Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Upośledzenie w stopniu lekkim a drugi j.obcy w gimnazjum
strony: [ 1 ]
dwalcz31-08-2014 12:51:23   [#01]

Mam pytanie dotyczące przepisów regulujacych uczęszczania ucznia z upośledzenie w stopniu lekkim na zajęciach drugiego j.obcego. 

cynamonowa31-08-2014 13:00:19   [#02]

 Rozporządzenie o ocenianiu....

§ 10.1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

rzewa31-08-2014 15:25:13   [#03]

wychodzi na to, że nie ma pp do zwolnienia... chociaż jest to bez sensu

w projekcie ramowych planów nauczania jest to poprawione -> jak zmiana w tym kształcie wejdzie w życie, taki uczeń będzie miał w planie nauczania tylko jeden język


post został zmieniony: 31-08-2014 15:31:25
Ala31-08-2014 15:44:00   [#04]

a przedtem nie miał? w projekcie jest tak:

c)     język obcy nowożytny dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - 290 godzin,

c)     język obcy nowożytny w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim:

         - w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym – 290 godzin,

         - w gimnazjum ogólnodostępnym, gimnazjum integracyjnym, oddziale ogólnodostępnym i oddziale integracyjnym – liczba godzin odpowiadająca liczbie godzin przeznaczonych na realizację zajęć pierwszego języka obcego nowożytnego,

czyli zostało doprecyzowane ale moim zdaniem, uczeń z up. lekkim ma jeden język obcy i wynika to z ramówki


post został zmieniony: 31-08-2014 15:44:42
rzewa31-08-2014 15:59:04   [#05]

obecnie jest tak:

c) język obcy nowożytny w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - 290 godzin,

czyli nie ma, bo ramowy plan nauczania mówi o gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim a nie o uczniu -> zatem obecnie nie ma pp by taki uczeń w oddziale ogólnodostępnym realizował tylko jeden język

(przeczytaj uzasadnienie do projektu zmian rozporządzenia)

Ala31-08-2014 16:42:09   [#06]

racja :)

 

dwalcz31-08-2014 21:19:37   [#07]

Zastanawia minie zapis „Dotychczasowe brzmienie przepisu wzbudzało liczne wątpliwości interpretacyjne dyrektorów szkół. W dotychczasowym brzmieniu ust.1 pkt1  lit.c  załącznika 3 do nowelizowanego rozporządzenia określono, że uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczęszczający do gimnazjum specjalnego i oddziału specjalnego uczą się jednego języka obcego nowożytnego, co uzasadnione jest ich możliwościami poznawczymi wynikającymi z rodzaju niepełnosprawności. W przypadku, gdy uczeń z upośledzeniem umysłowym  w stopniu lekkim uczęszcza do oddziału ogólnodostępnego lub integracyjnego, powinna obowiązywać ta sama zasada.”

KeriMa31-08-2014 22:10:11   [#08]

Czy uczniowie upośledzeni w stopniu lekkim uczęszczający do gimnazjum ...

Krystyna Dulęba , 29.08.2013 22:08

Czy uczniowie upośledzeni w stopniu lekkim  uczęszczający do gimnazjum ogólnodostępnego realizują drugi język obcy ?

16-01-2013

Odpowiedź z MEN (Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych "Sekretariat.DZSE@men.gov.pl"):  

 Odpowiadając na mail w sprawie nauki drugiego języka obcego przez uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, uczęszczających do gimnazjum ogólnodostępnego, uprzejmie informuję. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 22 lutego 2012 r., poz. 204) w załączniku nr 3 określającym Ramowy plan nauczania dla gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego, z wyjątkiem gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, wskazuje trzy różne wymiary godzin nauczania języków obcych nowożytnych w gimnazjum:
 1) dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy zajęcia z tych języków);
 
2) język obcy nowożytny w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - 290 godzin;
 3) język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania w szkołach i oddziałach dwujęzycznych - dodatkowo 190 godzin.

Ramowe plany nauczania określone w powyższym rozporządzeniu odnoszą się do poszczególnych typów i rodzajów szkół. W związku z tym, również w przypadku gimnazjum wskazano odrębne regulacje w zależności od jego rodzaju (załącznik nr 3 - Ramowy plan nauczania dla gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego, z wyjątkiem gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, załącznik nr 5 - Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym), a nie w odniesieniu do poszczególnych uczniów do niego uczęszczających.

Analogicznie, regulacja wskazana w ust. 1 pkt 1 lit.c załącznika nr 3, odnosi się do rodzaju gimnazjum i oddziału oraz wskazuje literalnie, że uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczą się jednego języka obcego nowożytnego.

Natomiast, w przypadku, gdy uczeń taki uczęszcza do oddziału ogólnodostępnego lub integracyjnego, obowiązuje go ta sama zasada, jak w przypadku ucznia z tym rodzajem niepełnosprawności w oddziale specjalnym. W związku z tym, obowiązany jest uczyć się jednego języka obcego nowożytnego w wymiarze 290 godzin w trzyletnim okresie nauczania. W przypadku ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, nauka drugiego języka obcego może odbywać się bowiem wyłącznie na zasadzie dobrowolnego udziału w tych zajęciach. Decyzję w tej sprawie podejmują jego rodzice/opiekunowie lub pełnoletni uczeń.
 W opisanym wyżej przypadku nie może być zatem mowy o zwolnieniu ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z nauki drugiego języka obcego, gdyż jego ten obowiązek nie dotyczy.

1.1).c. c) język obcy nowożytny w gimnazjum specjalnym i oddziale specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – 290 godzin,

cyt. za http://prawo.legeo.pl/listy/wpis/czy-uczniowie-uposledzeni-w-stopniu-lekkim-uczeszc/

dwalcz01-09-2014 13:11:07   [#09]

dzięki, pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]