Czy uczniowie upośledzeni w stopniu lekkim uczęszczający do gimnazjum ogólnodostępnego realizują drugi język obcy ?
16-01-2013
Odpowiedź z MEN (Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych "Sekretariat.DZSE@men.gov.pl"):
Odpowiadając na mail w sprawie nauki drugiego języka obcego przez uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, uczęszczających do gimnazjum ogólnodostępnego, uprzejmie informuję. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 22 lutego 2012 r., poz. 204) w załączniku nr 3 określającym Ramowy plan nauczania dla gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego, z wyjątkiem gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, wskazuje trzy różne wymiary godzin nauczania języków obcych nowożytnych w gimnazjum:
1) dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy zajęcia z tych języków);
2) język obcy nowożytny w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - 290 godzin;
3) język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania w szkołach i oddziałach dwujęzycznych - dodatkowo 190 godzin.
Ramowe plany nauczania określone w powyższym rozporządzeniu odnoszą się do poszczególnych typów i rodzajów szkół. W związku z tym, również w przypadku gimnazjum wskazano odrębne regulacje w zależności od jego rodzaju (załącznik nr 3 - Ramowy plan nauczania dla gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego, z wyjątkiem gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, załącznik nr 5 - Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym), a nie w odniesieniu do poszczególnych uczniów do niego uczęszczających.
Analogicznie, regulacja wskazana w ust. 1 pkt 1 lit.c załącznika nr 3, odnosi się do rodzaju gimnazjum i oddziału oraz wskazuje literalnie, że uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczą się jednego języka obcego nowożytnego.
Natomiast, w przypadku, gdy uczeń taki uczęszcza do oddziału ogólnodostępnego lub integracyjnego, obowiązuje go ta sama zasada, jak w przypadku ucznia z tym rodzajem niepełnosprawności w oddziale specjalnym. W związku z tym, obowiązany jest uczyć się jednego języka obcego nowożytnego w wymiarze 290 godzin w trzyletnim okresie nauczania. W przypadku ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, nauka drugiego języka obcego może odbywać się bowiem wyłącznie na zasadzie dobrowolnego udziału w tych zajęciach. Decyzję w tej sprawie podejmują jego rodzice/opiekunowie lub pełnoletni uczeń.
W opisanym wyżej przypadku nie może być zatem mowy o zwolnieniu ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z nauki drugiego języka obcego, gdyż jego ten obowiązek nie dotyczy.
1.1).c. c) język obcy nowożytny w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – 290 godzin,
cyt. za http://prawo.legeo.pl/listy/wpis/czy-uczniowie-uposledzeni-w-stopniu-lekkim-uczeszc/