Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultujemy rozp w sprawie oceniania, klasyfik. sprawdzianów ..
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]
Jola18-05-2004 22:55:55   [#101]
1. Uważam, że Twoi uczniowie mają wiele szczęścia, mając taką wychowawczynię :-)
 A grzech szkoły jest do naprawienia - w ewaluacji WSO uwzględnijcie zapis, który będzie obligował nauczycieli do dawania drugiej szansy także tym drugim uczniom.
2. Znam test, który ocenia możliwości ucznia klasy I, ale dopiero na koniec okresu elementarzowego. Jak wcześniej ocenić, aby podjąć decyzję o potrzebie wydłużenia (co nawet lepiej brzmi niż - powtarzania)?
Marek Pleśniar18-05-2004 23:51:15   [#102]

kończymy

Jesli macie jakiekolwiek uwagi - to tylko poprawki błędów.

Proszę nie mieć za złe, że nie wstawię już żadnych wniosków merytorycznych. Stanowisko przedkładam za kilka minut zarządowi do zaopiniowania.

:-)

-------------------------

 

 

Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

 w sprawie

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu  w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Przedstawiamy następujące uwagi Stowarzyszonych.

 

§

Proponowane zmiany:

(Dodać, skreślić, zmienić)

Uwagi, objaśnienia

1

§ 1. ust. 5.

Proponujemy umieszczenie zasad oceniania z religii (etyki) w omawianym rozporządzeniu.

2

§ 3. ust. 3.

Proponujemy wprowadzić do tekstu zmiany:

§ 3. 3.

6) ustalenie warunków i trybu poprawiania rocznych1 ocen klasyfikacyjnych;

7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce oraz o zachowaniu ucznia2.

1) Proponujemy by zapis dotyczył tylko ocen rocznych, ponieważ śródroczna pełni funkcję informacyjną, a szkoła jest zobowiązana i tak wspomagać ucznia (patrz - § 15. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym) szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków).

2) zajdzie tu zgodność z § 3. 2 (Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu: […] 4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;

3

§ 4. ust. 2.

§ 4. 2.Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie poprawiania oceny klasyfikacyjnej zachowania.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się możliwości poprawienia oceny zachowania. Nie da się poprawić całorocznego złego zachowania wskutek zdania jakiegokolwiek „końcowego egzaminu”. Można jedynie wyciągnąć wnioski na przyszłość. Uważamy takie rozwiązanie za niewychowawcze.

4

§ 6. ust. 1

i

§ 35. ust.1.

Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

§ 35. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach, formie i  sposobie oceniania dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

 

 

Zapisy w § 6. 1 oraz § 35.1 przeczą sobie – gdyż przez cały okres nauki dostosowujemy wymagania a na egzaminach dostosowujemy tylko warunki i  formy egzaminu.

Jeżeli uczeń ma wymagania dostosowane do swoich możliwości przez cały etap edukacyjny, to nie powinien na sprawdzianie, czy egzaminie być traktowany tak samo jak inne dzieci, czyli inaczej niż podczas pobierania nauki.

Reguły oceniania podczas sprawdzianu powinny być dla tych uczniów inne..

Zapis dotyczy uczniów z różnymi problemami (nie są to tylko uczniowie kwalifikujący się do kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia intelektualnego), dyslektyków, dysortografików, dyskalkulików, uczniów z ADHD, uczniów z nerwicą, fobią szkolną itd.

Przez cały okres nauki  dostosowujemy wymagania do ich dysfunkcji:

Np - jeżeli dziecko ma zaburzoną koordynację wzrokowo- ruchową to matematyk nie obniży oceny za źle narysowany kwadrat, bo problem takiego ucznia to zły odbiór obrazów figur geometrycznych, a co za tym idzie, słabe ich utrwalanie i odwzorowywanie, utrudnione porównywanie wielkości fizycznych figur (powierzchnia, odcinki, przekątne)

Uczeń z ADHD nie napisze samodzielnie klasówki, bo jego zaburzona koncentracja uwagi  nie pozwoli na to (po kilku minutach mylą mu się znaki, +  -, dzielenie z mnożeniem itp) - zwykle trzeba przy dziecku stać i pomagać, a najlepiej, by sprawdzać jego wiedzę indywidualnie.

Poradnie w przypadku uczniów z deficytami zalecają, by sprawdzać ich wiedzę i umiejętności w małych "dawkach" - często występują u takich uczniów problemy z pamięcią długotrwałą, mają też problemy z myśleniem logicznym: analizą i syntezą. ( A egzamin "sprawdza" całość)

Te dzieci na zewnętrznych egzaminach traktowane są tak samo jak dzieci bez dysfunkcji - piszą te same arkusze, tyle samo zadań. I wypadają gorzej   nie tylko od swoich kolegów - wypadają poniżej tego, co umieją.

Wydłużenie czasu w przypadku ucznia, który np. ma dużą męczliwość  mija się z celem. Przy kolejnym zadaniu jest już tak zmęczony, że na pozostałe nie ma siły. Idzie na marne ich trud, trud nauczycieli i rodziców

5

§ 11. ust. 1.

Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z danego zajęcia edukacyjnego może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego

Proponujemy dopisać: 2. Ustalona przez wychowawcę ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem §12. ust. 1.

Ma to zapewnić uściślenie zapisów oraz podkreślić nieodwołalność oceny zachowania, o czym mowa w komentarzu do § 3. ust. 3.

6

§ 12 CAŁY

W związku z poniżej zamieszczonymi komentarzami do § 12, (p7 i 8) wykazującymi jego wady oraz mnożeniem zbędnych przepisów proponujemy cały § 12 skreślić.

Jeśli do skreślenia § 12 nie dojdzie, proponujemy poniższe: (p7 i 8)

7

§ 12. ust. 2

W skład komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą:

2) w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

e) psycholog1,

f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego2,

g) przedstawiciel rady rodziców2.

Zastrzeżenia:

1) nie wyjaśnia się w projekcie skąd w komisji ma się znaleźć psycholog, jeśli go nie ma w składzie rady pedagogicznej szkoły. Czy ma on być powoływany z innej placówki?

2) Obecność osób niezobowiązanych do tajemnicy służbowej podczas spotkania gdzie można się zapoznać z np. orzeczeniem poradni psychologiczno -pedagogicznej i innymi informacjami poufnymi dotyczącymi ucznia budzi zastrzeżenia.

8

§ 12. ust 2.

§ 33. ust 4.p.2

 

Pojawia się w omawianych paragrafach problem powoływania nauczycieli z innych szkół do wykonywania zadań w nie swojej (z punktu widzenia zatrudnienia) szkole.

 

Nie ustalono, na jakiej podstawie prawnej  dyrektor jednej szkoły może powołać nauczyciela innej szkoły do pracy u siebie. Należy, naszym zdaniem uregulować w przepisach sposób powoływania nauczycieli innych szkół do zadań wypełnianych pod kierownictwem innego dyrektora szkoły/placówki. Może to być zapis:

W przypadku potrzeby powołania do pracy w zespołach określonych w rozporządzeniu nauczycieli z innej szkoły, nauczycieli tych deleguje dyrektor macierzystej szkoły na podstawie wniosku dyrektora szkoły powołującego zespół oraz polecenia organu nadzoru pedagogicznego.

9

§ 18. ust. 1.

Proponujemy dopisanie:

Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną lub został nieklasyfikowany z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych [..]

W nawiązaniu do § 16. ust. 17. […] Nieklasyfikowanie ucznia traktowane jest tak, jak ustalenie oceny niedostatecznej.)

10

§ 17. ust. 8.

Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami)1 ucznia.

1.Czy w porozumieniu z rodzicami oznacza za zgodą? Oczekujemy doprecyzowania zapisu. Z doświadczeń dyrektorów wynika, że dochodzi czasem do blokowania decyzji o pozostawieniu na drugi rok, a służącej dziecku.

11

§ 18. ust. 9.

Nie jest jasny status ucznia (oraz zasadność tak długiego, bo miesięcznego pozostawania tego stanu rzeczy), o którym mowa w treści rozporządzenia: Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca.

12

§ 39.

Nie określono miejsca, gdzie praca jest udostępniona uczniowi.

Proponujemy zmiany:

§ 39. 1. Na prośbę ucznia (słuchacza) lub jego rodziców (prawnych opiekunów) skierowaną do dyrektora OKE za pośrednictwem dyrektora szkoły, złożoną w terminie nie później niż 60 dni od daty odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, sprawdzona i oceniona praca ucznia (słuchacza) jest udostępniana uczniowi (słuchaczowi) lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
2. Pracę udostępnia się uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) w szkole ucznia w terminie określonym przez dyrektora OKE.

13

§ 96.

W nawiązaniu do:

·         Art. 64.ust 1. pkt. 5) Ustawy o Systemie Oświaty,

·         § 3. Ust. 1.pkt. 2) Rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu

·         § 6. Ust 1. Rozporządzenia w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych

Wnioskujemy o wyjaśnienie kwestii:, w jakim terminie mogą zdawać egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe młodociani pracownicy, kształcący się w zawodach dwuletnich?

14

 

Nieuregulowanym a ważnym z praktycznego punktu widzenia problemem jest odpowiedź na pytanie: czy uczeń zdający egzamin poprawkowy, który zda ten egzamin, powinien otrzymać zawsze i tylko ocenę dopuszczającą, czy też może otrzymać oceny wyższe: dostateczną, dobrą itd. Ma to przecież wpływ na stopień trudności pytań oraz konieczność uwzględnienia kryteriów na poszczególne oceny.

Uważamy, że powinna to być tylko ocena dopuszczająca, pozwalająca uczniowi  uzyskać promocję. Powinno się także doprecyzować te kwestie w przypadku egzaminów klasyfikacyjnych, różnicując sytuację, kiedy jest to egzamin wynikający z realizowania obowiązku szkolnego poza szkołą, indywidualnego toku nauki czy też braku możliwości wystawienia oceny okresowej lub rocznej z powodu nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

15

§ 102. ust. 1.

Zapis z błędem.

Zdający, nie później niż do dnia 20 grudnia roku szkolnego, w którym przystępuje do egzaminu zawodowego w sesji wiosennej i nie później niż do dnia 31 lipca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym przystępuje do egzaminu zawodowego w sesji zimowej, składa przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 104 ust. 1, a w przypadku osób nieuczęszczających do szkoły – dyrektorowi komisji okręgowej, pisemną deklarację dotyczącą przystąpienia do egzaminu zawodowego w danym zawodzie wraz ze świadectwem ukończenia szkoły

Należy zmienić treść tak, aby uczniów uczęszczających jeszcze do szkoły nie dotyczył warunek: „wraz ze świadectwem ukończenia szkoły”

16

§ 107. ust. 4.

Usunąć cały ustęp 4.: Członkowie zespołu nadzorującego są rozmieszczeni w sali egzaminacyjnej w sposób zapewniający właściwy przebieg egzaminu

S Wlazło19-05-2004 12:47:46   [#103]
Do Karoliny i Joli, a może i Wszystkich. Przy  braku promocji z powodu nie opanowania programu nauczania - weźcie pod uwagę, że osiągnięcia uczniów w podstawie programowej są przewidziane do osiągnięcia w ciągu całego etapu edukacyjnego - czyli w okresie do trzech lat.Programy nauczania nie mogą być sprzeczne z podstawą programową. Co to oznacza - że nie ma podstawy do pozostawienia ucznia w klasach I-II (zintegrowane), IV-V a w szkołach nasstępnych - także I klasa i II klasa, gdyż te wymagania programowe są do osiągnięcia przez ucznia  ciągu trzech nauki a nie jednego roku.Brak promocji z powodu nie opanowania programu mógłby więc mieć miejsce w końcowej klasie. Tylko - jak to się ma do zewnętzrnego sprawdzianu i egzaminu, w których uczeń może mieć nawet 0 punktów, ale sprawdzian lub egzamin złożył.Zgodnie z logiką - nie powinno być drugoroczności z powodów braków programowych. Do tego - mamy wymóg ministerialny w zał. do Rozporządzenia o nadzorze, że programy nauczania muszą być dostosowane do możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów.No, to te możliwości i aspiracje mogą być u jakiegoś ucznia bardzo malutkie i promujemy wtedy na takim bardzo malutkim poziomie.Tylko, jak to tłumaczyć nauczycielom zapatrzonymi w swoje wymagania a nie w możliwości poszczególnych dzieci?. I tu ponownie  pojawia się problem nieszczęsnych stopni zamiast oceny opisowej.Ciekawy jestem, jak sobie poradzą na nowej maturze, która może być zdawana w przedmiotach na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Jak będzie się miała 4 z poziomu rozszerzonego do 6 w poziomie podstawowym.W naszych szkołach jakości OSKKO - powinniśmy zrezygnować ze stawiania stopni, tylko wstawiać je dopiero na semestr i koniec roku, dopóki jeszcze wstawianie stopni obowiązuje, gdyż jestem przekonany, że najpóźniej za kilka lat - po prostu znikną jako sposób oceniania i klasyfikowania, zatem i nowe rozporządzenie o ocenianiu będzie miało krótki żywot. W Szwecji - uczniowie otrzymują pierwsze stopnie dopiero rok przed maturą, a uczą się szwedzkie dzieci znakomicie, przy 25-28 uczniach w klasach.Nasi uczniowie - to gorsza kategoria i trzeba ich stresować stopniami zamiast wyzwalać w nich radość z uczenia się? Nie sądzę, żeby były gorsze. Pozdrawiam.
Ewa z Rz19-05-2004 12:58:37   [#104]

Marek

coś tu nie gra...

Najpierw proponujemy odnośnik do §12 ust 1, a zaraz potem postukujemy skreślenie całego §12?!

Może by tak częsciowe skreślenie lub alternatywne umieszczenie trześci ust. 1 §12 gdzieś indziej?... Hę?

Rycho19-05-2004 13:26:07   [#105]

Ewo

coś tu nie gra. :-((
hania19-05-2004 13:57:03   [#106]

no, nie gra....

W związku z poniżej zamieszczonymi komentarzami do § 12, (p7 i 8) wykazującymi jego wady oraz mnożeniem zbędnych przepisów proponujemy cały § 12 skreślić.

Jeśli do skreślenia § 12 nie dojdzie, proponujemy poniższe: (p7 i 8)

to chyba trzebaby wyrzucić, zostawiając zastrzerzenia wpisane w tej tabeli niżej....
Rycho19-05-2004 14:41:12   [#107]

przypominam, że konsultacje są już zakończone.

I materiał "obrabia" zarząd. Myślę, ze sobie z tym poradzi :-)

Bo czas goni..

Karolina19-05-2004 15:19:15   [#108]

Stefanie - to co piszesz jest tak celne i jasne i ...dyskusyjne na pewno, że jeśli pozowlisz otworzyłabym dla tego tematu osobny wątek.

Tu konsultacje zakończone - koniec kropka. ;-)

Marek Pleśniar19-05-2004 16:15:36   [#109]
yhm, warto temat otworzyć.
S Wlazło19-05-2004 21:12:27   [#110]
No to otwierajmy, jeżeli chcemy tworzyć szkoły jakości OSKKO. Zachęcam Stefan
Karolina19-05-2004 21:22:01   [#111]
otwarte ;-)
fredi01-08-2004 10:03:54   [#112]

kiedy to przestanie być projektem ?

Chcę zmienić statut od 1 września.

fredi18-08-2004 20:32:10   [#113]
no kiedy do diabła Panie Ministrze ?
zgredek18-08-2004 20:36:13   [#114]
tylko czy to pytanie dotrze do adresata?
fredi18-08-2004 20:41:50   [#115]

to testowanie możliwości forum.

Wyobraź sobie::::::::::

Jutro czytamy na tym watku odpowiedź ( ale by było)

zgredek18-08-2004 20:45:31   [#116]
to może łagodniej zadajmy to pytanie:

Szanowny Panie Ministrze!

Rozporządzeni o ocenianiu i klasyfikowaniu jest jednym z najważniejszych oświatowych aktów prawnych.
Proszę nam zatem powiedzieć, kiedy zostanie opublikowane, bo nie możemy dostosować do zmian szkolnego prawa.

A tym samym za diabła nie możemy rozpocząć nowego roku szkolnego!
beera18-08-2004 20:47:00   [#117]

Jutro

jedziemy z Markiem do Sawickiego ( on o tym napisze pewnie szerzej) ( tzn- marek)

to powiemy, że fredi czeka na odpowiedź :-))))

Marek Pleśniar18-08-2004 20:48:21   [#118]
ok, powiemy;-)
AnJa18-08-2004 20:59:06   [#119]
Bez rozporządzenia roku szolnego zacząć nie możecie?

Biurokraci!
fredi19-08-2004 05:37:41   [#120]
i skad ja o tym wiedziałem ?

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]