wrzucę swój post z innego watku, bo ten ma lepszy tytuł i w razie czego łatwiej będzoe znaleźć:
Niestety, w UPO nie jest to napisane za bardzo czytelnie.
Miesza się działalność innowacyjną ze współdziałaniem z organizacjami na rzecz poszerzania działalności innowacyjnej. Czasem można odnieść wrażenie, czytając przepisy, ze innowacje są możliwe tylko poprzez współpracę z organizacjami (głównie harcerstwem) - świadczyłaby o tym koniecznośc wpisanie tego włąśnie do statutu.
Ale ja bym na to patrzyła szerzej i korzystala przede wszystkim z Art 1
wrzucam Ci przepisy +uzasadnienie do UPO, gdzie wyrażaona jest intencja dotycząca innowacji:
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: 8) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; Art. 55. 1. Nadzór pedagogiczny polega na: 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
W UPO jest więcej o innowacjach, ale w kontekście współpracy z organizacjami
i z uzasadnienia - tu jest napisane, co MEN uważa, ze napisał w UPO i tego warto się trzymać:
16. Innowacje i eksperymenty (art. 1 pkt 17, art. 8, art. 45, art. 55 ust. 1 pkt 4, art.68 ust. 1 pkt 9, art.86 ust.1) Zgodnie z obecnymi przepisami minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki, uwzględniające możliwość wprowadzania nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także wprowadzania odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji szkół i placówek. Dotychczasowe przepisy wydane na podstawie ww. delegacji ograniczały działalność innowacyjną w szkołach i placówkach. W proponowanych w projekcie zmianach, planuje się zrezygnować z ww. upoważnienia, a kwestie dotyczące prowadzenia przez szkoły i placówki działalności innowacyjnej przenieść na poziom ustawy. Działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły, a poprzez zniesienie wymogów formalnych, warunkujących według obecnie obowiązujących przepisów, realizację planowanej innowacji, wyzwolić kreatywność uczniów i nauczycieli. Zaproponowane regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej określają: - konieczność zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych organizacyjnych lub metodycznych, - obowiązek tworzenia przez szkoły i placówki warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności uczniów, , - możliwość wspierania nauczycieli, w ramach nadzoru pedagogicznego, w realizacji zadań służących poprawie istniejących lub wdrożeniu nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów oraz nauczycieli. - obowiązek stwarzania przez dyrektora szkoły warunków do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym, oprócz działalności wychowawczej lub rozszerzania i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej, i opiekuńczej szkoły lub placówki, jest również rozszerzanie i wzbogacanie form działalności innowacyjnej, - warunki, na jakich w szkole lub placówce mogą działać z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym, oprócz działalności wychowawczej albo rozszerzania i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej szkoły lub placówki, jest również rozszerzanie i wzbogacanie form działalności innowacyjnej, - obowiązek określenia w statucie szkoły dla dzieci i młodzieży organizacji współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej, - wśród podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły również zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności. Zmiany w stosunku do obecnego stanu prawnego polegają na: - zniesieniu konieczności zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu, - zniesieniu wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej w szkole lub placówce. |