Forum OSKKO - wątek

TEMAT: dokumentacja nauczyciela
strony: [ 1 ]
Gaba08-10-2004 08:17:56   [#01]

przygotowuje opracowanie - dla nauczycieli nt. dokumentacji, to kolejna działka, którą chcę uporządkować, popracować nad nią.

Mam swoje pomysły - robie taki model dokumentacji, dorzućcie jak wy to robicie, jakich dokumentów oczekujecie od nauczyciela.

 

Dopiszę taki materiał i zamieszczę do niedzieli na naszym forum. 

 

- dziekuję!

ola 1308-10-2004 10:34:39   [#02]
Gabrysiu kochana,
kiedy Ty żyjesz innym życiem niż szkoła?
Ja na temat dokumentacji nauczycielskiej przemyśliwam ilekroć następuje zmiana przepisów prawa lub po kolejnej wizytacji z KO. Ale przyznam się szczerze dostaję "wodowstrętu", gdy biorę klawiarturę do ręki i zaczynam porządkować i zapisywać co takiego ma wyprodukować "biedny" nauczyciel. Jak tego dokonasz będę Cię podziwiać jeszcze bardziej niż do tej pory (o ile to wogle możliwe). Trzymaj się cieplutko w tym mglistym Krakowie.
Jolanta Szuchta08-10-2004 13:01:51   [#03]

Gabrysiu

jeszcze nie przeczytalam # Oli a pomyslałam o tym samym.Nie wiem czy mi się wydawalo czy widziałam to albo w wymianie,albo tu na Forum co zdaniem innego dyrektora powinna zawierac taka dokumentacja.

A co bym widziala ja?

Pewnie to co wszyscy,nauczyciel powinien mieć przy sobie,do wglądu w kazdym momencie

Podstawe programowa,program nauczania,rozkład materialu albo lepiej plan wynikowy,program wychowawczy klasy łącznie z rozkladem lekcji wychowawczych,wymagania na posczególne oceny te dostosowane do dzieci z opiniami,....nie wiem co dalej....papiery papiery papiery   juz wszyscy mamy ich chyba dośc:-((((((

AnJa08-10-2004 14:57:57   [#04]
Hmmm

Za Gabrysię to raczej oberwiecie - ja bym w każdym razie nie ryzykował:-(

Ale tak w ogóle to szczerze podziwiam:-)

I z otwartm dzibem czekam coby zasepić.

W wymianie(albo na forum) jest na temat papierzysk dyrektora.
Jolanta Szuchta08-10-2004 15:19:49   [#05]

No własnie

papierzysk.

A ja ten podziw wyraziłam w okresleniu Gabrysia.

Gaba08-10-2004 21:20:28   [#06]
w dziób za Gabrysię? nie! mozna tylko buziaka... ale wy mi tu nie odstawiajcie kichy... jakiej dokumentacji wymagacie - prosze ładnie podsawać!
wiolka108-10-2004 21:39:14   [#07]

może na coś się przyda

Nie mam zbyt dużego doświadczenia, ale takie dokumenty nasi nauczyciele mają. Co o tym sądzicie?

 

1.  DOKUMENTACJA  NAUCZYCIELA  PRZEDMIOTU:

 

NAUCZYCIEL  POSIADA  I  ZNA:

 

ü      podstawę programową kształcenia ogólnego

ü      standardy wymagań egzaminacyjnych

ü      program nauczania na cały etap kształcenia

ü      przedmiotowy system oceniania zgodny z wewnątrzszkolnym systemem oceniania

 

OBOWIĄZKOWO:

 

ü      plan wynikowy (określone wymagania podstawowe i ponadpodstawowe)

ü      indywidualny plan rozwoju (doskonalenie, postawione sobie cele możliwe do zrealizowania)

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA OBEJMUJE:

 

ü     wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

ü     szczegółowe kryteria oceniania wiadomości i umiejętności

ü     zestaw narzędzi oceniania (zgodny ze szkolnym systemem oceniania)

 2.  DOKUMENTACJA  NAUCZYCIELA  WYCHOWAWCY:

 

ü      arkusze ocen

ü      dziennik lekcyjny

ü      frekwencja – bieżąca analiza,

ü      kontakty z rodzicami – terminarz

ü      uroczystości – ważne wydarzenia z życia klasy

ü      teczka wychowawcy klasy (w niej trzeba gromadzić: badania, ankiety, analizy, techniki socjometryczne, arkusze samooceny ucznia,opinie innych uczniów, nauczycieli,  scenariusze ciekawych zajęć)

 

NAUCZYCIEL  WYCHOWAWCA  POSIADA:

 

ü      program wychowawczy na cały etap kształcenia

ü      plan pracy wychowawcy (na 1 rok)

ü      tematyka godzin wychowawczych

ü      propozycje wycieczek

 

DODATKOWA  DOKUMENTACJA:

 

ü      zalecenia poradni specjalistycznych

ü      diagnoza wstępna dotycząca sytuacji wychowanków

AnJa08-10-2004 21:55:41   [#08]

Gabrysiu:-))))))))

Zaraz!

Albo mię się Gabrysie pomięszały, albo mówiłaś, że gabą być lubisz.

Nieważne,- Gabrysiu, dzióbka do buziaczka nadstawiam.

Od nauczyciela autonomii w mysleniu i rozsądku w działaniu oczekuję - na papiór tego nie potrafię przełozyć.
ola 1309-10-2004 15:59:32   [#09]

Gabou [ą]

Sorki za Gabrysię vel Gabryśkę vel Gabę. ...i już się na mnie nie gniewaj... a tak poza tym to przyzwyczajenie z realu.
Zaś względem dokumentów - w ramach troski o drzewostan Ziemi - wymagam tylko znajomości a nie posiadania (jest w pokoju nauczycielskim) program wychowawczy [W] + profilaktyka [P]+ścieżki [S]+podstawa programowa+standardy OKE [ST]+statut (z ocenianiem)+program nauczania (w bibliotece). Jednakże to wszystko w postaci symboli [W1, S9 itp] znajduje się w przysłowiowych przedmiotowych rozkładach materiału.
Większy problem stanowi dla mnie tajemnicza "teczka wychowawcy". Cóż tam włożyć? Nie mam pojęcia. Pytanie o roczne plany wychowawcze - czy to jeszcze trzeba?
Trzymajcie się cieplutko.

józefinaw09-10-2004 19:23:42   [#10]

Teczka wychowawcy

Znalazłam onegdaj w sieci i skorzystałam . Może pomoże i Wam. Pozdrawiam

 

 TECZKA WYCHOWAWCY
Dokumentowanie pracy wychowawcy klasy
Janusz Judziński, SP Wiry, gm. Komorniki koło Poznania

PLANOWANIE PRACY WYCHOWAWCY KLASY

Praca wychowawcy to mieszanka wiedzy, umiejętności  praktycznych, sprawności organizacyjnych, systematyczności działania i sumienności wykonywania zadanych obowiązków. Ale także twórczość, sztuka – wymagająca talentu, powołania, duszy, refleksu i zdolności do improwizacji.

Dlatego prace wychowawcy dla danego zespołu klasowego należy dobrze zaplanować.

W jej planowaniu należy uwzględnić również zdanie naszych dzieci i ich rodziców a także środowisko z którego dzieci pochodzą.

Zadania wychowawcy klasy to :

·       diagnozowanie,

·       planowanie,

·       organizowanie środowiska wychowawczego,

·       terapia.

Obejmując wychowawstwo w klasie należy zdawać sobie sprawę, ze klasa będzie się zmieniać i zmiany mogą być udziałem wychowawcy lub nie.

Przedstawiam plan pracy oraz dokumentację wychowawcy.

Teczka wychowawcy winna się składać z następujących dokumentów:

1.      Plan wychowawczy na rok szkolny 2001/2002.

2.      Plan godzin wychowawczych na rok szkolny 2001/2002

3.      Plan wycieczek i wyjść klasy z wychowawcą.

4.      Plan imprez klasowych.

5.      Wykaz dzieci z orzeczeniami Poradni psychologiczno - pedagogicznej.

6.      Informacje, opinie Pedagoga szkolnego.

7.      Informacje o dzieciach korzystających z pomocy społecznej.

8.      Wykaz dzieci dożywianych.

9.      Wykaz dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej i środowiskowej.

10.  Lista obecności na zebraniach z rodzicami.

11.  Notatki służbowe istotnych rozmów i ustaleń z rodzicami.

12.  Informacje (notatki) o odwiedzinach w domu uczniów.

13.  Karty obserwacji dzieci (uczniów).

14.  Informacje o uczniach uzdolnionych.

15.  Istotne informacje od nauczycieli uczących.

16.  Informacje i materiały dotyczące życia klasy.

 

Temat: Wychowawca klasy

Prawie każdy czynny nauczyciel pełni funkcję wychowawcy klasy. Uczy swego przedmiotu, a oprócz tego zajmuje się najróżniejszymi sprawami, dotyczącymi jednej z klas. Wychowawcą klasy jest się „z urzędu”. Dysponuje się również „urzędowym” przydziałem czasu – 1 godzina tygodniowo. W tym miejscu należy wyjaśnić co należy rozumieć pod pojęciem „wychowawcy klasy” i jaki jest zakres i treść tego pojęcia.
Traktując termin wychowawcy klasy najogólniej, tj. w znaczeniu „każdy, kto zajmuje się wychowaniem”, można wyróżnić przynajmniej dwie grupy wychowawców:
§ zajmujących się wychowaniem profesjonalnie,
§ zajmujących się wychowaniem nieprofesjonalnie, z tzw. obowiązku prawno – moralnego (np. rodzice), dla osobistej satysfakcji i dobra ogółu (np. kuratorzy społeczni), lub przy okazji pełnienia innego zawodu (np. dziennikarz).
Można więc mówić o zawodzie nauczyciel jako wychowawcy należącego do pierwszej gru-py. Istotą zadań należących do wychowawcy klasy jest, sprawowanie bezpośredniej opieki nad uczniami i kierowanie i kierowanie życiem zespołowym klasy. Zatem nauczyciel prowadzi w po-wierzonej mu klasie planową pracę, zmierzającą do pełnej realizacji celów wychowawczych szkoły, przede wszystkim przez wytworzenie zwartego zespołu uczniowskiego, świadomie współdziałają-cego z nauczycielami wychowawcami w pracy nad osiąganiem przez klasę jak najlepszych wyni-ków w nauce i wychowaniu. Wartością autoteliczną zawodu nauczyciela jest wychowanie człowie-ka mądrego, który posiada jednakże odpowiedni sposób wiedzy empirycznej, koniecznej do podej-mowania decyzji moralnie słusznych. Nauczyciel jako wychowawca moralny sam musi być czło-wiekiem mądrym. Dobry nauczyciel musi przeto znać – nade wszystko – rozumieć kształtującą nas tradycję kulturową Zachodu. Znajomość i zrozumienie tej tradycji jest nieodzownym fundamentem wiedzy etycznej. Dobry nauczyciel musi mieć także wiedzę o faktach dotyczących przynajmniej tych dziedzin współczesnej nauki, które najbardziej wpływają na nasze indywidualne i społeczne życie oraz stosunek do siebie samych, do innych ludzi, do przyrody i do całości dziedzictwa kultu-rowego. W drugiej połowie XX wieku do takich dyscyplin zalicza się najczęściej biologię i medy-cynę – obejmując ją wspólną nazwą nauk biochemicznych – ekologię oraz informatykę. Wymie-nione dziedziny ludzkiej aktywności dostarczają także wielu trudnych do rozwiązania dylematów etycznych. Funkcja nauczyciela jako moralnego wychowawcy jest niezmiernie ważna w dzisiej-szych czasach, zwłaszcza przy obecnym zatracaniu przez ludzi podstawowych wartości moralnych.

STRUKTURA FUNKCJI WYCHOWAWCY KLASY

Badając funkcję wychowawcy klasy, tj. zbiór zadań i przyporządkowanych im działań, sta-nowiących ważną część mikrosystemu wychowawczego szkoły, należy zwrócić uwagę na dwa aspekty.
Po pierwsze – praca wychowawcy klasy stanowi pewną całość, mieszczących się w różnych strukturach mikrosystemu. Zadania, kompetencje i działania wychowawcy klasy stanowią określo-ny obiekt badawczy, odrębny w swych treściach i formach od zadań, uprawnień i czynności wystę-pujących w obrębie innych funkcji (np. nauczyciela przedmiotu, dyrektora, pedagoga szkolnego, instruktora harcerskiego itp.).
Po drugie – nawet takie całościowe ujęcie funkcji wychowawcy klasy wymaga dostrzeżenia w niej wyraźnego i znacznego zróżnicowania zdań zarówno pod względem treści, zakresu, jak i przewidywanych, a także osiąganych efektów. W całości zadań i działań wychowawcy klasy można wyodrębnić dwie kategorie subfunkcji. Pierwsza z nich zawiera działania administracyjne, opiekuń-cze i organizatorskie. Stanowią one części składowe tzw. rejestru czynności wychowawcy klasy. W drugiej kategorii zawierają się działania i zadania, nadające pracy wychowawcy klasy walor syste-mowości: koordynowanie, oraz integrowanie działalności wychowawczej w odniesieniu do pracy szkolnej.



GŁÓWNE KATEGORIE ZADAŃ I DZIAŁAŃ
Administrowanie jako funkcja wychowawcy klasy, polega na regulowaniu działalności kla-sy jako grupy formalnej – w sprawach dotyczących wewnętrznego życia klasy (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, składki, świadectwa promocyjne) oraz w stosunkach z otoczeniem (sprawozdania, opinie, korespondencję itp.). ta część działalności wychowawcy pełni rolę pomocniczą i nie może być uważana za sposób realizowania podstawowych zadań wychowawczych. Jakkolwiek admini-strowanie należy do funkcji pomocniczych, musi ono być traktowane jako nieodzowny element całokształtu działalności wychowawcy klasy. Wymienia się cztery zadania o charakterze admini-stracyjnym:
§ prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen,
§ wypisywanie świadectw szkolnych,
§ sporządzanie zestawień statystycznych dotyczących klasy,
§ wykonywanie innych czynności administracyjnych dotyczących klasy, zgodnie z zarządze-niami władz szkolnych, poleceniami kierownictwa szkoły oraz uchwałami rady pedagogicz-nej.
Zebranie i klasyfikacja materiałów (tzn. dokumentów znajdujących się w szkole) pozwala na sporządzenie rejestru zadań i czynności administracyjnych wychowawcy klasy:
- dziennik lekcyjny:
§ wpisy wychowawcy do dziennika,
§ stała kontrola wpisów innych nauczycieli (tematy, oceny),
§ okresowe, semestralne i roczne zestawienia i obliczenia statystyczne (frekwencja, oceny itp.).
- arkusze ocen i świadectwa promocyjne:
§ dopilnowanie regularnego wpisywania ocen do arkusza po każdym okresie (semestrze),
§ inne wpisy do arkuszy ocen (notatki o promowaniu, przeniesieniach, egzaminach popraw-kowych, ukończeniu szkoły itp.)
§ wypisywanie świadectw w końcu roku szkolnego oraz wystawianie duplikatów świadectw na żądanie absolwenta.
- inne dokumenty klasowe:
§ sporządzanie list i zestawień,
§ sprawozdania,
§ opinie o uczniach dla dyrekcji, innych szkół itp.,
§ różne pisma urzędowe w sprawach klasy i poszczególnych uczniów,
§ informacje dla władz szkolnych o klasie i uczniach,
§ teczka wychowawcy, ewentualnie inna forma gromadzenia danych o klasie i uczniach.
- korespondencja z rodzicami:
§ korespondencja stała (zawiadomienia, informacje),
§ korespondencja związana z doraźnymi potrzebami.
- sprawy finansowe:
§ różnego rodzaju składki,
§ rozliczenia finansowe z uczniami (po wycieczkach, imprezach składkowych itp.).
Materiały na piśmie , dokumenty, notatki prowadzone i uporządkowane, łatwe do wykorzy-stania, zmiany korekt i dodatków, zebrane w jednym miejscu mogą stanowić tzw. „teczkę wycho-wawcy klasy”. Powinny w niej znaleźć się przede wszystkim:
§ wytyczne do pracy wychowawczej,
§ plany pracy wychowawczej,
§ materiały charakteryzujące realizacje planu,
§ indywidualne charakterystyki uczniów,
§ materiały dziecięce (np. ciekawsze prace, ankiety, rysunki).
Wychowawca powinien również prowadzić pewnego rodzaju notatnik, w którym powinien na bieżąco umieszczać informację dotyczące następujących zagadnień: stan i warunki życia klasy, wytyczne i zamierzenia wychowawcze, nauka szkolna, kierunki zorganizowanej działalności klasy, koordynacja pracy wychowawczej, sytuacja wychowawcza w klasie. Są to teksty gromadzone i porządkowane przez wychowawcę klasy, oraz przez niego samego tworzone.
Ważnym zagadnieniem dotyczącym pracy wychowawczej nauczyciela jest współpraca z rodzi-cami. Głównie opiera się ona na korespondencji z nimi przy pomocy dzienniczków uczniowskich. Niestety zawierane są w nich jedynie negatywne informacje. Postuluje się więc, by dzienniczek – jeśli ma spełniać rolę narzędzia służącego do rzeczywistego porozumiewania się nauczycieli z ro-dzicami – nie miał charakteru jednostronnego i zawierał uwagi wychowawcy o uczniu nie tylko w formie nagan i próśb o interwencję lub przybycie do szkoły, ale żeby to były informacje wszech-stronne. Jest to zrozumiałe ponieważ rodzice oczekują od szkoły informacji o swoich dzieciach nie tylko na temat ich niepowodzeń, ale i sukcesów! Administracyjne działania wychowawców klas nie wymagają od nich specjalnych kwalifikacji. Prawidłowe prowadzenie administracji, tak by służyła ona realizacji celów wychowawczych, uwarunkowana jest jednak dobrym zrozumieniem jej funkcji i przeznaczenia, nawykiem systematycznego prowadzenia notatek oraz dysponowaniem odpowied-nią ilości czasu.
Opieka nad wychowankami jest podejmowana jako zespół planowanych decyzji i czynności spełniających różnorodne funkcje w stosunku do procesu rozwoju psychicznego i fizycznego po-szczególnych wychowanków i całych zespołów. Wychowawca klasy w założeniu tj. z racji pełnie-nia swej funkcji jest w szkole osobą najbliższą uczniowi z jego „dorosłego” otoczenia. Rozliczne formalnie i nieformalnie więzi łączące wychowawcę z wychowankami predysponują go do spełnia-nia szczególnie ważnej roli w ramach działalności opiekuńczej szkoły.
Zadania które należy zaliczyć do zadań opiekuńczych wychowawcy klasy to m.in.:
§ zwracanie szczególnej uwagi na tych uczniów, którzy mają trudności w nauce,
§ analizowanie przyczyn niepowodzeń uczniów w pracy szkolnej i podejmowanie środków zaradczych,
§ dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły; badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć szkolnych; udzielanie wskazówek i podejmowanie inicjatywy w sprawie organi-zowania pomocy dla tych, którzy opuścili zajęcia szkolne i mają trudności w uzupełnieniu materiału nauczania,
§ wywieranie wpływu na kształtowanie warunków życia uczniów w szkole i – w miarę moż-liwości – poza szkołą tak, by sprzyjały ich rozwojowi i zaspokajaniu potrzeby zabawy, roz-rywki i różnego działania o charakterze społecznym oraz wyzwalaniu inicjatywy i samo-dzielności,
§ ułatwianie uczniom właściwego organizowania i wykorzystania wolnego czasu,
§ badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów, udzielanie szczególnej pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach wychowawczych,
§ organizowanie niezbędnej opieki i pomocy materialnej dla uczniów,
§ otaczanie szczególną opieką uczniów szkół młodzieżowych, którzy dojeżdżają do szkół z dużej odległości, oraz uczniów zamieszkałych poza domami rodzicielskimi,
§ opieka nad uczniami zamieszkałymi na stancjach; wgląd w warunki materialne i wycho-wawcze stancji,
§ troska o uczniów z domu dziecka i rodzin zastępczych; systematyczny kontakt z ich opieka wychowawczą,
§ rozwijanie różnorodnych form pracy z młodzieżą uzdolnioną,
§ odbywanie częstych spotkań z rodzicami szczególnie tych uczniów, którzy wymagają szcz-ególnej opieki pedagogicznej,
§ położenie nacisku na szerszy rozwój orientacji zawodowej uczniów, przy uwzględnieniu ich predyspozycji i potrzeb społecznych,
§ organizowanie dożywiania dzieci w szkole w różnych formach,
§ rozpoznawanie sytuacji ze środowisk moralnie zaniedbanych oraz podejmowanie odpo-wiedniej działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej,
§ zwiększenie zasięgu oddziaływania różnych form wychowania pozalekcyjnego i poza szkolnego; stosowanie specjalnych form pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi.
Przytaczane tu przykłady zadań i postulowanych działań opiekuńczych wychowawcy można podzielić na trzy podstawowe kategorie: działania badawczo kontrolne, interwencyjne ( w sytu-acjach incydentalnych, obrona praw ucznia, wkraczanie w przypadkach losowych i innych), profilaktyczne (planowanie i zorganizowanie formy względnie stałej opieki).
Działania badawczo kontrolne wymagają od wychowawcy opanowania technik badania i dia-gnozowania sytuacji wychowawczych w szkole, zbierania informacji o poszczególnych uczniach, środowisku poza szkolnym oraz umiejętności prostego i operatywnego utrwalania informacji. Dzia-łania opiekuńcze wymagają nie tylko znajomości dziecka w szkole i poza szkołą, ale także znajo-mości opinii uczniów na różne tematy, związane z ich pracą, z życiem codziennym, perspektywami i planami. Proponuje się tutaj stosowanie dość szerokiego wachlarz technik badawczych: wypraco-wań swobodnych, rozmów na określone tematy, ankiet plebiscytów życzliwości, test socjometrycz-nego, konkursów szkolnych, gazetek.
Badania takie mogą dać wychowawcy bogaty materiał pozwalający nie tylko na postawienie diagnozy sytuacji w klasie ale także znalezienie środków zaradczych. Należy pamiętać, że każdy uczeń jest oddzielną jednostką, która wymaga indywidualnego traktowania. W stosunku do całej klasy nie do przyjęcia jest plan wychowawczy klasy, który nie dysponuje potrzebną ilością i jako-ścią informacji na różne tematy dotyczące całego zespołu i poszczególnych uczniów.
Dobra znajomość cech osobowościowych uczniów, nawyków do uczenia się, rozwoju postaw, a także udziału uczniów w analizie tych danych jest możliwy, a przynajmniej łatwiejszy w klasach mniej licznych. Działania profilaktyczne w obliczu zarysowujących się tzw. trudności wychowaw-czych – zdaniem niektórych pedagogów zacząć się muszą od dokładnego rozpoznania przyczyn i okoliczności zagrożenia. Można zapobiec licznym przypadkom drugoroczności, opóźnień w nauce, nagannemu sposobowi zachowania się, bierności społecznej, jeśli zna się w porę przyczyny tych zjawisk.
Specyficzna kategoria zadań wychowawcy jest otoczenie specjalna opieka niektórych grup dzieci wymagających szczególnej pomocy. Do takich dzieci zalicza się:
§ znajdujące się w trudnych sytuacjach życiowych,
§ znajdujące się w trudnych warunkach materialnych,
§ dojeżdżające z dużych odległości do szkoły.
Zadania opiekuńcze wychowawców klas są rozległe, liczne i różnorodne. Przy ograniczonych możliwościach kompetencyjnych i organizacyjno – materialnych, wychowawcy klas nie realizują tych zadań w tak szerokim zakresie, jak to postulują nauki pedagogiczne, a nawet jak przedstawiają to nauki resortowe. Ponadto duża część zadań opiekuńczych musi być realizowana przy współpracy z dyrekcją, rodzicami, instytucjami pozaszkolnymi. W tych działaniach wychowawca pełni funkcji koordynatora, a czasem tylko w nich partycypuje jako współdecydent lub kooperant.
Wyniki analizy postulatów i przepisów dotyczących opiekuńczej pracy wychowawców klas w zestawieniu z realizacją tej subfunkcji w praktyce szkolnej, pozwalają na sformułowanie następują-cych wniosków:
- badani wychowawcy klas dysponują niekompletnymi i niezbyt rzetelnymi informacjami na temat poszczególnych uczniów oraz klasy jako zespołu, opierając swoja wiedze na intuicji i powierzchownej obserwacji; jest to wiedza fragmentaryczna, nie pozwalającą planować pra-cy opiekuńczej z klasą w sposób całościowy i zmuszają wychowawcę do działań związa-nych z doraźnymi przypadkami; wychowawcy nie dysponują odpowiednimi technikami zbierania, analizowania i przechowywania informacji o klasie i poszczególnych uczniach, choć zdają sobie sprawę z konieczności korzystania z takich informacji w swojej pracy opiekuńczo – wychowawczej.
- Poradnictwo i przewodnictwo w osobistych sprawach uczniów występuje prawie wyłącznie pod postacią działań interwencyjnych, przy okazji stwierdzenia u wychowanków tzw. trud-ności w nauce lub odchyleń od norm w zachowaniu ucznia; poradnictwo dotyczące orienta-cji szkolnej i zawodowej rzadko przybiera formy kontaktów indywidualnych – sprowadza się najczęściej do organizowania zajęć z całą klasą i polega na wykorzystaniu tradycyjnych technik propagandowych.
- Badani wychowawcy klas realizują, w miarę swych możliwości, postulaty i przepisy, doty-czące pracy z dziećmi wymagającymi szczególnej opieki; podejmują działania z własnej inicjatywy, a także włączają się do akcji organizowanych w skali całej szkoły, przez dyrek-cję, rade pedagogiczna jak również w skali środowiska lokalnego przy udziale instytucji i organizacji poza szkolnych.
Organizowanie pracy z klasą powinno polegać na takim wykorzystaniu możliwości uczniów aby w trakcie działania przy wyzwoleniu maksimum aktywności młodzieży można było osiągnąć założone efekty wychowawcze (tj. zrealizować cele wychowawcze). Organizowanie w stosunku do wychowania oznacza zmiany w zastanej sytuacji wychowawczej klasy i w sytuacji poszczególnych uczniów. Organizatorska funkcji wychowawcy klasy – odnoszona do pracy z zespołem uczniów – zmierza do zmian w strukturze zespołu pod różnymi względami. Wychowawca chce poprawić stan stosunków społecznych w klasie, spowodować większą aktywizację uczniów biernych, podnieść poziom dojrzałości społeczno – moralnej i obyczajowej swoich wychowanków, zracjonalizować sposób ich pracy w szkole i poza szkołą. Realizacja zadań założonych w przepisach władz oświa-towych mieścić się musi (w najogólniejszych zarysach) w strukturze organizacyjnej szkoły. Wyj-ście poza tę strukturę bywa niemożliwe lub trudne i grozi konfliktami o charakterze kompetencyj-nym. Wynika to z niezupełnie dokładnego rozdzielenia uprawnień do podejmowania decyzji orga-nizatorskich przez wychowawcę klasy, nauczycieli uczących w jego klasie, dyrektora szkoły, peda-goga szkolnego. Mimo to, działalność organizatorska pozwala wychowawcy klasy wprowadzić do jego pracy takie innowacje i modyfikacje, które – nie burząc formalnych struktur – usprawniają pracę, pozwalają szybciej, pewniej, efektowniej osiągać zamierzone cele.
Zadania wychowawcy klasy, jako organizatora, są coraz częściej sprowadzane do generalnego postulatu: by wykonywał on swą funkcję w stosunku do całego zespołu uczniów w klasie i poprzez pracę z zespołem mógł skutecznie wychowywać jednostki. By osiągnąć ów pożądany i postulowa-ny cel w pracy z klasą, wychowawca musi sięgać do różnorodnych technik pracy organizacyjnej.
Do najczęściej poddawanych zadań organizatorskich należą:
§ praca z samorządem uczniowskim i organizacjami młodzieżowymi i szkolnymi,
§ organizacja pracy na godzinach wychowawczych,
§ ocenianie zachowania uczniów,
§ praca z klasą jako grupą nieformalną,
§ planowanie, kontrola i ocena wyników pracy wychowawczej z klasą,
§ działania wdrażające młodzież do pracy (prace społeczne, użyteczne na rzecz szkoły i śro-dowiska, organizowanie samoobsługi młodzieży),
§ organizowanie pracy wychowawczej w czasie poza lekcyjnym ( imprezy, wycieczki, biwa-ki, rozrywki kulturalne, wyjazdy do kin i teatrów itp.).
Zbadanie rzeczywistej funkcji organizatorskiej wychowawcy klasy i zestawienie jej z założe-niami zawartymi w przepisach resortowych i literaturze pedagogicznej pozwala na sformułowanie następujących wniosków:
- w odniesieniu do procedury oceniania uczniów zaznacza się brak udziału uczniów w wy-stawianiu tej oceny; uczniowie nie uświadamiają sobie nawet, że mają wyraźnie określone przepisami uprawnienia do samooceny i oceny wzajemnej,
- wychowawca klasy jest głównym autorem programu tzw. godzin wychowawczych; niewiel-ki odsetek zbadanych przypadków wykazuje aktywny udział młodzieży w programowaniu i przeprowadzaniu takich zajęć; wynika stąd monotonia tematyczna tych godzin, w małym stopniu odpowiadającej rzeczywistym potrzebą i zainteresowaniom samej młodzieży,
- wpływ wychowawców klas na sposób spędzania wolnego czasu przez ich wychowanków polega na organizowaniu różnego rodzaju zajęć wypełniających ten czas; brak natomiast technik oddziaływania wychowawczego polegającego na wdrażaniu młodzieży do racjonal-nego i higienicznego projektowania i organizowania sobie czasu przeznaczonego na rekre-ację i swobodne w życiu kulturalnym.
Organizowanie pracy wychowawczej z klasą – w założeniu – ma polegać na stworzeniu warunków w których wychowanie młodzieży wyrażać się będzie w jej udziale w pracy zespołu klasowego – w fazie planowania, realizacji, kontroli i oceny wyników. Wymaga to od wychowawcy pracochłonnych zabiegów przygotowawczych. W rzeczywistości wychowawcy wykazują na ogół tendencje do „skracania” tego cyklu. Ogranicza to uprawnienia uczniów do współdecydowania o ich sprawach; tym samym – w poważnym stopniu redukuje ich aktywność, inwencję i samodzielność, co niewątpliwie musi wpływać niekorzystnie na realizacje zadań wychowawczych z zakresu uspołeczniania młodzieży.

FUNKCJA WYCHOWAWCY KLASY W SYSTEMIE WYCHOWAWCZYM SZKOŁY
Jedną z ważniejszych funkcji wychowawcy klasy w systemie wychowawczym szkoły jest koordynacja działań klasy ze szkołą i innymi organami pozaszkolnymi. Koordynacyjna funkcja wychowawcy klasy polega na aktywnym stwarzaniu takich warunków (organizacyjnych, admini-stracyjnych i innych), żeby czynności innych osób pracujących z jego klasa nie były ze sobą w sprzeczności, żeby wysiłek każdej z tej osób składał się na obraz harmonijnej współpracy prowa-dzącej do realizowania podstawowych celów wychowawczych. Koordynacja działań klasy przez wychowawcę polega na:
§ wymianie informacji na temat poszczególnych uczniów i całej klasy,
§ analizie sytuacji wychowawczej w klasie i uzgadnianiu ocen i planów działania,
§ uzgadnianiu niektórych spraw formalnych i administracyjnych, niezbędnych do skutecznego działania wszystkich uczestników (terminy, harmonogramy, kompetencje, odpowiedzial-ność itd.),
§ podejmowaniu uzgadnianych wspólnie decyzji.
Koordynowanie pracy wychowawczej pozwala m.in. na usuwanie wielu przyczyn konfliktów utrudniających pracę wychowawczą, choć nie jest koordynowaniem usuwanie tych konfliktów.
Praca wychowawcza w szkole i klasie nie może być uznana za działalność jednopodmiotową. Warunkiem pozytywnej kooperacji wszystkich sił współtworzących system wychowawczy szkoły jest wieloosobowo uzgodnione podejmowanie najważniejszych celów wychowawczych szkoły, rozumienie przez każdą jednostkę nie tylko własnych funkcji w tym systemie, ale i funkcji innych jednostek; także współdziałanie z innymi, ażeby każda akcja przeprowadzona była w określonym i zaakceptowanym przez jej uczestników kierunku, w ustalonym czasie i miejscu, z wyraźnym (w miarę możliwości) podziałem obowiązków i kompetencji. Są to niezbędne, chociaż nie jedyne, wa-runki powodzenia każdej akcji wychowawczej, w której uczestniczy więcej niż jeden realizator. Zachodzi konieczność koordynacji pracy wychowawcy klasy z innymi osobami i instytucjami w trzech dziedzinach działalności: organizatorskiej, administracyjnej i opiekuńczej.
Jak wynika z przedstawionych rozważań nauczyciel jako wychowawca pełni bardzo ważną rolę w życiu młodego człowieka. Błędy popełnione przez niego mogą rzutować na osobowość pod-opiecznego a co za tym idzie na jego przyszłość. Zatem ważne jest aby nauczyciel podejmujący zadanie wychowawcy był człowiekiem odpowiedzialnym, o wysokiej kulturze osobistej, umiejący podejść do dziecka w sposób indywidualny. Powinien również odznaczać się wysoką moralnością, aby wychowywać również przez własna postawę na co dzień. Nauczycielowi nigdy i pod żadnym pozorem nie wolno odstąpić od realizacji naczelnej wartości etyki nauczycielskiej, jaką jest wy-chowanie człowieka mądrego. Nie wolno mu też zmieniać tej wartości na jakieś inne dobro. Rów-nież reguła: „Zawsze postępuj tak, aby działania twe przyczyniły się do wychowania człowieka mądrego”, stanowi zasadę bezwzględnie obowiązującą każdego wychowawcę. Wychowanie czło-wieka mądrego przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Wybierając ten zawód, pedagog bierze odpowiedzialność za skutki swych decyzji. Czyn moralnie zły jest więc również czynem nieodpo-wiedzialnym.
Zatem wychowanie człowieka mądrego i odpowiedzialnego jest, obok edukacji, jedną z naj-ważniejszych funkcji szkoły. Stąd ważne jest aby edukacja nauczyciela była również skierowana na umiejętność wykorzystania różnych technik wychowawczych w pracy z klasą i poszczególnymi uczniami. Praca ta wymaga od nauczyciela poświecenia, czasu, zaangażowania, wiedzy teoretycz-nej jak i praktycznej oraz pomysłowości i umiejętności indywidualnego podejścia do ucznia.

 

 

 

Gaba09-10-2004 19:57:30   [#11]

a ja mam taki skrócik... ;-(

DOKUMENTACJA NAUCZYCIELA

Każdy nauczyciel zna,(posiada), stosuje obowiązkowo, ew. gromadzi, gdzie to jest konieczne/możliwe i prezentuje do wglądu osobom sprawującym nadzór pedagogiczny

q        podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie swojego przedmiotu oraz ścieżek

q       podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie zadań ogólnych szkoły

q       program nauczania na cały etap kształcenia wraz z numerem dopuszczenia ministerialnego oraz nr na szkolnej liście programów

q       standardy wymagań egzaminacyjnych

q       indywidualny plan rozwoju zawodowego (doskonalenie, cele do zrealizowania w danym roku)

q       szkolny system wychowawczy (misję, wizję) w tym profilaktykę

q       analizy, raporty zew. i wewnątrzszkolne przekazywane przez nauczycieli

q       pisemne prace ucznia do wglądu (kartkówki, sprawdziany, testy, badania wyników, itp.)

q       analizy każdej pracy pisemnej (zestawienie oceniania, porównania z innymi klasami, wnioski do pracy prezentowane uczniom i rodzicom, ew. wskazówki dla kolegów)

q       wyciągi z dokumentów prawnych wykonane samodzielnie lub przekazywane przez in.

q       przedmiotowy system oceniania zgodny z wewnątrzszkolnymi sposobami oceniania

q       plan wynikowy (wymagania podstawowe i rozszerzone

·         wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

·         szczegółowe kryteria oceniania wiadomości i umiejętności w danym przedmiocie

·         zestaw narzędzi oceniania (zgodny ze szkolnym systemem oceniania) czyli zestaw autoryzowanych testów, zaplanowanych prac pisemnych, narzędzi zew.)

·         analizy/raporty dot. oceniania wykonane przez nauczycieli szkoły oraz  zew.

DOKUMENTACJA WYCHOWAWCY:

o       arkusze ocen

o       dziennik lekcyjny, w tym nauczania indywidualnego z wpisanym programem

o       tzw. teczka wychowawcy klasy (nie musi mieć formy teczki) zawierająca badania, ankiety, analizy, techniki socjometryczne, arkusze samooceny ucznia, opinie uczniów, uczących, scenariusze ciekawych zajęć, kontakty z rodzicami – terminarz, notatki ze spotkań, potwierdzenie obecności rodzica

§       korespondencja z rodzicami

§       listy powiadomień o ocenach wraz z podpisami i datami

§       notatki służbowe nt. niepokojących wydarzeń w klasie, w szkole, na wycieczce, itp.

§       notatki nt. pracy społecznej swoich wychowanków, nagrody uczniów

§       wykaz zastosowanych nagród i kar i sposoby powiadomienia rodziców

§       kalendarz roku szkolnego wraz z zadaniami

§       dokumentację wyjazdów wraz ze sprawozdaniem i rozliczeniem finansowym przedstawionym rodzicom oraz dyrektorowi

§       notatki i wydarzenia z życia klasy

§       stałą analizę frekwencji klasy i uczniów

NAUCZYCIEL  WYCHOWAWCA  POSIADA (zna i stosuje):

q       wso oraz wyciąg z rozporządzenia nt. oceniania wraz z odpowiednim fr. statutu

q       program wychowawczy na cały etap kształcenia dla konkretnej klasy w powiązaniu z nauczanym przedmiotem

q        plan pracy wychowawcy (na 1 rok) dopasowany do specyfiki danej klasy

q       tematyka konkretnych godzin wychowawczych w powiązaniu z programem wychowawczym szkoły

q       propozycje wycieczek/wyjazdów/wypraw zgłaszanych w terminie do końca września na cały rok szkolny

DODATKOWA  DOKUMENTACJA:

q       zalecenia PPP dot. wszystkich uczniów w danej klasie z potwierdzeniem, że uczący zapoznali z zaleceniami

q       własne opinie pisane dla placówek, w tym ksero dokumentów przekazywanych dla sądu, poradni, itp.

q       postanowienia sądów

q       lista wychowanków objęta pomocą rzeczową z klasy (decyzje MOPS, itp.)

q       diagnoza wstępna dotycząca sytuacji wychowanków

q       aktualizowana lista uczestniczących w zajęciach z wf

q       lista uczęszczających na wdż (wraz z aktualizowanymi deklaracjami)

q       lista uczestniczących nauce religii

Dokumentacja ta znajduje się w szkole i jest systematycznie uzupełniana, ulega zniszczeniu wraz z opuszczeniem przez klasę murów szkoły

DorotaJ10-10-2004 19:38:34   [#12]
A jaką listę wymaganych dokumentów można ustalić dla nauczyciela bibliotekarza?
RomanG10-10-2004 20:02:36   [#13]

Ja pierdziulę! :-)

Ma ten nauczyciel kiedyś w ogóle czas, aby znad sterty papierów spojrzeć na ucznia jak na człowieka?

Jak na fajnego chłopaka, jak na fajną dziewczynę?

marg10-10-2004 21:05:53   [#14]

Ja nie aż tak, jak Roman, ale ...chyba jednak nie należał mi się przez te wszystkie lata pracy dodatek "za wychowawstwo".

Rety, józefinaw!!! Kto to wymyślił? Tytan jakiś czy co? Nigdy w życiu nie podołam! I co teraz??? Płakać? :-(  czy się jednak śmiać :-) i ..robić swoje.

RomanG10-10-2004 21:11:32   [#15]

Nauczyciel znad stosu papierów podnosi umęczony wzrok na uczniów:

- Rany, aleście wy wyrośli przez ten czas!

józefinaw10-10-2004 21:58:12   [#16]

marg

Ja nie wiem kto to wymyślił , znalazłam w sieci rok temu. I przeczytałam , pomyślałam , porozmawiałam i moi wychowawcy małe co nieco wykorzystali.

Może lepiej wiedzieć więcej , ale selektywnie.

Pozdrawiam

Majka10-10-2004 22:34:09   [#17]
Jutro poproszę dyrektora o nową szafę. W starej mi się nie zmieści :)
Gaba10-10-2004 22:38:43   [#18]
a proś... prosić możesz, a on ci w kopercie z okazji DEN zapoda takjie cóś.
Małgoś10-10-2004 22:39:40   [#19]

RomanG :-)))

przypomniał mi się jeden nauczyciel sprzed lat...

U nas w szkole raz w semestrze odbywały się spotkania z rodzcami i nauczycielami, a każdy rodzic dostawał plik tzw. charakterystyk śródsemestralnych (nauczycielesami sobie opracowywali druki - kryteria, obszary itp. w oparciu o podstawy programowe i na tych drukach wpisywali wnioski z obserwacji pracy,postepów i zachowania ucznia)

Jakiez było moje zdziwienie, gdy okazało sie, że po złożeniu charakterystyk jedbnej z klas na rece dyrektora (wychowawcy jednoczesnie), jedna z tych kartek dotyczy ucznia, który od kilku miesięcy .......nie jest juz naszym uczniem :-)

a charakterystyka była dość wnikliwa

I tak to rzeczywistość papierowa przerosła real :-)

Marek Pleśniar10-10-2004 22:41:15   [#20]

dać podwyżkę

ot prawdziwy Pedagog!! Poszedł za byłym uczniem i go nawet w domu znalazł by zdiagnozowa specjalnie dla Ciebie;-)
janzg11-10-2004 17:57:28   [#21]

fiuuu, fiuuu

czyż ten czas - miom zdaniem marnowany na tworzenie papierów - nie lepiej poświęcić dzieciom - jeśli nie cudzym, to swoim

Grażyna31-10-2004 19:45:16   [#22]

co do listy gaby, to u mnie jest podobnie. Najgorzej mają się stażystki, pozostali nauczyciele, to lata praktyki, pewne rzeczy juz są (z drobnymi poprawkami), inne gromadzone na bieżąco - grunt to dobre nawyki, a wtedy wcale nie trzeba godzinami gromadzić dokumentacji. Poza tym jakie to ułatwienie - w gruncie rzeczy- np. lista uczniów z danymi - zawsze do skopiowania, przerobienia w celu wydrukowania zbiorowych deklaracji, np. uczęszczania na religię, czy "seks" lub zajęcia pozalekcyjne - kiedyś trzeba było to za każdym razem skrobać ręcznie.

Kalendarz roku szkolnego, przedmiotowy system oceniania, wymagania z przedmiotu itp. nauczyciele mają w komputerze - wystarczy kliknąć "enter"

Botka31-10-2004 20:10:32   [#23]
I znów sterta papierzysk w podwójnym wydaniu. U nas jeden egzemplarz w gabinecie dyrektora, drugi u nauczyciela. Można oszaleć. Produkujmy dalej i piszmy co robimy - papier wszystko przyjmie. Nauczyciele nie mają czasu nawet, żeby nanosić jakieś zmiany w tym co piszą. Z roku na rok prawie to samo, więc gdzie tu reforma? Plany wynikowe? - tak przepisane, bo muszą być i są zgodne z wymogami...
Arwena01-11-2004 15:14:25   [#24]

Szanowni dyrektorzy,

Czy ilość papierów wyprodukowanych przez nauczyciela koreluje jakoś z jakością jego pracy? Myślę tu  (naiwnie) o wynikach uczniów w egzaminach zewnętrznych, osiągnięciach w konkursach,zachowaniu klasy wychowawczej, wreszcie (last, but not least) o opinii uczniów i rodziców na jego temat. Jakie są Wasze doświadczenia? Ja, obserwując kolegów od wielu lat, zauważyłam , że wielu świetnych nauczycieli jest "na bakier" z papierami.
mkardasz01-11-2004 22:00:06   [#25]

i chwała im za to

przestańmy i zróbmy to razem inaczej nie bedzie nas widać zza tych paierów

Małgorzata Piluch01-11-2004 22:11:32   [#26]

Napiszę tylko tyle...

Wyście chyba na głowę poupadali!!!
Gaba01-11-2004 22:16:04   [#27]
Małgosiu, tylko sobie nie "chyba"
Grazia02-11-2004 15:38:31   [#28]

Jestem przerażona i chwalę Boga, ze nie muszę tworzyć takiej dokimentacji, o jakiej piszecie.

Owszem mam dziennik pod opieka, piszę rozkłady i lezą one w teczce w sekretariacie (planu wynikowego nie piszemy), plan wychowawczy z elementami sciezek mam wklejony do dziennika i nic poza tym. Owszem zbieram sprawdziany uczniów i wykonuje pracę zwiazana z pełnieniem obowiazkow wychowawcy, ale nie zbieram niczego. Bo po co? Wszystko co tworzę albo leżakuje w sekretariacie albo u pani pedagog. Dokumenty szkolne są dostępne w bibliotece i nauczyciel nie musi ich posiadać, powinien natomiast znac ich zawartość.

Myślę, ze trochę kochani przesadzacie.

jzzg03-11-2004 17:36:03   [#29]

Spotkał się na korytarzu młody nauczyciel ze starym. Młody dźwigał pękatą teczkę (pewnie miał tam te dokumenty, o których napisano tyle powyżej), a stary - pod pachą niósł cienki kajecik. Młody popatrzył z zazdrością i westchnął: Panu to dobrze, pan ma wszystko w głowie... Stary na to filozoficznie odparł: Znacznie niżej, drogi kolego, znacznie niżej...

Magosia12-09-2012 11:21:15   [#30]

Podnoszę wątek, bo mimo upływu czasu temat aktualny. Porządkuję swoją wiedzę:-), porównuję z praktyką innych.

Zawsze miałam do "papierów" stosunek pragmatyczny: robić to co niezbędne/wymagane prawem .

Wiem, że jest różnie.

Czy macie w swoich szkolach coś w rodzaju "spisu/wykazu obowiązkowej dokumentacji nauczyciela" ?

Na jaką podstawę prawną się powołujecie wymagając określonych dokumentów?

Podzielcie sie doświadczeniem- termin wrześniowy sprzyja porzakowaniu dokumentacji:-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]