to jest tekst, który otrzymała jedna ze szkół na pytanie do MEN. Trochę niesformatowany, ale robiłem go OCR'em ze skanu tego pisma
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
DEPARTAMENT PODRĘCZNIKÓW, PROGRAMÓW I INNOWACJI
……………. (tekst identyfikujący szkołę)
ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów regulują przepisy ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Przepisy rozdziału 3a
ustawy wskazują m.in. jaki jest cel oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia i
na czym polega klasyfikacja śródroczna, roczna i końcowa.
W przypadku końcowych ocen klasyfikacyjnych art. 44f ust. 5 ww. ustawy
jednoznacznie wskazuje, że na oceny końcowe składają się roczne oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalone w klasie programowo najwyższej
oraz roczne oceny klasyfikacyjne, których realizacja zakończyła się
odpowiednio w klasach programowo niższych w szkole danego typu.
Końcowe oceny klasyfikacyjne są wpisywane na świadectwie ukończenia
szkoły danego typu.
Sprawa dotyczy więc rocznej oceny klasyfikacyjnej (zgodnie z art. 44f ust.
5 ustawy) z przedmiotów przyroda, technika, muzyka i plastyka, których to
przedmiotów uczeń nie realizował w klasie VIII (również ten uczeń, który
przeszedł do szkoły podstawowej z gimnazjum, ponieważ w roku szkolnym
2017/2018 nie uzyskał promocji do klasy III gimnazjalnej), a w konsekwencji
wpisania wcześniej ustalonych rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych
przedmiotów na świadectwie ukończenia 8-letniej szkoły podstawowej.
Aby wskazać, która roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotów wymienionych
powyżej jest jednocześnie końcową oceną klasyfikacyjną dla tego ucznia,
należy wziąć pod uwagę:
I) S 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia
2018 r' w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków
szkolnych2, który wskazuje, że „świadectwa szkolne promocyjne,
świadectwa ukończenia szkoły i zaświadczenia dotyczące przebiegu
nauczania wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania
prowadzonej przez szkołę";
2) $ 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia
2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola,
szkoły iplacówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji” — dotyczy
prowadzenia arkuszy ocen;
3) art. 117 ust. 1 i 2 oraz art. 128 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Przepisy wprowadzające ustawę — Prawo oświatowe”.
Reasumując, do wskazania końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych (do wpisania na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej),
w przypadku omówionym powyżej, powinna służyć dokumentacja
odzwierciedlająca cały okres edukacji tego ucznia, w tym oceny uzyskane w 6-
letniej szkole podstawowej, która to szkoła zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy
Przepisy wprowadzające ustawę — Prawo oświatowe z dniem 1 września
2017 r. stała się 8-letnią szkołą podstawową.
Jednocześnie, w przypadku techniki należy na świadectwie ukończenia klasy
VIII wpisać ocenę, która uczeń otrzymał z zajęć technicznych, a w przypadku
historii i informatyki należy wpisać oceny uzyskane przez ucznia z tych zajęć na
zakończenie klasy VIII szkoły podstawowej.
Z poważaniem
Emilia Różycka
Naczelnik Wydziału
Departament Podręczników, Programów i
Innowacji
/- podpisany cyfrowo/ |