Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Konsultacja - rozp. MEN - Nauczanie indywidualne... |
Jacek | 14-04-2017 10:45:36 [#01] |
---|
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
Projekt
Uzasadnienie
OSR
na uwagi czekamy do 4 maja br. |
bogna | 18-04-2017 16:57:10 [#02] |
---|
"W projektowanych regulacjach zaproponowano rezygnację z możliwości organizowania odpowiednio indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na terenie przedszkola lub szkoły."
wielka szkoda :( |
jerzyk | 18-04-2017 17:25:41 [#03] |
---|
niekoniecznie
§ 3. 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – także osoba kierująca daną inną formą wychowania przedszkolnego, zwani dalej „dyrektorem”, ustalają – w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole, szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny, inną formę wychowania przedszkolnego lub szkołę – zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. |
jerzyk | 18-04-2017 17:33:57 [#04] |
---|
Bogna, zgadza się . Nie doczytam do końca :-) post został zmieniony: 18-04-2017 17:45:58 |
bogna | 18-04-2017 17:36:41 [#05] |
---|
ale już § 5 mówi o tych "miejscach" jako miejscu pobytu dziecka - dom rodzinny, rodzinny dom dziecka, placówka opiekuńczo wychowawcza, ...
o szkole w § 5 nie ma mowy |
jerzyk | 18-04-2017 17:46:35 [#06] |
---|
:-)
Pisaliśmy równocześnie |
Jacek | 26-04-2017 13:08:51 [#07] |
---|
no to proponuję jak niżej i znęcajcie się lub dopisujcie jeszcze coś
L.p.
|
Zapis projektu
|
Propozycje zmian, uwagi
|
1.
|
§ 3. 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – także osoba kierująca daną inną formą wychowania przedszkolnego, zwani dalej „dyrektorem”, ustalają – w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole, szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny, inną formę wychowania przedszkolnego lub szkołę – zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.
|
Proponujemy zapis:
§ 3. 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – także osoba kierująca daną inną formą wychowania przedszkolnego, zwani dalej „dyrektorem”, ustalają – w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole, szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny, inną formę wychowania przedszkolnego lub szkołę oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia – zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.
Uzasadnienie:
Uważamy za istotne by rodzice mieli aktywny udział w tych ustaleniach, bo znają sytuację swojego dziecka i mogą udzielić cennych wskazówek.
|
2.
|
§ 5. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu dziecka lub ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 575, 1583 i 1860).
|
Proponujemy zapis:
§ 5. 1. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu dziecka lub ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 575, 1583 i 1860).
oraz dodanie ust. 2 w brzmieniu:
2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 mogą być organizowane odpowiednio w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole, jeżeli w orzeczeniu wskazano możliwość realizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania w pomieszczeniu odpowiednio w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole.
Uzasadnienie:
Naszym zdaniem proponowana w projekcie oraz uzasadnieniu rezygnacja z możliwości organizowania odpowiednio indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na terenie przedszkola lub szkoły będzie ze szkodą dla uczniów i prowadziła do ich izolacji od środowiska rówieśników. Powody wydawania przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne orzeczeń o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania mają rozmaite podłoże. Przedszkola i szkoły do tej pory radziły sobie z organizacją tych zajęć, by w jak największym stopniu uwzględnić zarówno wskazania zawarte w orzeczeniu poradni oraz potrzeby uczniów. Ponadto organizacja tych zajęć w przedszkolu i szkole jest czasem koniecznością, ze względu na brak warunków do nauki w domu ucznia.
|
3.
|
|
|
Ponadto proponujemy skreślić §12 jako bezprzedmiotowy w przypadku dodania ust. 2 w §5. |
kasia1 | 27-04-2017 12:56:47 [#08] |
---|
Kwestia interpretacji i nadinterpretacji. Paragraf 12. Czy tylko dziecko które miało NI w szkole może mieć je nadal w szkole od 1 września ? A co z orzeczeniami wydanymi do 31 sierpnia na kolejny rok szkolny, po staremu? |
rzewa | 28-04-2017 08:26:10 [#10] |
---|
Hm... niestety źle jest sformułowana na petycja -> MEN nie może zrezygnować z wydania rozporządzenia w sprawie NI (chyba, że zdecyduje się na rezygnację z reformy ;-))
zatem trzeba protestować przeciwko zmianie uniemożliwiającej organizację NI na terenie szkoły -> naprawdę nie tędy droga do wyeliminowania nadużyć związanych z NI - te należy wyeliminować poprzez właściwe wykonywanie nadzoru nad poradniami psychologiczno-pedagogicznymi sprawowanego przez KO
ew. można pomyśleć o tym by poradnie były, z racji swoich kompetencji, prowadzone np. przez samorząd województwa lub nawet przez wojewódzką administrację rządową - np. wojewódzki ośrodek konsultacyjny, który dawał by im również wsparcie merytoryczne zatrudniając superwizorów |
Aneta Garncarz | 28-04-2017 15:07:39 [#11] |
---|
Popieram zapisy proponowane przez Jacka |
Jacek | 28-04-2017 21:15:47 [#12] |
---|
coś jeszcze do projektu? |
Jacek | 14-06-2017 12:22:09 [#13] |
---|
Projekt wraca do ponownych konsultacji. Uwzględniono naszą uwagę
"Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty zgłosiło uwagę do § 3 ust. 2 projektu, dotyczącą konieczności uwzględnienia opinii rodziców dziecka przy ustalaniu przez dyrektora zakresu, miejsca i czasu prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Uwaga została uwzględniana. Wskazano, że dyrektor, po zasięgnięciu opinii odpowiednio rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia, ustalają – w uzgodnieniu z organem prowadzącym - zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania."
Projekt po zgłoszonych poprawkach dostępny w linku niżej
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12299453/katalog/12439783#12439783
na ewentualne uwagi mamy czas do 22 czerwca br. |
DYREK | 19-06-2017 13:13:09 [#15] |
---|
Wg mnie dla uczniów, zwłaszcza tych, którzy znajdują się w stanie terminalnym nauczanie religii może być istotniejsze od np. nauczania matematyki
proponuję zmianę (dodano na czerwono):
§ 6. 1. W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka oraz na wniosek rodziców zajęcia z religii.
§ 7. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły,dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia zajęcia z religii.
Jeżeli w NI uwzględniana będzie religia to należy dokonać stosownej zmiany zapisu paragrafu 8.3 i 9.3 na taki, który wprowadza obligatoryjność zwiększenia przez OP liczby godzin NI ze względu na wprowadzenie do NI religii, warto też określić wymiar tego zwiększenia z przeznaczeniem na nauczanie religii. |
AnJa | 19-06-2017 15:50:40 [#16] |
---|
Że wsparcie duchowe, w tym posługa kapłańska- owszem. Ale nauczanie religii to niekoniecznie to samo. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|