Może teraz będę bardziej komunikatywna...
Uczeń, który miał wydłużony etap kształcenia , może także nie otrzymać promocji
Wydłużenie etapu kształcenia realizowane jest na podstawie decyzji dyrektora – podstawa prawna – rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania:
„§ 5. 1. Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.”(…)
I taki uczeń realizuje np. 6 klasę przez 2 lata , oczywiście realizuje program.
I taki uczeń może nie otrzymać promocji lub nie ukończy nauki w szkole – tylko musi być konkretny powód – np. . niechodzenie do szkoły albo opór materii ( nauczyciele nie są w stanie ocenić ucznia, albowiem np. dziecię nic nie chce robić )
Uczeń jest klasyfikowany na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:
- jeżeli nie chodzi do szkoły – to można zastosować par.17.1
§ 17. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- jeżeli chodzi, a nie uczy się - to ustęp 7 – oczywiście trzeba tak podsumować osiągnięcia, żeby było jasne , dlaczego nie ma podstaw do klasyfikacji:
„3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. (od 1.09.2011, a w SP i SPG ogólnodostępnych od 1.09.2012) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 6 ust. 1a pkt 1, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15 ust. 5.
"Powinnam teraz nie klasyfikować, bo nie opanowała materiału? W klasie dla umiarkowanych i znacznych?! Serio tak można?"
Uczeń ma program - dostosowany do jego możliwości - jeżeli nie opanował wymaganych umiejętności, no to jak ma mieć pozytywne oceny opisowe?
|