Ogólnopolska
Konferencja dla szkół:
podstawowych, gimnazjów,
ponadpodstawowych. |
Po raz pierwszy w Polsce*:
skuteczny kompleksowy program zapobiegania i zwalczania agresji w
szkole.
Przed
dyrektorami, wraz z nauczycielami i pedagogami szkolnymi wystąpił
Jim Larson (USA), jeden z najwybitniejszych w świecie
specjalistów w terapii grupowej zachowań agresywnych w szkołach
wszystkich poziomów.
JAK RADZIĆ SOBIE Z GNIEWEM I
AGRESJĄ UCZNIÓW?
Obrady Konferencji odbyły się w
sali
konferencyjnej VNS w CH Manhattan (Gdańsk, al.
Grunwaldzka 82).
Partnerzy
Konferencji: |
|
|
|
Partner
medialny: |
|
W
programie:
Agresja u dzieci
i młodzieży.
Praca z radami pedagogicznymi na rzecz umiejętności radzenia sobie z
gniewem i agresją uczniów 2 grup wiekowych – 8-12 lat i 13-18 lat.
Uczestnicy
poznają dwa skuteczne programy pracy z uczniami młodszymi i
starszymi:
-
„Jak pomóc
dzieciom radzić sobie z gniewem”. Program, w którym mogą
brać udział dzieci w szkole podstawowej, od 8 roku życia.
-
„Najpierw
pomyśl”. Program dedykowany młodzieży w szkołach
ponadpodstawowych, gdzie także w małych grupach uczą się
powstrzymywać gniew i uczą się umiejętności psychospołecznych.
Programy te oparte są o poznawczo–behawioralne koncepcje
psychologiczne, są realizowane w wielu szkołach w USA, a badania
ewaluacyjne potwierdziły ich dużą skuteczność.
*Rekomendacja:
Obydwa programy wypełniają lukę dotyczącą możliwości pracy z
dziećmi i młodzieżą, które mają problemy z opanowaniem
gniewu i zachowań agresywnych. Jest to profilaktyka II
stopnia. Do tej pory nie było w Polsce takich programów,
które mogłyby być prowadzone w szkołach, szczególnie
podstawowych.
W
polskich szkołach mogłyby być one prowadzone przez pedagogów
lub psychologów szkolnych, a także zaangażowanych
wychowawców.
Są
tanie (wystarczy raz wyszkolić osoby prowadzące) i nie
wymagają dodatkowych warunków. Mogą być także realizowane
w
ramach zajęć socjoterapeutycznych.
Andrzej Kołodziejczyk.
Prezes Stowarzyszenia Spójrz Inaczej. |
Jim Larson
Najpierw pomyśl
Trening umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją
uczniów szkół ponadpodstawowych
Ta
książka to świetny opis mechanizmów – społecznych,
emocjonalnych, środowiskowych – powstawania i narastania
u młodych ludzi gniewu i przeradzania się go w agresywne
zachowania. Autor pracował jako psycholog w kilkunastu
amerykańskich najtrudniejszych szkołach
ponadpodstawowych, w których miał do czynienia z
wybitnie trudną młodzieżą z grupy wysokiego ryzyka.
Zamieszcza on wiele arcyciekawych opisów konkretnych
przypadków i zastosowanych metod. Część II książki,
rozpoczynająca się od rozdziału szóstego., to podzielony
na pięć tematycznych modułów poradnik dla psychologów,
nauczycieli i terapeutów, prowadzących zajęcia z młodymi
ludźmi „z krótkim lontem”. Każdy moduł obejmuje kilka
spotkań, na których ćwiczy się umiejętności
rozpoznawania i stopniowania gniewu, znajdowania i
stosowania zachowań alternatywnych, oceniania korzyści
czy strat płynących z konkretnych zachowań, prowadzenia
„dzienniczka kłopotów” i oceny postępów. Poza ogromną
przydatnością praktyczną – w każdej szkole
ponadpodstawowej – książka jest napisana barwnym, żywym
językiem, która znakomicie ułatwia wgłębianie się w
trudny, niekiedy bolesny temat.
Jim Larson, John E. Lochman
Pomoc dzieciom w radzeniu sobie z
gniewem
Podejście kognitywno-behawioralne
To
jest książka o pomaganiu dzieciom – poprzez trening
kognitywno-behawioralny, indywidualny albo w małych
grupach – w radzeniu sobie z agresją i destrukcyjnymi
zachowaniami, wywołanymi uczuciem gniewu. W każdej
szkole jest jakiś odsetek dzieci, wobec których
tradycyjny, dyscyplinarny system okazuje się
nieskuteczny. W oczach dorosłych ci uczniowie wydają się
rozumieć zasady właściwego zachowania, ale z jakichś
powodów nie są w stanie (czy – w rzadszych przypadkach –
nie chcą) się do nich dostosować.
Z tej książki, której autorami są światowej sławy
specjaliści w dziedzinie terapii agresji dzieci i
młodzieży, czytelnik dowie się, jakie są mechanizmy
powstawania złości i gniewu oraz pozna sprawdzony
program, którym można objąć agresywne dzieci w szkole.
Dokładny opis koniecznych przygotowań, sposobów
współpracy z rodzicami i treści kolejnych sesji pozwala
wprowadzić program w każdej szkole. |
PARTNERZY
OSKKO |
|
|
|
Uniwersytet
Jagielloński |
|
Kontakt z organizatorem:
tel: (89) 527-95-14, fax: (89) 679-05-59
kom: Biuro Konferencji 509-498-266,
501-211-469;
dyrektor – 513-057-830
email: oskko@oskko.edu.pl
|