Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Projekt podstawy programowej i ramowych planów nauczania
strony: [ 1 ][ 2 ]
Jacek30-11-2016 14:22:44   [#01]

MEN właśnie umieściło projekty podstawy programowej i ramówek

https://men.gov.pl/projekt-podstawa-programowa  

https://men.gov.pl/projekty-ramowych-planow-nauczania 


post został zmieniony: 04-12-2016 10:07:39
OLGIE30-11-2016 16:49:20   [#02]

przeczytałam.

Znalazłam gruby błąd merytoryczny, ale boję się go wskazać, bo boję się, że będzie to zarzewie buntu, obrazy majestatu, powód do ataku itp.

Moim studentom wlepiłabym pałę za użycie pewnego terminu, który autor podstaw używa.

Widać, że nie jest metodykiem i nie ma pojęcia, o czym pisze. Nie zna też literatury tematu.

Leszek30-11-2016 16:54:48   [#03]

Wrzućcie nad kreskę

pozdrawiam

rot30-11-2016 17:06:56   [#04]

W nowej ramówce IV-VIII nie widzę zajęć artystycznych. Nie ma też techniki w klasach VII i VIII. Jest do tego gdzieś oficjalne uzasadnienie, bo nie znalazłam...

olaszyma30-11-2016 17:15:01   [#05]

Nie ma tekstów starozytnych - "Odysei" i "Antygony" .Trudno bez tego mówić o epopei (w kontekście "Pana Tadeusza", który jest po trochu omawiany przez kilka lat ! oraz "Zemsty" - trudno uczyć o dramacie jako rodzaju lit nie pokazując jego źródeł.

Błędy też znalazłam ale miłosiernie zmilczę.

Pierwsze wrażenie: dość precyzyjna, bez możliwości wyboru i zamiany treści realizowanych w poszczególnych klasach, dość ambitny. (np. do tej pory recenzja w png, teraz - w kl 7.  )


post został zmieniony: 30-11-2016 17:21:18
Leszek30-11-2016 17:23:05   [#06]

Dzięki za przeniesienie nad kreskę

pozdrawiam

Jacek30-11-2016 17:45:37   [#08]

do rot  [#04]

Zamiast zajęć technicznych jest Technika.. Znikają zajęcia artystyczne


post został zmieniony: 30-11-2016 17:47:12
Natka30-11-2016 18:18:45   [#09]

Jacku, zajęcia artystyczne były w szkole podstawowej ;)

AnJa30-11-2016 18:24:56   [#10]

W gimnazjum zdaje się też.

W ramówkach licealnych chyba teżjest błąd- jest tam zapis o tym, że jeśli nie ma uczeń/oddział 22 godzin rozszerzonych to uzupełnia się to przedmiotem uzupełniającym lub zwiększa liczbę godzin na wybranych przedmiotach rozszerzonych

powinno być 20 - nie 22

niejasna sprawa z zapisem, że rozszerzone mają być w klasach I-IV - czy każdy z 3 przedmiotów w każdej klasie, od I poczynając?  domniemując z treści zapisu - tak

AnJa30-11-2016 18:28:05   [#11]

Generalnie - podzielam opinię Jacka - wchodzimy do rzeki, która dawno odpłynęła.

Nie wiem, czy jakiś dyrek licealny tak sztywną ramówkę pamięta, w 1994 (nie byłem dyrkiem, debiutowałem jako psor)- była luźniejsza.

Podstawówkową pamiętam- nawet jeszcze sztywniejszą.

OLGIE30-11-2016 18:39:00   [#12]

Wierzę, że poloniści wystukają w podpunktach, łącznie z bykiem merytorycznym. Nie uczy się tak języka polskiego - to  stan z początku 90. 


post został zmieniony: 30-11-2016 18:39:25
Jacek30-11-2016 18:58:11   [#13]

do Natki [#09]

Zajęć artystycznych nie ma w obecnych ramówkach, były tylko w gimnazjum

do AnJa   [#10]

Obecnie w LO godzin na rozszerzenia i uzupełniające jest 30 godz. (zakładając, że 1 wolną godzinę dyrektor przeznaczy na takie zajęcia a nie doda jej do przedmiotów w zakresie podstawowym). Przykładem, że rozszerzeń mogło być 30 godzin w LO jest mój syn, który miał 4 rozszerzenia w LO (obcy, wos, historia i gegra) i żadnych przedmiotów uzupełniających (choć to bez sensu było). Ale nawet zakładając, że standardowo LO przyjęło tylko 2 lub 3 rozszerzenia to jako przedmioty uzupełniające (oprócz tych obowiązkowych) można było wprowadzić też inne powiązane z rozszerzeniem.

No i całkowita zgoda, że sztywność ramówki jest okrutna i nie daje szkole ani joty autonomii


post został zmieniony: 30-11-2016 18:58:37
bb197530-11-2016 20:04:24   [#14]

Może mi ktoś wytłumaczyć czemu są dwie ramówki dla branżowej szkoły I stopnia i dwie ramówki dla szkoły II stopnia? Czy jedna z nich jest dla uczniów po gimnazjum czyli od 2017r a druga dla uczniów po 8-letniej SP?

joljol30-11-2016 20:22:26   [#15]

Podstawa wychowania przedszkolnego reprezentuje nurt pedagogiki naiwnej, infantylizacji dziecka. 

Język zagmatwany, nieczytelna.

Warunki realizacji napisane jak dla ludzi w dobie pozytywizmu

Nic o pomocy psychologiczno-pedagogicznej ani o rewalidacji 

:-(

LeszekO30-11-2016 20:38:28   [#16]

Czy wiecie w czym uwidacznia się przypisanie klasy IV do edukacji wczesnoszkolnej (wychowawca, nauczyciele, oceny)?  

malmar1530-11-2016 20:40:36   [#17]

http://fakty.interia.pl/polska/news-men-opublikowalo-nowa-podstawe-programowa,nId,2315436

Natka30-11-2016 20:47:14   [#18]

Jacku,

nie doczytałam, że napisałeś w poprzednim projekcie :( 

a co do podstawy z techniki - zniknęło wychowanie komunikacyjne?

raptem jedno zdanie? (rozumie, wyjaśnia zasady uczestnictwa w ruchu drogowym np. jako pieszy, pasażer i rowerzysta;)

nie musimy przejmować się kartą rowerową?

 

Jacek30-11-2016 20:47:24   [#19]

do joljol [#15]

mnie zastanawia brak jakiegokolwiek odniesienia do dotychczasowego zapisu podstawy

co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);

wg mnie było fajnie jak widziałem przedszkolaki maszerujące zimą albo w deszczowy dzień.

LeszekO30-11-2016 20:56:42   [#20]

Tak na szybko, po porównaniu podstaw programowych z geografii – nie sposób nie zobaczyć "wzorowania się" nawcześniejszej – nawet zostawili wprowadzony zwrot o związkach kultury ryżu z cechami klimatu monsunowego.

ala4430-11-2016 21:35:06   [#21]

Martwi mnie ogrom materiału z historii w klasie V. Od starożytności po XVI wiek - masakra :(

joljol30-11-2016 21:41:38   [#22]

Jacku

 

poprzednią podstawę pisał autorytet pedagogiczny

teraz gwiazda partii rządzącej

taka delikatna różnica

 

Ale, jam tylko przedszkolanka (dla niektórych) dla siebie PRZEDSZKOLANKA

maeljas30-11-2016 21:55:46   [#23]

Wiem, że zaśmiecam wątek, ale wytłumaczcie głupiej babie - czyli mnie - wg jakiej podstawy będą się uczyli przyszłoroczni piąto- i szóstoklasiści?

Mam ostatnio wielkie kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem a po przeczytaniu listy lektur w projekcie jeszcze bardziej nie rozumiem , co czytam...

malmar1530-11-2016 22:16:37   [#24]

maeljas, zwłaszcza po przeczytaniu listy lektur ;)))

AnJa30-11-2016 22:39:31   [#25]

z prezentacji MEN wynika, ze obecnej

bratek30-11-2016 23:08:53   [#26]

Przeczytałam podstawy specjalne.

Błagam: niech ktoś mi powie, że niedowidzę, że to drobiazg jakiś, przeoczenie ale...... ja nie widzę słowa o klasach dla dzieci z autyzmem. W obecnych ramówkach są wyeksponowane, tu ich nie ma. A jak nie będzie klas dla dzieci z autyzmem (bez upośledzenia) to co z tymi które aktualnie uczą się w ośrodkach dla dzieci z autyzmem?!

Ogólne wrażenie: parę cennych zapisów (np. dotyczących współpracy z Rodzicami) i całe może bełkotu, którego nie widział z pewnością nie tylko naukowiec, ale nawet porządny praktyk.

bratek30-11-2016 23:19:45   [#27]

A poza tym: 

zajęcie rozwijające kreatywność (lepienie, malowanie, etc) 12 h, zajęcia rozwijające komunikowanie- 2 h

Od razu widać co ważne- prawda?

dariuszn701-12-2016 07:51:52   [#28]

Dzieci z lekkim do tej pory nie miały 2 języka obcego w gimnazjum, z tych ramówek wynika, że będą miały.

StefanS01-12-2016 09:19:19   [#29]

W którym miejscu podstawy programowej z geografii czy biologii zaczną swoją edukację uczniowie klasy siódmej?

slos01-12-2016 10:20:14   [#30]

Na kolanie kopiuj wklej... Przeczekamy, robiąc swoje. :-)

zoza01-12-2016 12:41:34   [#31]

Klasa siódma zacznie naukę geografii od działu IX nowej podstawy, ...czyli jeśli szóstoklasista skończy przyrodę realizowaną zgodnie z aktualną podstawą to skończy podstawówkę nie wiedząc m. in. co to są współrzędne geograficzne - nowa podstawa geografii uwzględnia to na poziomie klasy szóstej, w podstawie przyrody /aktualnej/ tych treści nie ma:(

OLGIE01-12-2016 12:59:19   [#32]

Halo, poloniści, pojawiły się błędy merytoryczne - nie można przecież dzieciom kłamać. 

malchow01-12-2016 13:54:18   [#33]

W przypisach w ramowych planach nauczania nadal funkcjonuje określenie uczniowie "upośledzeni umysłowo".

 

Uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym, ze sprzężeniami i autyzmem stracili łącznie w edukacji od 1SP do 3 SPdP 34 godziny zajęć tygodniowo. Nie nadrobią tego ani w LO ani w szkole branżowej II stopnia. Oprócz roku nauki pozbawiono ich możliwości jednego wydłużenia etapu edukacyjnego bo etap zlikwidowano.

Szkoda:( bo miała być podobno dobra zmiana!

olaszyma01-12-2016 14:12:29   [#34]

malchow to chyba dowód na kopiuj - wklej ze bardzo starej podstawy.

OLGIE masz na myśli wykrzyknienie zamiast wykrzyknika przy częściach mowy czy może jeszcze coś innego, co mi umknęło ?

bratek01-12-2016 14:12:34   [#35]

Ja nadal biję na alarm, że uczniowie z autyzmem w ogóle się nie pojawiają!

I tu widzę największy problem!

maeljas01-12-2016 15:00:56   [#36]

mam nadal problemy z czytaniem ze zrozumieniem

w ramówce plastyka i muzyka przewidziana jest w klasach IV -VII, natomiast w podstawie programowej z plastyki

w Warunkach realizacji jest napisane:

"Zajęcia zespołowe najlepiej planować w klasie VIII, w której zajęcia z plastyki odbywają się co drugi tydzień, na przemian, z zajęciami z muzyki. Stwarza to szansę na rozwijanie różnych form ekspresji twórczej."

( w podstawie dla muzyki nie ma nic na ten temat)

malgala01-12-2016 15:07:17   [#37]

Matematyka - szkoda słów.

Nie byłam wczoraj w stanie spokojnie tego przeczytać.

jmz01-12-2016 16:46:03   [#38]

Co do matematyki zgadzam się. Dzieci nie będą miały z czym iść do liceum.

malchow01-12-2016 18:32:06   [#39]

E.

Będą miały po co.

Nadrobią to co ich rówieśnicy w gimnazjum się uczyli!

Marek Pleśniar02-12-2016 12:53:23   [#40]

czy to jest to co ja widzę czy ja tego nie widzę i tylko misię wydaje że widzę?

"słucha uważnie i z powagą wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, obchodów, świąt narodowych i innych zdarzeń, przyjmując postawę skupienia, samokontroli i szacunku; uczestnicząc w opisanych sytuacjach, wyczuwa ich nastrój i przyjmuje adekwatne do niego zachowania, np. śmieje się z usłyszanych dowcipów, zachęcony, włącza się do wspólnego skandowania, śpiewania;"

Źródło: http://men.gov.pl/…/i-etap-edukacyjny-klasy-i-%E2%80%93-iii…, str. 6, punkt d"

olaszyma02-12-2016 13:53:24   [#41]

Niech żyje towarzysz Kim Ir Sen Słońce narodu ....

My się nie wstydzimy dobrych wzorców !

edrab02-12-2016 22:09:37   [#42]

Matematyka? Porażka!  W poprzedniej reformie tworzacej gimnazja wyrzucono znaczną część materialu. Teraz przy powrocie do 8 klasowej nie tylko nie powrócono do stanu poprzedniego ale znow wyrzucono znaczną czesc materiału do LO. Uczymy coraz mniej. .....

 

MKJ02-12-2016 22:51:02   [#43]

Lektura obowiązkowa w klasie VIII:

"Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka."

Myślę, że ten wiersz będzie adekwatny:

"Do Jarosława Kaczyńskiego

Ojczyzna jest w potrzebie – to znaczy: łajdacy
Znów wzięli się do swojej odwiecznej tu pracy
Polska – mówią – i owszem to nawet rzecz miła
Ale wprzód niech przeprosi tych których skrzywdziła
Polska – mówią – wspaniale lecz trzeba po trochu
Ją ucywilizować – niech klęczy na grochu
Niech zmądrzeje niech zmieni swoje obyczaje
Bo z tymi moherami to się żyć nie daje
I znowu są dwie Polski – są jej dwa oblicza
Jakub Jasiński wstaje z książki Mickiewicza
Polska go nie pytała czy ma chęć umierać
A on wiedział – że tego nie wolno wybierać
Dwie Polski – ta o której wiedzieli prorocy
I ta którą w objęcia bierze car północy
Dwie Polski – jedna chce się podobać na świecie
I ta druga – ta którą wiozą na lawecie
Ta w naszą krew jak w sztandar królewski ubrana
Naszych najświętszych przodków tajemnicza rana
Powiedzą że to patos – tu trzeba patosu
Ja tu mówię o sprawie odwiecznego losu
Co zrobicie? – pytają nas teraz przodkowie
I nikt na to pytanie za nas nie odpowie
To co nas podzieliło – to się już nie sklei
Nie można oddać Polski w ręce jej złodziei
Którzy chcą ją nam ukraść i odsprzedać światu
Jarosławie! Pan jeszcze coś jest winien Bratu!
Dokąd idziecie? Z Polską co się będzie działo?
O to nas teraz pyta to spalone ciało
I jest tak że Pan musi coś zrobić w tej sprawie
Niech się Pan trzyma – Drogi Panie Jarosławie"

Czy można już gdzieś kupić znaczki z wizerunkiem Bohatera do przypięcia w klapę?

malgala02-12-2016 23:24:28   [#44]

Analizowałam wczoraj podstawę programową z matematyki i myślałam, że coś mnie trafi.

Dobrze by było, gdyby fizycy, czytając swoją, przeczytali również podstawę z matematyki.

Dziś z ciekawości zerknęłam do podstawy programowej z fizyki i czytam:

 Uczeń:

1.8) rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu;

 No to ja się pytam jak ma to zrobić?

 Z matematyki wyrzucono funkcje.

 Z proporcjonalności pozostało jedynie:

Uczeń powinien:
25.1. podawać wzięte z życia przykłady wielkości wprost proporcjonalnych;
25.2. umieć stosować podział proporcjonalny.

a układ współrzędnych okrojono do:

Uczeń powinien:
31.1. znajdować współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie
współrzędnych na płaszczyźnie;
31.2. rysować w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych
współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku);

oraz do środka odcinka.

 I dalej fizyka w oparciu o wykresy:

2.7) odczytuje przyspieszenie i zmianę prędkości z wykresów zależności v(t) i a(t) dla ruchu prostoliniowego jednostajnie zmiennego (przyspieszonego lub opóźnionego);

 

A tu przydałyby się konstrukcje geometryczne, które również wyrzucono:

9.5) konstruuje bieg promieni ilustrujący powstawanie obrazów pozornych wytwarzanych przez zwierciadło płaskie oraz powstawanie obrazów rzeczywistych i pozornych wytwarzanych przez zwierciadła sferyczne znając położenie ogniska;

9.6) opisuje jakościowo zjawisko załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; określa kierunek załamania;

9.7) opisuje bieg promieni równoległych do osi optycznej przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej;

9.8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone, powiększone, pomniejszone i tej samej wielkości;

 Tyle wychwyciłam tylko zerkając, bez dogłębnej analizy.

Chciałam zobaczyć też chemię, ale mi się nie otwiera.

AsiaJ03-12-2016 08:22:34   [#45]

Malgala, a może lepiej, że się ta chemia otwiera? ;)

malgala03-12-2016 12:40:22   [#46]

Może?

Może dzięki temu dodatkowego zdenerwowania uniknę.

Coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że dla nas, praktyków z doświadczeniem, miejsca w tej nowej szkole nie będzie.
Ale jak ma być, skoro większość z nas rozpoczynała pracę w poprzednim systemie, czyli na dobrą sprawę całkowicie powinna być pozbawiona możliwości kontaktu z dziećmi i młodzieżą, co by na nich zgubnego wpływu nie wywierać.

MKJ03-12-2016 16:48:07   [#47]

Malgala, akurat do rysowania "konstrukcyjnego" obrazów wytworzonych przez zwierciadła i soczewki niespecjalnie są potrzebne konstrukcje geometryczne, jakie znamy z matematyki - wystarczy cyrkiel, linijka i ołówek.

Ale co do funkcji, proporcjonalności i układu współrzędnych pełna zgoda.

malgala03-12-2016 17:30:22   [#48]

A no właśnie cyrkiel, linijka i ołówek, czyli podstawowe narzędzia, bez których o konstrukcjach mowy być nie może.

I tak sobie na fizyce bez zrozumienia będą cyrklem odcinki odmierzać i łuczki zakreślać?

A jak obraz dwukrotnie zmniejszony powstanie, to środek odcinka przy pomocy linijki wyznaczać będą?
Chyba tak, bo konstrukcji symetralnej znać nie będą.

MKJ03-12-2016 18:22:15   [#49]

I tak sobie na fizyce bez zrozumienia będą cyrklem odcinki odmierzać i łuczki zakreślać?

:-)

A mało to rzeczy na fizyce robi się bez zrozumienia? :-)

rzewa03-12-2016 18:54:00   [#50]

i jest to przekleństwo nauczania i uczenia się fizyki...

walczę z tym już 30 lat... moje magisterium dotyczyło korelacji w nauczaniu matematyki i fizyki w szkole

:-(

strony: [ 1 ][ 2 ]