"Ponadto należy stwierdzić, iż skoro organ prowadzący szkołę wyodrębniania, w ramach swojego budżetu, fundusz na cel określony w art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, zobowiązany jest tym samym do dysponowania nim samodzielnie. Przeniesienie na dyrektorów szkół kompetencji do administrowania przedmiotowym funduszem, jest przekroczeniem delegacji ustawowej. Stwarza to bowiem nieprzewidzianą przepisami prawa sytuację, iż powstanie nie jeden fundusz na poziomie organu prowadzącego szkoły, ale wiele funduszy, którymi dysponować będą dyrektorzy szkół (wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 marca 2008 r., sygn. akt III SA/Łd 94/08)."
Rozstrzygnięcie nadzorcze NR KN-I. 4131.1.133.2014.16 WOJEWODY WIELKOPOLSKIEGO z dnia 20 marca 2014 r.
i
z: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/FC55B85D99
"Skoro organ prowadzący szkoły wyodrębnił w ramach swojego budżetu fundusz na cel określony w art. 72 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, zobowiązany był do dysponowania nim samodzielnie. Zdaniem Sądu, wbrew zarzutom skargi, powyższe nie stanowi zagrożenia dla procesu decentralizacji zadań publicznych.
Przeniesienie na dyrektorów szkół kompetencji do tworzenia w poszczególnych szkołach komisji udzielającej pomocy zdrowotnej dla nauczycieli tej szkoły także wykracza poza upoważnienie ustawowe. Uprawnienie organu prowadzącego szkoły do określenia rodzajów świadczeń pomocy zdrowotnej, warunków i sposobu ich przyznawania nie oznacza, że organ ten ma kompetencje do nakazania dyrektorom szkół powoływania komisji uczestniczącej w sformalizowany sposób w procedurze administracyjnej przyznawania świadczeń. Powoływanie komisji wykraczających poza strukturę ustrojową i proceduralną przewidzianą w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) stanowi naruszenie prawa."
III SA/Łd 94/08 - Wyrok WSA w Łodzi post został zmieniony: 29-09-2016 13:12:05 |