zawodowych, CKP, instytucji
wspomagających, przedstawicieli organów prowadzących, innych osób
zainteresowanych zarządzaniem w edukacji zawodowej,
zorganizowana przez największa polską organizację kadry
kierowniczej oświaty -
Ogólnopolskie Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty. Udział w konferencji wzięło ok.
150 uczestników, w tym m.in. Minister Edukacji Narodowej,
Katarzyna Hall, wiceminister, Sekretarz Stanu Krystyna Szumilas,
Dyrektor Departamentu
Kształcenia Zawodowego i
Ustawicznego. Trwają prace nad opracowaniem
stanowisk. W tym samym czasie i miejscu odbyła się
V Krajowa Konferencja Dyrektorów
Przedszkoli, w której udział wzięło także ok. 150
osób.
Piątek, 17 kwietnia 2009
R.
- I dzień Konferencji, Biblioteka Narodowa, Warszawa.
W auli
im. Dembego BN o godz. 15:00 odbyło się uroczyste rozpoczęcie
II Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół Kształcenia Zawodowego.
Otwarcia
Konferencji dokonała Minister Edukacji Narodowej, Katarzyna
Hall. Życząc przybyłym owocnych obrad podkreśliła, że
szkolnictwo zawodowe stanowi bardzo ważny element w systemie
edukacji w Polsce. Mając to na uwadze Ministerstwo Edukacji
Narodowej 18 czerwca 2008 roku powołało zespół
opiniodawczo-doradczy do spraw kształcenia zawodowego. W skład
zespołu wchodzą również przedstawiciele OSKKO.
Zebranych powitali także: Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej OSKKO, Ryszard Sikora oraz
prowadzący dalszą część spotkania członkowie Zarządu
OSKKO: Bogusława Gloc-Nierubliszewska i Andrzej Jasiński.
Następnie odbyła się główna część piątkowego spotkania.
Modernizacja szkolnictwa
zawodowego.
Krzysztof Symela, Dyrektor Departamentu Kształcenia
Zawodowego i Ustawicznego. W prezydium:
członkowie OSKKO,
Bogusława Gloc-Nierubliszewska i Andrzej Jasiński (Zarząd
OSKKO)
Krzysztof Symela podkreślił, że
OSKKO będzie miało realny wpływ na to, co w przyszłości będzie
się działo w szkolnictwie zawodowym. Pierwsze zmiany w szkołach
zawodowych rozpoczną się w 2012/2013 roku. W ciągu trzech –
czterech lat możemy, więc (korzystając również z funduszy
unijnych PO-KL) dopracować pewne rozwiązania w sposób
satysfakcjonujący dla wszystkich. Pod koniec roku 2009, pojawi
się dokument programowy, który określi główne kierunki rozwoju.
Będzie to efekt pracy zespołu opiniodawczo-doradczego.
Szkoła
zawodowa powinna być szkołą pozytywnego wyboru, innowacyjnej
wiedzy, umiejętności i kompetencji. Zmianami należy tak
kierować, aby wybór szkoły zawodowej był świadomym wyborem, aby
szkoła ta nie kojarzyła się ze szkoła gorszego gatunku, należy
wrócić do tradycji, kiedy szkoła zawodowa była szkołą elitarną.
|
|
Na
początku trzeba wzmocnić szkolne doradztwo zawodowe.
Doradztwo zawodowe powinno być traktowane, jako proces
całożyciowy, powinno zaczęć się już w przedszkolu.
Pewien pakiet informacyjny, o tym, jakie predyspozycje
ma dziecko musi przechodzić z poziomu na poziom. Apogeum
doradztwa zawodowego stanowiłaby szkoła gimnazjalna, bo
tam dokonuje się wyboru dalszego kształcenia.
|
Doradztwo musi
być ukierunkowane na ucznia, ale ważne jest także uświadomienie
rodzicom, jakie predyspozycje ma ich dziecko (np. do kierunków
technicznych), tak, aby w przyszłości wykonywało
satysfakcjonujący zawód. To rodzice najczęściej pomagają dziecku
wybrać szkołę, powinien to być wybór świadomy.
Tempo, w jakim
świat się zmienia i to, co się zmienia stawia nowe wyzwania
przed edukacją, szczególnie zawodową. Zmiana środowiska pracy
związana z globalizacją gospodarki, problemami z ochroną
środowiska, z powstawaniem społeczeństwa informacyjnego,
społeczeństwa usługowego, wielokulturowego, ale też
społeczeństwa starzejącego się, powoduje, że pojawiają się nowe
formy zatrudnienia, a pracodawcy stawiają nowe wymagania wobec
pracowników. Zadaniem szkół zawodowych jest stworzenie takich
mechanizmów, aby na bieżąco można było niwelować rozdźwięk
między tym, co dzieje się w gospodarce a własną ofertą
edukacyjną. Szkoła musi szybko reagować na zmieniające się
potrzeby oraz preferować ideę uczenia się przez całe
życie wynikającą ze strategii lizbońskiej. Uczenie się przez
całe życie, jako jedna z kompetencji kluczowych, powinna znaleźć
odzwierciedlenie w nowej podstawie programowej, która będzie
obowiązywała od 2012 roku. Według prognoz w 2025 roku pojawi się
około 80% nowych technologii, co stanowi olbrzymie wyzwanie dla
kształcenia zawodowego, dla wytyczenia nowych kierunków w tym
kształceniu oraz potwierdza konieczność uczenia się przez całe
życie.
Środowisko
pracy w latach siedemdziesiątych to kultura produkcji, w latach
osiemdziesiątych – kultura, jakości, obecnie to przede wszystkim
kultura kompetencji.
Kompetencja
to:
-
zdolność
wykonywania określonych zadań zawodowych.
-
określone
cechy psychofizyczne, autonomia i samodzielność, standardy
zachowań.
Pracownik
(absolwent szkoły) będzie miał pełne kompetencje zawodowe, jeśli
połączy te dwie kategorie oraz nabierze doświadczenia zawodowego
i będzie właściwie zmotywowany.
Szkoła
zawodowa przyszłości nie może funkcjonować bez udziału
pracodawców, nie może bez ich udziału odpowiednio kształcić
kompetencji zawodowych.
Rola
pracodawców w przygotowywaniu zmian w szkołach zawodowych:
-
współtworzenie nowych podstaw programowych w kształceniu
zawodowym.
-
instytucje
wskazujące, co w kształceniu zawodowym się zmienia.
-
organizacja miejsc praktycznej nauki zawodu.
Obecnie
najważniejsze są umiejętności, ważniejsze niż wiedza, za którą
nikt już nie nadąża. Powinniśmy kształtować takie umiejętności,
aby absolwent umiał dostosowywać się do szeroko pojętej
mobilności na rynku pracy, również europejskim.
Uzasadnienie
podjęcia zmian w szkolnictwie zawodowym (kontekst polski):
-
Potrzeby
gospodarki i rynku pracy.
-
Strategie
rozwoju: kraju, regionów, edukacji.
-
Priorytety
działania MEN – najważniejsza jakość.
-
Nowe
podstawy kształcenia ogólnego.
-
Wsparcie -
Projekty EFS (PO KL).
Uzasadnienie
podjęcia zmian w szkolnictwie zawodowym (kontekst europejski):
-
Cele
odnowionej Strategii Lizbońskiej.
-
Strategia
uczenia się przez całe życie (LLL).
-
Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji (EQF/NQF).
-
Kompetencje kluczowe, ECVET, EQARF, EUROPASS.
-
Mobilność
i wzajemne uznawanie kwalifikacji w UE.
|
Kontekst polski i kontekst europejski muszą się
wzajemnie uzupełniać, należy w podobny sposób opisywać
kwalifikacje, aby pracownik mógł się przenosić z jednego
kraju do drugiego. Krajowe ramy kwalifikacji są pewnym
uporządkowaniem kwalifikacji, które funkcjonują na
polskim rynku pracy. |
Nowa podstawa
programowa szkół ponadgimnazjalnych odniesie się również do
kompetencji kluczowych, podobnie jak ma to już miejsce na
niższych stopniach edukacji. Będzie to właściwie pewien sposób
uporządkowania i uzupełnienia, tego, co już funkcjonuje.
Kompetencje
kluczowe:
-
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
-
Porozumiewanie się w językach obcych.
-
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje
naukowo-techniczne.
-
Kompetencje informatyczne.
-
Zdolność
uczenia się.
-
Kompetencje interpersonalne, międzykulturowe, społeczne i
obywatelskie.
-
Przedsiębiorczość.
-
Ekspresja
kulturowa.
Absolwent
szkoły zawodowej powinien posiadać cechy osoby przedsiębiorczej,
czyli kreatywność, elastyczność, innowacyjność, wyjątkowość,
skłonność do podejmowania ryzyka, twórczość, kreowanie wartość,
zdolność reagowania, osobistą inicjatywę, dyscyplinę.
Obecny rok
jest rokiem innowacyjności i kreatywności. Innowacyjność i
kreatywność w kształceniu zawodowym może się przejawiać w
różnych aspektach. Przykładem są eksperymenty pedagogiczne i
innowacje, w których wiele szkół już uczestniczy.
Pan Krzysztof
Symela zwrócił uwagę, że bardzo ważne są egzaminy potwierdzające
kwalifikacje zawodowe. Firmy o globalnym wymiarze zatrudniają
tylko osoby z potwierdzonymi kwalifikacjami zawodowymi.
Natomiast w Polsce często pracodawcy nie odróżniają świadectwa
ukończenia szkoły od dyplomu potwierdzającego kwalifikacje.
Obecnie egzaminy zawodowe nie są obligatoryjne, stąd wiele osób
do nich nie przystępuje, ale mimo tego ponosimy ich koszty. W
Niemczech np. jeśli ktoś kończy szkołę zawodową przystępują
zawsze do egzaminu zawodowego.
W szkolnictwie
zawodowym istnieje również możliwość wykorzystania podobnego
modelu jak w szkolnictwie wyższym, tzw. punktów transferowych –
pozwalających przenosić się z uczelni w jednym kraju na uczelnie
w innym. W szkolnictwie zawodowym byłby to system transferu
osiągnięć, pozwoliłby na przenoszenie się ucznia z jednego typu
szkoły do drugiego, czy zmianę zawodu bez konieczności
powtórnego uczenia się tych umiejętności, które już w jednym
zawodzie nabył. Niezbędna jest, więc zmiana klasyfikacji zawodów
i kształcenie modułowe w szerszym zakresie.
Do określonych
kwalifikacji możemy dojść różnymi drogami, również z
wykorzystaniem edukacji pozaformalnej (np. kursy, doskonalenia)
i nieformalnej (uczenie się samodzielne poprzez wykonywanie
pracy). Te dwa rodzaje edukacji, to właśnie kształcenie
ustawiczne. Pan Krzysztof Symela uważa, że należy stworzyć
pewne mechanizmy, które pozwoliłyby potwierdzić kwalifikacje
zdobyte w edukacji nieformalnej czy pozaformalnej, że nie będzie
ważna droga, jaką dochodzi się do pewnych umiejętności, a tylko
i wyłącznie umiejętności.
|
Europejskie ramy kwalifikacji to pewien schemat, do
którego każdy kraj będzie dopasowywał swoje
kwalifikacje. Każdy kraj określi sam, ile jest u niego
poziomów ( w niektórych jest np. 10 – 12, ale większość
państw ma 8). Prace nad ramami kwalifikacji trwają także
w Polsce, uczestniczą w nich przedstawiciele OSKKO. |
Zespół
opiniodawczo-doradczy pracuje nad zmianami w 10 podstawowych
obszarach:
-
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego.
Obecnie jest
208 zawodów. Najpierw niezbędny jest przegląd zawodów pod
względem przydatności dla gospodarki, gdyż wiele zawodów może
funkcjonować, jako specjalizacja w innych zawodach. Konieczne są
również wspólne kwalifikacje dla grupy zawodów np. dla
mechaników, informatyków, zawodów ekonomicznych. Podstawa
programowa powinna być dokumentem jednolitym: na wejściu
określać, czego uczyć, na końcu, jakie uczeń będzie miał
kwalifikacje, czyli wskazywać listę umiejętności i zasób
wymaganej wiedzy w danym zawodzie.
-
Rozwój
doradztwa zawodowego w systemie oświaty.
Integracja
doradztwa szkolnego z rynkiem pracy. W szkole powinien być
zatrudniony nauczyciel doradca zawodowy.
-
System
egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Będziemy
chcieli oddzielić egzamin maturalny od egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowego oraz poszerzyć możliwość potwierdzenia
kwalifikacji zawodowych zdobytych w edukacji pozaformalnej.
-
Struktura i
organizacja kształcenia zawodowego.
Nie będzie
zmian struktury kształcenia ponadgimnazjalnego. Możliwe, że
nastąpi skrócenie nauki w technikum uzupełniającym do dwóch lat,
możliwe, że rozszerzy się oferta szkolnictwa pozaszkolnego, jako
krótkich form kształcenia zawodowego. Pojawiła się propozycja,
aby pierwszy rok kształcenia ponadgimnazjalnego był wspólny dla
wszystkich szkół, nie jest to jednak rozstrzygnięcie końcowe.
Wymiar godzin przeznaczonych na przedmioty zawodowe zostanie
utrzymany na dotychczasowym poziomie.
-
Kształcenie
zawodowe osób ze specjalnymi potrzebami.
Zwrócenie
uwagi na potrzebę nabywania kompetencji zawodowych osób
niepełnosprawnych, poszerzenie oferty programowej.
-
Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli.
Co roku ubywa
duża ilość nauczycieli przedmiotów zawodowych. Po zmianie Ustawy
o systemie oświaty będziemy mogli zatrudnić specjalistę oferując
mu pensję na poziomie nauczyciela dyplomowanego. Powinna być
ogólnie dostępna oferta samo uczenia się nauczycieli. Możliwość
organizacji praktyk nauczycieli w przedsiębiorstwach,
przygotowanie nauczycieli do programów modułowych,
do kształcenia na odległość (wykorzystanie EFS PO KL).
-
Udział
pracodawców w kształceniu zawodowym.
-
Oferta
programowa i obudowa programów oraz kształcenie zawodowe na
odległość.
Możliwość
bezpłatnego korzystania z pakietów edukacyjnych (brakuje
podręczników do kształcenia zawodowego) i modułowych programów
dostępnych na stronie internetowej Krajowego Ośrodka Wspierania
Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Materiały te umożliwią
dostosowanie procesu kształcenia do aktualnych potrzeb rynku
pracy.
-
Promocja
kształcenia zawodowego i ustawicznego.
Zmiana
wizerunku szkoły i promowanie umiejętności zawodowych (np.
Euroskills). Promowanie konkursów i olimpiad przedmiotów
zawodowych. Wyłanianie w konkursach i nagradzanie dobrych
praktyk współpracy z pracodawcami.
-
Finansowanie kształcenia zawodowego.
Kształcenie
zawodowe jest drogie, dzięki projektom unijnym, które
funkcjonowały wcześniej doposażono wiele ośrodki
egzaminacyjnych. Zastanawiamy
się, czy subwencja powinna być dla wszystkich typów kształcenia
zawodowego taka sama. Są różne propozycje jak tę subwencję
dzielić.
Dyrektor
Krzysztof Symela zakończył wykład podsumowaniem głównych
kierunków zmian w szkolnictwie zawodowym, zmian, które rozpoczną
się w roku 2012/2013.
W drugiej
części spotkania uczestnicy zadawali pytania i dzielili się
wątpliwościami.
Tomasz
Dobosz (Częstochowa): Jeśli absolwent gimnazjum będzie
wybierał szkołę zawodową świadomie, doradca zawodowy będzie
niezbędny w gimnazjum. Jak MEN zamierza przekonać organy
prowadzące szkołę do tworzenia etatów doradcy?
Dyrektor
szkoły zawodowej ma zapewnić jej rozwój. Powiatowe Urzędy Pracy
mają tylko informacje przeszłe i teraźniejsze, nie mają
przyszłych. Rodzice nie otrzymają informacji, w jakich zawodów
będzie brakować na rynku pracy. Jaki nowe typy zawodów
proponować?
Odp. Zapis, że można zatrudnić doradcę zawodowego w szkołach jest
tylko fakultatywną propozycją, są propozycję, aby zatrudnienie
było obligatoryjne. Doradca zawodowy powinien być zatrudniony w
każdym typie szkoły, a w szczególności w gimnazjum. Obecnie
rozpocznie się realizacja w KOWEZiU projekt, dzięki któremu
powstaną centra doradztwa zawodowego w danym regionie. Dwa
systemy doradztwa: na poziomie szkoły i urzędu pracy powinny się
wzajemnie wspierać
Monitorowanie
rynku pracy jest tylko pewną perspektywą do zorganizowania
kształcenia w nowym zawodzie, to nie jest krótki kurs dla
bezrobotnego. W tym roku Ministerstwo Pracy uruchamia projekt,
który będzie metodami ekonometrycznymi badał stały popyt
na pracę w długim horyzoncie czasowym.
Tadeusz
Burczyk (Starogard Gdański): Czy po ukończeniu technikum,
jeśli absolwent nie zda egzaminu zawodowego mógłby otrzymać inne
świadectwo ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej niż uczeń, który
ten egzamin zdał? W Polsce pracodawcy jeszcze nie rozróżniają
świadectwa ukończenia technikum od dyplomu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe.
Odp. To
jest bardzo rozsądna propozycja – główną wartość ma stanowić
dyplom potwierdzający kwalifikacje. Taka propozycja padała już
wcześniej z innych środowisk.
Chcemy zmienić całą formułę
świadectwa, ale konieczna jest zmiana rozporządzenia. Chcemy,
aby organizacje pracodawców czy organizacje branżowe zatrudniały
na podstawie kwalifikacji, czyli właśnie dyplom, który te
kwalifikacje potwierdza. Świadectwo jest tylko przepustką do
dalszego kształcenia. Taki człowiek (mający świadectwo
potwierdzające kwalifikacje) inaczej startuje w hierarchii
zatrudnienia również płacowej.
Głos z sali:
Czy jest szansa na uporządkowanie nazewnictwa zawodów np. w
branży gastronomii?
Odp.
Przy zmianach będziemy chcieli uwzględnić państwa propozycje.
Ujednolicenie nazewnictwa jest też związane z nazewnictwem
europejskim. Będziemy przeglądać i sugerować zmiany.
Głos z sali:
Technik pojazdów samochodowych musi mieć dodatkowe uprawnienia
do różnych rzeczy, niestety nie jest to przewidziane w programie
kształcenia w tym zawodzie
Odp. Zgadzam się, że formuła absolwenta bez uprawnień pokazuje
niedoskonałości kształcenia zawodowego. Podział zawodów na
kwalifikacje ma za zadanie pokazać, co na każdym poziomie nasz
absolwent potrafi, jakie ma umiejętności.
Halina
Majdak-Maj (Bielsko Biała):
Z niepokojem
patrzę na te projekty, czy jest taka szansa, abyśmy mieli 2 lata
spokoju, aby to, co jest dobre modyfikować, a nie zmieniać?
Obawiam się, że kolejna zmiana polityczna spowoduje kolejne
zmiany.
Czy MEN mogłoby pomóc w promowaniu w mediach szkolnictwa
zawodowego? Pomóc w zmienianiu nastawienia społeczeństwa do tego
szkolnictwa.
Odp. Głównym założeniem wprowadzania zmian jest to, o czym pani
mówił: nie popsuć tego, co jest dobre. Pomimo, że opcje
polityczne mogą się zmieniać, to projekty EFS będą funkcjonować
do 2015 roku. Na poziomie rejonów powinniście państwo dotrzeć do
projektów EFS dotrzeć, aby spełniać marzenia. Szkoła zawodowa ma
być szkołą pozytywnego wyboru, również media mają kreować ten
pozytywny wizerunek. Musimy jednak pokazać przykłady dobrych
praktyk i sukcesy w kształceniu zawodowym.
Głos z sali:
Czy nowy egzamin, który ma być w 2015 będzie zweryfikowane? Czy
MEN bierze pod uwagę reorganizację CKUiP, szczególnie zmianę
sposobu finansowanie?
Odp. Nowa podstawa programowa wchodzi w 2012/2013, czyli formuła
egzaminu musi ulec zmianie, stara będzie ulegać wygaszaniu. Nowy
egzamin zostanie poprzedzony pilotażem. Będzie możliwość
cząstkowego potwierdzania kwalifikacji, uczeń będzie zbierał
certyfikaty po każdej klasie, prawdopodobnie będzie je wydawała
szkoła. Dzięki temu uczeń może wcześniej zacząć funkcjonować na
rynku pracy. Finansowanie CKUiP leży na dzień dzisiejszy w
gestii jednostek samorządu terytorialnego.
Piotr
Danielewicz (Braniewo): Czy MEN rozważało możliwość
przeznaczenia część podatków od pracodawców na dofinansowanie
szkolnictwa zawodowego (tak praktykuje się w Niemczech)?
Odp. W
ten sposób pracodawca płaci za kształcenia organizacje
pracowników, będziemy to proponować. Tak jest w rzemiośle, na
młodocianego pracownika rzemieślnik otrzymuje pewną kwotę
pieniędzy. Niekoniecznie rozwiązania z innych państw możemy
powielać, one kształtowały się historycznie i mają pewne
uwarunkowania, również prawne.
Spotkanie w Bibliotece Narodowej zakończyło pierwszy dzień
konferencji. Uczestnicy przejechali do Miętnego, gdzie odbywały
się kolejne dni obrad konferencji.
Sobota, 18 kwietnia
2009 r. - II dzień Konferencji. Miętne.
Przygotowanie szkół
zawodowych i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i
ustawiczne do stosowania Europejskich Ram Odniesienia Na Rzecz
Zapewnienia Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym
Ewa Kędracka i Jolanta Podłowska
Prezentacje do pobrania:
Prezentacja „Jakość kształcenia zawodowego
w UE”
Prezentacja CQAF_EQARF dla OSKKO
Prezentacja „Drogowskazy...”
|
Prelegentki omówiły
tworzenie mechanizmów zapewniania jakości w kształceniu
i szkoleniu zawodowym. |
Zalecane przez nie
materiały dodatkowe to: „edukator zawodowy”
http://www.koweziu.edu.pl/edukator/index.php
, a w nim dział
Jakość w edukacji:
http://www.koweziu.edu.pl/edukator/index.php?module=News&catid=&topic=16&allstories=1
Spotkanie z Sekretarzem
Stanu MEN, Krystyną Szumilas. Stan prac resortu edukacji nad
zmianami prawa oświatowego.
Minister Krystyna Szumilas
przedstawiła główne kierunki zmian w oświacie, jak:
-
zapewnienie lepszego dostępu
do edukacji najmłodszych dzieci przez obniżenie wieku
rozpoczynania obowiązku szkolnego do wieku lat 6 (od 1
września 2012 r.), umożliwiające wykorzystanie potencjału
systemu szkolnego dla wyrównywania szans.
-
Upowszechnienie edukacji
przedszkolnej - od 1 września 2009 r. dzieci pięcioletnie
będą miały prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego,
natomiast od 1 września 2011 r. wprowadzony zostanie
obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci
pięcioletnich.
-
Przekazywanie szkół osobom
fizycznym lub osobom prawnym niebędącym jednostkami
samorządu terytorialnego z ominięciem procesu
likwidacyjnego, jeżeli uczy się w niej nie więcej niż 70
uczniów oraz uzyska pozytywną opinię kuratora oświaty na
przekazanie.
-
Wzmocnienie nadzoru i
ograniczenie biurokracji szkolnej poprzez doprecyzowanie
podziału obowiązków między jednostkami samorządu
terytorialnego a kuratorami. Wprowadzone zmiany pozwolą
kuratoriom oświaty skoncentrować się na najważniejszym
zadaniu – nadzorze nad jakością kształcenia. Dotyczą one
między innymi rezygnacji z opiniowania przez kuratora
oświaty: arkuszy organizacyjnych szkoły,
planów pracy
placówek doskonalenia nauczycieli, projektów sieci szkół,
połączenia szkół w zespół z wyjątkiem łączenia szkoły
podstawowej z gimnazjum. Pozostawiono konieczność
zasięgnięcia opinii kuratora oświaty w przypadku likwidacji
szkoły.
-
Zmiana składu komisji
konkursowej, która wybiera dyrektora szkoły. Po wejściu
ustawy w życie w skład komisji będzie mniej liczny. Zasadą
będzie, że większość w komisji będą mieli przedstawiciele
samorządu i nadzoru pedagogicznego. Zmodyfikowano przepisy
dotyczące powoływania na stanowisko dyrektora szkoły osoby
niebędącej nauczycielem.
-
Przejrzystość systemu
dotowania przez jednostki samorządu terytorialnego szkół
publicznych i niepublicznych (w związku z wynikami kontroli
NIK zaprojektowane zmiany mają na celu wprowadzenie
mechanizmów umożliwiających weryfikację wydatkowania dotacji
przyznanych przez właściwe jednostki samorządu
terytorialnego szkołom i placówkom publicznym, prowadzonym
przez osoby fizyczne i osoby prawne - inne niż jednostki
samorządu terytorialnego oraz szkołom i placówkom
niepublicznym).
-
Otwarcie polskiego systemu
edukacji na świat poprzez stworzenie możliwości tworzenia
oddziałów międzynarodowych. Projektowane zmiany dotyczą
możliwości tworzenia w szkołach publicznych i niepublicznych
oddziałów międzynarodowych, w których nauczanie będzie
zgodnie z programem nauczania ustalonym przez zagraniczną
instytucję edukacyjną. Uczniowie uczęszczający do oddziałów
międzynarodowych będą realizować obowiązek szkolny
i obowiązek nauki.
-
Nauczanie domowe. Wprowadzone
w ustawie zmiany pozwalają na spełnianie rocznego
obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku
szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą lub przedszkolem.
Zezwolenie na nauczanie domowe rodzice uzyskają po
zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Efekty kształcenia domowego będzie sprawdzał dyrektor szkoły
podczas egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych raz w
roku. Dziecko uczone w domu będzie realizowało tę samą
podstawę programową co dzieci uczące się w szkole.
|
|
-
Odstąpienie od zalecania do
użytku szkolnego środków dydaktycznych. Liczba i
różnorodność środków dydaktycznych, które mogą być używane w
procesie nauczania powoduje, że zalecenie wszystkich z nich
do użytku szkolnego przez ministra jest niemożliwe
i niecelowe. Z powyższych względów w nowelizacji ustawy
uchylono upoważnienia dla ministra do określenia w drodze
rozporządzenia warunków i trybu zalecania do użytku
szkolnego środków dydaktycznych.
-
Wprowadzenie definicji
niepełnosprawności sprzężonych – co pozwoli uporządkować
kwestie wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia
specjalnego oraz dokładne naliczanie kwot części oświatowej
subwencji ogólnej dla uczniów niepełnosprawnych
-
Zatrudnienie osoby do
kształcenia zawodowego, a niebędącej nauczycielem.
Zmieniane zapisy pozwalają ustalić poziom wynagrodzenia dla
takich osób na poziomie nie wyższym niż wynagrodzenie
nauczyciela dyplomowanego.
Po wystąpieniu rozpoczęła się
dyskusja.
Pytania dostarczone do odpowiedzenia po konferencji
(pyt. które nie zostały zadane):
szkolnictwo zawodowe:
-
Dlaczego zawód wprowadzony do klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego
w lipcu 2008 r. - 347[10] Technik rzemiosł artystycznych - sztukatorstwo
i kamieniarstwo artystyczne nie ma podstawy programowej?
Brak podstawy stanowił powód braku zgody KO na uruchomienie kształcenia w tym zawodzie od września 2009 r. (Zespół Szkół
Zawodowych Przedsiębiorstwa Budownictwa Ogólnego sp. z o.o. w
Zielonej Górze).
-
Czy wzięto pod uwagę fakt podwyższenia kosztów kształcenia
zawodowego
w świetle nowej ustawy (zatrudniania specjalisty ze stawką
dyplomowanego)? Czy Ministerstwo uświadamia sobie realne
wysokości subwencji niezbędne do prawidłowego funkcjonowania
szkół zawodowych?
-
W jaki sposób samorządy terytorialne dzielą subwencje oświatowe
dla szkoły niepublicznej prowadzącej kształcenie zawodowe w
odniesieniu do szkół publicznych? Jaka jest podstawa prawna?
funkcjonowanie szkół policealnych kształcących tzw. „młodzież”
lub dorosłych
(analogiczne pytania w odniesieniu do uzupełniającego liceum
ogólnokształcącego):
-
Czy w akcie powołania publicznej szkoły policealnej należy
zaznaczyć jaka będzie jej organizacja kształcenia – tzn. czy
będzie realizowała ramowy plan nauczania „dla młodzieży” lub dla
dorosłych? (Art. 58 ust.1 ustawy o systemie oświaty mówi tylko o
konieczności określenia typu, nazwy i siedziby)
-
Czy możliwe jest w jednej szkole policealnej prowadzenie
kształcenia w oddziałach realizujących ramowy plan nauczania dla
młodzieży oraz w oddziałach realizujących ramowy plan nauczania
dla dorosłych?
-
Czy możliwe jest połączenie w zespół szkół: szkoły policealnej dla
młodzieży oraz szkoły policealnej dla dorosłych? (traktując
różnicę w organizacji kształcenia jako dodatkowe zróżnicowanie
podtypów szkoły ponadgimnazjalnej (typ – ponadgimnazjalna,
podtyp – policealna,
podtyp podtypu – dla dorosłych, dla młodzieży)
-
Jaka zdaniem
Ministerstwa jest najbardziej właściwa forma funkcjonowania
szkoły policealnej kształcącej tzw. „młodzież” i dorosłych?
Jako jedna szkoła czy jako zespół szkół? (Wydaje się, że
funkcjonowanie tego jako odrębnych jednostek jest
nieuzasadnione ekonomicznie i organizacyjnie – ta sama baza
dydaktyczna, ta sama kadra pedagogiczna, ci sami pracownicy
administracyjno-obsługowi).
szkolnictwo medyczne:
-
Czy wobec planów przedstawionych w projekcie ustawy o zmianie
ustawy
o ratownictwie medycznym – zamknięcie kształcenia w zawodzie
ratownik medyczny na poziomie średnim, ostatni nabór do szkół
policealnych w roku szkolnym 2011/2012 (mając też na uwadze
wcześniejsze wprowadzenie zmiany
w szkolnictwie medycznym na poziomie średnim – likwidacja
kształcenia
w zawodach: pielęgniarka, położna, technik analityki medycznej,
technik fizjoterapii, instruktor higieny) – należy domniemywać,
że planowana jest likwidacja szkolnictwa medycznego na poziomie
średnim? Czy ewentualnie,
w zamian, planowane jest wprowadzenie innych zawodów,
kształconych na poziomie średnim, które zagwarantują
społeczeństwu podstawową opiekę medyczną.
Autoprezentacja w pracy
dyrektora placówki oświatowej.
Dorota Anyż.
Zebrani wzięli udział w
wykładzie i ćwiczeniach uświadamiających potrzebę właściwego
budowania swego wizerunku w pracy kierowniczej.
Protokół dyplomatyczny w
pracy dyrektora placówki oświatowej.
Janusz Niesyto.
Ambasador RP przybliżył zebranym podstawy dyplomatycznego
postępowania dyrektora podczas imprez szkolnych i samorządowych.
Możliwości rozwoju
placówki z wykorzystaniem funduszy UE
Jerzy Nowak. Moduł WSZPWN
|
|
We wstępie prelegent
powiedział: Dzięki funduszom strukturalnym istnieje
wiele możliwości pozyskania środków na wsparcie
działalności placówek edukacyjnych. Dzięki nim kraje
członkowskie UE mogą się modernizować, co przyczynia się
do zwiększania spójności ekonomicznej i społecznej w UE.
Fundusze strukturalne adresowane są do państw i regionów
strukturalnie zacofanych i zagrożonych marginalizacją.
Im szybciej przestaniemy z nich korzystać tym lepiej dla
nas. |
Konspekt wykładu do pobrania.
Niedziela, 19 kwietnia 2009 r.
- III Dzień Konferencji, Miętne.
Dyskusja programowa.
Trzeci dzień konferencji został poświęcony
na przygotowanie stanowiska Konferencji - zarówno na rzecz OSKKO, by dać Stowarzyszeniu podstawę do działań w roku 2009 jak
i na rzecz zespołu
opiniodawczo-doradczego do spraw kształcenia zawodowego
Ministerstwa Edukacji Narodowej. Pracowano w 2
panelach dyskusyjnych. Prowadzili je członkowie Zarządu
OSKKO - Bogna Skoraszewska i Andrzej Jasiński.
Wypracowano stanowisko Konferencji.
Zespół
prowadzony przez A. Jasińskiego:
Relacja ze
spotkania panelu Bogny Skoraszewskiej.
„ Struktura szkolnictwa zawodowego i system kształcenia,
dokształcania i doskonalenia nauczycieli przedmiotów
zawodowych”.
Relacjonuje Bogusława Gloc-Nierubliszewska.
prezentacja
do pobrania
Prowadząca
zapoznała uczestników z kierunkami prac Zespołu
opiniodawczo-doradczego do spraw kształcenia zawodowego i
zaprosiła do dyskusji i wymiany doświadczeń.
Głos z sali.
Proszę o podzielenie się doświadczeniami na temat wprowadzania
programów modułowych. Czy pasują one do wszystkich zawodów?
Tadeusz
Burczyk (Starogard Gdański) – Korzystam z programu
modułowego w zawodzie technik informatyk w szkole policealnej w
systemie zaocznym.
Tomasz
Dobosz (Częstochowa) wprowadził w tym roku szkolnym program
modułowy w klasie I w zawodzie technik mechanik. Podzielił się
swoją opinią z zebranymi. Dokładne rozpracowanie programu zajęło
2 tygodnie.
-
trzeba
było opracować kalendarz roku na cały rok szkolny, bo jeśli
nie zrealizuje się jakiś zajęć, to nie można realizować
następnego modułu
-
problemy w
organizacji pracy dla kształcenia modułowego w szkole dla
młodzieży, trzeba np. przewidzieć dostęp do pracowni
informatycznej przez 6 tygodni, czyli zmienić wtedy plan
lekcji dla innych klas.
-
kłopot z
zaplanowaniem zajęć dla nauczycieli, np. nauczyciel ma 40
godzin w tygodniu, a w rozliczeniu rocznym 1, 01 godzin
tygodniowo
-
jeśli w
kl. II będą zajęci praktyczne, to nie ma godzin dla własnych
nauczycieli - uczniowie idą do CKU
-
można
realizować zajęcia praktyczne w zakładach pracy, ale jest
wówczas problem z zapewnieniem bezpieczeństwo uczniów w
czasie organizacji zajęć
-
przy
wprowadzeniu programu modułowego najkorzystniejsze byłoby
zatrudnienie nauczycieli na umowę o dzieło-to jest
niemożliwe, nie ma wówczas również możliwości realizowania
zadań opiekuńczo-wychowawczych
-
zapewnienie odpowiednich środków dydaktycznych
-
problemem jest również ocenianie, trzeba to bardzo dokładnie
opisać w statucie szkoły. Z każdego modułu jest ocena, jeśli
uczeń choruje i może być problem z zaliczeniem modułu, który
się już skończył. Może być również tak, ze w jednym module
jest kilka podmodułów i prowadzą je inni nauczyciele. Wtedy
dobrze jest wprowadzić średnią ważoną.
-
problemem
jest również nieobecność nauczyciela-w małych szkołach nie
ma specjalisty z danej dziedziny.
-
trzeba
wprowadzić dodatkowe moduły przygotowujące do egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
-
czasami
realizuje się jednocześnie 2-3 moduły, występują wówczas
problemy a przydziałem sal lekcyjnych
Piotr
Danielewicz (Braniewo):
-
Należy
usystematyzować klasyfikację zawodów, programy nauczania do
niektórych zawodów zawierają te same treści, a są
sklasyfikowane, jako różne zawody.
-
Jakie
umiejętności powinien mieć absolwent technikum?
-
Trzeba
stworzyć grupy zawodów, takich, aby chcąc zdobyć kolejny
zawód można było zrobić tylko dodatkowy kurs, jeśli
pozostałe umiejętności są takie same.
Tadeusz
Burczyk (Stargard Gdański): Nie powinno być takich zapisów
jak obecnie np. w zawodzie technik prac biurowych. W szkole dla
ponadgimnazjalnej można prowadzić kształcenie w tym zawodzie
wyłącznie dla uczniów niedowidzących i słabowidzących, natomiast
w szkole ponadgimnazjalnej dla wszystkich., nie ma takich
ograniczeń.
Bogumiła
Kuhiwczak (Zabrodzie): Należy usystematyzować nazewnictwo
zawodów technikalnych. Większość zawodów ma w nazwie technik,
jednakże są również takie, które tej nazwy nie mają, mimo
kształcenia na takim samym poziomie (np. kucharz-powinna być
nazwa technik kucharz). Trzeba to zmienić, gdyż to deprecjonuje
zawód technika.
Piotr
Danielewicz (Braniewo): Ze zmianą struktury szkolnictwa
zawodowego wiąże się też finansowanie. Szkolnictwo zawodowe jest
drogie. Może część podatków płaconych przez firmy z danej branży
przeznaczyć na odtworzenie szkolnictwa zawodowego, np. część
podatków firm budowlanych mogłaby być przeznaczona na
wyposażenie szkoły budowlanej.
Bożenna
Błońska (Radzymin): Zbyt mało mówimy o dofinansowaniu szkół,
a nie wprowadzimy lepszej jakości bez dobrego wyposażenia.
Dawniej prace dyplomowe były rozwiązaniem dla bazy
technodydaktycznej. Obecnie brak jest zarówno środków na pomoce
dydaktyczne jak i firm produkujących te pomoce. Nawet wspaniałe
programy nie zapewnią dobrej jakości w kształceniu zawodowym bez
odpowiedniej bazy technodydaktycznej.
Piotr
Danielewicz (Braniewo): Nie można obarczać dyrektorów szkół
zatwierdzaniem programów dla kształcenia zawodowego. Program
nauczania w danym zawodzie nie może napisać jeden nauczyciel,
to musi zrobić zespół nauczycieli.
Małgorzata
Śliwińska (Koszalin): Koszty opracowania programów
modułowych i kształcenie nauczycieli do pracy w tych programach
oraz stworzenia sieci do nauczenie na odległość powinny być po
stronie MEN.
Mirosława
Kutnik (Chodzież): Program dla rzadkiego zawodu (np.
zdobnik ceramiki) można napisać w porozumieniu z uczelnią
wyższą. Jednak są problemy ze znalezieniem komisji do
przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikacje
zawodowe.
Krystyna
Kobylakiewicz (Sandomierz): Szkoła prowadzi kształcenie w
nowym zawodzie (sztukatorstwo artystyczne) jako eksperyment
pedagogiczny. Oczekiwanie na wprowadzenie przez MEN zawodu do
klasyfikacji to około 3 lata, nie można wówczas prowadzić
ciągłego naboru.
Małgorzata
Ragiel (Zielona Góra): Bardzo ważne jest, abyśmy
odpowiedzieli sobie na pytanie, czym ma być technikum w naszym
systemie kształcenia? Dlaczego dziecku opłaca się wybrać
technikum, a nie liceum? Obecnie uczeń idzie do zasadniczej
szkoły zawodowej, aby zdobyć zawód, do liceum
ogólnokształcącego, aby przygotować się na studia. Natomiast
technikum ma dwa zadania: przygotować do matury i do zawodu.
Uczeń wychodzi po czterech latach ze słabą maturą i często
niezdanym egzaminem zawodowym lub zdanym, ale bez umiejętności
niezbędnych w danym zawodzie. Przy obecnych ilościach godzin
przedmiotów ogólnokształcących, a szczególnie matematyki czy
fizyki zmniejszają się szanse młodzieży po technikach
do kontynuowania nauki na wyższych uczelniach.
Piotr
Danielewicz (Braniewo): W technikach powinien być bardziej
zmodyfikowany plan nauczania przedmiotów ogólnokształcących, np.
w zawodzie technik mechanik więcej matematyki i fizyki, a brak
biologii.
Małgorzata
Ragiel (Zielona Góra): Przy założeniu, że reformując
szkolnictwo zawodowe nie zmieniamy jego struktury, nie mamy
możliwości zrobienia dobrego technikum. Dobre byłoby kształcenie
dwustopniowe: najpierw dwuletnie zawodowe robotnicze, później
ogólnokształcące przygotowujące do matury.
Głos z sali: Utrzymanie CKUiP obecnie jest w gestii jednostek
samorządu terytorialnego. Ze względu na koszty jst nie są
zainteresowane w ich dalszym utrzymywaniu. Może lepiej przekazać
CKUiP wojewodom lub marszałkom sejmików wojewódzkich.
Głos z sali:
Jakie jest stanowisko MEN w sprawie zawodów medycznych, tych,
które przeszły pod Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego? Chcemy,
aby te zawody wróciły do szkół.
Głos z sali:
Należy zwrócić większą uwagę na kształcenie nauczycieli
przedmiotów zawodowych. Nauczyciel, który skończył studia 10 lat
temu, nie zna nowych technologii. Brakuje ośrodków dokształcania
branżowego. Nauczyciele przedmiotów zawodowych, szczególnie
praktycznej nauki zawodu powinni dokształcać się w
wyspecjalizowanych zakładach produkcyjnych.
Stanowisko II Konferencji
Dyrektorów Szkół Kształcenia Zawodowego
Po
zapoznaniu się z informacjami na temat pracy Zespołu
opiniodawczo-doradczego do spraw kształcenia zawodowego
wyrażamy nasz niepokój w związku z zauważalnym, według nas,
koncentrowanie się prac nad kształceniem w formach dostosowanych
do potrzeb osób dorosłych (pozaszkolnych, ustawicznych, na
odległość). Uważamy za konieczne uwzględnienie w pracach Zespołu
zadań statutowych szkół dla młodzieży i dążenie do stworzenia
systemu szkolnego kształcenia zawodowego, który by zapewniał
wspomaganie ucznia
w jego wszechstronnym rozwoju i umożliwiał tworzenie pozytywnie
oddziałującego środowiska wychowawczego.
Struktura szkolnictwa zawodowego, klasyfikacja zawodów
-
Proponujemy grupowanie zawodów, dla których wiele umiejętności
jest takich samych lub zbliżonych; kwalifikacje w kolejnych
zawodach można by wtedy zdobywać
w formie kursowej.
-
Postulujemy zniesienie ograniczeń w klasyfikacji zawodów co do
kształcenia tylko dla określonej grupy (np. zawody dopuszczone
do kształcenia wyłącznie dla niewidomych i słabo-widzących w
technikum 4-letnim, a bez takich ograniczeń w szkole policealnej
– np. technik masażysta, technik prac biurowych).
-
Postulujemy zniesienie
podziału szkół kształcących osoby pełnoletnie (szkoła
policealna, technikum uzupełniające, uzupełniające liceum
ogólnokształcące) na szkoły dla młodzieży i dla dorosłych, a w
zamian, ewentualne zdefiniowanie trybu kształcenia lub
określenie minimalnego wymiaru czasu kształcenia.
-
Proponujemy rozważenie możliwość prowadzenia, po klasie
pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, kształcenia dwustopniowego
- dwuletnie kształcenie zawodowe + dwuletnie kształcenie
przygotowujące do matury.
-
Uważamy za konieczne
objęcie doradztwem zawodowym wszystkich uczniów gimnazjum i
umożliwienie im poznania specyfiki zawodu, w którym planują
kształcenie w szkole ponadgimnazjalnej – ograniczy to nietrafne
wybory zawodu, ujawniane często dopiero po roku kształcenia, a
czasami nawet później. Nowa podstawa programowa zakłada
realizację w klasach pierwszych wszystkich typów szkół głównie
kształcenia ogólnego, co uniemożliwi sprawdzanie predyspozycji
uczniów w trakcie zajęć praktycznych. Wskazane więc by było,
przy rekrutacji do szkół zawodowych, przeprowadzanie testów
predyspozycji (sprawdzianu uzdolnień technicznych).
-
Proponujemy odgórne
ustalenie progu punktowego przy rekrutacji do szkół
ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie
świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
-
Dostrzegamy potrzebę
reaktywacji szkolnictwa zawodowego w powiatach ziemskich,
w których nie ma CKP, CKU, dużych zakładów. Należy znaleźć
sposób na motywowanie dzieci chcących uczyć się w technikum lub
zasadniczej szkole zawodowej, pochodzących z rodzin ubogich,
zamieszkałych w miejscowościach odległych od szkół; może warto
zorganizować dowożenie tych dzieci, podobnie jak
w gimnazjum.
Zasadnicza szkoła zawodowa
-
Uważamy za zasadne skrócenie okresu kształcenia w zasadniczej
szkole zawodowej do 2 lat (lub 2,5 i ostatnie 0,5 roku
przeznaczyć tylko na kształcenie zawodowe); szkoły zasadnicze
byłby wtedy zapewne chętniej wybierane, ze względu na możliwość
szybszego usamodzielnienia się.
-
Postulujemy rozwiązanie
problemu kształcenia praktycznego ucznia pełnoletniego,
podejmującego naukę w ZSZ, na zasadach odpowiadających
kształceniu pracowników młodocianych.
-
Dostrzegamy konieczność
wprowadzenia zachęt stypendialnych dla podejmowania nauki w
zasadniczej szkole zawodowej.
Technikum
-
Stawiamy istotne pytanie:
kim jest technik w naszym
systemie kształcenia? Jakie umiejętności powinien
mieć absolwent technikum? Dlaczego warto wybrać naukę w
technikum?
-
Obecnie uczeń podejmuje naukę w ZSZ - by zdobyć zawód, w LO – by
przygotować się na studia. Technikum realizuje każdy z tych
celów połowicznie.
-
Widzimy konieczność elastycznego dopasowania kształcenia
ogólnego w technikum do specyfiki kształconego zawodu (takie
szanse widzimy w realizacji nowej podstawy programowej
kształcenia ogólnego, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniego
czasu na jej realizację).
-
Zwracamy uwagę na
konieczność korelacji programów nauczania z fizyki
i matematyki z kształceniem zawodowym technicznym; obecnie
takiej korelacji nie ma.
-
Uważamy za wskazane usystematyzowanie/ujednolicenie nazewnictwa
zawodów na poziomie technikum – większość ma w swojej nazwie
„technikum”, więc brak tego członu w nazwie sugeruje, że zawód
nie jest zawodem kształconym na poziomie średnim (przykładowo -
kucharz, kelner; mylące jest też podobne
nazewnictwo na poziomie ZSZ i technikum – kucharz małej
gastronomii, kucharz).
-
Dostrzegamy potrzebę
zniesienia ograniczeń w przyjmowaniu uczniów do technikum
uzupełniającego, związanych ze ściśle określoną podbudową
programową – zawodem na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej.
-
Uważamy,
że atrakcyjności uczenia się w technikach sprzyjałoby
przywrócenie ich absolwentom możliwości zdobywania uprawnień w
poszczególnych zawodach – przykładowo uprawnień budowlanych do
pełnienia samodzielnych funkcji w zakresie prowadzenia lub
nadzorowania robót budowlanych.
Szkoła policealna
-
Uważamy za zasadne
skrócenie cyklu kształcenia w szkołach policealnych. Kształcenie
w większości zawodów w szkołach policealnych trwa 2 lata; wobec
oferty trzyletnich licencjatów w szkołach wyższych może dojść do
likwidacji szkół policealnych.
-
Nasz niepokój budzą działania wskazujące na planowaną likwidację
szkolnictwa medycznego na poziomie średnim. Do tej pory
zlikwidowano kształcenie
w zawodach:
pielęgniarka, położna, technik analityki medycznej, technik
fizjoterapii, instruktor higieny. Planowana jest likwidacja
kształcenia w zawodzie ratownik medyczny. Wobec
powyższego, uważamy za konieczne wprowadzenie rozwiązań, które
zagwarantują społeczeństwu podstawową opiekę medyczną – poprzez
dwustopniowy system kształcenia (szkoła policealna + licencjat)
lub wprowadzenie nowych zawodów, kształconych na poziomie
średnim.
Oferta i obudowa programowa.
-
Dostrzegając zalety
kształcenia modułowego, w szczególności w szkołach policealnych,
sprzeciwiamy się pojawiającej się tendencji wprowadzania na siłę
programów modułowych. Zwracamy uwagę na szereg wad kształcenia
modułowego
w systemie szkolnym:
-
wyposażone na jego
potrzeby pracownie specjalistyczne wykorzystywane są tylko przez
część roku szkolnego;
-
zatrudnienie nauczycieli
pracujących w pełnym wymiarze czasu pracy – realizacja
modułów powoduje w danym okresie duże zwiększenie
tygodniowej liczby godzin – trudno zachować wtedy
higieniczne warunki pracy nauczyciela;
-
trudno jest o
nauczycieli kształcenia modułowego- np. inżynier budownictwa nie
ma kompetencji do praktycznej nauki np. tynkowania;
-
realizacja części
jednostek modułowych poza szkołą wymusza organizację pozostałych
zajęć w szkole tylko przez 3 lub 4 dni w tygodniu, komasują się
wtedy przedmioty ogólnokształcące;
-
nie da się przewidzieć
wszystkich zakłóceń procesu dydaktycznego w szkole; może się
zdarzyć, że z powodu absencji nauczyciela jednostka modułowa nie
zakończy się planowo a równoległa do niej – zgodnie z planem;
jak wtedy organizować naukę?
-
problemem jest absencja
uczniów; jak zapewnić uczniom możliwość nadrobienia zaległego
modułu?
-
obawy budzi
przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego, w szczególności do
pisemnego zdawania części praktycznej (uczeń zalicza kolejne
jednostki modułowe najpierw ogólnozawodowe, a im bliżej
zakończenia cyklu nauczania – w coraz większym stopniu zawodowe ukierunkowane na opanowanie
konkretnych umiejętności); na powtórki, podsumowania nie ma
czasu w kształceniu modułowym;
-
lepsze efekty daje
kształcenie pracownika młodocianego u pracodawcy – uczeń zdobywa
bowiem tam także doświadczenie niezbędne w późniejszej pracy;
-
wiele programów
modułowych zawiera przestarzałe już dziś treści.
-
Z punktu widzenia
przyszłości absolwentów bezcenny jest faktyczny kontakt z pracodawcami i fachowcami spoza szkoły – w miejscu pracy.
Programy nauczania powinny to uwzględniać.
-
Podstawy programowe
kształcenia zawodowego i programy nauczania musza być wciąż
modernizowane, by nie spóźniać się za postępem technologicznym -
sugerujemy przegląd co 5 lat.
-
W kształceniu zawodowym
konieczne jest danie prawnej możliwości wybierania podręczników
zarówno z listy zatwierdzonej przez MEN jak i spoza listy.
-
Postulujemy wprowadzenie
możliwości, a nawet obowiązku zewnętrznego konsultowania
programów dopuszczonych do użytku w szkole.
-
ministerstwo posiada
odpowiednią infrastrukturę (np. KOWEZiU) i środki finansowe (w
tym większą niż szkoły możliwość pozyskiwania środków unijnych)
i nie może przerzucać całej odpowiedzialności za programowanie
pracy szkół na nauczycieli i dyrektorów,
-
w częstych przypadkach
dyrektora zespołu szkół będącego specjalistą kształcenia
ogólnego i jednego nauczyciela przedmiotów zawodowych w danym
zawodzie w tym zespole istnieje realne niebezpieczeństwo, że
programy takie będą reprezentowały niski poziom,
-
prawdopodobne jest też
niespełnienie warunków formalnych (opiniowanie programu przez
innego nauczyciela tej samej lub podobnej specjalności).
-
Naszym zdaniem, MEN
powinien doprowadzić do powstania grupy ekspercko-doradczej,
której zadaniem byłoby między innymi opiniowanie i ocenianie
programów nauczania.
Kształcenie na odległość.
-
Dostrzegamy zalety i
przyszłość KNO w formie łączącej e-learning z częścią praktyczną
realizowaną w laboratoriach i zakładach pracy.
-
Mając na uwadze
statutowe obowiązki szkół uważamy, że e-learning powinien
jedynie pełnić funkcję wspomagającą proces kształcenia.
-
Zwracamy uwagę na
uwarunkowania organizacyjne tej formy kształcenia:
-
budowę odpowiedniej
platformy e-learningowej,
-
stworzenie bazy pakietów
edukacyjnych,
-
wykształcenie
specjalistów, zarówno od obsługi informatycznej platform jak
i przygotowanie metodyczne i merytoryczne nauczycieli
pracujących w tej formule.
-
Zwracamy też uwagę na
kosztowność KNO, ze względu na konieczność wyposażenia w sprzęt zarówno ośrodków kształcenia jak i klientów.
-
Uważamy za konieczne
ustalenie standardów pracy nauczyciela w systemie KNO – dla
ustalenia choćby wysokości pensum, wynagrodzenia.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli.
-
Proponujemy by
kształcenie zawodowe prowadzili nauczyciele – praktycy w
zawodzie; podobnie jak jest to rozwiązane przykładowo w
Finlandii – zatrudnianie w kształceniu zawodowych tylko
nauczycieli, którzy mają 3-5 letnia praktykę zawodową i zdany
egzamin z kwalifikacji.
-
Postulujemy wzmocnienie
doradztwa metodycznego dla nauczycieli kształcenia zawodowego;
obecnie doradców i konsultantów jest zbyt mało, zwłaszcza w
proporcji: liczba doradców a liczba zawodów czy nawet branż.
Wskazane jest stworzenie zachęt dla samorządów do zatrudniania
doradców i konsultantów.
-
Uważamy za konieczne
wprowadzenie systemowych rozwiązań, głównie poprzez stworzenie
zachęt finansowych:
-
umożliwiających
nauczycielom (ale także uczniom) coroczne odbywanie kilkudniowej
praktyki w nowoczesnych firmach działających na rynku,
-
przywrócenie sytemu
patronackiego, poprzez włączenie firm w monitorowanie pracy
szkół, stwarzanie warunków do kontaktu z nowoczesnymi
technologiami oraz zatrudnianie absolwentów;
-
Widzimy potrzebę
większego wykorzystania dostępnych środków unijnych na
doskonalenie nauczycieli w niewielkich, lokalnych projektach.
-
Naszym zdaniem, duże i
nowoczesne centra kształcenia powinny zatrudniać doradców
zawodowych (mogliby to być nauczyciele tych ośrodków,
egzaminatorzy, specjaliści spoza oświaty).
-
Popieramy projekt
rozwiązania polegający na powołaniu zespołów eksperckich; poza
pracą z nauczycielami mogliby oni zajmować się także
wspomaganiem szkół
w zakresie tworzenia oferty programowej.
-
Dostrzegając zalety
obligatoryjnych szkoleń dla nauczycieli przedmiotów zawodowych,
wskazujemy na potrzebę określenia zasad ich organizacji, by nie
stały się tylko formalnością; proponujemy stworzenie branżowych
ośrodków dokształcania nauczycieli.
Egzaminy zewnętrzne.
-
Osoby pragnące uzyskać zaliczenie egzaminów cząstkowych lub
potwierdzić kwalifikacje uzyskane nieformalnie powinny mieć
takie możliwości w formach pozaszkolnych – włączenie ich w
system szkolny nie wydaje się możliwe; chyba że działalność
ośrodków egzaminacyjnych prowadzona będzie poza szkołami.
-
Procedura zdawania egzaminów zawodowych:
-
powinny być bardziej przyjazne zdającym,
-
należy odejść od czasochłonnego przepisywania fragmentów
arkuszy,
-
należy umożliwić korzystanie z pakietów materiałów pomocniczych,
tablic ze wzorami czy wskaźnikami,
-
jak najszybciej należy wprowadzić zdawanie części praktycznej
egzaminu po technikum w formie zadania, a nie opisu projektu,
-
należy stworzyć mechanizm umożliwiający przystąpienie
absolwentowi dwóch różnych szkół/zawodów do przystąpienia do
egzaminów z zakresu obu zawodów.
-
kryteria oceniania powinny wynikać ze standardów,
-
arkusze egzaminacyjne oraz klucze odpowiedzi powinny być jawne
po zakończeniu egzaminu,
-
kontrowersyjny jest 75% próg zdawalności etapu praktycznego
egzaminu zawodowego, w szczególności gdy egzamin ten jest
zdawany w formie opisu projektu.
-
należy zadbać o
odpowiednie rozłożenie w czasie egzaminów w technikum;
propozycje dotyczące zdawania egzaminu zawodowego przed
ukończeniem szkoły uważamy za nietrafne; egzamin zawodowy
powinien zdawać absolwent szkoły. jeśli zda egzamin, a nie
ukończy szkoły, co wtedy? czy otrzyma zaświadczenie
o zdanym egzaminie?
-
wobec niemożności ustalenia jakie powinny być terminy egzaminów
maturalnego
i zawodowego w przypadku ich rozdzielenia, postulujemy
pozostawienie obecnych rozwiązań z taką organizacją egzaminu
zawodowego (np. przywrócenie terminu kwietniowego), by jego
wyniki mogły być brane po uwagę w rekrutacji na studia,
-
harmonogramy egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe
winny być ogłaszane odpowiednio wcześniej,
-
należy rozdzielić egzamin teoretyczny dla techników i
zasadniczych szkół zawodowych – w zespołach szkół problemem jest
brak sal i obsada zespołów nadzorujących,
-
konieczne jest ustalenie dodatkowych terminów egzaminów dla
absolwentów, którzy z przyczyn losowych nie mogą przystąpić do
niego w terminie podstawowym,
-
należy umożliwić powtórne zdawanie egzaminu po okresie krótszym
niż 1 rok (to zbyt długi czas wyłączenia z kontaktu z zawodem).
-
Wynik egzaminu zawodowego powinien być brany pod uwagę przy
rekrutacji na studia kierunkowe na równi z egzaminem maturalnym
zdawanym na poziomie rozszerzonym.
-
Niezbędne jest przeorganizowanie systemu szkolenia egzaminatorów
- w niektórych zawodach od zgłoszenia kandydata do rozpoczęcia
kursu mija nawet kilka lat.
Finansowanie
-
Uważamy za konieczne zróżnicowanie wag subwencyjnych – musi to
być poprzedzone rzetelną i pogłębioną analizą kosztów
kształcenia zawodowego w poszczególnych typach szkół i zawodach,
także z uwzględnieniem kosztów ciągłej modernizacji bazy.
-
Proponujemy, by finansowanie kształcenia zawodowego przenieść
częściowo na firmy branżowe (przykładowo przez przeznaczanie
części podatków tych firm na wyposażenie szkoły).
-
Zwracamy uwagę na odczuwalny w szkołach brak pomocy
dydaktycznych do kształcenia zawodowego; obecnie brakuje zarówno
środków na pomoce dydaktyczne, jak i oferty firm w tym zakresie.
OSKKO dziękuje
Wystawcom którzy wsparli Konferencję