Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nasz głos - edukacja uczniów niepełnosprawnych
strony: [ 1 ]
ewa06-02-2015 16:34:30   [#01]

Odpowiadając na zaproszenie MEN do konsultacji publicznych w sprawie przygotowania założeń  kompleksowych zmian przepisów dotyczących edukacji uczniów niepełnosprawnych, otwieramy na naszym  forum dyskusję nad zaproponowanymi  przez MEN tematami:

1.  jakie powinny być warunki organizacji edukacji uczniów niepełnosprawnych,

2.  jak organizować system wspomagania szkół oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli

3.  jak efektywnie finansować edukację uczniów niepełnosprawnych

Zebrane informacje, propozycje i uwagi  praktyków  przedstawimy MEN na konferencji marcowej.

Prosimy o głosy do końca lutego na forum lub do biura na adres OSKKO@oskko.edu.pl

 

A tu  zaproszenie MEN do innych form konsultacji  http://men.gov.pl/index.php/1815-zaproszenie-do-udzialu-w-konsultacjach-publicznych-opracowanie-koncepcji-organizacji-edukacji-uczniow-niepelnosprawnychhttp://men.gov.pl/index.php/1815-zaproszenie-do-udzialu-w-konsultacjach-publicznych-opracowanie-koncepcji-organizacji-edukacji-uczniow-niepelnosprawnych

ejrut06-02-2015 17:08:28   [#02]

Bardzo dobrze, ze zaczyna się dyskusja w tym temacie. Może ja wrzucę na początek:

- określenie m2 na dziecko niepełnosprawne, w tym dziecko poruszające się na wózku ( mamy określoną liczbę uczniów na oddział ale sale są małe),

- zatrudnienie pomocy nauczyciela w każdej klasie i na każdym etapie edukacyjnym w szkole specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym ( teraz jest zapis, że pomoc n-la zatrudnia się w kl.I -IV a w  kl.V, VI  i gimn. -  może być zatrudniona pomoc nauczyciela a w klasach przysposabiających nie ma już zapisu o pomocy n-la.


post został zmieniony: 06-02-2015 17:14:04
cynamonowa06-02-2015 19:00:27   [#03]

Myślę, ze gdyby subwencja wraz z odpowiednimi wagami trafiała "do ucznia'.....wiele problemów z którymi borykają się szkoły byłyby możliwe do rozwiązania. Począwszy od zatrudniania specjalistów, nauczycieli wspierających po przystosowanie obiektów, sal i zakup odpowiednich pomocy.

slos06-02-2015 19:04:21   [#04]

  Ostatnio nawet pisałem o edukacji uczniów niepełnosprawnych: " Z badań i oglądu rzeczywistości wynika bowiem, że edukacja integracyjna nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie była wcześniej przygotowana, nie miała wsparcia społecznego, a była jedynie pobożnym życzeniem wskazanym w przepisach. Dobrze i zgodnie z założeniami jest w niewielu szkołach, ale to nie dziwi, bo w ogóle o nowoczesnym, mądrym nauczaniu można mówić w Polsce w przypadku może kilku tysięcy szkół na ponad 30000 placówek. Stąd oczywiste jest, że gdy większość systemu nie wyszła jeszcze z bismarkowsko-sowieckiego cienia z opadami teorii kar i nagród, mówienie o integracji i edukacji włączającej należy rozpatrywać kontekście eksperymentu lub fantastyki naukowej. I na nic tu srogie i skomplikowane przepisy. Na konferencjach poświęconych temu zagadnieniu, w licznych artykułach pojawiają się następujące i pytania: „czy założenia teoretyczne edukacji włączającej da się przełożyć w polskiej rzeczywistości na sensowną praktykę, czy przyniesie oczekiwane efekty, czy nauczyciele będą w stanie zapewnić pełną opiekę dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzicom nie bagatelizując potrzeb np. dzieci wybitnie zdolnych, czy będą potrafili dostosować metody i formy pracy do dziecka np. autystycznego, upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym, z zespołem Aspergera, niewidomego, słabo słyszącego, dializowanego, z niepełnosprawnością ruchową, czy będzie to za każdym razem eksperyment z dostosowaniem wymagań, pomocy optycznych, dydaktycznych, radzeniem sobie w sytuacjach trudnych, co w końcu zrobić, gdy rodzice ( a takich jest prawie połowa) nie podejmą żadnej współpracy ze szkołą lub zechcą na nią przerzucić ciężar opieki nad dzieckiem?”. I chyba najważniejsze pytanie – „czy aby polską oświatę stać będzie na wysokie koszty takiego systemu i czy zostanie spełniony najważniejszy aspekt szkolnictwa włączającego - integracja społeczna niepełnosprawnego z jego pełnosprawnymi rówieśnikami?” Dlatego trzeba dziś o zmianach mówić, a przede wszystkim przeprowadzić wieloletnią kampanię społeczną z udziałem organizacji pozarządowych, instytucji państwowych i religijnych, mediów publicznych, placówek oświatowych, itp. mającą na celu zmianę świadomości społecznej. Trzeba zupełnie przeorganizować system opieki społecznej przy okazji odciążając szkoły, które powinny stać się w większości organizacjami uczącymi się i realizującymi swe powołanie, a nie zakładami produkującymi ludzki towar, patologicznie wpatrzonymi w wyniki głupawych testowych egzaminów i rankingi wszelakiej maści. Dopiero wtedy można będzie wprowadzać realnie i skutecznie  porządną edukację integracyjną i pilotować wdrażanie edukacji włączającej. "

malchow18-02-2015 20:30:45   [#05]

Czy ma Ktoś projekty zmian dotyczące tej konsultacji?

Bardzo proszę o udostępnienie.

Z góry dziękuję:)

rzewa19-02-2015 04:10:57   [#06]

wszystko masz tu:

http://men.gov.pl/images/Zaproszenie.pdf

malchow19-02-2015 10:30:10   [#07]

To zaproszenie znam na pamięć i przypomina mi to powtórkę z 2010 roku za rządów pani minister Hall. 

Konsultacje w wąskim gronie, mocno jednokierunkowe. Nie wiem dlaczego prowadzone jedynie w Polsce północnej. 

Oczywiści nie  chodzi o strony świata tylko o zasięg- bardzo obszarowo skromnie.

Chodzi mi o projekty rozporządzeń. , bo mam jakieś dziwne wrażenie ,że one już w fazie daleko idących przygotowań istnieją. 

rzewa19-02-2015 17:42:57   [#08]

w tym zaproszeniu są linki do projektów

a konsultacje najbliższe w Lublinie -> to raczej południe a nie północ...

malchow19-02-2015 17:56:35   [#09]

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

Dla nas to północ skierowana na wschód:)

Po prostu daleko.

malchow19-02-2015 18:05:39   [#10]

I nie chodzi mi o istniejące akty prawne

do których odsyła zaproszenie,

ale proponowane zmiany w tych aktach prawnych.

"Chodzi mi o projekty rozporządzeń, bo mam jakieś dziwne wrażenie, że one już w fazie daleko idących przygotowań istnieją".

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]