Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Stanowisko OSKKO ws. sześciolatków (mówiąc w skrócie) |
|
Marek Pleśniar | 26-11-2015 22:19:38 [#01] |
---|
wklejam wynik prac zespołu, dziś oddany po poprawkach. Do 8:00 rano, dnia 27 listopada można mieć jakieś pomocne uwagi. Ale zwracamy uwagę na to, że praca trwała w zespole ok 30 osób od 20 listopada i jutro składamy stanowisko.
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) ws. planowanych zmian w funkcjonowaniu szkół podstawowych, a także przedszkoli oraz skutków organizacyjnych, finansowych i społecznych tych zmian.
Stowarzyszeni - dyrektorzy i urzędnicy oświatowi wyrażają zaniepokojenie planowaniem zmian w systemie oświaty bez wszechstronnie akceptowanego i jasnego wskazania rodzicom oraz środowisku osób odpowiedzialnych za zarządzanie w szkołach i samorządach - skutków proponowanych zmian: tj. szans i zagrożeń z perspektywy dzieci i uczniów, a także rzetelnej analizy kosztów reorganizacji.
Pragniemy poniżej przedstawić pod rozwagę Ministra Edukacji Narodowej a także społeczności szkolnych i opinii publicznej znane nam fakty dotyczące planu rezygnacji z edukacji szkolnej sześciolatków oraz zadać niektóre podstawowe pytania:
- Całkowicie popieramy uznanie prawa rodziców do zdecydowania o wieku posłania dziecka do szkoły, w obecnym jednak stanie prawnym rodzice mają to prawo – mogą zdecydować czy dziecko sześcioletnie rozpocznie naukę szkolną, czy też nauka zostanie odroczona.
Natomiast uważamy, że systemowo dziecku powinno się wskazać na możliwość rozpoczynania nauki w wieku 6 lat - bez utrudniania skorzystania z niej, ponieważ wszystkie strony zabierające głos w tej sprawie (także np. Stowarzyszenie Rzecznik Praw Rodzica oraz nasza organizacja) uważają, że dziecko w tym wieku jest gotowe do nauki czytania i pisania.
- Dyrektorzy przedszkoli i samorządowcy jednoznacznie wskazują nam, że wprowadzenie dodatkowego rocznika (sześciolatków) do przedszkoli uniemożliwi zapewnienie edukacji przedszkolnej dla dzieci 3-letnich lub wymusi na samorządach nową konieczność znalezienia dodatkowych środków na zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc dla tych dzieci. (np. budowa nowych przedszkoli).
- Zapewnienie prawa do wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-letnich (ustawa przedszkolna) oznacza, że dziecko po 3-letnim okresie uczęszczania do przedszkola jest pod względem społecznym i emocjonalnym w wieku 6 lat przygotowane do podjęcia nauki. Dbając w dalszym ciągu o prawo rodziców do decyzji, twierdzimy, że ostateczną decyzję powinni podjąć rodzice dziecka po konsultacji z nauczycielem przedszkola, który przecież dokonuje diagnozy dziecka w tym zakresie.
- Zwracamy uwagę na potrzebę mądrego przygotowania się przez resort edukacji do ew. planów wszelkich zmian w delikatnej tkance oświatowej, zawsze owocujących długofalowymi konsekwencjami. Do tego konieczna jest analiza skutków finansowych, które poniosą samorządy w związku z takimi działaniami jak: przekształcenie szkół w zespoły szkolno-przedszkolne lub konieczność tworzenia nowych miejsc w przedszkolach z powodu nie spełnienia przez szkoły wymogów określonych np. w przepisach p.poż. Nie są nam znane analizy takich zmian.
- Równie konieczne jest dokonanie analizy wpływu braku miejsc w przedszkolach dla dzieci 3 letnich na możliwość podjęcia pracy przez ich rodziców.
- Zadajemy pytanie: co stanie się z obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, gdy obowiązek szkolny rozpocznie się w wieku 7 lat, a rodzic będzie chciał posłać do szkoły 6 – latka? Czy i jak będzie zorganizowane obowiązkowe przygotowanie dziecka do szkoły?
- Konieczne jest dokonanie analizy skutków społecznych, organizacyjnych i finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem obciążeń, które poniosą samorządy, dotyczącej funkcjonowania w systemie przez 12 lat prawie pustego rocznika (uczniowie podejmujący naukę w I klasie w roku 2016). Ważne jest przedstawienie społeczeństwu i nam – wykonawcom prawa - wyników takich analiz.
- Wskazujemy na istotną konieczność analizy skutków finansowych wprowadzenia nowej podstawy programowej, nowych podręczników, szkoleń nauczycieli w tym zakresie. Niezależnie od powyższego uważamy, że tworzenie nowej podstawy programowej powinno się odbywać z uwzględnieniem wyników szerokich konsultacji ze środowiskiem nauczycielskim i naukowym oraz, że nie może się to odbywać pod presją czasu.
- Obecnie mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją dotyczącą nieprzygotowania szkół do przyjęcia 6-latków niż to było w czasie, gdy ta kwestia była oceniania przez społeczeństwo poprzez zbieranie poparcia dla referendum w tej sprawie. Samorządy i nauczyciele po tym czasie wykonali wielki wysiłek organizacyjny w celu właściwej realizacji tego zadania. Oceniamy przygotowanie szkół jako dobre.
- Wnioskujemy o poważne zastanowienie nad (szerzej przedstawionymi w naszym odrębnym stanowisku) konsekwencjami planu wprowadzenia do szkół podstawowych młodzieży w wieku gimnazjalnym, tj 13-16 lat. Do szkół podstawowych uczęszczają dzieci w wieku od 5-12 lat (uwzględniając oddziały przedszkolne) i jest to bezpieczne środowisko, dostosowane do potrzeb młodszych dzieci, wolne od, znanych ze szkoły ośmioletniej, negatywnych skutków społecznych. Naszym zdaniem umieszczanie młodzieży w szkole dla najmłodszych jest błędem.
W związku z ww. uwagami wnioskujemy o podjęcie dyskusji z fachowcami w zakresie zarządzania oświatą, deklarujemy wolę udziału w takich konsultacjach. Podatność sfery edukacji na nieprzygotowane zmiany jest już nam wszystkim znana. Zachęcamy resort edukacji oraz członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP do podjęcia takiej rozmowy. Możecie Państwo liczyć na nasze zaangażowanie i rzetelne oceny, czego dowody niejednokrotnie dawaliśmy. post został zmieniony: 26-11-2015 23:52:00 |
Marek Pleśniar | 26-11-2015 22:20:11 [#02] |
---|
dobrze przeczytaj tytuł dokumentu zanim powiesz :-) |
ola 13 | 27-11-2015 06:51:28 [#03] |
---|
No jest okiej, chociaż ..... po przeczytaniu tytułu dalej jest okiej :-) Aczkolwiek zdania złożone i bogate w treści mogą rodzić po stronie czytającego wątpliwości natury poznawczej. ;-) |
cynamonowa | 21-01-2016 14:24:18 [#07] |
---|
Jest jeszcze jeden aspekt o którym się głośnio nie mówi. Klasy pierwsze , które mają powstać z odroczonych dzieci muszą być liczne ( powyżej 11 osób).....w przeciwnym razie to OP wskaże miejsce nauki dla dziecka......i może to być szkoła "na drugim końcu miasta". |
elrym | 21-01-2016 17:15:40 [#08] |
---|
niestety,na wsi powyzej 8!
w małej szkole,gdzie oddziały przedszkolne są nieliczne,odroczeń było niewiele,klasy pierwsze nie powstaną
problem dotknie nie tylko naucz.wczesnoszolnego,w gimnazjum,liceum,studiach będzie to deficytowy rocznik,co pociągnie zwolnienia na przestrzeni szeregu lat :( |
rzewa | 21-01-2016 17:30:52 [#09] |
---|
hm... popracujcie nad tym by powstały -> przeciez nic nie stoi na przeszkodzie by przyjąć 6-latki do 1 klasy - bo do przedszkola chodziły. .. |
elrym | 21-01-2016 18:55:24 [#10] |
---|
myślisz,że nie główkujemy?
ale...kij ma dwa końce, myślimy też o przyszłym roku,a rodzice wcale nie są zainteresowani,by posyłać 6 |
renka | 21-01-2016 19:07:00 [#11] |
---|
u nas mała szkoła -20 pięciolatków, zobaczymy co zdecydują rodzice |
rzewa | 21-01-2016 21:46:52 [#12] |
---|
no to może pogadać z rodzicami by parę obecnych pierwszoklasistow "zostawić" w pierwszej klasie... ? |
renka | 21-01-2016 22:01:11 [#13] |
---|
po feriach będą zebrania, rozmowy, a niektórzy rodzice pierwszaków już pytali o taką możliwość ( z 25 pierwszaków, 6 już jest chętnych do pozostawienia),rodzice pięciolatków raczej też się podzielą, pożyjemy, zobaczymy |
rzewa | 22-01-2016 07:58:03 [#14] |
---|
nie zapominaj o rodzicach obecnych 4-latków -> trzeba już pracować nad tym by poszły do przedszkola jako 5-latki |
Ala | 22-01-2016 13:36:14 [#15] |
---|
jestem absolutnie przeciwna pozostawianiu dzieci w I klasie tylko dlatego żeby był oddział w przyszłym roku
można to zrobić tylko w szczególnych przypadkach, gdy powody są po stronie dziecka
i mam nadzieję, że tylko takie będą zapadały decyzje |
Leszek | 03-02-2016 13:17:58 [#17] |
---|
Dyrku, gest opłacalny (subwencja a dotacja)
pozdrawiam |
Leszek | 03-02-2016 19:51:59 [#18] |
---|
Informacja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o stanie przygotowań organów prowadzących do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=124
prezentacja podczas obrad Sejmu w dniu 9 lutego 2016 r.
ciekawe
pozdrawiam |
AnJa | 03-02-2016 20:42:20 [#19] |
---|
no, ciekawe |
dota c | 03-03-2016 11:54:10 [#20] |
---|
A tymczasem w Warszawie: http://www.tvn24.pl/spor-na-linii-men-wladze-warszawy-ws-szesciolatkow,624240,s.html
Po raz kolejny dowiaduję się, że tu nie chodzi o sześciolatki, tu nie chodzi o system, tylko o władzę :(
Nie zazdroszczę dyrektorom i samorządowcom, ale najbardziej współczuję rodzicom, dla których niepewność nie ogranicza się tylko do 1.09 i odpowiedzi na pytanie "dojrzały czy niedojrzały". Dla nich to niepewność i troska o 12/13 lat życia ich dziecka :( I to niezależnie od tego, kto będzie przy władzy, bo mleko się rozlało.
Zawsze uważałam, że decyzja należy do tego, kto ponosi odpowiedzialność. Odpowiedzialność za system i edukację nie leży po stronie rodziców, a zostają zmuszeni do podejmowania decyzji nie mogąc przewidzieć ich konsekwencji.
O tempora, o mores! |
Jacek | 18-03-2016 19:58:50 [#21] |
---|
. post został zmieniony: 18-03-2016 20:00:18 | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|