Przepisy są w tym zakresie dość niejednoznaczne:
Ustawa Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.)
Art., 68 ust. 9 W przypadku nieobecności dyrektor szkoły lub placówki zastępuje go wicedyrektor, a w szkołach i placówkach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący.
To według mnie sugeruje, że świadectwa może podpisywać wicedyrektor lub osoba wyznaczona prze OP.
Ale już zapisy Rozporządzenia MEN z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 939) w § 16ust.11 mówią: Świadectwa wydawane przez szkołę podpisują dyrektor szkoły lub kierownik oraz wychowawca lub opiekun klasy. W uzasadnionych przypadkach świadectwo może podpisać, zamiast wychowawcy klasy, inny nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły lub kierownika. Odcisk pieczęci dyrektora szkoły lub kierownika powinien być wyraźny). Czytając wprost można wnioskować, że ustawodawca nie przewidział nieobecności dyrektora, a jedynie wychowawcy klasy. Przepis sugeruje, że świadectwa podpisuje tyko dyrektor (lub kierownik).
Natomiast dalej w tym rozporządzeniu w § 23 czytamy:
ust. 1. Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego druku szkolnego, gdy jest to niezbędne dla złożenia kopii w aktach tej szkoły.
ust. 2. Dyrektor szkoły podstawowej poświadcza zgodność od jednej do trzech kopii z oryginałem świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty również wtedy, gdy jest to nie-zbędne dla celów rekrutacji.
ust. 3. Na każdej stronie kopii należy umieścić adnotację „Stwierdzam zgodność z oryginałem”, datę, odcisk pieczęci urzędowej szkoły oraz podpis i odcisk pieczęci dyrektora szkoły lub upoważnionej przez niego osoby.
Ten zapis według mnie oznacza, że w przypadku nieobecności dyrektora, osoba, która podpisuje w.w. dokumenty powinna mieć pieczątkę „z upoważnienia dyrektora szkoły”.
|