Forum OSKKO - wątek

TEMAT: zamówienia publiczne
strony: [ 1 ]
genia1714-02-2014 11:44:44   [#01]

Proszę o pomoc w temacie zamówień publicznych. Do tej pory ten temat nie był mi znany ponieważ zamówieniami zajmował sie organ prowadzący. Z chwilą przejęcia przez szkołę z dniem 1.01.2014 r. całej księgowości wiele różnych prac mi przybyło jako samodzielnemu referentowi- poszerzył mi się zakres obowiązków. Najtrudniejszy temat jak do tej pory to zamówienia publiczne o których nie mam pojęcia, chociaż przeczytałam ustawę. Podobno muszą być dwa regulaminy 1. powyżej 14 tys euro i drugi do 20000 lub 30000 tys zł.

DYREK16-02-2014 12:39:48   [#02]

Od kwoty 14 tys. euro stosuje się procedury określone w ustawie o zamówieniach publicznych.

Do tej kwoty dyrektor szkoły wydatkuje środki zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych (art.44 ust. 3  ustawa o finasach publicznych z 2009r.).

Szczegółowe zasady postępowania przy wydatkach poniżej 14 tys. euro zazwyczaj określa regulamin (procedura) wewnętrzny szkoły.

Dla szkoły może regulamin (procedurę) opracować wyłącznie jej dyrektor (nie może tego zrobić wójt). Dyrektor jest kierownikiem jednostki sektora finasów publicznych - szkoły.

Nie ma jednak prawnego obowiązku jego opracowania.

Zobacz jak opracował taki regulamin Twój OP (strona BIP gminy).

Gminny regulamin można przerobić (dostosować) do potrzeb szkoły.

Warto też pamiętać, aby takim regulaminem nie zobowiązać się do stosowania pracochłonnych procedur przy każdym zamówieniu, bez względu na kwotę minimalną. Warto ustanowić minimalną granicę, przy której nie stosujemy procedur (głupio stosować specjalne procedury przy zakupie np. jednego długopisu w sklepiku szkolnym). Nie należy dać się zwariować, należy natomiast mieć na uwadze przede wszystkim racjonalne wydatkowanie środków publicznych.

Benigna18-02-2014 23:23:21   [#03]

to teraz liczenie wartości netto tych pietruszek do przedszkolnej kuchni i napraw elektryka, itd. ?

musimy czy nie musimy?  - dylemat księgowych w przedszkolach i szkołach też w moim mieście:

chodzi o nowe roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w 2013 roku (Dz. U. 12 grudnia 2013 r., poz. 1530) - w sprawozdaniu za rok 2013 zamawiający zobowiązani są uwzględnić wszystkie zamówienia udzielone od 1 stycznia 2013 r., w tym także zamówienia udzielone z wyłączeniem procedur określonych przepisami ustawy w zw. z art. 4 pkt 1-3, 6-8 i 10-13 oraz art. 136-138 ustawy Pzp.

http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;2822

 


post został zmieniony: 18-02-2014 23:24:12
gimnazjum19-02-2014 08:22:26   [#04]

Mamy obowiązek złożenia sprawozdania - Tabela II Zamówienia udzielone z wyłączeniem procedur  określonych przepisami ustawy wiersz 1 zamówienia, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy. Jednak najpierw należy złożyć wniosek do Urzędu Zamówień Publicznych o nadanie loginu i hasła BZP

47andrzej19-02-2014 08:33:33   [#05]

Czyli rozumiem że musimy przekazać informację o zakupach np.produkty  do kuchni, papier, środki czystości, meble itp.

Natka19-02-2014 08:42:49   [#06]

na 100% mamy obowiązek złożyć takie sprawozdanie?

 

gimnazjum19-02-2014 09:24:21   [#07]

Obowiązek sporządzenia i przekazania Prezesowi Urzędu rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach dotyczy wszystkich zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Pzp, bez względu na tryb udzielenia zamówienia publicznego. Do sporządzenia rocznego sprawozdania zobowiązany jest co do zasady każdy zamawiający, który udzielił w danym roku zamówienia publicznego, w tym również zamawiający, który udzielił zamówień z wyłączeniem procedur określonych przepisami ustawy Pzp.

 

 Nowym rozwiązaniem jest określenie wzoru jednego uniwersalnego załącznika, który będzie wykorzystywany przez wszystkich zamawiających, stosownie do zakresu informacji przekazywanych w sprawozdaniu za dany rok.


W załączniku do rozporządzenia, ustalającym wzór rocznego sprawozdania, wprowadza się sześć tabel, określających zakres przekazywanych informacji w następującym podziale:

  1. Zamawiający:
  1. Nazwa, adres i osoby upoważnione do kontaktów;
  1. Rodzaj zamawiającego;
  1. Zamówienia udzielone z wyłączeniem procedur określonych przepisami ustawy Pzp;
  2. Zamówienia sektorowe o wartości przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, i mniejszej od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp;
  3. Zamówienia klasyczne i zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, o wartości przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, i mniejszej od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp;
  4. Zamówienia o wartości równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp;
  5. Sposób wykonania zamówień, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20.000.000 euro dla robót budowlanych albo 10.000.000 euro dla dostaw lub usług.
Benigna19-02-2014 12:49:56   [#08]

wystąpiłam o login, hasło

księgowa upaja się wizją dodatkowej pracy (te zróżnicowane VAT-y...) - u nas nie było zamówień z zastosowaniem procedur powyżej 14 tys. euro

nie wyczytałam w przepisach, ale czy jest jakaś kara za niewykonanie tego obowiązku sprawozdawczego? ;P


post został zmieniony: 19-02-2014 12:50:52
Jacek19-02-2014 14:56:28   [#09]

jeszcze raz... w ramach środków w planie finansowym wlazłem do sklepu, rozejrzałem się i wskazując paluchem ołówki, kupiłem 3, zapłaciłem gotówką i dostałem fakturę.

Nie stosowałem procedury zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę, itp pierdół..

Czy otrzymanie faktury za 3 ołówki jest udzieleniem zamówienia publicznego?


post został zmieniony: 19-02-2014 14:56:52
Nassssy19-02-2014 15:26:20   [#10]

a była przy tym księgowa albo media?

Jacek19-02-2014 15:28:12   [#11]

w celu?

Nassssy19-02-2014 15:29:32   [#12]

jako poszukiwane przez ciebie kryterium 

Jacek19-02-2014 15:33:04   [#13]

ja nie szukam kryterium a odpowiedzi na pytanie. Księgowej nie mam a media zajmowały się sześciolatkami czy cóś

Benigna19-02-2014 15:48:56   [#14]

no właśnie... [#09]

zastanawiałam się, czy tu opierać się na opracowanej u siebie procedurze udzielania zamówień o wartości <14 tys. euro

mam tam opisane od jakiej kwoty przeprowadzamy rozeznanie rynku itd...

określiłam do jakiej kwoty jednorazowy zakup dokonywany jest bez sporządzania notatki służbowej (tu chyba mieszczą się te trzy ołówki wskazane palcem przez Jacka) 

bo jeśli te 3 ołówki też należy wpisać, to ja ponawiam pytanie z [#08]:czy jest jakaś kara za niewykonanie tego obowiązku sprawozdawczego?

 

 


post został zmieniony: 19-02-2014 15:49:58
Jacek19-02-2014 16:39:01   [#15]

http://e-prawnik.pl/porady-prawne/prawo-podatkowe/faktura-vat-a-umowa-z-ustawy-prawo-zamowien-publicznych.html 

Nassssy19-02-2014 19:12:46   [#16]

Sorry potraktowałem #09 jako żart,

ale w sumie masz rację bo:

  • zamówienie publiczne to element finansów publicznych (dokładniej procedura), 
  • z kolei finanse publiczne to procesy związane z gromadzeniem, podziałem i wydatkowaniem finansowych środków publicznych, 
  • a ponieważ wszystkie twoje pieniądze zanim trafia na konta osób innych to środki publiczne, 

więc

  • każdy wydatek stanowi zamówienie publiczne

Tylko że to rozumowanie oparte jest na sylogiźmie, a sylogizmy nie zawsze są prawdziwe. :)

Danusia19-02-2014 21:19:58   [#17]

Ad #09 :  

Jacku, oczywiście, że słusznie nie stosowałeś tych pi....ł! Ludzie, nie dajmy się zwariować! 

Cytat ze strony UZP:

Zawarcie umowy w formie ustnej, skutkować będzie co do zasady przyjmowaniem przez zamawiającego dla celów sprawozdawczych wartości wskazanej w dokumencie wystawianym przez wykonawcę, w którym wykonawca określa wysokość należnego mu wynagrodzenia tytułem realizacji przedmiotu zamówienia, tj. na fakturze, paragonie bądź na rachunku.

Ponadto, po co tworzyć regulamin zamówień do 14 000 euro, skoro ustawa tego nie wymaga. Sami sobie utrudniamy życie.

Ja na słowo "procedury" dostaję wysypki. Umiar i zdrowy rozsądek - tylko to pozwoli znaleźć nam czas na to, co w szkole jest najważniejsze - pracę z uczniami i nauczycielami.

Kiedyś usłyszałam na jakimś szkoleniu od wieloletniego dyrektora, że dyrektor powinien nauczyć się rozróżniać dwa rodzaje spraw (nie cytuję dokładnie): sprawy, za które pójdę siedzieć i sprawy, których niezrobienie tylko zaboli (bo dostanę opeer od OP lub NP albo kogoś tam jeszcze). Wtedy dopiero znajdzie się czas na to, co jest naprawdę ważne.  

Jacek19-02-2014 23:39:21   [#18]

Danusiu

Cytat ze strony UZP:

Zawarcie umowy w formie ustnej, skutkować będzie co do zasady przyjmowaniem przez zamawiającego dla celów sprawozdawczych wartości wskazanej w dokumencie wystawianym przez wykonawcę, w którym wykonawca określa wysokość należnego mu wynagrodzenia tytułem realizacji przedmiotu zamówienia, tj. na fakturze, paragonie bądź na rachunku.

nie pocieszyłaś tym cytatem, bo mię nie o pierduły chodziło... Jak czytam to co wkleiłaś to pewnie wartość tych 3 ołówków z faktury należy wpisać do durnego sprawozdania, które trzeba umieścić.

a tych "ołówków" , natki, papierów kolorowych, i innych dupsów.. było więcej..

muszę zaplanować nową klawiaturę do zakupu by klawisze wytrzymały wklepywanie tej gupoty do sprawozdania.. i znów potem wykazać, że kupiłem.. klawiaturę tą...

Taniej byłoby zamówić młotek (zgodnie z procedurą UZP) by walnąć kogo trzeba..

 

ale nic.. może nie widzę z przemęczenia światełka w tunelu :-) które może ktoś tu napisze


post został zmieniony: 19-02-2014 23:41:12
Danusia20-02-2014 05:34:47   [#19]

Jacku, sprawdź priva.

izael20-02-2014 06:30:31   [#20]

Jacek, jak Ci światełka potrzeba, to ja do Ciebie z lampą na sznurze przybędę...

dopytam, jak moja księgowa to zrobiła... choc nie wiem, czy nie będzie to dla mnie oznaczać bólu głowy... że może jednak trzeba inaczej...

kuuurna, co jeszcze na nas zrzucą kolejne "udoskonalenia" przepisów?

rzewa20-02-2014 07:41:38   [#21]

Naprawdę nie ma tu problemu dla księgowej z wyjątkiem tego, że musi pamiętać o złożeniu sprawozdania

Instrukcja do sprawozdania na stronie UZP:

Tabela II – „Zamówienia udzielone z wyłączeniem procedur określonych przepisami ustawy Pzp”

W tabeli II zamawiający podają dane dotyczące zamówień udzielonych z wyłączeniem stosowania procedur przewidzianych przepisami ustawy Pzp. W przypadku wyłączenia procedur określonych przepisami ustawy z uwagi na wartość zamówienia – zamawiający podają jedynie łączną wartość udzielonych zamówień, a w przypadku wyłączenia procedur określonych przepisami ustawy z uwagi na inne przesłanki niż wartość zamówienia – podają także liczbę udzielonych zamówień. Podając łączną wartość zamówień udzielonych bez stosowania przepisów ustawy Pzp w związku z treścią art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, zamawiający uwzględnia każdą umowę zawartą w formie pisemnej lub ustnej, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Pzp, za realizację której wykonawca otrzyma wynagrodzenie większe niż 0 zł, lecz nie przekraczające równowartości kwoty z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. 

W części odnoszącej się do podania liczby i wartości zamówień udzielonych bez stosowania przepisów ustawy Pzp, w związku z zastosowaniem wyłączenia z treści w art. 4 pkt 1-3, 6, 7 i 10-13 oraz art. 136-138 ustawy Pzp, zamawiający uwzględnia wyłącznie te zamówienia (bez względu na formę prawną zawartej umowy), których wartość przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. Innymi słowy, jeżeli zamawiający udzielił zamówienia bez stosowania przepisów ustawy Pzp powołując się przy tym na jedną z przesłanek określonych art. 4 pkt 1-3,6,7 i 10-13 oraz art. 136-138 ustawy Pzp, zaś wartość tak udzielonego zamówienia nie przekraczała równowartości kwoty z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, zamawiający nie uwzględnia przedmiotowego zamówienia w tabeli II w części dotyczącej wyłączenia procedur określonych przepisami ustawy z uwagi na inne przesłanki niż wartość zamówienia. W powyższej sytuacji zamówienie to powinno zostać włączone do tabeli II w części odnoszącej się do wyłączenia procedur określonych przepisami ustawy z uwagi na wartość zamówienia.

czyli owszem trzeba uwzględnić zakup każdego ołówka i zeszytu ale podać należy tylko łączną wartość wszystkich takich wydatków, jak również czasem ich liczbę co dla księgowej oznacza kilka kliknięć w klawiaturę...

:-)


post został zmieniony: 20-02-2014 07:42:03
Benigna20-02-2014 08:50:57   [#22]

nie do końca rzewo kilka kliknięć

łączna wartość ma być podana netto i księgowa musi sprawdzić stawki VAT a one są różne

kolejną sprawą jest cel i sens sporządzania takich sprawozdań (chdzi mi o teraźniejsze rozszerzenie) dla jednostek dysponujących niewielkimi budżetami

a procedurę <14 tys euro b. wnikliwie op sprawdziło mi podczas kontroli finansowej [#17]

Danusia20-02-2014 11:54:53   [#23]

Jacku, dokonałam zmian na privie. Pozdrawiam.

Danusia20-02-2014 11:55:10   [#24]

Jacku, dokonałam zmian na privie. Pozdrawiam.

Macia23-02-2014 18:33:03   [#26]

każdy zakup jest zamówieniem publicznym i trzeba sporządzać sprawozdanie. Trzeba  faktury przejrzeć by wyłapać z nich netto. Mało tego jeśli w 2013 była zawierana umowa np na telefon to bierzemy wartość całej umowy a nie rachunki za dany rok tzn. jeśli na 2 lata to 24 mies. x miesięczny abonament, to samo energia, gaz

Danusia23-02-2014 18:42:09   [#27]

Niezbędne informacje do sporządzenia sprawozdania rocznego o udzielonych zamówieniach publicznych w zakresie zamówień wyłączonych spod obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp, zamawiający ustalają w szczególności           na podstawie odpowiednich wykazów i rejestrów wydatków finansowanych ze środków publicznych, które są obowiązani dokumentować na podstawie odrębnych przepisów.

W odniesieniu zaś do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur określonych przepisami ustawy Pzp, tj. zamówień, które zamawiający zobowiązany jest uwzględnić w tabeli II, podać należy - w złotych - łączną wartość udzielonych zamówień, bez podatku od towarów i usług. Przy czym, przyjmowana przez zamawiającego wartość udzielonych zamówień zależeć będzie od formy prawnej zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku zawarcia umowy w formie pisemnej, zamawiający przyjmuje wartość danego stosunku zobowiązaniowego na zasadach analogicznych, jakie mają zastosowanie przy wypełnianiu tabel III-VI, tj. wysokość wynagrodzenia bez VAT w wysokości wskazanej w pierwotnej umowie w sprawie zamówienia publicznego. Zawarcie umowy w formie ustnej, skutkować będzie co do zasady przyjmowaniem przez zamawiającego dla celów sprawozdawczych wartości wskazanej w dokumencie wystawianym przez wykonawcę, w którym wykonawca określa wysokość należnego mu wynagrodzenia tytułem realizacji przedmiotu zamówienia, tj. na fakturze, paragonie bądź na rachunku.

Macia ma rację - trzeba! Powyższe cytaty pochodzą ze strony UZP.

Natka27-02-2014 11:23:21   [#28]

a co w przypadku, jeżeli ktoś nie ma loginu i ... może nie uda się "zdobyć" do jutra :(

czy główny księgowy może na login jednej placówki (np. mojej) wpisać kwoty ze wszystkich placówek? Do wydruku z wersji elektronicznej podepnie sprawozdania "papierowe"???

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]