Forum OSKKO - wątek

TEMAT: MEN: konsultacja zmian w szkolnictwie zawodowym
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar11-10-2014 21:56:58   [#01]

Zgodnie z tym co ,mówiła minister edukacji na kongresie, mamy konsultację zmian w szkolnictwie zawodowym

http://www.men.gov.pl/index.php/rok-szkoly-zawodowcow/ksztalcenie-zawodowe-proponowane-zmiany/1510-ksztalcenie-zawodowe-proponowane-zmiany 

zapraszamy do zgłaszania uwag

bogna11-10-2014 22:56:38   [#02]

no to w ramach uwag wklejam nasz wątek zawodowy

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=4369&pst=1709#pst1709


post został zmieniony: 11-10-2014 22:57:45
bogna13-10-2014 18:22:06   [#03]

a tu MEN w rzepie o planowanych zmianach

http://www.rp.pl/artykul/10,1148418-Zamknac-slabe-szkoly---rozmowa-z-Joanna-Kluzik-Rostkowska.html?p=1

I takie moje spostrzeżenia z wypowiedziami w artykule związane

Kwestionowana jest jakość ich pracy i to, że wypuszczają absolwentów bez kwalifikacji oczekiwanych przez rynek pracy.

Mamy bardzo różne szkoły. Są technika, w których maturę zdaje 90 proc. uczniów, bywa też znacznie gorzej...

Mam wrażenie, że to nie wyniki matury a wyniki egzaminów zawodowych świadczą (może raczej - powinny świadczyć) o przygotowaniu absolwentów do pracy zawodowej.

----

Jeśli dobrze zdefiniujemy dostęp do unijnych pieniędzy, to wymusimy zmiany. Główna pula, czyli 700 mln euro, będzie w dyspozycji marszałków województw. Szkoły, które będą chciały po te pieniądze sięgnąć, będą musiały stworzyć ofertę edukacyjną odpowiadającą na zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy, czyli np. otrzymają środki na przekwalifikowanie nauczycieli, aby ci byli w stanie kształcić młodzież w tych zawodach, o które upominają się pracodawcy.

A mi się ciągle marzy, żeby to byli nauczyciele-praktycy w zawodzie a nie nauczyciele przyuczeni do kształcenia w zawodzie.

No i ta oferta odpowiadająca na zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy... jaka powinna być w regionach, w których bezrobocie powyżej 10% ?


post został zmieniony: 13-10-2014 18:23:25
bogna20-10-2014 22:51:12   [#04]

konsultacje społeczne  będą trwały do 31.10.2014 r.

może sformułujemy wspólne stanowisko? 

bogna20-10-2014 23:24:43   [#05]

ad 1 - współpraca z pracodawcami

 - proponowane działania:

współpraca z pracodawcami przy opracowywaniu nowej
dokumentacji programowej (nowej podstawy programowej
kształcenia w zawodach) oraz obudowy dydaktycznej
(zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami)

Przeraża mnie wizja kolejnej nowej dokumentacji programowej; przez ponad dwadzieścia lat pracowałam w szkołach zawodowych w oparciu o dokumentację programową pilotażową, wdrażaną, dostosowywaną do zmienianych okresów kształcenia, nową, prowizoryczną w "okresie przejściowym", ... 

Proponuję zamiast tworzenia nowej podstawy programowej - dopracować, uaktualnić, udoskonalić obecnie obowiązującą.

----

 - oczekiwane rezultaty:

Wszystkie praktyki zawodowe przeprowadzane u pracodawców
Upowszechnianie dualnego modelu kształcenia zawodowego w ZSZ

Tak się już dzieje w szkołach prowadzonych przez Rzemiosło; wygląda na to, że rzemieślnicy wzięli sprawy w swoje ręce :) 

 

 

Jacek25-10-2014 12:14:49   [#06]

ciekawy głos po kongresie w Łodzi:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1504706109787298&id=1419240161667227

 

Dziś miałam dużą przyjemność brać udział w panelu eksperckim zatytułowanym "Przedsiębiorcy i edukacja zawodowa - razem czy osobno?"
Reprezentowałam naturalnie przedsiębiorców. Oto co starałam się zaprezentować w moim wystąpieniu:

Oczekiwania przedsiębiorców wobec pracowników

Zawsze zastanawiam się, czy uprawniona jestem do zabierania głosu w jakiejś sprawie… Myślę, że tym razem z całą pewnością mam mandat do reprezentowania środowiska przedsiębiorców, ponieważ od 2007 r. aktywnie uczestniczę w pracach organizacji zrzeszających przedsiębiorców: zasiadam w zarządach dwóch największych organizacji samorządu gospodarczego w regionie (ŁIPH i Klubu 500-Łódź), które zrzeszają ok. 350-400 firm oraz we władzach ogólnopolskiej organizacji samorządu branżowego ważnej – dla rynku pracy - branży, bo branży usług rozwojowych, to jest Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, czyli reprezentuję kolejne 300 firm.

Nie jest tajemnicą, że przedsiębiorcy bardzo narzekają na brak na rynku pracy odpowiednich pracowników. Kluczowe jest tutaj słowo „odpowiednich”, bowiem podaż jest ogromna, na każde ogłoszenie spływają setki aplikacji, pięknie napisanych CV, zachęcających do zatrudnienia odbytymi szkoleniami, bogatym doświadczeniem i ciekawą charakterystyką kandydatów. Później dochodzi do rozmów kwalifikacyjnych i …

I okazuje się, że wśród setek zgłaszających się osób nie sposób znaleźć kogoś odpowiedniego. Jakie są zatem oczekiwania przedsiębiorców?

Świat się bardzo zmienił w ciągu ostatnich lat, więc można by przypuszczać, że zmieniły się oczekiwania Pracodawców w stosunku do zatrudnianych pracowników – a tu okazuje się, że nie do końca!

Niedawno miałam okazję uczestniczyć w konferencji podsumowującej rezultaty projektu „Regionalne mapy kompetencji kluczowych i zawodowych kadr średniego szczebla”, w ramach którego diagnozowano między innymi potrzeby edukacyjne w zakresie kształcenia zawodowego w oparciu o badanie prowadzone na próbie liczącej 1050 przedsiębiorców i to trzykrotnie.

Jednym z badanych problemów były właśnie oczekiwania wobec potencjalnego pracownika, w tym absolwenta. Badania te wykazały, że:
Przedsiębiorcy oczekują od swoich potencjalnych pracowników umiejętności twardych, technicznych, stricte zawodowych, których powinni się oni nauczyć w szkole i w toku praktyk zawodowych – to wskazanie 60% badanych pracodawców. Jednak blisko 80% odpowiada, że od pracowników oczekuje przede wszystkim uczciwości! Kolejne wskazania to oczekiwanie, że pracownicy powinni być odpowiedzialni i pracowici – po 40%. Jedna trzecia pracodawców oczekuje komunikatywności.

Moje osobiste doświadczenie częściowo potwierdza te wskazania: zatrudniamy ludzi na określone stanowiska, do określonych zadań, czyli szukamy umiejętności twardych (np. potrzebna jest księgowa – szukam osoby legitymującej się takimi kwalifikacjami, potrzebny informatyk – szukam kogoś, kto ma dyplom informatyka). 
Sprawa komplikuje się, gdy trzeba wykształcić pracowników wysoce wyspecjalizowanych, posługujących się skomplikowanym sprzętem, który na dokładkę błyskawicznie starzeje się i wymaga wymiany co dwa lata. Nie sposób zorganizować sieć szkół wyposażonych w taki sprzęt przeznaczony do nauki, więc współpraca przedsiębiorców ze szkołami zawodowymi staje się warunkiem sine qua non prowadzenia edukacji zawodowej.

To rozwiązanie też ma swoje wady, bowiem jest kosztowne dla przedsiębiorcy (pobyt uczniów wymaga ścisłego nadzoru ze strony pracowników przedsiębiorstwa oraz odpowiedniego wyposażenia uczniów zgodnego z wymogami bhp), ale wydaje się, że to jedyna rozsądna droga. Jest już wiele przykładów zastosowania takich rozwiązań zarówno zagranicą, jak i w kraju.

Drugie ważne oczekiwanie, którego jednak nie znalazłam w wynikach badań prowadzonych w ramach wspomnianego projektu, to oczekiwanie, że pracownicy będą biegle posługiwali się komputerami i urządzeniami z nimi sprzężonymi. Cyfryzacja postępuje tak szybko, że właściwie trudno wyobrazić sobie stanowiska pracy, na których nie wykorzystuje się technik teleinformatycznych. Czyli umiejętność twarda stała się jednocześnie kompetencją uniwersalną – i nic dziwnego, bowiem jest jedną z kompetencji kluczowych, bez których trudno jest we współczesnym świecie funkcjonować.

Następna kwestia i właściwie nie wiem, czy następna, czy też raczej równorzędna, to zespół cech charakteru, których my przedsiębiorcy od pracowników oczekujemy:

- na pewno gotowość do przyswajania nowych umiejętności i nowej wiedzy (podkreślam: nie umiejętność szybkiego przyswajania wiedzy tylko gotowość, otwartość na to, by nowych rzeczy się uczyć!)

- zaangażowanie, czyli nie pozostawanie z boku i odpracowywanie swoich ośmiu godzin, tylko aktywne uczestniczenie w procesie pracy, nastawienie na ulepszanie go, na wprowadzanie zmian takich, które pozwolą firmę uczynić lepszą, efektywniej działającą

- umiejętność efektywnego porozumiewania się z otoczeniem, czyli innymi pracownikami, mówienia tym samym językiem – kiedyś mówiliśmy o przepływie informacji, teraz zwracamy uwagę na to, by informacje były przekazywane efektywnie – mówimy o komunikatywności, która jest podstawą budowania zespołów pracowniczych

- odpowiedzialność i sumienność – i trudno przecenić znaczenie tych cech, zwłaszcza w zawodach, gdzie od tejże odpowiedzialności zależy ludzkie życie, ale też w każdej pracy i na każdym stanowisku jest to cecha niezwykle pożądana, bo wyobraźmy sobie, że ile szkód może spowodować nieodpowiedzialny motorniczy, nieodpowiedzialny cukiernik, nieodpowiedzialna szwaczka itp. (różnego kalibru są skutki nieodpowiedzialności, ale zawsze powodują straty!)

Co do doświadczenia, to mając do wyboru pracownika doświadczonego, ale takiego niechętnego, zamkniętego na nowości, takiego Smerfa Marudę i niedoświadczonego, ale otwartego na inicjatywy innych, poszukującego nowych rozwiązań – przedsiębiorcy zawsze wskazują tego niedoświadczonego. Dlaczego?

Tu dochodzimy do definicji kompetencji. To słowo zrobiło zawrotną karierę, ale dość często rozumiane jest wąsko, jako wiedza i umiejętności. My – i tu odwołuję się do moich doświadczeń z Polskiej Izby Firm Szkoleniowych – my, czyli osoby zajmujące się usługami rozwojowymi i rynkiem pracy, bo nie tylko o usługi szkoleniowe tu chodzi, ale o to wszystko, co służyć ma dokonywaniu się pozytywnych zmian w ludziach w kontekście ich (brzydko powiem) zatrudnialności, my pod określeniem kompetencje rozumiemy wiedzę, umiejętności, doświadczenie i WARTOŚCI.

I właśnie wartości mają dla nas ogromne znaczenie – tą wartością, która decyduje, że wolimy niedoświadczonego entuzjastę od doświadczonego malkontenta jest dla nas ROZWOJOWE PROINNOWACYJNE NASTAWIENIE.

I w ogóle wartości są absolutnie niezbędne w funkcjonowaniu współczesnych firm - bowiem one, choć celem podstawowym firmy jest wypracowanie jak największego zysku, to jednak właśnie wartości są motorem napędowym, zapewniającym rozwój. Jeśli przestaje się wierzyć w SENS swojego działania, jeśli wartości przestają mieć znaczenie, firma umiera.

Z tego wynikają dwie ważne kwestie:

1) nie wystarczy, by edukacja zawodowa zapewniała wyłącznie wiedzę i umiejętności, bo temu służyć mogą równie dobrze kursy kwalifikacyjne, zakończone egzaminem państwowym,

2) zarówno w edukacji zawodowej, jak i ogólnokształcącej silny nacisk położyć należy na pokazywanie etosu pracy i wypracowanie cech i umiejętności miękkich (dokładność, sumienność, odpowiedzialność, otwartość, gotowość do uczenia się).
Ponadto system edukacyjny powinien antycypować potrzeby pracodawców. Tu mamy duże pole do popisu dla świata nauki, bo przecież zdajemy sobie sprawę z tego, że już teraz kształcimy przyszłe kadry do zawodów, których jeszcze nie znamy, a które pewnie za pięć lat będą sprawą pilną do obsadzenia!


post został zmieniony: 25-10-2014 12:15:14
bogna30-10-2014 00:22:40   [#07]

Ponieważ kończy się czas na konsultacje, więc pozwoliłam sobie zebrać to co wynika z naszych wcześniejszych dyskusji i stanowisk oraz z bieżących rozmów.

Proszę o uwagi/uzupełnienia - DZISIAJ,

bo jutro już ostatni dzień na wysłanie do MEN.

obszar działań

propozycje MEN

uwagi OSKKO

I. Współpraca z pracodawcami

1. Identyfikacja potrzeb wynikających z rozwoju gospodarki

Popierając koncepcję szybszego wprowadzania nowych zawodów do klasyfikacji,  jednocześnie wnosimy o zachowanie rozwagi przy wykreślaniu zawodów z tej klasyfikacji i przenoszenie kształcenia na poziom studiów licencjackich ( w szczególności dotyczy to kształcenia w zawodach medycznych i społecznych).

Proponujemy by zamiast opracowywać nowe podstawy programowe, skoncentrować się na weryfikacji i dopracowaniu obecnie obowiązujących.

Prowadząc ocenę barier współpracy szkół zawodowych z pracodawcami sugerujemy zwrócenie uwagi na dysproporcje w liczbie godzin na kształcenie  zawodowe praktyczne w technikach (735 godziny na przeciętnie 2-3 kwalifikacje) i zasadniczych szkołach zawodowych (970 godzin na 1 kwalifikację).

 

 

2. Wdrażanie programów współpracy pracodawców ze szkołam

Popieramy wdrażanie innowacyjnych rozwiązań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które umożliwią im podjęcie zatrudnienia. Sugerujemy włączenie w te działania poradni psychologiczno-pedagogicznych (aby miały wiedzę o możliwościach kształcenia zawodowego uczniów z SPE i nie wydawały pochopnych opinii o możliwości kształcenia jedynie w LO).  

Wątpliwości budzi propozycja przygotowania i wdrażania programów nauczania dostosowanych do potrzeb lokalnego rynku pracy – czy to oznacza, że kształcenie w takim samym zawodzie będzie różne w różnych regionach, czy też różnice dotyczyć będą tylko ewentualnych specjalizacji w zawodach?

Mając na uwadze dostosowanie ofert edukacyjnych szkół do potrzeb lokalnych rynków pracy sugerujemy zaplanowanie działań dla ożywienia rynku pracy na obszarach charakteryzujących się dużym bezrobociem.

Proponujemy by angażowanie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania wiązało się z zapewnieniem dla nich odpowiednich rekompensat finansowych.

Popieramy organizowanie staży oraz doskonalenia branżowego dla nauczycieli – szczególnie istotne jest to w stosunku do nauczycieli, którzy nie są praktykami (nigdy nie pracowali w zawodzie, w którym kształcą uczniów).

W pełni przychylamy się do propozycji upowszechnienia kształcenia praktycznego w warunkach naturalnych, tj. u pracodawców. Kształcenie dualne z powodzeniem jest realizowane w szkołach prowadzonych przez Rzemiosło.

 

II. Rozwój pozaszkolnych form kształcenia

Opracowanie kursów multimedialnych umożliwiających naukę z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość

Naszym zdaniem kursy takie będą też doskonałym wsparciem dla uczniów/młodocianych pracowników oddziałów wielozawodowych, którzy teoretyczne kształcenie zawodowe odbywają w formie kursów.

III. Rozwój doradztwa zawodowego oraz systemu informacji edukacyjno-zawodowej

1. Przygotowanie doradców …, w szczególności szkolenia dla kadry gimnazjów i CKZIU.

Doceniając znaczenie doradztwa zawodowego w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej sugerujemy by szkoleniami objąć też kadrę szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych.

2. Rozwój internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej

Proponujemy by planowana mapa szkół prowadzących kształcenie zawodowe była na bieżąco aktualizowana i zawierała też informacje dotyczące kształcenia praktycznego (status ucznia czy pracownika młodocianego; lista pracodawców, u których realizowane jest kształcenie praktyczne; liczba dni nauki w szkole i liczba dni zajęć praktycznych u pracodawcy w poszczególnych latach nauki).

Proponujemy też udostępnienie informacji-raportów dotyczących prognozowanego zapotrzebowania na poszczególne zawody w perspektywie pięcio-, dziesięcioletniej.

 

IV. Wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe

3. Rozwój przyszłej kadry dydaktycznej kształcenia zawodowego

Przychylając się do koncepcji „szkoły ćwiczeń dla nauczycieli”, sugerujemy by szkoły takie przybierały raczej formę staży dla nauczycieli u pracodawców, tj. w rzeczywistych warunkach wykonywania zawodu.

 

V. Monitorowanie losów absolwentów

 

W szczególności uważamy za wskazane monitorowanie losów absolwentów techników – jaki odsetek podejmuje pracę zgodnie z nabytymi kwalifikacjami, jaki odsetek traktuje technikum tylko jako przepustkę do dalszego kształcenia na studiach.

 

VI. Doskonalenie procesu potwierdzania efektów kształcenia zawodowego

 

Z dużą radością przyjmujemy zapowiedź tworzenia ośrodków egzaminowania i walidacji funkcjonujących przez cały rok, mając nadzieję, że dzięki temu szkoły zostaną zwolnione z obowiązku organizowania i przeprowadzania egzaminów.

 

VII. Promowanie kształcenia zawodowego

 

Proponujemy promować przykłady dobrych praktyk przede wszystkim w zakresie współpracy szkół zawodowych z pracodawcami.

 


post został zmieniony: 30-10-2014 00:25:45
laostic30-10-2014 08:04:13   [#08]

Organizacja egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie a realizacja podstawy programowej.

AsiaJ30-10-2014 10:29:39   [#09]

Jako nie-zawodowiec popieram stanowisko w całej rozciągłości.

Podkreślam też znaczenie doradztwa zawodowego w LO i proponuję podjąć ten temat, nie tylko w zakresie szkoleń dla kadry, ale realnie doradcy w szkole, przynajmniej na część etatu.

rzewa30-10-2014 12:10:42   [#10]

również podpisuję się pod tym stanowiskiem

proponuję uzupełnić je o propozycję powrotu do szeroko rozumianej preorientacji zawodowej prowadzanej w szkołach podstawowych i gimnazjach (a może też przedszkolach) oraz liceach wraz z określeniem czasu jaki powinien być na to przeznaczony

Jacek30-10-2014 12:22:02   [#11]

trochę robi KOWEZIU

http://new.koweziu.edu.pl/strony-statyczne/poradnictwo-zawodowe 

http://new.koweziu.edu.pl/aktualnosci/item/965-szkolenia-dla-kadry-szk%C3%B3%C5%82-gimnazjalnych-pa%C5%BAdziernik-i-listopad-2014-r

ale to wszystko za mało


post został zmieniony: 30-10-2014 12:23:21
bogna30-10-2014 16:40:18   [#12]

laostic, przybliż proszę co miałaś na myśli:

wykorzystywanie bazy i kadry szkoły do egzaminów, a w tym czasie lekcje "leżą" bo nie ma kim i nie ma gdzie?

czy jakiś jeszcze inny problem?

laostic30-10-2014 20:05:22   [#13]

Właśnie to miałam na myśli - egzaminatorzy przecież nie mają umiejętności bilokacji. Poza tym dziwne dla mnie jest to dlaczego ogólniak i technikum mają po 30 tygodni (a przecież technikum ma praktyki, czasem nawet dwukrotnie).

Marek Pleśniar30-10-2014 21:35:40   [#14]

czy mamy już ostateczną wersję?

bo faktycznie trzeba składać

bogna30-10-2014 22:34:27   [#15]

Już, zaraz-  doklejam uwagi rzewy i laostic i ślę do Ciebie :)

bogna30-10-2014 23:14:38   [#16]

po uzupełnieniu:

Obszar działań

Propozycje MEN

Uwagi OSKKO

I. Współpraca z pracodawcami

1. Identyfikacja potrzeb wynikających z rozwoju gospodarki

Popierając koncepcję szybszego wprowadzania nowych zawodów do klasyfikacji,  jednocześnie wnosimy o zachowanie rozwagi przy wykreślaniu zawodów z tej klasyfikacji i przenoszenie kształcenia na poziom studiów licencjackich ( w szczególności dotyczy to kształcenia w zawodach medycznych i społecznych).

 Proponujemy by zamiast opracowywać nowe podstawy programowe, skoncentrować się na weryfikacji i dopracowaniu obecnie obowiązujących.

 Prowadząc ocenę barier współpracy szkół zawodowych z pracodawcami sugerujemy zwrócenie uwagi na dysproporcje w liczbie godzin na kształcenie  zawodowe praktyczne w technikach (735 godziny na przeciętnie 2-3 kwalifikacje) i zasadniczych szkołach zawodowych (970 godzin na 1 kwalifikację).

 

2. Wdrażanie programów współpracy pracodawców ze szkołami

Popieramy wdrażanie innowacyjnych rozwiązań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, które umożliwią im podjęcie zatrudnienia. Sugerujemy włączenie w te działania poradni psychologiczno-pedagogicznych (aby miały wiedzę o możliwościach kształcenia zawodowego uczniów z SPE i nie wydawały pochopnych opinii o możliwości kształcenia jedynie w LO). 

 Wątpliwości budzi propozycja przygotowania i wdrażania programów nauczania dostosowanych do potrzeb lokalnego pracy – czy to oznacza, że kształcenie w takim samym zawodzie będzie różne w różnych regionach, czy też różnice dotyczyć będą tylko ewentualnych specjalizacji w zawodach?

Mając na uwadze dostosowanie ofert edukacyjnych szkół do potrzeb lokalnych rynków pracy sugerujemy zaplanowanie działań dla ożywienia rynku pracy na obszarach charakteryzujących się dużym bezrobociem.

 Proponujemy by angażowanie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania wiązało się z zapewnieniem dla nich odpowiednich rekompensat finansowych.

 Popieramy organizowanie staży oraz doskonalenia branżowego dla nauczycieli – szczególnie istotne jest to w stosunku do nauczycieli, którzy nie są praktykami (nigdy nie pracowali w zawodzie, w którym kształcą uczniów).

 W pełni przychylamy się do propozycji upowszechnienia kształcenia praktycznego w warunkach naturalnych, tj. u pracodawców. Kształcenie dualne z powodzeniem jest realizowane w szkołach prowadzonych przez Rzemiosło.

 

II. Rozwój pozaszkolnych form kształcenia

Opracowanie kursów multimedialnych umożliwiających naukę z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość

Naszym zdaniem kursy takie będą też doskonałym wsparciem dla uczniów/młodocianych pracowników oddziałów wielozawodowych, którzy teoretyczne kształcenie zawodowe odbywają w formie kursów.

.

III. Rozwój doradztwa zawodowego oraz systemu informacji edukacyjno-zawodowej

1. Przygotowanie doradców …, w szczególności szkolenia dla kadry gimnazjów i CKZIU.

Doceniając znaczenie doradztwa zawodowego w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej sugerujemy by szkoleniami objąć też kadrę szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych.Dostrzegamy też konieczność zatrudniania w szkole profesjonalnych doradców zawodowych

 Proponujemy powrót do szeroko rozumianej preorientacji zawodowej prowadzanej w szkołach podstawowych i gimnazjach (a może też przedszkolach) oraz liceach wraz z określeniem czasu jaki powinien być na to przeznaczony.

 

2. Rozwój internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej

Proponujemy by planowana mapa szkół prowadzących kształcenie zawodowe była na bieżąco aktualizowana i zawierała też informacje dotyczące kształcenia praktycznego (status ucznia czy pracownika młodocianego; lista pracodawców, u których realizowane jest kształcenie praktyczne; liczba dni nauki w szkole i liczba dni zajęć praktycznych u pracodawcy w poszczególnych latach nauki).

 Proponujemy też udostępnienie informacji-raportów dotyczących prognozowanego zapotrzebowania na poszczególne zawody w perspektywie pięcio-, dziesięcioletniej.

 

IV. Wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe

3. Rozwój przyszłej kadry dydaktycznej kształcenia zawodowego

Przychylając się do koncepcji „szkoły ćwiczeń dla nauczycieli”, sugerujemy by szkoły takie przybierały raczej formę staży dla nauczycieli u pracodawców, tj. w rzeczywistych warunkach wykonywania zawodu.

 

V. Monitorowanie losów absolwentów

 

W szczególności uważamy za wskazane monitorowanie losów absolwentów techników – jaki odsetek podejmuje pracę zgodnie z nabytymi kwalifikacjami, jaki odsetek traktuje technikum tylko jako przepustkę do dalszego kształcenia na studiach.

 

VI. Doskonalenie procesu potwierdzania efektów kształcenia zawodowego

 

Z dużą radością przyjmujemy zapowiedź tworzenia ośrodków egzaminowania i walidacji funkcjonujących przez cały rok. Mamy nadzieję, że dzięki temu szkoły zostaną zwolnione z obowiązku organizowania i przeprowadzania egzaminów, co pozwoli im planowo realizować program kształcenia w zawodach.

 

VII. Promowanie kształcenia zawodowego

 

Proponujemy promować przykłady dobrych praktyk przede wszystkim w zakresie współpracy szkół zawodowych z pracodawcami.

Marek Pleśniar30-10-2014 23:58:57   [#17]

rano składamy w MEN

Marek Pleśniar01-11-2014 07:48:19   [#18]

stanowisko zostało wczoraj złożone w MEN, po opracowaniu przez bognę ostatecznej wersji

AsiaJ02-11-2014 11:44:49   [#19]

Noo...dobra robota:-)

bogna17-11-2014 20:38:05   [#20]

podsumowanie konsultacji społecznych

http://men.gov.pl/index.php/1612-podsumowanie-konsultacji-spolecznych-w-ramach-roku-szkoly-zawodowcow

bogna17-11-2014 20:42:58   [#21]

ciekawy program

Forum Edukacji Zawodowej i Gospodarki - Warszawa, 26 i 27.11.

http://www.ko.poznan.pl/pub/ftp/konferencje_szkolenia/Forum%20Ed.%20Zaw.%20i%20Gosp.pdf

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]