„Przykładowe pytania dla stażysty” · W jaki sposób zintegrował zespół klasowy, · w jaki sposób zorganizował swój warsztat pracy, · w jaki sposób dba o dobre imię szkoły i promuje ją w środowisku, · czego nauczył się w czasie obserwowanych zajęć, · jakie przepisy obowiązują go jako organizatora i opiekuna wycieczki, · co należy do obowiązków nauczyciela dyżurującego, · jak należy postąpić w momencie zaistnienia wypadku w szkole (procedura), · jakie kompetencje posiada rada pedagogiczna, · czy zna plan ewakuacyjny szkoły (procedury), · czy zaplanowany rozwój zawodowy jest zgodny z programem rozwoju szkoły (przykłady z uzasadnieniem), · w jaki sposób pracuje z uczniem zdolnym (słabym), · jak wygląda jego przedmiotowy system oceniania i czy jest on zgodny w WSO, · jak zaplanował realizację ścieżek międzyprzedmiotowych w ramach swojego przedmiotu, czy uczestniczył w tworzeniu prawa szkolnego (jeśli tak, to w jakim zakresie), · gdzie znajdzie informacje na temat awansu zawodowego nauczyciela i w jakim stopniu pomogą mu one w zaplanowaniu kolejnej ścieżki. · jak motywował uczniów do pracy - i tych zdolnych i tych mniej.... · na czym polegał jego (jej) udział w pracy zespołu przedmiotowego, wychowawczego, zespołu nauczycieli uczących w danej klasie? · na czym polegała współpraca z rodzicami · jak rozpoznawał środowisko swoich uczniów, gdzie zasięgał informacji? · co sprawiło mu największy problem po rozpoczęciu pracy, · czy potrafi pomóc dziecku "trudnemu" (na przykładzie). KONTRAKTOWY:
Najpierw powinien przedstawić sprawozdanie z realizacji planu rozwoju. W szczególności trzeba sprawdzić czy wypełnił podczas stażu wymagania określone w § 3 ust. 1. Rozporządzenia o awansie. To znaczy czy: 1) poznawał organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym: a) sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, b) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy, 2) uczestniczył jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej dwóch zajęć w miesiącu, i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia, 3) prowadził zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu oraz omawiał je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone,
4) uczestniczył w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Potem trzeba sprawdzić czy spełnia wymagania określone w § 3 ust. 2. Rozporządzenia o awansie. To znaczy czy posiada: 1) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, (na podstawie obserwacji stażysty)
2) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów,
3) umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
4) znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe (z różnych komisji) pytania:
- W jaki sposób wykorzystywała Pani technologię komputerową i informacyjną na lekcjach matematyki oraz w realizacji innych zadań szkoły ?
- Proszę wymienić podstawową dokumentację prowadzoną przez nauczyciela – wychowawcę ?
- Czy i w jakim zakresie dokonywała Pani ewaluacji realizowanego przez siebie programu nauczania ?
- Czy i w jaki sposób obserwowane i hospitowane zajęcia wpłynęły na modyfikację form i metod w Pani pracy dydaktyczno – wychowawczej ?
- W jakim zakresie uwzględnia Pani w swojej pracy wychowawczej problemy środowiska uczniów ?
- W realizacji jakich zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze Statutu Szkoły Pani uczestniczyła ?
- Jak wykorzystywała Pani praktyczną umiejętność zastosowania technologii komputerowej i informacyjnej w pracy własnej oraz na rzecz uczniów ?
- Jakie przepisy regulują relacje uczeń – nauczyciel ?
- Czym różnią się kwalifikacje od kompetencji ? (to od eksperta...)
Tylko się z niektórych pytań nie śmiej, to nie moje, tylko "dzieło zebrane" !
|