Bezpieczeństwo i higiena pracy dzieci i uczniów – analiza obowiązujących aktów prawnych pod kątem zadań i odpowiedzialności dyrektora i nauczycieli (m.in. Rozporządzenie MENiS w sprawie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Karta Nauczyciela, Kodeks Pracy), praktyczne rozwiązania stosowane w szkołach, w tym m.in. dotyczące postępowań powypadkowych, organizacji dyżurów na przerwach, monitorowanie i kontrola bhp, podawanie dzieciom leków ratujących zdrowie i życie; organizowanie wyjść i wycieczek - dokumentowanie
Bezpieczeństwo i higiena pracy nauczycieli/pracowników – m.in. plan zajęć nauczyciela a tzw. okienka, zastępstwa doraźne, zajęcia dodatkowe – płatne(?), przydzielanie godzin ponadwymiarowych, badania profilaktyczne, urlopy dla poratowania zdrowia, „dyżury” w czasie ferii i wakacji, używanie samochodu prywatnego do celów służbowych
Inne zadania dotyczące bezpieczeństwa – przyprowadzanie i odbieranie dzieci ze szkoły, przykładowe zapisy w regulaminie świetlicy, dokumentacja potwierdzająca pobyt w szkole – świetlica, lekcje, zajęcia pozalekcyjne; ewakuacja – praktyka i dokumentowanie; przeglądy budynku i instalacji; kilka słów na temat RODO; monitoring i wykorzystywanie zapisów monitoringu; zabezpieczenie sieci komputerowej.
Dokumentowanie podejmowanych działań. W materiałach szkoleniowych uczestnicy otrzymają, wzory i przykłady dokumentów, notatek. Prezentowane podczas szkolenia materiały udostępnione zostaną uczestnikom w formie elektronicznej.
Tradycyjnie po zajęciach znajdzie się czas na wsparcie uczestników w różnych kwestiach dotyczących kierowania placówkami, pytania.
Spotkanie zakończy część dotycząca aktualnych problemów oświaty oraz działań OSKKO na rzecz ich rozwiązania. Zbierzemy głosy i postulaty zainteresowanych praktyków wdrażających zmianę nakierowane na podejmowanie dialogu OSKKO z MEN w celu poprawy niewłaściwych zapisów prawa poprzez wskazanie ich w – „Absurdach oświatowych” – dokumencie przedkładanym co roku MEN.
|