Forum OSKKO - wątek

TEMAT: darmowe podręczniki - konsultacja zmiany ustawy
strony: [ 1 ][ 2 ]
Leszek22-01-2014 10:26:12   [#01]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty z 14.01.2014 r., na podstawie którego minister edukacji narodowej będzie mógł zamówić podręcznik. Ta nowela to pierwszy krok, który umożliwi realizację obietnicy premiera o darmowych podręcznikach dla pierwszoklasistów.

http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/198850#198850



pozdrawiam

Marek Pleśniar22-01-2014 13:04:55   [#02]

konsultujmy

nie mogę tam znaleźć tekstu?

AnJa22-01-2014 14:01:24   [#03]

W Stały komitet- czyli jedyny, który podświetla się

Marek Pleśniar22-01-2014 14:09:13   [#04]

http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/198850/katalog/198890

 

Macia22-01-2014 14:41:37   [#05]

ciekawam czy zdążą

JarTul26-01-2014 17:28:23   [#06]

Czas zatoczył "krąg". Znów wszyscy będą mieli jeden elementarz.
Gratuluję Panu Premierowi pomysłu.


post został zmieniony: 26-01-2014 17:30:22
slos26-01-2014 17:58:46   [#07]

Sprzeciw. Wobec instrumentalizacji (żałosna gra wyborcza) prawa, resowietyzacji tegoż (drugi przykład po komisjach naborczych - niech będzie Lenin pozdrowiony), niezgodności z ideą wolnego rynku itp. Wstyd dla MEN, ot co.

Marek Pleśniar04-02-2014 18:06:10   [#08]

po licznych dyskusjach chciałbym rzec, że pomysł tego podręcznika popieram

 oprócz dyskusji przysłużyły się takie wypowiedzi jak ta: http://tvp.info/informacje/polska/tani-podrecznik-jeszcze-przed-wakacjami/13862819/jeden-podrecznik-dla-pierwszakow/13862854

wydawcy zdecydowanie przesadzili w ostatnich latach z cenami i ofertą niemożliwą do wykorzystania po roku przez następne dzieci, stawiam też na nauczycieli, którzy i tak decydują o tym jak są dzieci uczone

a Wy? Proszę o głosy


post został zmieniony: 04-02-2014 18:08:37
izael04-02-2014 18:51:48   [#09]

Nie podoba mi się tryb, sposób wprowadzania tej zmiany. Znowu na łapu-capu.

PODOBA MI SIĘ sam pomysł. Darmowy/bardzo tani podręcznik dla pierwszaków, a później może dalej... Wcale mi nie przeszkadza, słosiu, że to niezgodne z zasadami wolnego rynku. Jako nauczyciel i dyrektor mam to mocno w nosie. Nie chcę, by to nasi rodzice utrzymywali rzesze wydawców,  byśmy my pracowali z dziećmi na pakietach... matko, jak to brzmi:(

Mam czasem wrażenie, ze te pakiety (przepraszam mądrych i kreatywnych ) odmóżdżają tych, którzy z nich korzystają. W edukacji dzieci chyba niekoniecznie chodzi o to, by wypełnić następną kartę pracy i udowodnić rodzicom, że się "przerobiło" skutecznie wszystko.

Pewnie jest tu sporo osób, które namawiały nauczycieli do tego, by tworzyli własne zasoby materiałów i rezygnowali z drogich i nie zawsze dobrych podręczników. Udało się to wielu? Raczej tak działa ten mechanizm, że jak ci dadzą szmerdziesiąt kart pracy, kolorowanek, tekstów, które płynnie przechodzą w matematykę, przyrodnicze treści itd. to przestajemy się wysilać, bo to coś nas prowadzi przez rok szkolny a indywidualizacji w tym tyle, ile wymuszą dzieci nienadążające za innymi lub te, co mają sto pytań - trzeba je czymś zająć.

więc jestem za jednym podręcznikiem, nawet jeśli będą w nim niedoróbki

dobry nauczyciel sobie z tym poradzi, a słabemu nawet dwa pakiety nie pomogą

na szczęście w edukacji wczesnoszkolnej jest mało słabych nauczycieli:)

 

Rycho04-02-2014 19:37:57   [#10]

zgadzam się z Izą i od siebie dodam:

nie widzę w pomyśle wprowadzenia jednego podręcznika zagrożenia dla rozwoju dziecka, ani tym bardziej resowietyzacji jak to widzi słosiu.

To, co wyprawiają wydawcy z pakietyzacją, cenami, niemożliwością ponownego wykorzystania podręczników, woła moim zdaniem o pomstę do nieba. I niech nikt mi tu nie przywołuje argumentu o super oprzyrządowaniu tych pakietów, o doskonałych pomocach, które to są gratis przekazywane nauczycielom.

Tak, nauczycielom gratis, ale chyba nikt nie sądzi, że to wydawnictwa za to płacą. To wszystko jest w cenie tych pakietów. Więc może uczciwiej było by poprosić bezpośrednio rodziców o zakup tych pomocy, wtedy przynajmniej znani by byli rzeczywiści donatorzy tych pomocy.

Uważam, że takimi właśnie działaniami wydawcy sami sobie strzelili w kolano. I bardzo się cieszę, że znalazł się ktoś, kto chce to zmienić.

Falski już przed wojną wprowadził swój podręcznik. Mnie dziś marzy się taki, który by był właśnie na miarę niegdysiejszego Falskiego.

I to nie z powodów sentymentalnych. Uważam dziś, że był to najlepszy podręcznik, z jakim miałem do czynienia w mojej własnej edukacji.

Nie uważam, że do nauki pisania i czytania na poziomie elementarnym musi być wybór iluś tam podręczników. Moim zdaniem wystarczy jeden, byle był dobry na miarę Falskiego. I mam nadzieję, że taki będzie.

Mam nadzieję, że MEN się postara i przeprowadzi tą sprawę w sposób odmienny do np. sprawy 6-latków. Jeśli się nie uda, jeśli ten podręcznik będzie gniotem, to obawiam się, że żadna inna zmiana temu rządowi już nie wyjedzie. Bo ludzie już do końca stracą cierpliwość i resztki weń wiary.

 

slos04-02-2014 19:38:42   [#11]

Po zapoznaniu się ze szczegółami, widzę dobre chęci. Jestem mimo wszystko przeciw, bo nie podoba mi się idea jednego podręcznika, bo nie lubię interwencjonizmu państwowego... Ale jako optymista, żywię nadzieję, ze stanie sie on bodźcem dla wydawców, że skończą z edytorskimi wygłupami i też do pozostałych klas i przedmiotów przygotują tańsze, uniwersalniejsze i lepsze książki. Boję się też, gdy zapowiadany podręcznik będzie co najmniej tak dobry jak dawny elementarz, natychmiast pojawia się zarzuty (żeby sie pokazać, żeby coś ugrać), że "propaguje ideologię gender", że "to ukłon wobec katolsko-watykańskiej dominacji", że "nieekologiczny", że "obrazki nieładne". Dlatego ważne, że by był dobry merytorycznie i bez błędów. Najprostsze wyjście - zmodyfikować nieco wspomniany Elementarz Falskiego i jest świetny podręcznik. Ostatnie zdanie Rycha, niestety, realne... Podobnie myślę...


post został zmieniony: 04-02-2014 19:39:37
Rycho04-02-2014 19:50:53   [#12]

słosiu,

zmodyfikować Falskiego chyba się raczej nie da. Słyszałem, że Jego spadkobiercy się temu sprzeciwiają.

Zatem pozostaje stworzyć nowy, dobry merytorycznie i bez błędów podręcznik :-)

slos04-02-2014 19:52:42   [#13]

W tak krótkim czasie... Cuda się ponoć zdarzają...

Adaa04-02-2014 20:09:05   [#14]

ale slosiu...nie w tak krótkim czasie;-)
http://www.glos.pl/node/11050

izael04-02-2014 20:14:14   [#15]

no właśnie tego się obawiam...

że za szybko to niedobrze

ale mam nadzieję, że nawet jeśli teraz hamulce zatrzymają ten pęd, to pomysł jednego podręcznika zostanie wdrożony od następnego roku - 2015

może będzie lepszy i bardziej przemyślany

;)

 

Adaa04-02-2014 20:19:17   [#16]

społeczeństwo usłyszało o darmowym podreczniku
część społeczeństwa bedzie tkwic w przekonaniu, ze takowy istnieje

jakis sukces to jest:-)

izael04-02-2014 20:26:48   [#17]

oby tak nie było

:(

 

Marek Pleśniar04-02-2014 21:00:23   [#18]

od lat czekam takiego podręcznika, ale w postaci elektronicznej na wolnej licencji

i to jest jakiś może ratunek, gdyby papierowe się nie udały

ech...

czy wszystko musi być tak na łapu capu?

DYREK04-02-2014 21:54:45   [#19]

Jak się robi na łapu capu to mamy tak:-)

Proponowana zmiana w UoSO mówi tylko o zleceniu wykonania i dopuszczeniu podręcznika.

Nie oznacza to jednak, że nauczyciel wybierze ten podręcznik.

Dalej bowiem obowiązują zapisy UoSO i KN -> ustawa o systemie oświaty prawo do wyboru podręczników pozostawia dla nauczycieli (art. 22a ust. 1 UoSO). Na prawo do decydowania o doborze podręczników i pomocy dydaktycznych wskazuje również art. 12 ust. 2 ustawy KN. 

A może stracą ważność poprzednie dopuszczenia podręczników do klasy I ? ;-)

Marek Pleśniar05-02-2014 00:49:43   [#20]
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o systemie oświaty
Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.
1)
) po art. 22b dodaje się art. 22c w brzmieniu:
„Art. 22c. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku
podręczników do szkół artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, może zlecić opracowanie i wydanie podręcznika lub jego
części.
2. Podręcznik lub jego część opracowane w wyniku zlecenia, o którym mowa
w ust. 1, oraz zaakceptowane odpowiednio przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania albo ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, jest dopuszczony do użytku szkolnego z mocy prawa.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, jak
również minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
dopuszcza do użytku szkolnego podręczniki na wniosek podmiotu posiadającego
autorskie prawa majątkowedo podręcznika. Obowiązujące przepisy przewidują również
możliwość dofinansowywania przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania podręczników przeznaczonych do kształcenia uczniów w zakresie
niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej
(art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświatyDz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz podręczników do kształcenia specjalnego dla
uczniów z upośledzeniem umysłowym, niewidomych, słabowidzących i niesłyszących
(art. 71d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty), a także możliwość
dotowania podręczników do kształcenia zawodowego (art. 130 ust. 6 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
Celem niniejszej nowelizacji jest umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw
oświaty i wychowania, jak również ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, zlecania opracowywania i wydania podręczników lub ich
części. Jednocześnie, wprowadza się mechanizm dopuszczania do użytku szkolnego
tych podręczników z mocy prawa. Ich jakość, w szczególności poprawność
merytoryczna, dydaktyczna i wychowawcza, będzie weryfikowana na etapie ich
przygotowywania i odbioru.
Przedmiot regulacji ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Marek Pleśniar05-02-2014 00:54:16   [#21]

mam nadzieję, że to co chcę powiedzieć dzisiaj w Sejmie, na posiedzeniu KENIM odpowiada duchowi dyskusji

chcę poprzeć ideę takiego podręcznika, ale i wyrazić obawy co do trybu wprowadzania

i nie chodzi tu o jeden podręcznik, ale o tak tani podręcznik, z którego nauczycielka powinna móc skorzystać efektywnie

 

co do wolnorynkowości - firmy mogły mniej łapczywie sobie poczynać, to sprawy by nie było

grażka05-02-2014 21:40:55   [#22]

Dziś z sejmu:

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/transmisje.xsp?unid=2765A75F9C936D9BC1257C6E004D3150#

 

Marek Pleśniar06-02-2014 00:47:04   [#23]

hm

ja jestem w 19:06

co złego to nie ja;-)

Marek Pleśniar06-02-2014 01:56:35   [#24]

http://wyborcza.pl/1,75478,15406428,Co_z_przechodnia_ksiazka_dla_pierwszoklasistow__Rodzicom.html

Założenie, że kolejne roczniki będą dostawały książki po starszych klasach, sprawiło, że pomysł rządu zaczęła krytykować część rodziców, którzy dotąd cieszyli się, że państwo wesprze ich finansowo.

- To są małe dzieci. Książkę pobrudzą, popiszą, coś im się na nią wyleje. Nie chciałabym, żeby moja córka korzystała z takiego podręcznika 

DYREK06-02-2014 09:10:07   [#25]

obecny projekt nowelizacji „poprzedza przygotowanie szerszego projektu zmian w ustawie o systemie oświaty, w którym zostanie przedstawiona kompleksowa propozycja zmian w zasadach zaopatrzenia uczniów w podręczniki” -> z serwisu samorządowego

izael06-02-2014 09:19:26   [#26]

zaczynam mieć silny odruch nerwicowy, gdy słyszę, że ma być jakaś nowelizacja UoSO

przecież już teraz czytać się tego nie da:(

AnJa06-02-2014 10:25:29   [#27]

musi i tak być

TK nakazał wprowadzenie zasad oceniania do UoSO

Marek Pleśniar06-02-2014 21:17:45   [#28]

Najważniejszym zadaniem nowej wiceminister będzie koordynowanie prac nad przygotowaniem darmowego podręcznika dla pierwszoklasistów. 

Dotychczasowa wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji – Ewa Dudek została nowym wiceministrem edukacji narodowej. 

http://www.men.gov.pl/index.php/aktualnosci/pozostale-wydarzenia-edukacyjne/845-ewa-dudek-nowym-wiceministrem-edukacji-narodowej 

 

grażka06-02-2014 23:46:41   [#29]

za dwa tygodnie trafią do konsultacji kolejne części pakietu zmian podręcznikowych:

http://www.rp.pl/artykul/19,1085071-Szkoly-dostana-pieniadze-na-podreczniki.html

http://katarzynahall.natemat.pl/89971,jak-sprawic-aby-podreczniki-byly-nie-tylko-tansze-czy-lzejsze-ale-tez-jak-najlepsze-z-punktu-widzenia-potrzeb-rozwojowych-dzieci

"Co prawda wolno uczyć bez podręcznika, ale rodzice i dyrektorzy szkół są przyzwyczajeni do rytuału wyborów z państwowej listy. Tymczasem na przykład ten najdroższy podręcznik do nauki języka angielskiego wybierany w czerwcu, dla nowej klasy, której się nie zna, może się okazać bardzo złym wyborem i zupełnie nietrafionym, niepotrzebnym wydatkiem. Zdecydowanie lepiej go dobrać już jak pozna się klasę i faktyczny poziom zaawansowania uczniów w znajomości języka angielskiego. Tak robi wiele rozsądnych szkół i nauczycieli, planując podział na językowe grupy zaawansowania oraz dobór podręczników dopiero na wrzesień. Nie żyjemy już w epoce socjalistycznych niedoborów, czerwcowe planowanie niczemu tu nie służy, każdego dnia roku szkolnego wybrany wydawca dostarczy nam na żądanie wybrany zeszyt ćwiczeń czy podręcznik. "

to odpowiedź na wiele wątpliwości zgłaszanych także podczas posiedzenia komisji.

Marek Pleśniar07-02-2014 00:51:04   [#30]

będziemy się trzymać tego tematu

izael07-02-2014 08:17:49   [#31]

ale ale

jak niby wybrać ten podręcznik, gdy pozna się grupę, jeżeli listę podręczników na następny rok ogłaszamy w czerwcu

i co tu ma rozsądek do rzeczy?

KO arkuszem kontroli sprawdzi w szkole nie rozsądek tylko przestrzeganie zapisów prawa

maaatko

ale bałagan

 

DYREK07-02-2014 08:29:50   [#32]

"O wyborze konkretnego tytułu nie będzie decydował pojedynczy nauczyciel, ale zespół nauczycieli danego przedmiotu. Z ustawy zniknie także zapis o tym, że szkoły do 15 czerwca będą musiały wskazać wykaz podręczników, z którego uczniowie będą korzystać w kolejnym roku szkolnym."

z: http://www.rp.pl/artykul/19,1085071-Szkoly-dostana-pieniadze-na-podreczniki.html

AnJa07-02-2014 10:09:31   [#33]

Iza wyluzuj. Od kiedy to się Ty tak kontroli boisz. Nie sprawdzi.

izael07-02-2014 11:05:58   [#34]

ja się nie boję:) 

ale wiem, jak jest ... czyli zdrowy rozsądek absolutnie nie jest wpisany do przepisów:)))

DYREK07-02-2014 11:24:43   [#35]

podczas kontroli są takie możliwości:-)

- takie sobie gadanie wizytatora -> puszczamy mimo uszu

- przykłady dobrej praktyki -> można się zastanowić i ewentualnie zastosować u siebie

- zalecenia z podaniem podstawy prawnej -> nie ma zmiłuj

AnJa07-02-2014 12:35:30   [#36]

1.Arkusz kontroli zatwierdza MEN.

2.Jeśli zapowiedź z artykułu o zniesienia daty podania podręczników będzie spełniona problem stworzony jej niczym nieuzasadnionym wprowadzeniem zniknie.

Marek Pleśniar07-02-2014 17:34:01   [#37]

no tak myślałem, że ten termin 15go upadnie

czy to generuje jakieś kłopoty Wam?

Marek Pleśniar09-02-2014 19:34:52   [#38]

Darmowy podręcznik zamiast Wyprawki Szkolnej

http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/776436,men-zdradza-kolejne-szczegoly-darmowy-podrecznik-zamiast-wyprawki-szkolnej.html

i wułala:-)

rzewa10-02-2014 11:12:36   [#39]

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=14582&pst=28#pst28

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=39679&pst=44#pst44

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42237&pst=4#pst4

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=46182&pst=49#pst49

Marek Pleśniar10-02-2014 13:49:51   [#40]

oo, jaki ładny przegląd :-)

Marek Pleśniar18-02-2014 19:45:27   [#41]

http://www.glos.pl/node/11137

:-)

grażka19-02-2014 08:25:35   [#42]

http://wyborcza.pl/1,75478,15484452,Rzad_ma_juz_elementarz__To_podrecznik_dla_polskich.html

emigrantów.

Marek Pleśniar19-02-2014 08:54:40   [#43]

ciekawe czy to to:-)

http://www.wlaczpolske.pl/

dowiemy się dzisiaj, a na Konferencji OSKKO, minister opowie wszystko dokładnie - w sobotę 8 marca 

Dzień Kobiet:-)

robson20-02-2014 12:57:52   [#44]

Ja mam podobne zdanie jak Pan Marek. Jestem za wprowadzeniem tych podręczników ale już takie łapu capu przy ich wprowadzaniu jest czymś złym. Nie widać tu jakiegoś planowania.

Leszek20-02-2014 14:31:17   [#45]

Bardzo mi odpowiada zapis w drugiej części propozycji zmian w art. 22aa:

"Art. 22aa. Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania z zastosowaniem podręcznika albo bez zastosowania podręcznika."

podkreśliłem najlepsze rozwiązanie

bez podręczników dla ucznia

pozdrawiam

malgala20-02-2014 16:28:48   [#46]

To bez najbardziej mi odpowiada.

Marek Pleśniar21-02-2014 17:08:14   [#47]

http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1055636,MEN-beda-dotacje-na-podrecznik-do-jezyka-obcego-i-cwiczenia-

na każdego ucznia zostanie przeznaczona dotacja w wysokości 25 zł na zakup podręcznika do języka obcego oraz 50 zł na zakup materiałów ćwiczeniowych. - Różnych, bo uważamy, że nauczyciel powinien mieć pełną swobodę, z jakich dodatkowych materiałów chce korzystać - zaznaczyła.

- W tych 50 zł powinna się zmieścić zarówno kwota na ćwiczenia dodatkowe związane z edukacją wczesnoszkolną, jak i z ewentualnymi ćwiczeniami do języka obcego - podkreśliła Kluzik-Rostkowska.

warzywko23-02-2014 18:47:02   [#48]

Marzę o tym, żeby móc decydować o tym, w jaki sposób i z czego uczyć, po poznaniu dzieciaków, czyli po np. miesiącu nauki. Dotychczasowy zapis z 15 czerwca jest absurdalny - zwłaszcza jeśli chodzi o klasy I i IV.

Mam nadzieję, że mimo jedynie słusznego podręcznika można będzie korzystać także z innych materiałów -  tego chyba nie można nauczycielom zakazać?

 

Marek Pleśniar18-03-2014 20:38:32   [#49]

https://www.youtube.com/watch?v=sHp6EkRtDhk&list=PL8I7rUpwOJv9IJbyRz0n5gARqVlsurMOa

no to mamy jasność i autorkę

Marek Pleśniar09-04-2014 09:57:18   [#50]

http://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/,58657.html

Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zakłada zapewnienie przez MEN podręcznika dla klas I-III szkoły podstawowej oraz udzielanie dotacji celowej na zakup wybranych przez szkoły podręczników i innych materiałów dla klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum. 
Egzemplarze podręczników będą własnością organu prowadzącego szkołę i będą wypożyczane uczniom.

strony: [ 1 ][ 2 ]