Forum OSKKO - wątek

TEMAT: proszę o pomoc ws. prędkości łącz dla szkół; czy 2 Mb/s to dużo?
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar21-04-2014 00:28:36   [#01]

w planach państwa dla szkół na 2020r czytamy: https://mac.gov.pl/konsultacje/rozporzadzenie-o-przeplywnosci-lacza-szerokopasmowego-internetu-jednostek-uprawnionych

że W projekcie proponuje się utrzymanie wymaganej przepływności łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych na poziomie nie mniej niż 2 Mbit/s do jednostki uprawnionej i 1 Mbit/s od jednostki uprawnionej.

czy możecie posłużyć nam wiedzą, co to oznacza dla szkół, na tle tego co teraz mamy?

 

czytam, że aktualnie, "zgodnie z § 7 rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych wymagana przepływność łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu jednostek uprawnionych wynosi co najmniej 256 kbit/s do jednostki uprawnionej i 64 kbit/s od jednostki uprawnionej."

macie jakiś obraz przyszłości z tymi 2 megabitami? Ile trzeba szkole?

Gaba21-04-2014 06:41:39   [#02]

My mamy 100, ale nie pamiętam jednostek, hihihihi - chodzą pod tym 2 pracownie komputerowe, sekretariat i mnóstwo innego komputera...

Adaa21-04-2014 07:00:04   [#03]

Co powinna miec szkoła?:

"Na podstawie swojego wieloletniego zaangażowania w cyfryzację szkół i analizując ich potrzeby, uważam, że działania władz państwowych w perspektywie 2014-2020 powinny zapewniać swego rodzaju ofertę zawierającą:

  • Szerokopasmowy dostęp do Internetu, nowych usług i zasobów edukacyjnych w szkole o jakości od 100Mbit/s do 1Gbit/s+;
  • Możliwość podłączenia infrastruktury sieci bezprzewodowych dla więcej niż 100 jednoczesnych użytkowników, czyli nauczycieli i uczniów oraz ok 1000 mobilnych urządzeń użytkowników (BYOD);
  • Możliwość podłączenia internetu rzeczy i systemów pomiarowych, monitorujących itd. dla ok. 500 urządzeń (np. tablice interaktywne, systemy prezentacyjne, drukarki, rzutniki, makiety, mikroskopy, kamery, czujniki, detektory itd.);
  • Wyznaczenie standardów i rekomendacji dla infrastruktury sieciowo-sprzętowej, zarządzania oraz bezpieczeństwa sieciowego w szkole."

    Więcej, wraz z dokumentem, który mozna przesłac do MAiC

    http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/2613-hamulec-dla-cyfrowej-szkoly
Marek Pleśniar21-04-2014 08:23:15   [#04]

jest także uwarunkowanie

przecież chodzi o dolny próg - coś co trzeba zapewnić nawet w jedno-dwuciągowej szkole wiejskiej, z dala od infrastruktury wielkiego miasta

raczej tam nie trzeba " sieci bezprzewodowych dla więcej niż 100 jednoczesnych użytkowników, czyli nauczycieli i uczniów oraz ok 1000 mobilnych urządzeń użytkowników (BYOD);"

sądzę że to powinno brzmieć inaczej

Adaa21-04-2014 08:30:38   [#05]

przypominam niesmiało o minimum jesli chodzi o odpisy na ksztalcenie nauczycieli
jak jest minimum to znakomita wiekszośc OP nawet nie ma zamiaru go przekroczyć o promil

zapewnienie łacza do szkół to też zadanie OP- jak bedzie minimum okreslone to moga poprzestac na tym minimum (które tak naprawde jest smieszne i tyle)

i masz racje- własnie chodzi o dolny próg - cos trzeba zapewnic- ale nie taki ochłap w XXI wieku...no i o co Ty sie martwisz? O czyjś biznes, czy jakość pracy szkoły?

Marek, no nie rozbrajaj mnie, ze z dala od infrastruktury sie nie da wiecej;-)

To jakbys zaproponował, w celu zwiekszenia liczby miejsc w szpitalach okreslenie minimum szerokosci łozka chorego na 60 cm. Połozysz pacjenta, nie? ;-)

mam 10Mbit/s i dla mnie to jest minimum


post został zmieniony: 21-04-2014 08:32:54
Marek Pleśniar21-04-2014 09:59:57   [#06]

chodziło mi o ostatnią Twoją linijkę wypowiedzi - i mogę się zupełnie śmiało obejść bez sugestii, że się interesuję tym co sugerujesz w czwartej linijce od dołu na końcu

Marek Pleśniar21-04-2014 10:01:13   [#07]

[...]

http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/2613-hamulec-dla-cyfrowej-szkoly

to brzmi sensownie 

a więc przeważnie planuje się od 100Mb/s, gdy się chce to zrobić porządnie

myślę że moglibyśmy zająć stanowisko w tej sprawie. Przekażę zarządowi  projekt do rozważenia - abyśmy wystąpili o nowy plan z transferem np 100Mb/s jako standardem dla średniej wielkości szkoły

ważna jest kwestia wielkości szkoły

100Mb dla szkoły z 500 uczniami to co innego niż 100 dla szkółki jednociągowej

to, jak sądzę, też należy postopniować w oparciu o przynajmniej 2 parametry:

- liczba pracowni komputerowych, wykorzystanie sieci do administrowania szkołą

- oraz liczba uczniów


post został zmieniony: 21-04-2014 10:12:47
Adaa21-04-2014 11:36:17   [#08]

Marek, tu gra idzie o minimum, a nie o kombinowanie z róznymi wariantami wielkości szkoły

postopiniowanie w oparciu o jakies parametry szkół w ogóle mija sie z sensem...no prosze Cię
bo co dzis, to moze byc inne jutro

nie budujesz oczyszczalni scieków dla 2 tys. mieszkańców, bo akturat masz ich tylu
myslisz perspektywicznie


moim zdaniem zbytnie komplikowanie w oparciu o jakies wariantowanie nie ma sensu...zwłaszcza, ze nie chodzi tu o maximum;-)


post został zmieniony: 21-04-2014 11:38:02
Jacek21-04-2014 13:08:54   [#09]

RCL już się wypowiedział, że proponowane przez MAiC przepływności to pikuś 

http://mac.bip.gov.pl/fobjects/download/9468/uwagi-rcl-do-przeplywnosci-lacza-pdf.html 

Marek Pleśniar21-04-2014 17:13:01   [#10]

no bo pikuś:-)

Ala22-04-2014 10:49:06   [#11]

Gaba pisze, że ma 100 czegoś, pewnie Mbit/s

w tym samym wielkim mieście ja mam 1Mbit/s do i 256kbit/s od

i jak dotąd brak możliwości technicznych żeby było więcej

tyle to w każdej wsi można mieć :(

no i nie muszę chyba pisać jak się na tym pracuje :(

nie ma znaczenia czy szkoła jest wiejska czy wielkomiejska, ważna jest infrastruktura i decyzje ludzi

Marek Pleśniar22-04-2014 11:31:28   [#12]

no i pieniądze

100 Mb/s dla 38 000 placówek

Marek Pleśniar22-04-2014 11:33:45   [#13]

wychodzi kwota nie tak znów olbrzymia - ale nie licząc infrastruktury

Ala22-04-2014 11:47:45   [#14]

pieniądze niestety też :(

Jacek22-04-2014 12:19:55   [#15]

wychodzi kwota nie tak znów olbrzymia - ale nie licząc infrastruktury

tak czy siak OP-ki będą musiały iść w tym kierunku by nie zostać w tyle. To nie tylko dla szkół mają robić ale dla siebie i instytucji podległych OP-kom. Szkoły winny być jednym z głównych podmiotów, które w taki system powinny wejść.

Można i na tokarce z 1967 roku se coś wytoczyć tylko to tak jakby wracać do pisania gęsim piórem.


post został zmieniony: 22-04-2014 12:21:01
Marek Pleśniar22-04-2014 13:08:26   [#16]

Jacka argument bardzo pomaga sprawie - bo sieć jest też potrzebna do administrowania placówkami 

AnJa22-04-2014 13:14:02   [#17]

urosło 15 razy- do 30

http://tiny.pl/qkpl8

Jacek22-04-2014 13:57:22   [#18]

Problem dostępu szkół do szerokopasmowego internetu jest dla MAC niezmiernie istotny - Ministerstwo w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa realizowanego w latach 2014-20 ze wsparciem funduszy unijnych, zakłada wparcie podłączenia szkół publicznych (str. 15 Programu precyzyjny Polska Cyfrowa). Program zakłada, że tworzona infrastruktura dla szkół powinna umożliwić osiągnięcie nie tylko parametrów sieci szerokopasmowych wskazanych w Europejskiej Agendzie Cyfrowej (co najmniej 30 Mb/s), ale także wyższych.

trochę przesadzili z tą troską w komunikacie o niezmiernie istotnym problemie dla MAiC z zapewnieniem dostępu szybkiego internetu dla szkół. Na przywoływanej str 15 dokumentu jest jedno zdanie o szkołach.

Zakłada się, że jednym z elementów opisanej powyżej interwencji będzie m.in. podłączenie do szybkiego internetu placówek edukacyjnych, w tym szczególnie szkół publicznych.

Jeśli zakłada się, że ma urosnąć do min. 30 Mb/s to mowa tam jest głównie o gospodarstwach domowych, którym ma się taką przepustowość zapewnić.

Tyle, że w szkole będzie znacznie więcej sprzętu niż w gospodarstwie domowym, zatem sieć szkolna będzie wielokrotnie bardziej obciążona i nie wiem czy po rozdzieleniu sygnału na ileś tam urządzeń dostęp znacznie się spowolni.


post został zmieniony: 22-04-2014 14:07:43
Marek Pleśniar22-04-2014 14:21:42   [#19]

Ministerstwo Administracji i CyfryzacjiSzanowni Państwo
Padliśmy wszyscy ofiarą nieporozumienia – ale nie ma tego złego  Projekt zostanie zmieniony i tak. Od tego są konsultacje, a my w MAC traktujemy je poważnie.
Dlaczego nieporozumienie? Bo projektowane rozporządzenie dotyczy operatora
 „wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej”. Takiego operatora teraz nie ma (kiedyś to była TP SA), ale Prawo Telekomunikacyjne wymaga sprecyzowania, jakie obowiązki ciążą na takim operatorze – gdyby był. 
Gdybyśmy tę informację umieścili od początku, nie byłoby strachu. Jednak teraz – dzięki Państwa głosom – zmienimy projekt. Co prawda nie będzie ona miał zastosowania do obecnej sytuacji, ale i tak będzie zgodny z Europejską Agendą Cyfrową.
Jak już pisaliśmy, dla MAC najważniejsze są te działania, które w tej chwili istotnie i realnie poprawiają dostęp do sieci. Dlatego skupiamy się głównie na budowie sieci szerokopasmowych, wspieraniu w tym samorządów i firm, usuwaniu przeszkód prawnych, pokazywaniu dobrych praktyk. No i na Programie Operacyjny, Polska Cyfrowa na lata 2014-20 – który o realnym dostępie szkół do sieci pamięta.
Dziękujemy za czujność

 

Adaa22-04-2014 15:06:03   [#20]

cała dyskusja tu:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=664118113655358&set=o.182038191908977&type=1&theater

wstawiłam bo chyba warto wiedziec komu dziekuja za czujnośc;-)

Marek Pleśniar22-04-2014 15:28:32   [#21]

tak, tak

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]