Forum OSKKO - wątek

TEMAT: zmiana oceny zachowania
strony: [ 1 ]
miriamm908-08-2019 14:59:19   [#01]

Dzień dobry,

może nie jesteście Koledzy i Koleżanki na urlopach. Jeśli znacie sytuację,  że w którejś ze szkół w ciągu wakacji została zmieniona ocena zachowania ucznia, absolwenta (np. gimnazjum) i stało się to w wyniku zalecenia ON, proszę podzielcie się jak to zostało dokonane - zmiana oceny.

Czekam niecierpliwie, z góry dziękuje.

MKJ08-08-2019 15:40:51   [#02]

ON nie ma uprawnień do zmiany oceny, a zalecenie może wydać tylko dyrektorowi szkoły, a ten też nie ma uprawnień do zmiany oceny.

Rozumiem, że sekwencja zdarzeń była następująca:

1. Wychowawca ustalił ocenę zachowania.

2. Uczeń (rodzic) złożył do dyrektora umotywowane zastrzeżenia.

3. Dyrektor rozpatrzył je negatywnie.

4. Uczeń (rodzic) odwołał się do KO.

5. KO stwierdziło uchybienie dyrektora i wydało dyrektorowi zalecenie powołania komisji, o której mowa w art. 44n UoSO.

Jeśli tak, to dyrektor powinien:

a) odwołać się od zaleceń - jeżeli uważa, że prawo jest po jego stronie,

b) powołać komisję, która ustali ocenę zachowania ucznia - jeśli przyznaje rację KO.

miriamm909-08-2019 06:12:23   [#03]

Dziękuję.

MKJ - czy nagana dyrektora udzielona uczniowi w marcu może z automatu dawać obniżenie oceny? Dla mnie to ukaranie dwa razy za jedno przewinienie.

MKJ09-08-2019 10:01:04   [#04]

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, więc wszystko zależy od tego, co macie zapisane w statucie. Ponieważ ocena zachowania nie jest karą, tylko oceną, więc nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że ustalenie jakiejkolwiek oceny zachowania jest karaniem (albo nagradzaniem) dwa razy za to samo.

miriamm909-08-2019 18:33:32   [#05]

MKJ - bardzo mądrze. Czyli nagana - odrębna sprawa. Ocena - to inny byt. Czy tak?

Dotyczy to jakiejś szkoły. 

MKJ10-08-2019 12:20:20   [#06]

Tak. Nagana jest karą określoną w statucie szkoły za konkretne przewinienie również określone w statucie. Ocena zachowania jest w tym przypadku klasyfikacyjną oceną roczną ustaloną przez wychowawcę w oparciu o kryteria określone w statucie. To są dwa odrębne byty, choć wyobrażam sobie sytuację, że ww. kryteria uwzględniają kary i nagrody otrzymane przez ucznia w trakcie roku szkolnego.

camelot11-08-2019 00:03:57   [#07]

Ta dysputa doprowadziła mnie do konstatacji, iż w statucie mojej szkoły w dziale o ocenianiu nie ma słowa o tym, że np. kara udzielona uczniowi w trakcie roku szkolnego wpływa na ocenę z zachowania. Powiem dalej w drugą stronę pochwała czy nagroda też nie ma wpływu na ocenę z zachowania. Rodzi się więc pytanie czy jest to prawidłowe rozwiązanie w statucie. Czyli jak uczeń dostał naganę dyrektora szkoły to na koniec roku może mieć wzorowe zachowanie? Chyba coś jest nie tak.

MKJ11-08-2019 01:15:58   [#08]

Wszystko zależy od sformułowania kryteriów, na podstawie których wychowawca ustala ocenę zachowania oraz przewinień, za które uczeń może otrzymać karę. Sądzę, że w większości statutów są one ze sobą w jakimś stopniu kompatybilne.

kaef11-08-2019 11:52:37   [#09]

Nie uważam, aby coś było z takim rozwiązaniem nie tak. Wiele szkół stosuje metodę, że pewne skrajne pozytywne/negatywne sytuacje powodują automatyczne podniesienie/obniżenie zachowania o jeden stopień.  Jak długo kryteria są spójne i klarowne, nie widzę przeciwwskazań, aby takie rozwiązania stosować. Natomiast nigdy nie spotkałem się z tym, by cokolwiek skutkowało oceną wyróżniającą z automatu.

miriamm911-08-2019 13:53:23   [#10]

MKJ - jeśli jest nagana np. w marcu, to nie nie powinna być  zarazem informacją o obniżeniu oceny. 

Zapis w statucie mówi, że nagana skutkuje obniżeniem oceny. Nie zgadzam się z tym, bo robią się dwie kary za jedno przewinienie (nagana oraz obniżona ocena).  Czy logicznie tak powinno być?

Dziękuję również za wypowiedzi kaef, camelot.

Chcemy pewne regulacje dostosować  i bardziej rozumieć co powodują.

 

Roman Langhammer11-08-2019 13:55:45   [#11]

U mnie jest system punktowy. Za naganę uczeń dostaje 50 punktów minusowych. Więc ma szansę tę naganę odrobić i ostatecznie z zachowaniem wyjść całkiem nieźle.

miriamm911-08-2019 15:20:19   [#12]

Czyli droga nie jest zamknięta, jak powyżej - od marca. Dzięki.

MKJ11-08-2019 15:53:59   [#13]

Miriamm9, to wszystko powinny regulować zapisy w statucie dotyczące kryteriów ustalania oceny zachowania. Już ustaliliśmy, że ocena nie jest karą, więc jakiejkolwiek oceny zachowania nie można traktować jako karania za cokolwiek - jest to po prostu ocena zachowania ucznia przez cały rok szkolny w oparciu o kryteria określone w statucie (tak, jak ocena niedostateczna z zajęć edukacyjnych nie jest karą, tylko ocenieniem poziomu spełniania wymagań edukacyjnych). I jak najbardziej wyobrażam sobie sytuację, że są przewinienia, które mogą skutkować nie tylko karą określoną w statucie szkoły, ale również naganną roczną klasyfikacyjną oceną zachowania. Dlatego, miedzy innymi, jestem przeciwnikiem systemu punktowego, w którym (przesadzam i upraszczam, oczywiście, ale chcę pokazać mechanizm) np. agresję fizyczną lub werbalną wobec drugiej osoby (-50 pkt) można "zrównoważyć" przyniesieniem pięciu ryz papieru (5 x 10 pkt). Zdecydowanie preferuję holistyczne ocenianie zachowania (skoro już musimy je oceniać).

Kolejna kwestia, to "obniżona ocena"... Pytanie, czy statut definiuje, co to takiego jest, jakie niesie za sobą konsekwencje i jak się to ma do skali ocen zachowania, określonej w § 11 ust. 2 rozporządzenia ws. oceniania (rozumiem, że jak jest "ocena obniżona", to jest i "ocena podwyższona"). Statut teoretycznie może przewidywać, że "nagana skutkuje obniżeniem oceny", pod warunkiem, że jasno zostanie sprecyzowane, co to jest ocena obniżona albo co oznacza obniżenie oceny (czy np. gdyby nie nagana, to uczeń miałby ocenę wzorowe, a skoro otrzymał naganę, to obniżamy mu do bardzo dobre; tylko w takim razie za co dostał naganę, skoro był wzorowy? :-)

I jeszcze kwestia pytania, czy razem z naganą powinna być informacja o obniżeniu oceny... To akurat mieści się w zapisie, że statut powinien określać termin ustalenia przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej. Jeśli jest zapis w statucie, że nagana skutkuje obniżeniem oceny, to, mając na uwadze wszystko, co napisałem powyżej, nie ma obowiązku dodatkowego informowania o obniżeniu oceny przy udzielaniu kary nagany - to i tak będzie uwzględniała ocena przewidywana.


post został zmieniony: 11-08-2019 16:05:14
miriamm911-08-2019 22:32:26   [#14]

Dziękuję, w tym jest dużo spontaniczności w statutach,

i mam nad czym myśleć

pozdrawiam

Skimir12-08-2019 13:48:14   [#15]

Uważam, że kary statutowe - np. nagana dyrektora szkoły można bezpośrednio powiązać z roczną oceną zachowania jednak nie na zasadzie - dostałeś naganę więc obniżymy Ci ocenę zachowania do np. nieodpowiedniej.

Natomiast można ustalić, że wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń który - nie otrzymał w ciągu roku nagany dyrektora szkoły... + plus oczywiście reszta kryteriów (podobnie inne oceny). Z tym, że tak można do pewnego momentu - do oceny dobrej... Poniżej - warto działać inaczej - nie blokować możliwości „ucieczki” od oceny np. nieodpowiedniej, bo wytrącimy sobie argumenty wychowawcze: ”dostałem naganę dyrektora” więc już wiem, że wyżej niż nieodpowiednia nie wyskoczę - więc po co się starać.

System punktowy - z pewnością ułatwia pracę wychowawcom i zdejmuje z nich całkowicie odpowiedzialność za ocenianie. Jednak w nim łatwo dojść do paranoi - uczeń „odpracuje” pobicie kolegi.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]