Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Jeszcze raz dodatki za trudne i uciążliwe warunki
strony: [ 1 ]
Maja1923-09-2013 14:25:11   [#01]

Proszę o informacje jak jest u Was.

U mnie OP szaleje - po konsultacjach z ich Doradcą Prawnym dostałam wytyczne, że:

- na rewalidacjach z uczniami z upośledzeniem lekkim n-lowi wypłacam 5% dodatek za warunki trudne za każdą zrealizowana godzinę

- a nauczycielowi pracującemu na rewalidacji z uczniem z upośledzeniem umiarkowanym - 20 % dodatku za warunki uciążliwe.

Dodam, że żaden z tych uczniów nie ma NI tylko rewalidacje.

No ja zgłupiałam, bo wg mnie żaden z tych n-li nie powinien dostać dodatku.

Może mi ktoś wytłumaczyć jak stanowi prawo  - bo widzę że interpretacja jego może być różna...

 

 

rzewa23-09-2013 14:30:18   [#02]

A pod który punkt podpada prowadzenie tych zajęć zdaniem waszego prawnika? Prosiłabym o wskazanie.

§ 8. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli:
1) praktycznej nauki zawodu szkół górniczych - zajęć praktycznych pod ziemią;
2) praktycznej nauki zawodu szkół leśnych - zajęć w lesie;
3) praktycznej nauki zawodu szkół rolniczych - zajęć praktycznych w terenie z zakresu produkcji roślinnej, zwierzęcej i mechanizacji rolnictwa;
4) praktycznej nauki zawodu szkół medycznych - zajęć w pomieszczeniach zakładów opieki zdrowotnej i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, przeznaczonych dla: noworodków, dzieci do lat trzech, dzieci niepełnosprawnych ruchowo oraz dla osób (dzieci i dorosłych) upośledzonych umysłowo, psychicznie chorych, przewlekle chorych, z uszkodzeniami centralnego i obwodowego układu nerwowego, w oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz w żłobkach;
5) praktycznej nauki zawodu - zajęć w szkołach specjalnych oraz w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
6) zajęć dydaktycznych w szkołach (oddziałach) przysposabiających do pracy;
7) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
8) zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego;
9) zajęć dydaktycznych w szkołach przy zakładach karnych;
10) zajęć dydaktycznych w klasach łączonych w szkołach podstawowych;
11) zajęć dydaktycznych w języku obcym w szkołach z obcym językiem wykładowym, z wyjątkiem zajęć prowadzonych przez nauczycieli języka obcego, prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach, w których zajęcia są prowadzone dwujęzycznie oraz przez nauczycieli danego języka obcego w oddziałach dwujęzycznych, a także prowadzenie zajęć dydaktycznych w języku obcym w nauczycielskich kolegiach języków obcych, z wyjątkiem lektorów języka obcego;
12) zajęć dydaktycznych w oddziałach klas realizujących program "Międzynarodowej Matury" z przedmiotów objętych postępowaniem egzaminacyjnym;
13) zajęć dydaktycznych w szkołach w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich i placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
14) zajęć wychowawczych, korekcyjno-terapeutycznych oraz badań psychologicznych i pedagogicznych nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
15) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych (w tym w internatach);
16) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
17) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;
18) badań psychologicznych i pedagogicznych nieletnich oraz małoletnich, sprawowanie opieki specjalistycznej nad nieletnimi i małoletnimi, prowadzenie poradnictwa rodzinnego oraz mediacji między nieletnim sprawcą a pokrzywdzonym w rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych;
19) badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz w innych poradniach specjalistycznych.

Maja1923-09-2013 14:48:59   [#03]

no właśnie nie mam pojęcia. - jest tam pkt 7 o rewalidacji - ale, tylko z uczniami z upośledzeniem głębokim..

Paranoja. Myślę, że interpretacja prawnika jest baaardzo na wyrost. Niestety, mimo, że jej 'ustalenia" są korzystne dla n-li prowadzących te zajęcia. Muszę tą "jej" wykładnie zweryfikować - najlepiej z nia osobiście, bo za pomoca papierów to się raczej nie dogadamy.

Jak już tak chętnie OP daje te dodatki, to powinien zlecić wypłatę wszystkim  n-lom pracującym  z uczniem uposl. w st. umiarkowanym na lekcjach, kiedy jest z całą klasa i n-l musi realizować dwie podstawy programowe i jeszcze indywidualizować pracę z uczniami... a nie n-lom na rewalidacji, kiedy jest z takim uczniem sam na sam....

renka23-09-2013 18:27:50   [#04]

nauczyciel ma w klasie I w szkole ogólnodostępnej 2 uczniów autystycznych + sprzężenie niepełnosprawności,

OP z Radą Gminy uchwalili w regulaminie wynagradzania 0% dodatku za warunki uciążliwe

czy jest pp aby wypłacić nauczycielowi dodatek?

 

rzewa23-09-2013 18:43:30   [#05]

nie ma możliwości wypłaty tego dodatku, gdyż nie zachodzi żadna z sytuacji wymienionych w §8 ust 1 rozporządzenia

----------

nie sądzę by RG uchwaliła 0% dodatek - chyba miało być 10% :-))

renka23-09-2013 18:56:10   [#06]

niestety to jest 0%

rzewa23-09-2013 18:58:16   [#07]

w takim razie uchwała narusza art 30 ust 6 KN -> a co zz-ty na to?

krystyna23-09-2013 23:10:54   [#08]

to i ja zapytam:

z pkt 8 .............. oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego;

Nauczyciele prowadzą takie zajęcia mając po kilka godzin tygodniowo, ale w etacie.

Czy dodatek jest im wypłacany "z góry" razem z poborami, czy dopiero za faktycznie zrealizowane zajęcia ?

Pytam, bo interpretacje są różne, a konkretnie dwie ! :-)

Grzesiek24-09-2013 00:24:46   [#09]

Powinna to regulować uchwała OP. Za czas przepracowany, czyli z dołu

krystyna24-09-2013 00:31:18   [#10]

a zapis w regulaminie jest taki:

1. Dodatek za  warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, z którą dodatek jest związany oraz w okresie niewykonywania pracy, za który przysługuje   wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego.

2. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w całości, jeżeli nauczyciel realizuje w warunkach trudnych, uciążliwych  lub szkodliwych dla zdrowia cały obowiązujący go wymiar zajęć. Dodatek wypłaca się w wysokości proporcjonalnej, jeżeli nauczyciel realizuje w warunkach  trudnych, uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia tylko część obowiązującego wymiaru  zajęć lub jeżeli jest zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć. 

Grzesiek24-09-2013 00:50:42   [#11]

"faktycznego wykonywania pracy" to wg mnie za czas przepracowany - z dołu.

malmar1524-09-2013 07:16:25   [#12]

w rozporządzeniu MENiS z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. nr 22, poz. 181 ze zm.) mówi się o trudnych i uciążliwych warunkach (par. 8, 9)

 

par. 9. 1 1) odsyła nas do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. u. nr 17, poz. 162 ze zm. z 22 grudnia 2009 r, Dz. U. nr 226, poz. 1829)

 

zatem, czy uczeń z orzeczeniem (zespół Aspergera), mający częściowe nauczanie indywidualne (część zajęć z klasą) podchodzi pod trudne czy uciążliwe warunki?

rzewa24-09-2013 08:29:45   [#13]

§ 9 powyższego rozporządzenia brzmi:

§ 9. Za pracę wykonywaną w warunkach uciążliwych uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć w trudnych warunkach:
[...]

co oznacza, że aby rozpatrywać to, czy mamy do czynienia z pracą w warunkach uciążliwych praca musi być wykonywana w warunkach trudnych, a to oznacza spełnianie w pierwszej kolejności jednego z punktów § 8 tego rozporządzenia

zatem ci n-le, którzy prowadzą z tym dzieckiem zajęcia indywidualne w ramach NI mają również prawo do dodatku za warunki uciążliwe

malmar1524-09-2013 08:57:51   [#14]

Ewuś, okey,

ale u nas w uchwale OP jest zapis:

za trudne warunki- 8%

za uciążliwe- 20%

rzewa24-09-2013 12:52:46   [#15]

ale żeby były uciążliwe to najpierw muszą być to trudne warunki

nie ma dodatku za uciążliwe jeśli nie przysługuje za trudne

malmar1524-09-2013 18:35:13   [#16]

zgadzam się

trudne->uciążliwe będą dla dziecka, które ma NI w domu, niedowład, upośledzenie w stopniu umiarkowanym (i to jest jasne)

ale czy trudne->uciążliwe czy tylko trudne jest NI, dziecka z ZA, które realizuje się w szkole (wybrane przedmioty <5> oddzielnie, a pozostałe z klasą)?

nauczyciel pracujący z nim na NI ma dodatek, a w momencie realizacji godzin z klasą nie

 

Maja1925-09-2013 17:08:28   [#17]

Czyli podsumowując, żeby jasne było jeśli:

nie ma Nauczania Indywidualnego a tylko orzeczenie o upośledzeniu czy to w stopniu lekkim czy nawet umiarkowanym nauczycielom nie wypłacamy żadnych dodatków, ani tym którzy pracują z takimi uczniami razem z resztą zespołu klasowego, ani tym, którzy mają z nimi rewalidacje, tak?

 

 

 

 


post został zmieniony: 25-09-2013 17:17:41
rzewa25-09-2013 22:20:33   [#18]

jeśli rzecz nie dotyczy szkoły specjalnej ani oddziału specjalnego - to tak, dodatek nie przysługuje

krystyna28-09-2013 14:53:02   [#19]

Nauczyciele realizują NI z uczniami posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ale wszystkie zajęcia NI odbywają się na terenie szkoły. Uczniowie nie uczestniczą w żadnych zajęciach z klasą, mają wyłącznie NI.

Czy w takim przypadku należy się dodatek za warunki trudne ?

Wg mnie tak, bo przepisy nie precyzują gdzie NI ma się odbywać, a jedyny warunek brzmi:

".....oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego"

(wg dyr. - nie należy się.)

 

rzewa29-09-2013 09:22:05   [#20]

jak najbardziej należy się

:-)

krystyna29-09-2013 15:52:48   [#21]

dziękuję za potwierdzenie 

i serdecznie pozdrawiam !

:-)

krystyna30-09-2013 11:26:38   [#22]

no i niestety ....

byłam dzisiaj u dyr., który dowiadywał się w OP, a zdanie OP jest takie:

"należy się wyłącznie w przypadku, gdy uczeń realizuje NI programem szkoły specjalnej"".

Skąd im się wzięła taka interpretacja ?

 a może jest jakaś różnica  w zapisach:

.....oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego"

a    "posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego" ???

bo moi posiadają takie orzeczenia + NI, a nie są "zakwalifikowani" ....

?

rzewa30-09-2013 12:02:00   [#23]

zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego = posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

zadzwoń do KO (p. Rusin)

krystyna30-09-2013 12:10:58   [#24]

dzięki,

zadzwonię, chociaż wolałabym jakieś wyjaśnienie na piśmie, żeby ewentualnie zanieść do OP.

jasza6601-10-2013 18:50:48   [#25]

Uczeń szkoły masowej z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma NI (upośledzenie w stopniu lekkim, niepełnosprawność ruchowa, niewydolność układu krążenia). Nauczyciele prowadzący NI mają dodatek za warunki trudne i uciążliwe a co z nauczycielem prowadzącym z tym uczniem rewalidację? Nic?

dwalcz03-10-2013 08:15:20   [#26]

Bardzo proszę o pomoc w sprawie dodatku za trudne i uciążliwe warunki pracy dla nauczycieli pracujących z dzieckiem z upośledzeniem umysł. w stopniu umiarkowanym w kl. II SP.

Nauczycielka wych. kl.II SP - 15 godz z klasą w tym 3 godziny łączone (kl. I-II SP edu. plastyczna, techniczna,muzyczna)

Nauczycielka wych. kl.I SP - 14 godz. z klasą w tym 3 godziny łączone (kl. I-II SP wychowanie fizyczne)

Nauczycielka katechetka 2 godziny łączone (kl. I-II SP religia)

Czy dobrze zrozumiałem przepis, że nauczycielom, jeżeli prowadzą zajęcia w klasach łączonych (warunki trudne), w których jest uczeń z upośledz. w stopniu umiarkowanym (warunki uciążliwe) należy wypłacić dodatek?

Pierwszej nauczycielce za 3 godziny

Drugiej nauczycielce za 3 godziny

katechetce za 2 godziny

Natomiast nauczycielowi zaj. komputerowych (1godz.), nauczycielowi j.angielskiego (2godz.), nauczycielowi rewalidacji (2godz.) dodatek za warunki uciążliwe nie przysługuje bo nie prowadzą zajęć w warunkach trudnych par.9

bardzo proszę o odpowiedź

rzewa03-10-2013 09:57:22   [#27]

uważam, że tak wynika z rozporządzenia

dwalcz03-10-2013 09:58:23   [#28]

bardzo dziękuję

malchow16-10-2013 21:50:32   [#29]

Jeżeli jest zmiana regulaminu, to czy zmiana wysokości dodatku, proceduralnie tak samo dotyczy,

warunków za trudne co i za uciążliwe warunki pracy?

Czy jest jakaś róznica w ustalaniu tej zmiany w wypadku dodatku za trudne i za uciązliwe warunki pracy?.

malchow17-10-2013 20:51:30   [#30]

podnoszę

rzewa17-10-2013 23:22:33   [#31]

nie bardzo rozumiem pytanie... :-(

Grażyna S18-10-2013 01:00:43   [#32]

Czy dodatek za trudne warunki pracy przysługuje nauczycielowi w-f, który w klasach łączonych  I-III (19 uczniów)realizuje jeden plan dydaktyczny i wpisuje trzy jednakowe tematy do dzienników? czy za pracę w grupach dziewcząt i chłopców z klas IV-VI również nalezy się dodatek tak jak w klasach łączonych?


post został zmieniony: 18-10-2013 01:06:22
rzepek18-10-2013 21:34:49   [#33]

Należy się. Wyrok SN z dnia 5 lipca 1995 r.  I PRN 30/95 :

..." Stąd też pojęcie klasy łączonej z § 5 ust. 2 pkt 1 zarządzenia MEN Nr 13, mające zastosowanie do tworzenia oddziałów w małych szkołach, nie może przesądzać o braku prawa powoda do tego dodatku. Prowadzenie zajęć w grupach jest drugą formą organizacji procesu nauczania, która też może -jak w niniejszej sprawie - polegać na odbywaniu zajęć z uczniami różnych klas. Nauczyciel nabywa wówczas prawo do omawianego dodatku..."

rzewa19-10-2013 10:03:06   [#34]

hm... niekoniecznie - stan prawny od tego czasu uległ zmianie...

wszystko zależy od tego czy to jest praca w klasach łączonych czy w grupie międzyklasowej

jeśli w wyniku tego łączenia w szkole jest co najmniej tyle grup na zajęciach wf co klas - czyli min 3 to będzie to grupa międzyklasowa i dodatek nie należy się

natomiast jeśli to łączenie powoduje, że grup mających wf jest mniej niż klas - tj. mniej niż 3 w całej szkole -> to jest to praca w klasach łączonych i dodatek należy się

zatem z postu #32 wynika, że n-l pracujący w klasach 1-3 ma prawo do tego dodatku - rozumiem, że łączenie powoduje, że grup zajęciowych jest mniej niż 3

a n-la, którzy pracują z grupami międzyklasowymi utworzonymi po to by podzielić uczniów wg płci nie mają prawa do tego dodatku - tu nie ma klas łączonych

Grażyna S23-10-2013 23:20:27   [#35]

Po konsultacji u radcy prawnego dowiedziałam się że Wyrok SN z #33 nie do końca roztrzyga problem. Proszę o doprecyzowanie,

1. czy dodatek za klasy łączone w I-III na w-fie podczas sytuacji opisanej w #32 jest zasadny,

2. czy w-fista nie posiadjący kwalifikacji do nauczania wczesnoszkolnego może prowadzić takie zajęcia. Mam w grupie łączonej 19 uczniów

11-kl. I, 2 kl. II, 6 klasa III. Nauczyciel twierdzi że jest duża róznica wieku między uczniami.

rzewa24-10-2013 07:40:21   [#36]

przecież odpowiedziałam w #34

ten n-l ma pełne kwalifikacje aby prowadzić wf w klasach 1-3, jeśli ma kwalifikacje do prowadzenia wf w klasach 4-6 sp

jaris-130-10-2013 21:50:46   [#37]

A jak płacicie za trudne/uciążliwe: z góry, z dołu? Jaka PP?

rzewa31-10-2013 04:05:50   [#38]

uważam, że z dołu, gdyż przysługuje on jedynie za pracę wykonaną w warunkach trudnych i ew. uciążliwych, czyli ustalenie wysokości dodatku może nastąpić dopiero po realizacji

art 30 ust 4 KN

jaris-131-10-2013 10:29:43   [#39]

Też tak uważam, ale w regulaminie OP pojawił się zwrot (chyba wprost z rozporządzenia) zapłaty za okres "faktycznego wykonywania pracy". Stąd zainteresowani interpretują, to że skoro wykonują pracę z uczniami np. w październiku, to należy te dodatki wypłacic z góry przy zasadniczej...

rzewa31-10-2013 11:43:52   [#40]

właśnie z powodu tego słówka: faktycznego -> wypłacić można jedynie z dołu, gdyż wcześniej nie wiadomo ile pracy zostało wykonanej faktycznie

rzepek04-11-2013 21:06:30   [#41]

Od ilu godzin łączonych wypłaca się dodatek za uciążliwe warunki pracy? Słyszałam, że zmieniły sie przepisy i że dodatek nalezy się, jeżeli jest ponad 40 godzin łączonych w miesiącu. Coś mi się nie wydaje to prawdziwe;)

I druga sprawa: czy zaokrągla się  ilość łączeń do całych godzin -np 1 łączenie to 1,2 godziny czyli nadal 1, a  3 łączenia dają 3,6 godzin czyli 4 w zaokrągleniu. U nas dawno temu tak poprzedni dyrektor zaokrąglał -ja wypłacałam dokładnie tyle, ile faktycznie było godzin po przeliczeniu, z przecinkiem.


post został zmieniony: 04-11-2013 21:08:44
rzewa05-11-2013 05:56:07   [#42]

nic się w tym temacie nie zmieniło w przepisach - dodatek przysługuje za każda godzinę przepracowaną w warunkach trudnych

nie ma pp do żadnego zaokrąglania, ale też nie ma takiej potrzeby, gdyż faktycznie n-l pracuje w pełnych godzinach -> zatem nie ma co zaokrąglać... nie wiem skąd się bierze te 1,2 oraz 3,6??


post został zmieniony: 05-11-2013 05:56:43
rzepek16-11-2013 21:38:06   [#43]

Do 1 godziny łączonej dodaje się 20% dodatku za trudne warunki i wychodzi do zapłaty 1,2 godziny. 3 godziny łączone -to juz jest 3,6 z dodatkiem:)

krystyna16-11-2013 23:02:43   [#44]

no i sprawa opisana przeze mnie w  [#19] znalazła szczęśliwy dla mnie i innych nauczycieli finał.

Zwróciłam się do dyr. z pismem o wypłatę dodatku, dyr. przekazał to pismo do OP - a OP polecił zapłacić.

Cieszę się !

 

rzepek26-01-2014 15:54:00   [#45]

No i okazało sie że nadal jest u nas problem z tym dodatkiem za łączone klasy. Wg uchwały OP -dodatek jest liczony od pensji zasadniczej, czyli np za 10 godzin łączonych jest 10/18 * 20%* zasadnicza (dla mianowanego wychodzi to 294,11 zł., wypłacone jednorazowo na koniec miesiąca). A co się dzieje, kiedy nauczyciel pracuje tylko  2 tygodnie (reszta to ferie). Też się należy dodatek w całości? Chyba też, bo w czasie ferii zasadnicza jest wypłacana...

Dawno temu w naszej szkole dodatek za łączone klasy wypłacało się w zależności od ilości godzin łączonych i tylko tych realnie przepracowanych. Nie od pensji zasadniczej:(  Było to o tyle sprawiedliwsze, że np za 2 łączone lekcje było dodawane 25% i nauczyciel miał płacone nie za 2, tylko za 2,5 godziny - jako ponadwymiarowe.

rzewa26-01-2014 21:37:38   [#46]

OP nie może zmieniać zasad zapisanych w KN, zatem musisz stosować się do uchwały OP, ale jeśli n-l to zakwestionuje (bądź nie będzie się to podobało RIO) to OP będzie miał problem

w przypadku ferii to liczy się wynagrodzenie za część pracująca m-ca a za resztę należy ustalić wynagrodzenie urlopowe, czyli w efekcie wyjdzie (przy takich zapisach uchwały OP), że n-l otrzyma taki sam dodatek jak w każdym innym miesiącu

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]