Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Podział obowiazków w klasie III na dwóch nauczycieli.
strony: [ 1 ]
jaga1108-07-2016 15:29:21   [#01]

Czy jest taka możliwośc i czy ktos tak pracuje w klasach I-III . Dwóch nauczycieli na pół etatu. Wiem , że PP wynika ,że w klasach I -III jest jeden nauczyciel.

Skimir08-07-2016 15:53:13   [#02]

Znam szkołę gdzie tak robią. Dyrektorka swoje obniżone pensum realizuje w nauczaniu wczesnoszkolnym - prowadzi edukację matematyczną.

Uważam, że nie bardzo tak się da ale jak widać działa nikt do tej pory tej organizacji nie zanegował.

rzepek08-07-2016 20:36:27   [#03]

Ja mam 2 nauczycieli na klasy 0-III. Uczą też tam  specjaliści. Zatwierdzone przez OP ( z rozkoszą:)))

alis08-07-2016 21:39:46   [#04]

Ja też jako dyrektor mam swoje godziny w kl I-III, też nikt tego nie zakwestionował dotychczas, ale jakie jest inne wyjście? Gdzie niby mam realizować swoje godziny? A mam po obniżeniu pensum 12 godzin do zrealizowania, więc 6 realizuję m.in. w ed, wczesnoszkolnej.

rzewa08-07-2016 23:04:13   [#05]

owszem może być w klasie 1, 2 lub 3 2 n-li a nawet więcej, ale... jeden z nich musi prowadzić min 11-12 (zależy od planu nauczania) godzin EW, gdyż są to godziny, których rozdzielić nie można

natomiast można wydzielić z EW edukacje plastyczną, muzyczną, zajęcia komputerowe, język obcy i wychowanie fizyczne (każda z nich w całości lub w części)

tych wydzielonych edukacji musi uczyć nauczyciel mający kwalifikacje do takich zajęć z tym, że n-l EW ma oczywiście kwalifikacje do wszystkich tych zajęć z wyjątkiem języka obcego (o ile nie ma do tego odrębnych kwalifikacji)

czyli dyrektor nie może prowadzić edukacji matematycznej w 1-3 nawet jeśli ma kwalifikacje i do EW i do matematyki, gdyż nie można z EW wydzielić edukacji matematycznej

jeśli dyrektor ma kwalifikacje tylko do klas 1-3 to może sobie przydzielić w tych klasach edukację plastyczną, muzyczną, zajęcia komputerowe czy wf i w ten sposób realizować swoje pensum -> jeżeli w szkole nie ma nauki w klasach łączonych, to będzie tych godzin w sumie 18 więc bez problemu każde obniżone pensum tak da się zrealizować

rzepek09-07-2016 09:36:52   [#06]

Zaprawdę, da się  podzielić edukację na matematykę i "j.polski" :))) Jeden uczy matmy, drugi reszty. Są odrębne zeszyty ćwiczeń do tych przedmiotów. To kwestia dogadanie sie nauczycieli, jak i co robią. Nie ma problemu. Tak pracujemy (skutecznie, z błogosławieństwem OP)  od lat:))


post został zmieniony: 09-07-2016 09:38:54
alis09-07-2016 11:20:39   [#07]

Ja pracowałam w tym roku tak jak pisze rzewa- nauczyciel wychowawca miał 12 godz. a ja resztę i miałam te wszystkie ed.: plastyczną muzyczną i wf. no i jeszcze zaj. komputerowe.

W latach poprzednich miałam wydzieloną tylko ed. matematyczną i zaj.komp. jako, że i do nich mam kwalifikacje.

rzewa09-07-2016 12:36:35   [#08]

ale zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z EW nie można wydzielić edukacji matematycznej czy polonistycznej

takie wydzielenie jest działaniem pozaprawnym -> nadzór w tym zakresie należy do KO

rzepek09-07-2016 12:51:16   [#09]

Edukacje nie są wydzielone. nauczycielki wchodzą  i kontynuują płynnie lekcje poprzedniej , z tym, że albo kładą większy nacisk na matem, albo na edukacje polonistyczną. Nie ma w podziale godzin rozdzielenia  osobno na polski i matmę. W końcu obie są od EW, a zajęcia tez sa tak skonstruowane, ze jest i część polonistyczna i matematyczna. KO-bez sprzeciwu;) 

rzewa09-07-2016 15:10:35   [#10]

hm... z #02 i #06 wynika co innego

Joasia Berdzik11-07-2016 07:51:05   [#11]

Ja tam uważam, ze nie ma podstawy prawnej do zabraniania i tym bardziej sankcji za wyłączanie edukacji.
Dla mnie w ramówkach jest tylko o podziale godzin na poszczególne edukacje (jak to się robi)

Oczywiście jest też zdrowy rozsądek - co do zasady nie powinno się tak robić.
Ale jest i życie - np. w systemie są dopuszczalne klasy łaczone i podział na edukacje jest tam sensowny.
I czasem jest też tak w "zwykłej szkole", ze trzeba/warto/nie ma innego wyjścia
moim zdaniem nie ma pp do rozstrzelania z tego powodu dyrektora.

 

 

 

 

AnJa11-07-2016 08:43:54   [#12]

W ramówkach zdecydowano o ustaleniu limitów dla pewnych edukacji wydzielonych z nauczania zintegrowanego- te najcześciej powierzane innym nauczycielom niż ew i wymagające pewnych kompetencji, których niektórzy nauczyciele ew nie mają.

Co do reszty treści i godzin widzę (z zastrzeżeniem jak niżej) analogię do np. historii- czy w klasie I gimnazjum historii musi uczyć jeden nauczyciel? Zgodnie z tradycją tak- ale jeśli ustali się, że będzie ich 2 przekroczenia prawa nie będzie.
O tym czego będą uczyć powinien zadecydować program nauczania stworzony przez tych nauczycieli - i moze to być tak, że jeden uczy historii starożytności a drugi średniowiecza albo jeden historii politycznej a drugi społecznej i gospodarczej albo jueden pracy z mapą i ikonografią a drugi żródłem pisanym:-)

Więc tu też można podzielić albo edukacjami albo tygodniami czy dniami.

I tu zastrzeżenia:
1. jednak wolałbym, by w klasach I-III było nauczanie zintegrowane, z 1 nauczycielem (w ostatecznosci- z 1 nauczycielem wiodącym, także formalnie umocowanym do narzucenia swojej wizji uczenia w danym oddziale). Choć wiem, że to niemożllwe, bo prawie zawsze jest jeszcze religia.
2. Takie manewry jak z wydzielaniem edukacji z nz ( a tym bardziej historii - czy innych przedmiotów) powinny mieć głębsze niż potrzeba zapewnienia godzin nauczycielowi uzasadnienie.

rzewa11-07-2016 13:04:59   [#13]

Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977, z 2014 r. poz. 803 oraz z 2016 r. poz. 895)

Załącznik nr 2

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

I ETAP EDUKACYJNY: KLASY I-III

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
[...]
Zalecane warunki i sposób realizacji
[...]
7. W klasach I-III szkoły podstawowej edukację dzieci powierza się jednemu nauczycielowi. Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego nowożytnego można powierzyć nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej mogą być realizowane z udziałem specjalisty z zakresu zdrowia publicznego lub dietetyki, pielęgniarki lub higienistki szkolnej.

Joasia Berdzik11-07-2016 13:22:38   [#14]

No wlasnie, rzewa.

Czyli nie ma w ramowych planach nauczania zakazu wyodrebniania, jak napisalas w #08

Jest zalecenie w podstawie, ktore nie stanowi zakazu, prawda?

Wystarczy, jak po prostu przyznasz, ze sie pomylilas w nazbyt rygorystycznym stawianiu sprawy i idxmy dalej :)

 

rzewa11-07-2016 14:47:37   [#15]

owszem nieprecyzyjnie się wyraziłam -> z ramowego planu nauczania wynika, że nie można z EW wydzielać innych edukacji oprócz tych, które zostały tam wymienione z podaniem liczby godzin -> jak dla mnie wynika z tego, że nie można jednemu nauczycielowi przydzielić edukacji wczesnoszkolnej bez edukacji np. matematycznej, a innemu tylko edukację matematyczną (pomijając to, że wówczas nie ma mowy i nauczaniu zintegrowanym)...

tym bardziej, że w podstawie programowej jest zalecenie obligatoryjne, aby te zajęcia realizował jeden nauczyciel -> nie wiem z czego wnosisz, że dopuszczone jest w tym wypadku by było tych n-li więcej?


post został zmieniony: 11-07-2016 14:50:36
Joasia Berdzik11-07-2016 15:04:52   [#16]

 W ramowym jest  napisane, jakie wymiary godzin maja inne edukacje w przypadku powierzenia ich nauczania  innym nauczycielom - to raz,  a dwa jest napisane, ile wynosi ogólny wymiar godzin na pozostałe edukacje z zastrzeżeniem, ze liczbę godzin na poszczególne edukacje (czyli się zakłada, ze sa jakieś "poszczególne") określa nauczyciel

co do zaleceń do pp, to nie uważam, ze są obligatoryjne, bo sa zaleceniami, dość szczególnymi (fakt) zapisami.

ale żeby było jasne - absolutnie nie uważam, zeby należało z nauczania w klasach I-III robić nauczania przedmiotowe

jednak - przywołując choćby przykład z wyżej - klas łaczonych, które przecież w systemie wystepują i nie są zakazane, uważam, ze podział na poszczególne edukacje umozliwia racjonalna pracę, bo chyba obie jesteśmy zgodne, ze choć teoretycznie  jest mozliwy podział nauczania pomiędzy nauczycieli uczących całościowo, to praktycznie nie daje on szans na sensowne uczenie dzieci.
(choćby nauka pisania prowadzona prze dwie rózne nauczycielki, itd)


post został zmieniony: 11-07-2016 15:07:27
rzewa11-07-2016 15:35:05   [#17]

cóż... nie widzę powodu by trzeba było koniecznie dzielić EW na poszczególne edukacje dla więcej jak jednego n-la (poza przypadkami dopuszczonymi przez podstawę programową)

w przypadku nauki w klasach łączonych wcale taka konieczność nie występuje

Joasia Berdzik11-07-2016 22:05:52   [#18]

A no to juz wlasnie dochodzimy do sedna tego, o co mi chodzilo od samego poczatku

 Ty nie widzisz powodu - i masz do tego absolutne prawo, w ogole z tym nie dyskutuję

 

rzewa12-07-2016 07:45:03   [#19]

znowu moja niezręczność -> nie widzę prawnej możliwości by takiego podzielenia móc dokonać

podobnie jak nie widzę możliwości by przydzielić nauczanie historii dwóm n-lom (#12) -> to nie tradycja każe tego nie robić a prawo, bo jeśli w prawie nie zostało napisane, że jest to dopuszczalne, to oznacza, że robić tego dyrektorowi nie wolno

organ jakim jest dyrektor szkoły ma działać zgodnie z prawem i w granicach prawa -> nie działa tu zasada, że jak zakazu nie ma to znaczy, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne (#14)

w przypadku klas 1-3 taka możliwość została dopuszczona ale w ograniczonym zakresie, jak wynika z zapisów podstawy programowej

(jeszcze można to robić na wf-ie, bo jest na to pp)


post został zmieniony: 12-07-2016 07:47:09
AnJa12-07-2016 08:37:29   [#20]

No proszę- a niektórzy tak mają (z historią). Przy okazji dowiem się, czy jako innowację to zgłaszali.

O innych przedmiotach (edb, zajecia techniczne, artystyczne, przedmioty uzupełniające w pg) nie wspominam.

Kwestie  "co nie zakazane- dozwolone" i "dozwolone- co nakazane/dopuszczone" dotyczą relacji urząd-obywatel, nie wewnętrznych rozwiązań organizacyjnych stosowanych w urzędzie.


post został zmieniony: 12-07-2016 08:39:48
MKJ12-07-2016 19:39:14   [#21]

AnJa, art. 7 Konstytucji jest bezwzględny i dotyczy wszelkich działań organów władzy publicznej, nie tylko na jej styku z obywatelem, ale również w wewnętrznych regulacjach.

AnJa12-07-2016 21:05:54   [#22]

No właśnie. A w tychże granicach jest samodzielność. Przydział nauczania 1 przedmiotu w 1 oodziale/grupie nie wychodzi poza granice- nie jest sprzeczne z żadnym zapisem prawa.

To jest zgodne nawet z zasadą legalizmu - a w stosowaniu prawa mamy jeszcze kwestię wartości- w tym sprawiedliwości społecznej - wskazanej nawet w wyższym artykule Konstytucji.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]