Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
umiarkowani w szkole ogólnodostępnej |
Jolanta Pawlak | 10-05-2017 11:17:27 [#01] |
---|
Proszę o pomoc w następującej sprawie. Jak organizować naukę ucznia z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym w SP ogólnodostępnej. Wiem, że IPET, zaj. rewalidacyjne 2 godz., ppp zgodnie z orzeczeniem, inna podstawa programowa, no i inna ramówka. I tu właśnie mam problem. Konkret czy ten uczeń chodzi na wszystkie zajęcia z klasą i realizuje swoją podstawę czy chodzi zgodnie z ramówką dla umiarkowanych. No właśnie tylko z kim? Uczeń 3 i 4 kl. SP. |
Roman Langhammer | 10-05-2017 12:48:33 [#02] |
---|
Podbijam, bo również chętnie w tym temacie się zorientuję. :) Wiele skazuje na to, że w przyszłym roku będę miał w 1 klasie ucznia z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną. |
olaszyma | 10-05-2017 16:21:14 [#03] |
---|
To jest poważny problem i chyba jedynym rozwiązaniem jest NI zgodne z jego ramówką. Zwykle są oprócz niepełnosprawności intelektualnej dzieci maja jakieś inne schorzenia co daje podstawę do skierowania na NI.W innym przypadku uczeń z takim orzeczeniem będzie pokrzywdzony bo jak ma realizować swoją pp na lekcji w klasie, w której realizowana jest pp ogólna - np. matematyka czy język angielski. Jeżeli ktoś twierdzi że "dobry nauczyciel" poradzi sobie z taką sytuacją i zrealizuje obie pp na jednych zajęciach, to moim zdaniem "grubo się myli". |
Roman Langhammer | 10-05-2017 20:23:02 [#04] |
---|
W moim przypadku dziecko z zespołem Downa + umiarkowana niepełnosprawność intelektualna - dotychczas był w grupie integracyjnej w przedszkolu - teraz będzie to prawdopodobnie klasa integracyjna - stąd pytanie, jak to wszystko ugryźć. |
Jolanta Pawlak | 10-05-2017 21:54:34 [#05] |
---|
Problem poważny. Nie ma jednak szans na NI, bo poza niepełnosprawnością intelektualną nic więcej. O ile w edukacji wczesnoszkolnej i przy starej ramówce oraz pp dało się jakoś pracować, to od kl. IV przy nauczaniu przedmiotowym nie wiem jak to ogarnąć. |
olaszyma | 11-05-2017 08:38:27 [#06] |
---|
Skontaktuj się z kimś ze szkoły specjalnej - oni tam chyba mają w oddziałach uczniów z lekkim i umiarkowanym.
Co do schorzeń innego typu to wydaje mi się, że trisomia (ZD) zawsze wiąże się z jakimiś problemami somatycznymi - dlatego ta przypadłość nazywa się "zespół" a nie choroba.
Jeżeli jesteś pewna że będziesz miała klasę integracyjną to może wspomagający to ogarnie. |
Roman Langhammer | 19-05-2017 10:32:41 [#07] |
---|
Ważne pytanie:
Czy uczeń z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną w klasie integracyjnej (kl. I) powinien uczęszczać na język angielski? Jeśli nie, to dlaczego?
Dziękuję z góry za odpowiedzi. :) |
sally | 19-05-2017 11:30:54 [#08] |
---|
Ucznia obowiązuje zał. nr 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej1) z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Ma inne przedmioty niż pozostali uczniowie, nie uczy się języka. |
Jaga | 19-05-2017 22:01:35 [#10] |
---|
U mnie od 1 września w planowanej klasie ogólnodostępnej uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu znacznym z niepełnosprawnością ruchową. Orzeczenie z zaleceniami dostanę w połowie lipca. Na pewno nie będzie NI, zgodnie z wolą mamy. Wszyscy się martwią, jak to będzie... |
Roman Langhammer | 07-07-2017 18:30:21 [#11] |
---|
Czy uczeń z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną w klasie integracyjnej powinien mieć prowadzony osobny dziennik zajęć? Czy jest "wpisywany" do zwykłego dziennika przy zwykłych zajęciach? |
zoza | 07-07-2017 18:43:23 [#12] |
---|
U nas tacy uczniowie w klasie integracyjnej mają zajęcia wspólnie z całym oddziałem + wsparcie n-la wspomagającego i dostosowane materiały edukacyjne.
Nie biorą udziału w lekcjach angielskiego, w tym czasie mają rewalidację. Nie mają oddzielnych dzienników ale przed klasyfikacją roczną tworzymy dla nich oddzielną specjalną klasę (e-dziennik, znanej firmy:) a to po to aby można było utworzyć dla nich świadectwo (inny wzór niż reszta klasy).
Nie otrzymują ocen bieżących (poza religią), na I półrocze otrzymują ocenę opisową z przedmiotów ujętych w ramówce dla umiarkowanych, według opracowanego w szkole wzoru:
http://psp7stalowa.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=810:karta-oceny-opisowej-niepelnosprawnosc-intelektualna-w-stopniu-umiarkowanym&catid=18&Itemid=219 post został zmieniony: 07-07-2017 18:51:00 |
Roman Langhammer | 07-07-2017 18:44:59 [#13] |
---|
Tak to sobie właśnie wyobrażałem. :)
Dzięki za odpowiedź. |
juasia | 18-07-2017 16:42:44 [#14] |
---|
a jak zorganizowac naukę takiemu uczniowi w zwykłej klasie? Ma ktoś doświadczenie? |
rzewa | 19-07-2017 12:19:53 [#15] |
---|
tak samo jak w integracyjnej - najlepiej "zrobić" z tej klasy klasę integracyją (będzie deko więcej kasy w subwencji) |
zoza | 19-07-2017 15:48:57 [#16] |
---|
To chyba rzeczywiście najlepsze rozwiązanie, tym bardziej, że nowe rozporządzenie określa tylko górną liczbę dzieci z orzeczeniem w takim oddziale - "nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych" (było od 3 do 5).
Czyli jeśli dobrze rozumiem wystarczy jeden uczeń z orzeczeniem i nie więcej niż 20 w oddziale i tworzymy klasę integracyjną. post został zmieniony: 19-07-2017 16:03:48 |
Roman Langhammer | 20-07-2017 07:51:08 [#17] |
---|
Dokładnie zoza.
Ja mam teraz klasę pierwszą integracyjną - 17 dzieciaków w tym 2 z orzeczeniem - i ewentualną rezerwę (3) dla dzieci z orzeczeniami. |
elnik | 01-08-2017 18:50:02 [#18] |
---|
Podzielccie się wiedzą. Od czego zacząć i najlepiej kiedy (2 orzeczenia w klasie) organizować klasę integracyjną? |
jareczek111 | 15-11-2017 19:23:08 [#19] |
---|
Podnoszę, i bardzo proszę o opinię.
Uczeń z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym zagości w tym roku szkolnym w klasie 6 szkoły podstawowej ogólnodostępnej. Jaką ramówkę waszym zdaniem i na jakiej podstawie prawnej powinien realizować - nową czy starą ? |
cynamonowa | 15-11-2017 19:24:13 [#20] |
---|
wszyscy umiarkowani od wrzesnia realizują nowa pp |
elkap | 15-11-2017 19:40:39 [#21] |
---|
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej powinien realizować zajęcia według ramowego planu i podstawy programowej dla umiarkowanych. Myślę, że wyjściem pozwalającym sensownie zorganizować edukację takiego ucznia w szkole ogólnodostępnej jest przepis Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
§ 6. 1. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy, zwany dalej „programem”, określa:
(…)
8) w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen, o których mowa w ust. 4 lub 9 – wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów.
Wynika z niego, iż zespół opracowujący IPET może określić część zajęć edukacyjnych, które uczeń powinien realizować indywidualnie. Jest to moim zdaniem dobre wyjście w takich przypadkach, gdy w oddziale jest jeden taki uczeń i nie ma szans na stworzenie oddziału integracyjnego. |
jareczek111 | 15-11-2017 20:44:20 [#22] |
---|
Do cynamonowa - uczniowie z umiarkowanym z klas dotychczasowego gimnazjum na pewno nie - mają realizować dotychczasową (tj. starą) - sprawdziłem. Ale pytałem na jakiej podstawie prawnej uczniowie z klas V i VI SP z orzeczeniem, którzy rozpoczęli edukację na starej ramówce - tego jednoznacznie nie mogę znaleźć, bo przecież uczniowie bez orzeczenia kontynuują naukę na tej ramówce, którą mieli?
|
cynamonowa | 15-11-2017 21:25:15 [#23] |
---|
Przepraszam...miałam na mysli całe SP :)
A cała SP -
Art. 274. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym dla szkoły podstawowej określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy – Prawo oświatowe stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018. (PWU PO) post został zmieniony: 15-11-2017 21:26:04 |
jareczek111 | 15-11-2017 22:01:00 [#24] |
---|
Dzięki, ale drążę dalej -
Warszawa, dnia 31 marca 2017 r. Poz. 703
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół
§ 9. Przepisy rozporządzenia stosuje się:
1) począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w:
a) klasach I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej,
b) branżowej szkole I stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum,
c) szkole specjalnej przysposabiającej do pracy,
d) semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach szkoły policealnej;
jak się ma zatem ramowy plan nauczania do podstawy programowej ? |
Ala | 16-11-2017 09:35:30 [#25] |
---|
ustawa jest aktem nadrzędnym w stosunku do rozporządzenia :) |
jareczek111 | 16-11-2017 21:32:37 [#26] |
---|
ok, ustawa zawsze jest nadrzędna - ale ta sama ustawa odsyła do rozporządzenia ws. ramowych planów nauczania - i nie znalazłem niczego ponad to: - zmiana z maja 2017 wpisana jako mały dodatek do zmian w SIO
w art. 291:
a) w ust. 1 w pkt 1 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym;”,
b) w ust. 2 w pkt 1 i 2 po wyrazach „szkoły podstawowej” dodaje się wyrazy „ , z wyjątkiem szkoły podstawowej,
o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. e”;
|
Grzesiek | 18-11-2017 10:31:17 [#27] |
---|
Wątek: http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=59150&pst=12#pst12
USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe Dz.U. z 2017 r. poz. 60
Art. 291. [Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych]
1. Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo oświatowe stosuje się:
1) począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w:
a) klasach I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej,
b) branżowej szkole I stopnia,
c) szkole specjalnej przysposabiającej do pracy,
d) semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach szkoły policealnej,
e) 5 szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
Czy to dot tez uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym w szkole integracyjnej
Tak
drobnym drukiem z zał nr 2 ramowy plan nauczania...
1) Dotyczy również uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej.
| UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|