Forum OSKKO - wątek

TEMAT: pytania dla stażysty i kontraktowego
strony: [ 1 ]
violka02-07-2004 23:23:32   [#01]
wrzućcie parę przykładów  :-)
krystyna02-07-2004 23:54:15   [#02]

„Przykładowe pytania dla stażysty”

·        W jaki sposób zintegrował zespół klasowy,

·        w jaki sposób zorganizował swój warsztat pracy, 

·        w jaki sposób dba o dobre imię szkoły i promuje ją w środowisku,

·        czego nauczył się w czasie obserwowanych zajęć,

·        jakie przepisy obowiązują go jako organizatora i opiekuna wycieczki,

·        co należy do obowiązków nauczyciela dyżurującego,

·        jak należy postąpić w momencie zaistnienia wypadku w szkole (procedura),

·        jakie kompetencje posiada rada pedagogiczna,

·        czy zna plan ewakuacyjny szkoły (procedury),

·        czy zaplanowany rozwój zawodowy jest zgodny z programem rozwoju szkoły (przykłady z uzasadnieniem),

·        w jaki sposób pracuje z uczniem zdolnym (słabym),

·        jak wygląda jego przedmiotowy system oceniania i czy jest on zgodny w WSO,

·        jak zaplanował realizację ścieżek międzyprzedmiotowych w ramach swojego przedmiotu, czy uczestniczył w tworzeniu prawa szkolnego (jeśli tak, to w jakim zakresie),

·        gdzie znajdzie informacje na temat awansu zawodowego nauczyciela i w jakim stopniu pomogą mu one w zaplanowaniu kolejnej ścieżki.

·        jak motywował uczniów do pracy - i tych zdolnych i tych mniej....

·        na czym polegał jego (jej) udział w pracy zespołu przedmiotowego, wychowawczego, zespołu nauczycieli uczących w danej klasie?

·        na czym polegała współpraca z rodzicami

·        jak rozpoznawał środowisko swoich uczniów, gdzie zasięgał informacji?

·        co sprawiło mu największy problem po rozpoczęciu pracy,

·        czy potrafi pomóc dziecku "trudnemu" (na przykładzie).

 

KONTRAKTOWY:

Najpierw powinien przedstawić sprawozdanie z realizacji planu rozwoju.
W szczególności trzeba sprawdzić czy wypełnił podczas stażu wymagania określone w § 3 ust. 1. Rozporządzenia o awansie.

To znaczy czy:
1) poznawał organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji,
b) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy,

 
2) uczestniczył jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej dwóch zajęć w miesiącu, i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia,


3) prowadził zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu oraz omawiał je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone,


4) uczestniczył w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Potem trzeba sprawdzić czy spełnia wymagania określone w § 3 ust. 2. Rozporządzenia o awansie. To znaczy czy posiada:


1) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, (na podstawie obserwacji stażysty)


2) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów,  


3) umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć


4) znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.  

 

Przykładowe (z różnych komisji) pytania:

  1. W jaki sposób wykorzystywała Pani technologię komputerową i informacyjną na lekcjach matematyki oraz w realizacji innych zadań szkoły ?
  2. Proszę wymienić podstawową dokumentację prowadzoną przez nauczyciela – wychowawcę ?
  3. Czy i w jakim zakresie dokonywała Pani ewaluacji realizowanego przez siebie programu nauczania ?
  4. Czy i w jaki sposób obserwowane i hospitowane zajęcia wpłynęły na modyfikację form i metod w Pani pracy dydaktyczno – wychowawczej ?
  5. W jakim zakresie uwzględnia Pani w swojej pracy wychowawczej problemy środowiska uczniów ?
  6. W realizacji jakich zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze Statutu Szkoły Pani uczestniczyła ?
  7. Jak wykorzystywała Pani praktyczną umiejętność zastosowania technologii komputerowej i informacyjnej w pracy własnej oraz na rzecz uczniów ? 
  8. Jakie przepisy regulują relacje uczeń – nauczyciel ?
  9. Czym różnią się kwalifikacje od kompetencji ? (to od eksperta...)

 

Tylko się z niektórych pytań nie śmiej, to nie moje, tylko "dzieło zebrane" !

violka03-07-2004 00:07:19   [#03]

no coś Ty

niezłe pytania - dzięki :-)

szczególnie podoba mi sie to ostanie - chętnie zapytałabym paru mianowanych przez zasiedzenie - czy odróżniają kwalifikacje od kompetencji (niektórzy mają o sobie wysokie mniemanie, a sugerują się swoimi kwalifikacjami)

AnJa03-07-2004 11:39:15   [#04]
A to sie rózni?

Bo ja tez się sugeruję. ( chyba, bo odkąd odcieli dostęp od niepłatnych słowników i encyklopedii w internecie, to z rozumieniem niektórych zapożyczeń kłopoty mam - ale tak domyślnie to chyba, coś z sugarem ma to wspólnego - czyli " się cukrzę"? - bez sensu!)
Gaba03-07-2004 11:45:38   [#05]
sugarować by było odpowiednikiem cukrować -
AnJa03-07-2004 11:58:18   [#06]
Wiem!  Ale cukrować a cukrzyć to co innego:-)
Przez analogię do: całowany a całuśny.
Gaba03-07-2004 12:25:35   [#07]
a mnie się myśli cukrują -
AnJa03-07-2004 12:32:42   [#08]
To chyba dobrze!
Bo jaby Ci się cukrzyły (lasowały, zbrylały- jak np. zcukrzony miód) to byłby powód do niepokoju.

Chociaż te wtręty o emeryturze wskazują raczej na  cukrzenie.
Gaba03-07-2004 12:50:32   [#09]

a-

- zawartośc cukru w cukrze -
fredi03-07-2004 12:52:06   [#10]
na ogół 60 %
Gaba03-07-2004 12:58:14   [#11]

a-

- zawartośc cukru w cukrze -
AnJa03-07-2004 12:58:36   [#12]
Wie co pisze - wszak z okolic zagłebia cukrowego nadaje:-)

A zawartośc cukru w myslach?
orlik04-07-2004 11:16:30   [#13]

do violki

Co zawiera ustawa oso?

Gdzie nauczyciel znajdzie zakres swoich obowiązków?

Jaki jest wymiar czasu pracy nauczyciela i gdzie jest on określony?

violka04-07-2004 23:22:02   [#14]

dzięki

myślałam że już się skończy na tym cukrzeniu  ;-))
Igła05-07-2004 17:26:20   [#15]
No dobra maja juz  awans i kiedy wyplacamy? stazystom-?(egz. 28.06), kontraktowi mieli egz. 5.07.czy wszystkim od 1 lipca ?
Prosze o podpowiedz.
ellys05-07-2004 17:32:50   [#16]
stażystom płacisz od 1 lipca, kontraktowym od 1 sierpnia
zgredek05-07-2004 17:50:21   [#17]
rozumiem, że daty, które podałaś są odpowiednio datami:

dla stażysty - akceptacji komisji kwalifikacyjnej

dla kontraktowego - akceptacji komisji egzaminacyjnej

jeśli tak jest, to należy teraz nadać stopień awansu zawodowego

stażystom- stopień nauczyciela kontraktowego nadaje dyrektor szkoły

kontraktowym - stopień nauczyciela mianowanego nadaje organ prowadzący szkołę

Na aktach nadania stopnia awansu zawodowego będą daty

od tych dat należy uzależnić zmanę wysokości wynagrodzenia

--------------------

zmiana wysokości wynagrodzenia następuje z dniem pierwszym najbliższego miesiąca kalendarzowego, jeśli awans nie nastapił od dnia pierwszego danego miesiąca kalendarzowego
Igła05-07-2004 20:12:47   [#18]
Dzieki wielkie, jezszcze male upewnienie tzn. jezeli egzamin bylby 1 lipca to (na mianowanego) to place od 1 lipca? no oczywiscie wg. nowego angazu. maszjeszcze jakis & na to? DZIEKI!
zgredek05-07-2004 20:15:22   [#19]
nie egzamin - akt nadania stopnia

zaraz wkleję Ci wszystko z karty i rozporządzenia
zgredek05-07-2004 20:22:53   [#20]
w zasadzie to Karta nauczyciela:

Art. 9b.
1. Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest spełnianie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3, odbycie stażu, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1-3, zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o której mowa w art. 9c ust. 6, oraz:

1) w przypadku nauczyciela stażysty - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie;
2) w przypadku nauczyciela kontraktowego - zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną;
3) w przypadku nauczyciela mianowanego - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej.

4. Nauczycielowi spełniającemu warunki, o których mowa w ust. 1, oraz nauczycielowi zatrudnionemu w trybie art. 9a ust. 3, w drodze decyzji administracyjnej, stopień awansu zawodowego nadaje:

1) nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego - dyrektor szkoły;
2) nauczycielowi kontraktowemu stopień nauczyciela mianowanego - organ prowadzący szkołę;
3) nauczycielowi mianowanemu stopień nauczyciela dyplomowanego - organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
4) nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9e ust. 3, odpowiedni stopień - właściwy minister.

----------------------------------------------

Art. 39. 1. Zmiana wysokości wynagrodzenia w czasie trwania stosunku pracy w związku z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela lub z innych przyczyn następuje z dniem pierwszym najbliższego miesiąca kalendarzowego, jeżeli awans lub inne przyczyny nie nastąpiły od dnia pierwszego danego miesiąca kalendarzowego.
balukas05-07-2004 22:03:56   [#21]
a u nas OP zalecił wykonanie wszystkich procedur zgodnie z terminami, papiery nabierają mocy urzędowej, awans jest uroczyście wręczany na radzie inauguracyjnej z datą sierpniową, stąd przeszeregowanie ma być od 1 września. ( nawiasem mówiąc - postępowanie kwalifikacyjne dla mnie było w lutym - awans dostałam od kwietnia, natomiast w tym roku u mojej koleżanki: postępowanie - 23 stycznia, a awans był już 28 podpisany (nowy kurator!)
ellys06-07-2004 19:39:40   [#22]

zgredek masz rację

ale dla mnie twoja odpowiedź i moją były jednoznaczne. Nie wzięłam pod uwagę, że mogą być organy, które wstrzymują wydanie aktu. Sama dla stażystów robię to tak, aby na 1-go najbliżeszego miesiąca akt był gotowy. Mój OP robi tak samo. Nikt niepotrzebnie nie przeciąga aby n-l nie tracił finansowo.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]