Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Stanowisko OSKKO ws. sześciolatków (mówiąc w skrócie)
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar26-11-2015 22:19:38   [#01]

wklejam wynik prac zespołu, dziś oddany po poprawkach. Do 8:00 rano, dnia 27 listopada można mieć jakieś pomocne uwagi. Ale zwracamy uwagę na to, że praca trwała w zespole ok 30 osób od 20 listopada i jutro składamy stanowisko.

Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO)
 ws. planowanych zmian w funkcjonowaniu szkół podstawowych, a także przedszkoli
oraz skutków organizacyjnych, finansowych i społecznych tych zmian.

Stowarzyszeni - dyrektorzy i urzędnicy oświatowi wyrażają zaniepokojenie planowaniem zmian w systemie oświaty bez wszechstronnie akceptowanego i jasnego wskazania rodzicom oraz środowisku osób odpowiedzialnych za zarządzanie w szkołach i samorządach - skutków proponowanych zmian: tj. szans i zagrożeń z perspektywy dzieci i uczniów, a także rzetelnej analizy kosztów reorganizacji.

Pragniemy poniżej przedstawić pod rozwagę Ministra Edukacji Narodowej a także społeczności szkolnych i opinii publicznej znane nam fakty dotyczące planu rezygnacji
z edukacji szkolnej sześciolatków oraz zadać niektóre podstawowe pytania:

  • Całkowicie popieramy uznanie prawa rodziców do zdecydowania o wieku posłania dziecka do szkoły, w obecnym jednak stanie prawnym rodzice mają to prawo – mogą zdecydować czy dziecko sześcioletnie rozpocznie naukę szkolną, czy też nauka zostanie odroczona.
    Natomiast uważamy, że systemowo dziecku powinno się wskazać na możliwość rozpoczynania nauki w wieku 6 lat - bez utrudniania skorzystania z niej, ponieważ wszystkie strony zabierające głos w tej sprawie (także np. Stowarzyszenie Rzecznik Praw Rodzica oraz nasza organizacja) uważają, że dziecko w tym wieku jest gotowe do nauki czytania i pisania.
  • Dyrektorzy przedszkoli i samorządowcy jednoznacznie wskazują nam, że         wprowadzenie dodatkowego rocznika (sześciolatków) do przedszkoli uniemożliwi zapewnienie edukacji przedszkolnej dla dzieci 3-letnich lub wymusi na samorządach nową konieczność znalezienia dodatkowych środków na zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc dla tych dzieci. (np. budowa nowych przedszkoli).
  • Zapewnienie prawa do wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-letnich (ustawa przedszkolna) oznacza, że dziecko po 3-letnim okresie uczęszczania do przedszkola jest pod względem społecznym i emocjonalnym w wieku 6 lat przygotowane do podjęcia nauki. Dbając w dalszym ciągu o prawo rodziców do decyzji, twierdzimy, że ostateczną decyzję powinni podjąć rodzice dziecka po konsultacji z nauczycielem przedszkola, który przecież dokonuje diagnozy dziecka w tym zakresie.
  • Zwracamy uwagę na potrzebę mądrego przygotowania się przez resort edukacji do ew. planów wszelkich zmian w delikatnej tkance oświatowej, zawsze owocujących długofalowymi konsekwencjami. Do tego konieczna jest analiza skutków finansowych, które poniosą samorządy w związku z takimi działaniami jak: przekształcenie szkół w zespoły szkolno-przedszkolne lub konieczność tworzenia nowych miejsc w przedszkolach z powodu nie spełnienia przez szkoły wymogów określonych np.  w przepisach p.poż. Nie są nam znane analizy takich zmian.
  • Równie konieczne jest dokonanie analizy wpływu braku miejsc w przedszkolach dla dzieci 3 letnich na możliwość podjęcia pracy przez ich rodziców.
  • Zadajemy pytanie: co stanie się z obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, gdy obowiązek szkolny rozpocznie się w wieku 7 lat, a rodzic będzie chciał posłać do szkoły 6 – latka? Czy i jak będzie zorganizowane obowiązkowe przygotowanie dziecka do szkoły?
  • Konieczne jest dokonanie analizy skutków społecznych, organizacyjnych i finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem obciążeń, które poniosą samorządy, dotyczącej funkcjonowania w systemie przez 12 lat prawie pustego rocznika (uczniowie podejmujący naukę w I klasie w roku 2016). Ważne jest przedstawienie społeczeństwu i nam – wykonawcom prawa - wyników takich analiz.
  • Wskazujemy na istotną konieczność analizy skutków finansowych wprowadzenia nowej podstawy programowej, nowych podręczników, szkoleń nauczycieli w tym zakresie. Niezależnie od powyższego uważamy, że tworzenie nowej podstawy programowej powinno się odbywać z uwzględnieniem wyników szerokich konsultacji ze środowiskiem nauczycielskim i naukowym oraz, że nie może się to odbywać pod presją czasu.
  • Obecnie mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją dotyczącą nieprzygotowania szkół do przyjęcia 6-latków niż to było w czasie, gdy ta kwestia była oceniania przez społeczeństwo poprzez zbieranie poparcia dla referendum w tej sprawie. Samorządy i nauczyciele po tym czasie wykonali wielki wysiłek organizacyjny w celu właściwej realizacji tego zadania. Oceniamy przygotowanie szkół jako dobre.
  • Wnioskujemy o poważne zastanowienie nad (szerzej przedstawionymi w naszym odrębnym stanowisku) konsekwencjami planu wprowadzenia do szkół podstawowych młodzieży w wieku  gimnazjalnym, tj 13-16 lat. Do szkół podstawowych uczęszczają dzieci w wieku od 5-12 lat (uwzględniając oddziały przedszkolne) i jest to bezpieczne środowisko, dostosowane do potrzeb młodszych dzieci, wolne od, znanych ze szkoły ośmioletniej, negatywnych skutków społecznych. Naszym zdaniem umieszczanie młodzieży w szkole dla najmłodszych jest błędem.

W związku z ww. uwagami wnioskujemy o podjęcie dyskusji z fachowcami w zakresie zarządzania oświatą, deklarujemy wolę udziału w takich konsultacjach. Podatność  sfery edukacji na nieprzygotowane zmiany jest już nam wszystkim znana. Zachęcamy resort edukacji oraz członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP do podjęcia takiej rozmowy. Możecie Państwo liczyć na nasze zaangażowanie i rzetelne oceny, czego dowody niejednokrotnie dawaliśmy.


post został zmieniony: 26-11-2015 23:52:00
Marek Pleśniar26-11-2015 22:20:11   [#02]

dobrze przeczytaj tytuł dokumentu zanim powiesz :-)

ola 1327-11-2015 06:51:28   [#03]

No jest okiej, chociaż ..... po przeczytaniu tytułu dalej jest okiej :-)
Aczkolwiek zdania złożone i bogate w treści mogą rodzić po stronie czytającego wątpliwości natury poznawczej. ;-)

dota c13-12-2015 15:23:59   [#04]

Głos członków Koalicji na rzecz Otwartego Rządu w sprawie konsultacji rządowych projektów ustaw (m. in. sześciolatki/siedmiolatki):

   http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/1887199.html 

Marek Pleśniar15-12-2015 11:51:44   [#05]

http://www.rp.pl/Nauczyciele/312149871-Szesciolatki-do-przedszkola-nauczyciele-na-bruk.html

Skutkiem przywrócenia obowiązku szkolnego dla siedmiolatków będą zwolnienia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – alarmuje Związek Miast Polskich

Marek Pleśniar21-01-2016 12:03:46   [#06]

http://cakj.pl/2016/01/20/czy-naprawde-uratowalismy-maluchy/

 

cynamonowa21-01-2016 14:24:18   [#07]

Jest jeszcze jeden aspekt o którym się głośnio nie mówi. Klasy pierwsze , które mają powstać z odroczonych dzieci muszą być liczne ( powyżej 11 osób).....w przeciwnym razie to OP wskaże miejsce nauki dla dziecka......i może to być szkoła "na drugim końcu miasta".

elrym21-01-2016 17:15:40   [#08]

niestety,na wsi powyzej 8!

w małej szkole,gdzie oddziały przedszkolne są nieliczne,odroczeń było niewiele,klasy pierwsze nie powstaną

problem dotknie nie tylko naucz.wczesnoszolnego,w gimnazjum,liceum,studiach będzie to deficytowy rocznik,co pociągnie zwolnienia na przestrzeni szeregu lat :(

rzewa21-01-2016 17:30:52   [#09]

hm... popracujcie nad tym by powstały -> przeciez nic nie stoi na przeszkodzie by przyjąć 6-latki do 1 klasy - bo do przedszkola chodziły. ..

elrym21-01-2016 18:55:24   [#10]

myślisz,że nie główkujemy?

ale...kij ma dwa końce, myślimy też o przyszłym roku,a rodzice wcale nie są zainteresowani,by posyłać 6

renka21-01-2016 19:07:00   [#11]

u nas mała szkoła -20 pięciolatków, zobaczymy co zdecydują rodzice

rzewa21-01-2016 21:46:52   [#12]

no to może pogadać  z rodzicami by parę obecnych pierwszoklasistow "zostawić" w pierwszej klasie... ?

renka21-01-2016 22:01:11   [#13]

po feriach będą zebrania, rozmowy, a niektórzy rodzice pierwszaków już pytali o taką możliwość ( z 25 pierwszaków, 6 już jest chętnych do pozostawienia),rodzice pięciolatków raczej też się podzielą, pożyjemy, zobaczymy

rzewa22-01-2016 07:58:03   [#14]

nie zapominaj o rodzicach obecnych 4-latków -> trzeba już pracować nad tym by poszły do przedszkola jako 5-latki 

Ala22-01-2016 13:36:14   [#15]

jestem absolutnie przeciwna pozostawianiu dzieci w I klasie tylko dlatego żeby był oddział w przyszłym roku

można to zrobić tylko w szczególnych przypadkach, gdy powody są po stronie dziecka

i mam nadzieję, że tylko takie będą zapadały decyzje

DYREK03-02-2016 09:39:04   [#16]

http://finanse.wp.pl/kat,1033781,title,1000-zl-wyprawki-dla-rodzicow-ktorzy-posla-6-latki-do-szkol,wid,18140390,wiadomosc.html?ticaid=1166a1


post został zmieniony: 03-02-2016 09:39:39
Leszek03-02-2016 13:17:58   [#17]

Dyrku, gest opłacalny (subwencja a dotacja)

pozdrawiam

Leszek03-02-2016 19:51:59   [#18]

Informacja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o stanie przygotowań organów prowadzących do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich

http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=124

prezentacja podczas obrad Sejmu w dniu 9 lutego 2016 r.

ciekawe

pozdrawiam

AnJa03-02-2016 20:42:20   [#19]

no, ciekawe

dota c03-03-2016 11:54:10   [#20]

A tymczasem w Warszawie: http://www.tvn24.pl/spor-na-linii-men-wladze-warszawy-ws-szesciolatkow,624240,s.html 

Po raz kolejny dowiaduję się, że tu nie chodzi o sześciolatki, tu nie chodzi o system, tylko o władzę :(

Nie zazdroszczę dyrektorom i samorządowcom, ale najbardziej współczuję rodzicom, dla których niepewność nie ogranicza się tylko do 1.09 i odpowiedzi na pytanie "dojrzały czy niedojrzały". Dla nich to niepewność i troska o 12/13 lat życia ich dziecka :( I to niezależnie od tego, kto będzie przy władzy, bo mleko się rozlało.

 

Zawsze uważałam, że decyzja należy do tego, kto ponosi odpowiedzialność. Odpowiedzialność za system i edukację nie leży po stronie rodziców, a zostają zmuszeni do podejmowania decyzji nie mogąc przewidzieć ich konsekwencji. 

O tempora, o mores!

Jacek18-03-2016 19:58:50   [#21]

.


post został zmieniony: 18-03-2016 20:00:18

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]