Forum OSKKO - wątek

TEMAT: dostosowanie warunków sprawdzianu i egzaminu
strony: [ 1 ][ 2 ]
wega03-10-2012 23:56:07   [#01]

 W tym roku zaszły zmiany w dostosowaniach. Nie mam pewności czy robię dobrze więc pytałam w Poradni P-P i w OKE . Teraz   mam sprzeczne informacje. Proszę pomóżcie zanim będzie za późno.

Chodzi o wydłużenie czasu  do 50 % (30 min).

Według OKE jeżeli dziecko ma opinię, w której jest wyraźnie napisane, że ma wolne tempo pracy, ma trudności z czytaniem czy pisaniem to nie musi mieć strikte dysleksji lub innego dys.. , aby można było mu dostosować warunki sprawdzianu poprzez wydłużenie czasu. Przecież Rada Pedagogiczna zna ucznia i  udzielana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna.

Według Poradni P-P musi mieć specyficzne trudności określone jako dys-... i taka opinia sie nie liczy.

Mam zgody rodziców, ale nie mam pewności.

rzewa04-10-2012 09:16:29   [#02]

słuchaj się OKE :-)

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=49383&pst=7#pst7

wega04-10-2012 16:56:47   [#03]

Dziękuję rzewo,

Cały czas jeszcze wertuję papiery.

Mam ucznia ze stwierdzoną nadpobudliwością psychoruchową a opinia jest wydana przez Ośrodek Diagnostyczno- Terapeutyczny dla Dzieci z Nadpobudliwością Psychoruchową w Poznaniu. No i nie wiem czy to zalicza się do poradni specjalistycznych. OKE sugerowało, aby umieścić dziecko w osobnej sali, aby nie zakłóciło spokoju na sprawdzianie co mogłoby skutkować unieważnieniem sprawdzianu dla całej sali gdyby rodzice się poskarżyli. Rodzice ucznia nie wyrażają zgody na dostosowanie, ale umieszczenie w oddzielnej sali jest w gestii dyrektora.

camelot04-10-2012 21:32:25   [#04]

Czy nie uważacie, że punkt 11 i punkt 20 komunikatu dyrektora CKE są trochę rozbieżne?

izael04-10-2012 21:48:58   [#05]

11. Dyrektor jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego informuje na piśmie słuchacza lub rodziców
(prawnych opiekunów) ucznia o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania sprawdzianu/
egzaminu do jego dysfunkcji. Słuchacz lub rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają
oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych słuchaczowi/uczniowi dostosowań.

20. W przypadku rezygnacji z prawa do zdawania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego
w warunkach i formach dostosowanych do dysfunkcji ucznia (słuchacza), rodzic (prawny opiekun)
ucznia lub słuchacz składa dyrektorowi szkoły pisemne oświadczenie o rezygnacji
w terminie do dnia 31 października roku szkolnego, w którym uczeń (słuchacz) przystępuje
do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

 

rozbieżne nie

raczej wzmocnione

:))

czyli mnóżmy byty i rezygnujmy po zrezygnowaniu

Jacek04-10-2012 22:17:46   [#06]

no.. bo rodzic w pkt 20 STANOWCZO rezygnuje po rezygnacji :-)

izael04-10-2012 22:24:10   [#07]

wiecie co?

to się dzieje, czy nam się tylko wydaje???

a tyyyy?

myślisz, że raz rezygnacja podpisem, a potem pismo zrezygnowane, bo inaczej to ważne nie będzie?

;)

 

 

Jacek04-10-2012 22:29:12   [#08]

nie.. to kwiestia słowna.. pkt 11 mówi o oświadczeniu.. więc rodzic oświadcza się, że nie chce jakkolwiek (słownie przykładowo)

ale... ale.. errror

i w pkt 20 to oświadczenie już pisemnie złożyć musi by nie było, że np. wychowawca czy dyrek źle z ruchu warg wczesniej odczytali.. i tu mamy rodzica na piśmie..

 

:-)

izael04-10-2012 22:31:48   [#09]

za tę mądrość i czytanie wprost to ja cie tak cenie... tak cenię, Jacku

że ... no nie wiem:)))

 

 

bogda404-10-2012 22:49:14   [#10]

najlepiej  wszystkim  dostosować  poprzez   wydłużenie  czasu  i będzie spokój ;)

izael04-10-2012 22:53:28   [#11]

:) ależ to bardzo uprościłoby ten system

jestem za

bogda404-10-2012 22:57:27   [#12]

wniosek  złoży  jedynie  ten który  chce  pisać  krócej 

   

Jacek04-10-2012 23:00:20   [#13]

ale to trzeba by dyr CKE tak napisał a on poszedł normalnie... czyli po co se ułatwiać?

rzewa05-10-2012 01:37:53   [#14]

no i jeszcze... w p. 20 podany jest termin rezygnacji -> nie można zrezygnować później, jak nie zrezygnuje do 31.10 musi mieć dostosowanie i kropka

;-)

izael05-10-2012 09:45:33   [#15]

czyli rezygnacja/jej bark staje sie kluczowa, skoro poświęcono temu tyle uwagi

Wice4205-10-2012 13:27:49   [#16]

Przeanalizujcie terminy działań związanych z dostosowaniem warunków sprawdzianu i egzaminu. 

izael05-10-2012 13:35:33   [#17]

Analizuję i...

:)

mam na coś zwrócić uwagę?

wega05-10-2012 13:37:50   [#18]

Dyskutuję, ponieważ lepiej się z czegoś wycofać co jest przyznane niezgodnie z prawem niż doprowadzić do tego , że unieważnią dzieciakowi sprawdzian. Cały czas mam wątpliwości.Chyba z opiniami  pojadę do OKE, ponieważ opinie nie nazywają się tak jak wskazane w komunikacie dyrektora CKE, a dzieci mają specyficzne trudności. W końcu jest to sprawa uznaniowa czy jak? Czy można się wczytać w treść opinii, czy tylko w jej tytuł?

izael05-10-2012 13:45:16   [#19]

na pewno wczytam się w treść

jesli uznamy, że dla dobra dziecka potrzebne jest dostosowanie, a nie wynika to z komunikatu CKE, napiszę maila do OKE z opisem sytuacji, by uzgodnić możliwość dostosowania warunków

darfrei16-10-2012 18:02:44   [#20]

Czy dobrze rozumuję uczeń z dysortografią posiada opinię, dostosowujemy mu sprawdzian  np. poprzez 

1. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
2. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu.

AsiaJ16-10-2012 22:54:03   [#21]

#19

Iza, ja tak właśnie robię:-)

a interpretując pkt.11 i 20 komunikatu CKE, to mnie się wydaje, że autor miał na myśli w pkt.11 głównie zgodę rodziców na dostosowanie, choć dopisano również, całkiem słusznie, możliwość rezygnacji..

co do pkt. 20, tu mówi się tylko i wyłącznie o rezygnacji

gdyby rodzic oświadczał zgodę na dostosowanie np. ( idąc w skrajności ;) mrugając...to zawsze można notatkę sporządzić, jak mi się wydaje

eee, i chyba żaden normalny rodzic nie będzie 2 razy rezygnował a normalny dyrektor podwójnej rezygnacji przyjmował

:-)

KAMA1216-10-2012 22:57:59   [#22]

Witam! Ja mam taki problem,może ktos mi pomoże? Czy wydłużając czas pracy ucznia automatycznie muszę mu wydłużyć przerwę między jedną częścią egzaminu  a drugą? Dodam,że uczeń będzie pisał egzamin w tej samej sali co uczniowie ,którzy nie mają dostosowań?

AsiaJ16-10-2012 23:13:16   [#23]

wydłużenie dotyczy czasu egzaminu a nie przerwy między nimi

Danusia17-10-2012 14:00:28   [#24]

W sprawie dostosowania warunków sprawdzianu i egzaminu jest nowy załącznik do "Procedur..." - nr 12

befana17-10-2012 17:19:36   [#25]

darfrei,

z automatu - wydłużenie czasu,nieprzenoszenie,  poprawianie zgodnie z kryteriami dla dyslektyka

 

Adaa17-10-2012 20:33:54   [#26]

Bożena zasugerowała analize terminów, chyba warto

czyli :

1. do 15 X - przedłożenie dyrektorowi opinii poradni
2. do  31 X - oświadczenie rodzica o rezygnacji z dostosowań3.do  30 XI  - listy do Hermesa

do tej pory jasne, ale mam watpliwości co do :

A. W szczególnych przypadkach, w tym nieujętych w Tabeli 1. decyzję o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb ucznia podejmuje – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną – dyrektor szkoły w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną nie później niż do 30 października 2012 r.

Co to oznacza?, że do 30 X mam sie juz porozumieć z OKE?

B. Informację o szczególnych przypadkach dostosowań Dyrektor szkoły – nie później niż do końca listopada 2012 r. – przekazuje w formie pisemnej dyrektorowi komisji okręgowej.

A to?, jak sie ma do tego co powyżej?

W takim razie w jakich terminach "porozumiewac" sie z OKE?

wg mnie procedura powinna wygladac tak :

- do 30 X powinnam miec już - uzgodnienia z rp, porozumienie z oke i gotowy komplet ( po uwzględnieniu rezygnacji, które napłynęły)
- mam jeszcze 1 dzień na przyjecie rezygnacji, więc czekam ( punkt 20 komunikatu, że do 31 X)):-)
- gotowy komplet materiałów (szczególne przypadki) przekazuje do końca listopada

bardzo mnie intryguje to "w porozumieniu z właściwą OKE"

w załaczniku 11 jest taki akapit:

Wypełnić po otrzymaniu pisma z OKE
Na podstawie uzgodnień z dyrektorem OKE (pismo nr, data)


post został zmieniony: 17-10-2012 20:42:48
bogda417-10-2012 20:52:30   [#27]

poradnia , która  wydała opinie pp  twierdzi  że  dostosowania  mogą mieć wyłącznie  uczniowie z formułą "  podłożem trudności  jest  dysleksja " , potwierdził  to  pan konsultant  z oke

..... 

 moja  dyrekcja  ma  inne  zdanie -  w niektórych  opiniach  uczniowskich  jest wręcz  książkowy opis   trudności  wynikających  z   dysleksji ale  brak  tej  formuły o której piszę  wyżej ......

i jak tu podejść  do problemu ?  czas nagli

Natka17-10-2012 21:19:33   [#28]

chyba każdy z nas ma :(

W załączniku nr 11 - informacje o sposobach dostosowania warunków w pkt. E mowa jest tylko o dysleksji rozwojowej, a jeżeli uczeń ma dysleksję, dysgrafię, zaburzenia dyslektyczne lub głęboką dysleksję + zapis w opinii o wolnym tempie pracy i dostosowaniu wymagań, oceniania do możliwości ucznia, to można mu dostosować wymagania czy nie? - wpisać D i wydłużyć czas? Rada wnioskuje za, ale ... OKE??? 

co w powyższej sytuacji byście zrobili?

Adaa17-10-2012 21:20:24   [#29]

a czy dziecko z dysleksją, stwierdzoną przez nauczycieli, jednak nie zdiagnozowaną przez poradnię (zaniedbanie rodziców) mozna uznać za przypadek szczególny, nie ujety w tabeli 1

moim zdaniem raczej tak

.................

następny bubel, po pomocy psycholog. ped.

Co CKE ma na mysli komunikując "przypadki szczególne", czy ten powyżej miesci sie w tym zakresie?, a może jedna OKE uzna a inna OKE nie uzna?

piszmy zatem wszyscy te porozumienia do OKE, przy lawinie pism z zakresu "w porozumieniu" będzie istniało uzasadnienie dla utrzymywania rzeszy urzedników - ktos to przeciez musi rozpatrywać

istnieje tak zwany budżet kreatywny, szczególnie preferowany w oświacie (temu zabierzemy i oddamy temu- stą pieniadze na przedszkola:-)), komunikat dyrektora CKE tez jest kreatywny - wykreuje nowa jakość zapytań do szacownej instytucji, która w przypadku jasnych i przemyslanych procedur i komunikatów narażona byłaby na nudę papierologiczną;-)

 


post został zmieniony: 17-10-2012 21:34:16
izael19-10-2012 08:53:36   [#30]

właśnie dostaliśmy odpowiedź z OKE i wiemy, na jakie dostosowania jest zgoda

napisaliśmy maila w środę, więc odpowiedź (konkretna) przyszła bardzo szybko

:)

 

ankate22-10-2012 17:15:58   [#31]

Dajcie przykłąd uchwały o opinii RP w temacie dostosowań

udanka22-10-2012 18:06:22   [#32]

Jeżeli zgodnie z opiniami poradni dostosowuję uczniom warunki w postaci przedłużenia czasu o 30 min, to musi być również uchwała rady pedagogicznej?

bardu22-10-2012 21:06:52   [#33]

czy jeśli rodzic złoży zgodę na dostosowanie ( gimnazjum polski i angielski) -pisanie na komputerze, to czy po terminie np. na egzaminie może z pisania na komputerze zrezygnować? bo np. stwierdzi że jednak pisze za wolno?

dyrektor szkoły gdzie chodzi syn stwierdził, że może zrezygnować nawet podczas egzaminu i pisać ręcznie

Marcin Majsner23-10-2012 10:01:49   [#34]

Czy opinia RP musi być podjęta w formie uchwały? Czy nie mogą funkcjonować odrębnie uchwały i opinie ze swoją numeracją? Przecież tam, gdzie wymagamy uchwały, jest uchwała, a tam, gdzie opinii..opinia, ale wcale nie w formie uchwały...Wydaje mi się, że w kwestii dostosowania wystarczy opinia rady...

I jeszcze jedno - to my decydujemy, a podpieramy się opinią PPP...Chyba nikt nie zaproponuje dostosowania ot tak sobie, wg widzimisię...A komunikat i procedury to podstawa...

Hehe..no i udział w szkoleniu...

Adaa23-10-2012 16:05:51   [#35]

nie robie tego uchwałą

w ksiedze protokołów dokonują zapisu, że RP wyraża pozytywna opinie na temat dostosowania warunków sprawdzianu dla uczniów : ( tu wymieniam dostosowania i konkretnych uczniów)

i tyle

 

rzewa23-10-2012 17:34:42   [#36]

ale formalnie rzecz biorąc to co robisz to uchwała, z tym że nie stosujesz dla niej takiego sformalizowanego zapisu jak dla uchwał w ramach kompetencji stanowiących

ale ciało kolegialne może wyrażać swoje zdanie tylko w postaci uchwał :-) (ale do tego wystarczy tylko, albo aż, by rzecz była przegłosowana, bo aby rp mogła wyrazić opinię musi ją przegłosować)

zatem jeśli było głosowanie w ramach kompetencji rp -> była uchwała

ankate23-10-2012 18:00:15   [#37]

No to poproszę o wzór uchwały z pp :-)

Caro23-10-2012 18:08:42   [#38]

może par. 37 ust.8 Rozp. o ocenianiu

miros23-10-2012 21:34:50   [#39]

Czy osoby o wydłużonym czasie mogą pisać w osobnej sali? (brak nauczyciela wspomagającego i środków technicznych)

ankate23-10-2012 21:37:14   [#40]

muszą pisać w osobnej sali, bo inaczej wychodzący wcześniej zakłocaliby im warunki pisania

miros23-10-2012 21:39:45   [#41]

Ale  jaka jest tego podstawa? Jeśli uczeń skończy wcześniej pisanie, to też wychodzi.

Jacek23-10-2012 21:51:16   [#42]

nie muszą pisać w oddzielnej sali uczniowie, którzy korzystali tylko w wydłużenia czasu.. poczytać trzeba komunikat CKE

wbgim30-10-2012 20:57:47   [#43]

Jeszcze słowo dotyczące dostosowań. Napisałam do OKE, żeby wyrazli zgodę na dostosowanie (zgodnie komunikatem zaklasysfikowane jako szczególne). Wcześniej konsultacja telefoniczna. Każdy wniosek uzasadniony, poparty diagnozą i odpowiedź OKE - nie można dostosowac, gdyż to nie są specyficzne trudności w uczeniu się. Co więc rozumiemy przez przypadki szczególne..... (pytanie chyba retoryczne). Dzieciaki mają bardzo wolne tempo pracy, są pod opieką lekarza specjalisty, każdy sprawdzian piszą znacznie dłużej - zgodnie z wytycznymi Poradni i co.... muszą na egzaminie pisac, jak każdy inny uczeń. Żal mi dzieiciaków, a my nauczyciele stajemy się mało wiarygodni...

Jacek30-10-2012 21:43:41   [#44]

a czumu przypadki szczególne?

mam uczennicę, której rodzice dostarczyli zaświadczenie lekarskie, że jest leczona nadal i w sytuacjach egzaminacyjnych wymaga wydłużonego czasu.. nie naciągane a prawdziwe..

zatem zgodnie z komunikatem CKE propozycja wydłużenia czasu i pisanie o oddzielnej sali.. i gdzieś mam CKE bo takie prawo mam..

masz zaświadczenia od lekarzy to leć tym tokiem i już


post został zmieniony: 30-10-2012 21:43:55
wbgim01-11-2012 18:12:40   [#45]

Uczniowie nie mają zaświadczenia od lekarza. Mają tylko, albo aż opinię z poradni. Rodzice nie chcieli lub nie mogli dostarczyc zaświadczenia od lekarza (wizyta u lekarza w styczniu 2013), a chcieli miec wydłużony czas dla dziecka.

kulka04-11-2012 12:19:08   [#46]

do ankate # 37 i innych:

masz tą uchwałę z pp? bo faktycznie: jeśli wyrażona opinia, to uchwałą.

Dan6725-02-2013 06:20:19   [#47]

Bardzo proszę o radę!

Dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim uczęszczających do gimnazjum specjalnego dostosowuje się warunki i formy przeprowadzania egzaminu na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego /wydłużenie czasu i arkusz A-8/

Czy  w tym przypadku rada pedagogiczna też wskazuje sposoby dostosowania i dyrektor informuje na piśmie rodziców i musi uzyskać oświadczenie od rodziców?. /jakie w tym przypadku obowiązują terminy?/

 

mstola11-09-2013 23:37:33   [#48]

Czy dla ucznia z głęboką dysleksją dajecie nauczyciela wspomagającego na egzamin?

Grzesiek13-09-2013 07:58:57   [#49]

do #47 też

Dziwne to, ale tak jest. Wybieramy z tabeli dostosowań z komunikatu Dyretora CKE, bo tak za bardzo poszaleć nie możemy i wskazujemy na radzie dla konkretnego ucznia.

Grzesiek13-09-2013 08:04:35   [#50]

co do uchwały, może taka:

 

Uchwała Nr ..................

Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr ....... w ...............

z dnia ......................... 2013

w sprawie wskazania sposobów dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb i możliwości uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej Nr ...................

 

 

Na podstawie § 37 ust. 8 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowejz dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) uchwala się co następuje:

 

§ 1

Rada Pedagogiczna wskazuje sposoby dostosowania warunków przeprowadzenia sprawdzianu do potrzeb i możliwości uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej Nr ................. zgodnie z załącznikiem do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Szkoły.

 

§ 3

Uchwała w chodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący

Rady Pedagogicznej

 

strony: [ 1 ][ 2 ]