Forum OSKKO - wątek

TEMAT: drugi język obcy
strony: [ 1 ]
Andżurina21-06-2004 18:00:06   [#01]

Mamy w szkole dwa języki obce. Drugi jest realizowany z godzin dyrektorskich i nalezy go traktować jako zajęcia edukacyjne dodatkowe. A więc uczeń, który otrzymał z tego drugiego języka obcego ocenę "ndst" nie musi zdawać egzaminu poprawkowego i jest normalnie klasyfikowany.

Pamietam, że ze dwa lata temu weszło w zycie rozporządzenie, które o tym mówiło wyraźnie, ale teraz nie mogę znaleźć tego ważnego aktu prawnego i mam dylemat czy moje powyższe przekonanie jest słuszne

Pomózcie, bo rozporządzenia MENiS migają mi juz przed oczami!!

Elusia21-06-2004 18:12:30   [#02]

§ 15. 1. Uczeń klasy I - III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 6.

2. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem § 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem ust. 2a, 3 i § 16 ust. 11.

§ 16. 1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Rozp o ocenianiu

Maryna21-06-2004 19:20:09   [#03]
Dobrze myslisz. Ta ocena ndst nie wplywa na promocję ani na średnią ocen. Nie musi zdawac egz. poprawkowego, ale jeśli chce to nie ma przeszkód.
Iwona121-06-2004 20:28:05   [#04]

a co zrobić,

żeby ten drugi język można było wliczać do średniej i żeby miała wpływ na otrzymanie świadectwa z wyróżnieniem?
Koralik21-06-2004 22:23:11   [#05]
raczej nic, to sa zajęcia nadobowiązkowe
Iwona121-06-2004 22:25:45   [#06]

szkoda

ela mi
JESTEŚ PEWNA?
Iwona121-06-2004 23:58:48   [#07]

chcielibyśmy,

żeby wszyscy uczniowie traktowali ten drugi jezyk poważnie 9bo inaczej szkoda godzin), a niestety dla niektórych jedyna mobilizacją jest coś znacząca ocena.
To jak -mozna ten dodatkowy język do średniej jakoś tak jak religię-uznaniowo/statutowo?
Jersz22-06-2004 00:25:52   [#08]

a ja jestem za ...

Jestem za takim jak obecnie usytuowaniem dodatkowego języka obcego. Ocena nie wpływa na promocje. Nie można ją wliczać do średniej. I dobrze. Godziny do dyspozycji dyrektora muszą być wykorzystane z pożytkiem dla ucznia. Ten co chce się uczyć języka drugiego nich go ma. Ten co nie chce się uczyć (taki co to i tak nijak do nauki się nie pali) ma coś inne - dydaktyczno-wyrównawcze, dodatkowe zajęcia z pedagogiem, koło modelarskie.

Jersz

Iwona122-06-2004 00:31:33   [#09]

no ale

u nas ten jezyk dodatkowy jest obowiązkowy i ujęty normalnie w planie, a dzieci nie moga mieć okienek-to jak je zmobilizować do nauki jak nie oceną. U nas pierwszy rok coś takiego było i jak się dowiedzieli, że jedynka może być to językowcom podobno znacznie trudniej sie uczy ;-((
Jersz22-06-2004 00:37:49   [#10]

ale

Jeżeli język jest wprowadzony do szkolnego planu nauczania (z godzin do dyspozycji dyrektora) to uczeń ma obowiązek na zajęcia uczęszczać i jest oceniany. Ale to nie są zajęcia obowiązkowe w rozumieniu rozporządzenia o ramowych planach nauczania i rozporządzenia o ocenianiu. Tylko zajęcia obowiązkowe mają wpływ na promocję ucznia. Osobiście jestem zdania , że jest nieporozumieniem uszczęśliwianie drugim językiem obcym dzieciaki, które chęci i zdolności do języków i nauki ogólnie nie maja. Dal wielu uczniów to "trzeci obcy język w szkole" . Ty pierwszym jest polszczyzna.

Jersz

Anka K30-04-2005 11:27:53   [#11]
Drugi język obcy prowadzony z godzin dyrektorskich powinien być nauczany w wymiarze umożliwiającym realizację podstawy programowej. Czy podana jest konkretna liczba godzin w gimnazjum na realizację podstawy z j. obcego?
krasnoludek zadyszek30-04-2005 12:11:01   [#12]

a w LO...

Piszę w kontekście liceum, niestety też obowiązuje nas to samo rozporządzenie o ocenianiu - mam zatem pytanie do ludzi, uczących w LO, w którym wprowadziliście dodatkowe przedmioty, profilujące klasę - może trzeci język obcy, może historię sztuki czy coś innego - jak rozliczać ów dodatkowy przedmiot na świadectwie? Jeśli był ujęty jako obowiązkowy wg szkolnego planu nauczania w programie danej klasy, czy można dopisać go na świadectwie w rubryce "obowiązkowe zajęcia edukacyjne" (jest kilka wolnych linii pod wydukowanymi)? Na razie mnie to nei dotyczy, bo swoich maturzystów niedawno obrobiłam, ale chciałabym zlożyć projekt klasy z trzema obowiązkowymi językami i jakimiś autorskimi michałakami, więc zależy mi, żeby wszystkie przedmioty - a szczególnie te ważne dla profiu - miały taką samą wagę, wpływały na promocję itp. Nie chce mi się wierzyć, że np. w Reju w Warszawie czy Nowodworskim w Krakowie klasy klasyczne mogły poniekąd olać sobie łacinę lub grekę tylko dlatego, że to ich trzeci i czwarty język - za czasów starego LO były to wiodące przedmioty kierunkowe. Jak to rozwiązujęcie?
AnJa30-04-2005 13:01:59   [#13]
Wpisywać jako obowiązkowe.
zgredek30-04-2005 13:07:35   [#14]

jesteś pewien?

w ramówce nie ma historii sztuki i z tego co wiem to jedyny przedmiot, który zmienia nazwę po rozszerzeniu to technologia informacyjna

AnJa30-04-2005 13:24:15   [#15]
Ale tu chyba nie o zmiane nazwy po rozszerzeniu a rozszerzenie o przedmiot chodzi - a jak jest o niego rozszerzenie to staje się on obowiązkowy.

Zajrzy tu Zola to będziemy wiedzieli z pierwszej ręki - ona u siebie ma łacinę na pewno.
Zola30-04-2005 21:19:59   [#16]
ma w klasach humanistycznych i biol-med ale jako dodatkowe (choć łacina moze by c jako drugi j ęzyk , jak dobrze pami ętam
rzewa01-05-2005 07:15:12   [#17]

ja mam dwa języki obce w sp.

jeden oczywiście obowiązkowy, a drugi dodatkowy - dla chętnych (ale tak jakoś chętni są wszyscy :-)) i bardzo dbają by z tego drugiego języka mieć dobrą ocenę...)

Jak to możliwe, skoro ta ocena nie liczy się do średniej i promocja od niej nie zależy?

Bardzo proste: obcym językiem obowiązkowym u mnie jest język niemiecki, a dodatkowy (nauczany zresztą od 1 klasy) to angielski ;-)

krasnoludek zadyszek03-05-2005 20:51:28   [#18]

Zola

A byłaby jakaś szansa, że sprawdzisz, czy dobrze pamiętasz? Tzn. czy łacina to język, a nie przedmiot (głupio to brzmi, no, taki  język w rozumieniu prawnym jak nowożytne - można wziąc jako drugi i nikt się nie czepia, realizujemy dwa języki itd.). Gdyby tak było można, spróbowałabym wykorzystać pomysł rzewy i ustawić w tej klasie francuski i łacinę, a angielski jako dodatkowy (a nie fr-ang, łac. na doczepkę), to wtedy wszyscy i tak chcieliby się uczyć angielskiego nawet bez konsekwencji, a łaciny nie olewali.
No i czy ktoś wie na pewno, po kiego nam te puste miejsca na świadectwie w dziale obowiązkowym? Można tam coś wpisac, jesli jest obowiązkowe dla klasy wg szkolnego planu nauczania?
beera03-05-2005 20:55:49   [#19]
Anka K 30.04.2005 11:27 [#11]

Drugi język obcy prowadzony z godzin dyrektorskich powinien być nauczany w wymiarze umożliwiającym realizację podstawy programowej. Czy podana jest konkretna liczba godzin w gimnazjum na realizację podstawy z j. obcego?

 

Aniu- jest to dokladnie taka sama ilośc godzin jak w przypadku pierwszego języka,

czyli sięgnij do ramowego planu nauczania.

krystyna03-05-2005 20:59:39   [#20]

AnkaK

a np. podkarpacki kurator życzy sobie tak:

Komunikat w sprawie organizacji zajęć dodatkowych z języka obcego w szkołach podstawowych i gimnazjach.

W związku z podaną w opublikowanej Ankiecie wspomagającej opiniowanie arkuszy organizacji szkół w roku szkolnym (załącznik do Decyzji Podkarpackiego Kuratora Oświaty z dnia 25-03-2005r. Nr WSA 012/12/2005 w sprawie procedury opiniowania arkuszy organizacji...) informacją dotyczącą ilości godzin zapewniających realizację podstawy programowej z dodatkowego języka na II i III etapie edukacyjnym w ilości min. 6 godzin, uprzejmie informuję, że pozytywnie opiniowane będą również arkusze organizacji pracy szkół, opracowane na podstawie szkolnego planu nauczania, w których zaplanowano, na ww. etapach, realizację dodatkowego języka w ilości 5 godzin.

PODKARPACKI KURATOR OŚWIATY
W RZESZOWIE
Stanisław Rusznica

beera03-05-2005 21:03:19   [#21]

nie zrozumialam?

informacją dotyczącą ilości godzin zapewniających realizację podstawy programowej z dodatkowego języka na II i III etapie edukacyjnym w ilości min. 6 godzin

FIU- na drugim etapie obowiązkowe dla realizacji jest 8 godzin, a ten zmniejsza do 5..

U nas to nie do pomyślenia - DKO

Anka K03-05-2005 21:59:48   [#22]
Dzięki ogromne. Na Was zawsze można liczyć
Waldi04-05-2005 13:54:04   [#23]
Wprowadzenie trzeciego języka obcego do LO może sie odbyć tylko z godzin dyrektorskich. zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania pragraf 2 ust. 4. ponadto aby wpisać ten język  do arkusza ocen i na świadectwo należy zrealizować podstawę programową z tego języka-nie jest określona liczba godzin jaką należy przeznaczyć  na ten język i to może zależyć od nauczyciela, który określi, że po np: 5 godz. w cyklu on zrealizuje ten przedmiot. Na świadectwo wpisujemy ten język  w miejsce na wpisanie dodtkowych zajęć edukacyjnych-dotyczy to szkół publicznych.
Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych (LO) wprowadzony trzeci język traktują jako przedmiot obowiązkowy i na świadectwie wpisują go w miejsce obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
Natomiast łacinę w  LO  można realizować  wprowadzając go jako drugi język i wtedy będzie przedmiotem obowiązkowym -dotyczy szkół publicznych.
Wolne miejsca na świadectwie ukończenia LO w miejscu obowiązkowe zajęcia edukacyjne dotyczą głównie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkoły publicznej.
stapo28-02-2012 20:26:55   [#24]
Witam,do klasy VI ze względu na zmianę miejsca zamieszkania przybył uczeń.Uczył się w poprzedniej szkole języka angielskiego,w obecnej są dwa języki obce i pani dyrektor powiedziała ,że nie może go przyjąć ,bo nie zna niemieckiego.Jak to jest? Czy jest obowiązek uczenia się dwóch języków w szkole podstawowej?Obowiązkowym w nowej szkole też jest język angielski.Proszę nakierujcie mnie bo nie wiem co odpowiedzieć znajomej,czy dziecko ma być przyjęte do tej szkoły?,Czy  można odmówić przyjęcia dziecka do szkoły?Rozumiem ,że już drugi semestr ale w życiu różnie się układa.Czy obowiązkiem rodziców jest dostarczenie arkuszy ocen z poprzedniej szkoły ?Proszę o wasze zdanie.
Basik228-02-2012 21:15:46   [#25]
Ja też mam ( w SP)  drugi język obcy. Realizujemy podstawę programową bo wymiar godzin wynosi 6 godz. ( kl. IV- VI). Po konsultacji z KO wliczmy go do średniej ocen ( uczęszczają wszyscy uczniowie),  natomiast po otrzymaniu przez ucznia oceny niedostatecznej nie zdaje on egzaminu poprawkowego.
stapo28-02-2012 21:19:23   [#26]
Dzięki Basik2,ale chodzi mi bardziej o to czy można nie przyjąć dziecka do szkoły z tego powodu i co ma zrobić rodzic w takim przypadku ?
rzewa28-02-2012 23:15:48   [#27]

jeśli to uczeń "rejonowy" to nie można go nie przyjąć z jakiegokolwiek bądź powodu

natomiast jeśli nie jest z rejonu, a szkoła jest publiczna, to można go nie przyjąć TYLKO z powodu braku miejsca w szkole - innej opcji nie ma

tylko szkoła niepubliczna (obojętnie czy z uprawnieniami czy bez) może ucznia nie przyjąć z innych powodów (w tym również takiego, o jakim mowa w #24)

stapo29-02-2012 17:30:16   [#28]
dzięki rzewa,tak tez podpowiedziałam znajomej,ale myślałam ,że może coś ominęłam.Zawsze mogę na Tobie polegać.
juasia12-03-2012 12:15:37   [#29]
Ajak w takim razie potraktować drugi język obcy w SP w IV-VI, jezeli jest realizowany z godzin od OP- 1 godz. w tygodniu? Watpię czy zrealziują w etapie 6 godzin. Uczęszcają wszyscy uczniowie, otrzymuja oceny. Wpisywać im je na świadectwie? Czy zrobic tylko adnotację:uczęszczał na dodatkowe zajęcia z języka niemieckiego? Pomóżcie jak z tego wybrnąć?

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]