Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
dostosowanie warunków sprawdzianu i egzaminu |
wega | 03-10-2012 23:56:07 [#01] |
---|
W tym roku zaszły zmiany w dostosowaniach. Nie mam pewności czy robię dobrze więc pytałam w Poradni P-P i w OKE . Teraz mam sprzeczne informacje. Proszę pomóżcie zanim będzie za późno.
Chodzi o wydłużenie czasu do 50 % (30 min).
Według OKE jeżeli dziecko ma opinię, w której jest wyraźnie napisane, że ma wolne tempo pracy, ma trudności z czytaniem czy pisaniem to nie musi mieć strikte dysleksji lub innego dys.. , aby można było mu dostosować warunki sprawdzianu poprzez wydłużenie czasu. Przecież Rada Pedagogiczna zna ucznia i udzielana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna.
Według Poradni P-P musi mieć specyficzne trudności określone jako dys-... i taka opinia sie nie liczy.
Mam zgody rodziców, ale nie mam pewności. |
wega | 04-10-2012 16:56:47 [#03] |
---|
Dziękuję rzewo,
Cały czas jeszcze wertuję papiery.
Mam ucznia ze stwierdzoną nadpobudliwością psychoruchową a opinia jest wydana przez Ośrodek Diagnostyczno- Terapeutyczny dla Dzieci z Nadpobudliwością Psychoruchową w Poznaniu. No i nie wiem czy to zalicza się do poradni specjalistycznych. OKE sugerowało, aby umieścić dziecko w osobnej sali, aby nie zakłóciło spokoju na sprawdzianie co mogłoby skutkować unieważnieniem sprawdzianu dla całej sali gdyby rodzice się poskarżyli. Rodzice ucznia nie wyrażają zgody na dostosowanie, ale umieszczenie w oddzielnej sali jest w gestii dyrektora. |
camelot | 04-10-2012 21:32:25 [#04] |
---|
Czy nie uważacie, że punkt 11 i punkt 20 komunikatu dyrektora CKE są trochę rozbieżne? |
izael | 04-10-2012 21:48:58 [#05] |
---|
11. Dyrektor jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego informuje na piśmie słuchacza lub rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania sprawdzianu/ egzaminu do jego dysfunkcji. Słuchacz lub rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych słuchaczowi/uczniowi dostosowań.
20. W przypadku rezygnacji z prawa do zdawania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formach dostosowanych do dysfunkcji ucznia (słuchacza), rodzic (prawny opiekun) ucznia lub słuchacz składa dyrektorowi szkoły pisemne oświadczenie o rezygnacji w terminie do dnia 31 października roku szkolnego, w którym uczeń (słuchacz) przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
rozbieżne nie
raczej wzmocnione
:))
czyli mnóżmy byty i rezygnujmy po zrezygnowaniu |
Jacek | 04-10-2012 22:17:46 [#06] |
---|
no.. bo rodzic w pkt 20 STANOWCZO rezygnuje po rezygnacji :-) |
izael | 04-10-2012 22:24:10 [#07] |
---|
wiecie co?
to się dzieje, czy nam się tylko wydaje???
a tyyyy?
myślisz, że raz rezygnacja podpisem, a potem pismo zrezygnowane, bo inaczej to ważne nie będzie?
;)
|
Jacek | 04-10-2012 22:29:12 [#08] |
---|
nie.. to kwiestia słowna.. pkt 11 mówi o oświadczeniu.. więc rodzic oświadcza się, że nie chce jakkolwiek (słownie przykładowo)
ale... ale.. errror
i w pkt 20 to oświadczenie już pisemnie złożyć musi by nie było, że np. wychowawca czy dyrek źle z ruchu warg wczesniej odczytali.. i tu mamy rodzica na piśmie..
:-) |
izael | 04-10-2012 22:31:48 [#09] |
---|
za tę mądrość i czytanie wprost to ja cie tak cenie... tak cenię, Jacku
że ... no nie wiem:)))
|
bogda4 | 04-10-2012 22:49:14 [#10] |
---|
najlepiej wszystkim dostosować poprzez wydłużenie czasu i będzie spokój ;) |
izael | 04-10-2012 22:53:28 [#11] |
---|
:) ależ to bardzo uprościłoby ten system
jestem za |
bogda4 | 04-10-2012 22:57:27 [#12] |
---|
wniosek złoży jedynie ten który chce pisać krócej
|
Jacek | 04-10-2012 23:00:20 [#13] |
---|
ale to trzeba by dyr CKE tak napisał a on poszedł normalnie... czyli po co se ułatwiać? |
rzewa | 05-10-2012 01:37:53 [#14] |
---|
no i jeszcze... w p. 20 podany jest termin rezygnacji -> nie można zrezygnować później, jak nie zrezygnuje do 31.10 musi mieć dostosowanie i kropka
;-) |
izael | 05-10-2012 09:45:33 [#15] |
---|
czyli rezygnacja/jej bark staje sie kluczowa, skoro poświęcono temu tyle uwagi |
Wice42 | 05-10-2012 13:27:49 [#16] |
---|
Przeanalizujcie terminy działań związanych z dostosowaniem warunków sprawdzianu i egzaminu. |
izael | 05-10-2012 13:35:33 [#17] |
---|
Analizuję i...
:)
mam na coś zwrócić uwagę? |
wega | 05-10-2012 13:37:50 [#18] |
---|
Dyskutuję, ponieważ lepiej się z czegoś wycofać co jest przyznane niezgodnie z prawem niż doprowadzić do tego , że unieważnią dzieciakowi sprawdzian. Cały czas mam wątpliwości.Chyba z opiniami pojadę do OKE, ponieważ opinie nie nazywają się tak jak wskazane w komunikacie dyrektora CKE, a dzieci mają specyficzne trudności. W końcu jest to sprawa uznaniowa czy jak? Czy można się wczytać w treść opinii, czy tylko w jej tytuł? |
izael | 05-10-2012 13:45:16 [#19] |
---|
na pewno wczytam się w treść
jesli uznamy, że dla dobra dziecka potrzebne jest dostosowanie, a nie wynika to z komunikatu CKE, napiszę maila do OKE z opisem sytuacji, by uzgodnić możliwość dostosowania warunków |
darfrei | 16-10-2012 18:02:44 [#20] |
---|
Czy dobrze rozumuję uczeń z dysortografią posiada opinię, dostosowujemy mu sprawdzian np. poprzez
1. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi. 2. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 23. Komunikatu. |
AsiaJ | 16-10-2012 22:54:03 [#21] |
---|
#19
Iza, ja tak właśnie robię:-)
a interpretując pkt.11 i 20 komunikatu CKE, to mnie się wydaje, że autor miał na myśli w pkt.11 głównie zgodę rodziców na dostosowanie, choć dopisano również, całkiem słusznie, możliwość rezygnacji..
co do pkt. 20, tu mówi się tylko i wyłącznie o rezygnacji
gdyby rodzic oświadczał zgodę na dostosowanie np. ( idąc w skrajności ;) mrugając...to zawsze można notatkę sporządzić, jak mi się wydaje
eee, i chyba żaden normalny rodzic nie będzie 2 razy rezygnował a normalny dyrektor podwójnej rezygnacji przyjmował
:-) |
KAMA12 | 16-10-2012 22:57:59 [#22] |
---|
Witam! Ja mam taki problem,może ktos mi pomoże? Czy wydłużając czas pracy ucznia automatycznie muszę mu wydłużyć przerwę między jedną częścią egzaminu a drugą? Dodam,że uczeń będzie pisał egzamin w tej samej sali co uczniowie ,którzy nie mają dostosowań? |
AsiaJ | 16-10-2012 23:13:16 [#23] |
---|
wydłużenie dotyczy czasu egzaminu a nie przerwy między nimi |
Danusia | 17-10-2012 14:00:28 [#24] |
---|
W sprawie dostosowania warunków sprawdzianu i egzaminu jest nowy załącznik do "Procedur..." - nr 12 |
befana | 17-10-2012 17:19:36 [#25] |
---|
darfrei,
z automatu - wydłużenie czasu,nieprzenoszenie, poprawianie zgodnie z kryteriami dla dyslektyka
|
Adaa | 17-10-2012 20:33:54 [#26] |
---|
Bożena zasugerowała analize terminów, chyba warto
czyli :
1. do 15 X - przedłożenie dyrektorowi opinii poradni 2. do 31 X - oświadczenie rodzica o rezygnacji z dostosowań3.do 30 XI - listy do Hermesa
do tej pory jasne, ale mam watpliwości co do :
A. W szczególnych przypadkach, w tym nieujętych w Tabeli 1. decyzję o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb ucznia podejmuje – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną – dyrektor szkoły w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną nie później niż do 30 października 2012 r.
Co to oznacza?, że do 30 X mam sie juz porozumieć z OKE?
B. Informację o szczególnych przypadkach dostosowań Dyrektor szkoły – nie później niż do końca listopada 2012 r. – przekazuje w formie pisemnej dyrektorowi komisji okręgowej.
A to?, jak sie ma do tego co powyżej?
W takim razie w jakich terminach "porozumiewac" sie z OKE?
wg mnie procedura powinna wygladac tak :
- do 30 X powinnam miec już - uzgodnienia z rp, porozumienie z oke i gotowy komplet ( po uwzględnieniu rezygnacji, które napłynęły) - mam jeszcze 1 dzień na przyjecie rezygnacji, więc czekam ( punkt 20 komunikatu, że do 31 X)):-) - gotowy komplet materiałów (szczególne przypadki) przekazuje do końca listopada
bardzo mnie intryguje to "w porozumieniu z właściwą OKE"
w załaczniku 11 jest taki akapit:
Wypełnić po otrzymaniu pisma z OKE Na podstawie uzgodnień z dyrektorem OKE (pismo nr, data) post został zmieniony: 17-10-2012 20:42:48 |
bogda4 | 17-10-2012 20:52:30 [#27] |
---|
poradnia , która wydała opinie pp twierdzi że dostosowania mogą mieć wyłącznie uczniowie z formułą " podłożem trudności jest dysleksja " , potwierdził to pan konsultant z oke
.....
moja dyrekcja ma inne zdanie - w niektórych opiniach uczniowskich jest wręcz książkowy opis trudności wynikających z dysleksji ale brak tej formuły o której piszę wyżej ......
i jak tu podejść do problemu ? czas nagli |
Natka | 17-10-2012 21:19:33 [#28] |
---|
chyba każdy z nas ma :(
W załączniku nr 11 - informacje o sposobach dostosowania warunków w pkt. E mowa jest tylko o dysleksji rozwojowej, a jeżeli uczeń ma dysleksję, dysgrafię, zaburzenia dyslektyczne lub głęboką dysleksję + zapis w opinii o wolnym tempie pracy i dostosowaniu wymagań, oceniania do możliwości ucznia, to można mu dostosować wymagania czy nie? - wpisać D i wydłużyć czas? Rada wnioskuje za, ale ... OKE???
co w powyższej sytuacji byście zrobili? |
Adaa | 17-10-2012 21:20:24 [#29] |
---|
a czy dziecko z dysleksją, stwierdzoną przez nauczycieli, jednak nie zdiagnozowaną przez poradnię (zaniedbanie rodziców) mozna uznać za przypadek szczególny, nie ujety w tabeli 1
moim zdaniem raczej tak
.................
następny bubel, po pomocy psycholog. ped.
Co CKE ma na mysli komunikując "przypadki szczególne", czy ten powyżej miesci sie w tym zakresie?, a może jedna OKE uzna a inna OKE nie uzna?
piszmy zatem wszyscy te porozumienia do OKE, przy lawinie pism z zakresu "w porozumieniu" będzie istniało uzasadnienie dla utrzymywania rzeszy urzedników - ktos to przeciez musi rozpatrywać
istnieje tak zwany budżet kreatywny, szczególnie preferowany w oświacie (temu zabierzemy i oddamy temu- stą pieniadze na przedszkola:-)), komunikat dyrektora CKE tez jest kreatywny - wykreuje nowa jakość zapytań do szacownej instytucji, która w przypadku jasnych i przemyslanych procedur i komunikatów narażona byłaby na nudę papierologiczną;-)
post został zmieniony: 17-10-2012 21:34:16 |
izael | 19-10-2012 08:53:36 [#30] |
---|
właśnie dostaliśmy odpowiedź z OKE i wiemy, na jakie dostosowania jest zgoda
napisaliśmy maila w środę, więc odpowiedź (konkretna) przyszła bardzo szybko
:)
|
ankate | 22-10-2012 17:15:58 [#31] |
---|
Dajcie przykłąd uchwały o opinii RP w temacie dostosowań |
udanka | 22-10-2012 18:06:22 [#32] |
---|
Jeżeli zgodnie z opiniami poradni dostosowuję uczniom warunki w postaci przedłużenia czasu o 30 min, to musi być również uchwała rady pedagogicznej? |
bardu | 22-10-2012 21:06:52 [#33] |
---|
czy jeśli rodzic złoży zgodę na dostosowanie ( gimnazjum polski i angielski) -pisanie na komputerze, to czy po terminie np. na egzaminie może z pisania na komputerze zrezygnować? bo np. stwierdzi że jednak pisze za wolno?
dyrektor szkoły gdzie chodzi syn stwierdził, że może zrezygnować nawet podczas egzaminu i pisać ręcznie |
Marcin Majsner | 23-10-2012 10:01:49 [#34] |
---|
Czy opinia RP musi być podjęta w formie uchwały? Czy nie mogą funkcjonować odrębnie uchwały i opinie ze swoją numeracją? Przecież tam, gdzie wymagamy uchwały, jest uchwała, a tam, gdzie opinii..opinia, ale wcale nie w formie uchwały...Wydaje mi się, że w kwestii dostosowania wystarczy opinia rady...
I jeszcze jedno - to my decydujemy, a podpieramy się opinią PPP...Chyba nikt nie zaproponuje dostosowania ot tak sobie, wg widzimisię...A komunikat i procedury to podstawa...
Hehe..no i udział w szkoleniu... |
Adaa | 23-10-2012 16:05:51 [#35] |
---|
nie robie tego uchwałą
w ksiedze protokołów dokonują zapisu, że RP wyraża pozytywna opinie na temat dostosowania warunków sprawdzianu dla uczniów : ( tu wymieniam dostosowania i konkretnych uczniów)
i tyle
|
rzewa | 23-10-2012 17:34:42 [#36] |
---|
ale formalnie rzecz biorąc to co robisz to uchwała, z tym że nie stosujesz dla niej takiego sformalizowanego zapisu jak dla uchwał w ramach kompetencji stanowiących
ale ciało kolegialne może wyrażać swoje zdanie tylko w postaci uchwał :-) (ale do tego wystarczy tylko, albo aż, by rzecz była przegłosowana, bo aby rp mogła wyrazić opinię musi ją przegłosować)
zatem jeśli było głosowanie w ramach kompetencji rp -> była uchwała |
ankate | 23-10-2012 18:00:15 [#37] |
---|
No to poproszę o wzór uchwały z pp :-) |
Caro | 23-10-2012 18:08:42 [#38] |
---|
może par. 37 ust.8 Rozp. o ocenianiu |
miros | 23-10-2012 21:34:50 [#39] |
---|
Czy osoby o wydłużonym czasie mogą pisać w osobnej sali? (brak nauczyciela wspomagającego i środków technicznych) |
ankate | 23-10-2012 21:37:14 [#40] |
---|
muszą pisać w osobnej sali, bo inaczej wychodzący wcześniej zakłocaliby im warunki pisania |
miros | 23-10-2012 21:39:45 [#41] |
---|
Ale jaka jest tego podstawa? Jeśli uczeń skończy wcześniej pisanie, to też wychodzi. |
Jacek | 23-10-2012 21:51:16 [#42] |
---|
nie muszą pisać w oddzielnej sali uczniowie, którzy korzystali tylko w wydłużenia czasu.. poczytać trzeba komunikat CKE |
wbgim | 30-10-2012 20:57:47 [#43] |
---|
Jeszcze słowo dotyczące dostosowań. Napisałam do OKE, żeby wyrazli zgodę na dostosowanie (zgodnie komunikatem zaklasysfikowane jako szczególne). Wcześniej konsultacja telefoniczna. Każdy wniosek uzasadniony, poparty diagnozą i odpowiedź OKE - nie można dostosowac, gdyż to nie są specyficzne trudności w uczeniu się. Co więc rozumiemy przez przypadki szczególne..... (pytanie chyba retoryczne). Dzieciaki mają bardzo wolne tempo pracy, są pod opieką lekarza specjalisty, każdy sprawdzian piszą znacznie dłużej - zgodnie z wytycznymi Poradni i co.... muszą na egzaminie pisac, jak każdy inny uczeń. Żal mi dzieiciaków, a my nauczyciele stajemy się mało wiarygodni... |
Jacek | 30-10-2012 21:43:41 [#44] |
---|
a czumu przypadki szczególne?
mam uczennicę, której rodzice dostarczyli zaświadczenie lekarskie, że jest leczona nadal i w sytuacjach egzaminacyjnych wymaga wydłużonego czasu.. nie naciągane a prawdziwe..
zatem zgodnie z komunikatem CKE propozycja wydłużenia czasu i pisanie o oddzielnej sali.. i gdzieś mam CKE bo takie prawo mam..
masz zaświadczenia od lekarzy to leć tym tokiem i już post został zmieniony: 30-10-2012 21:43:55 |
wbgim | 01-11-2012 18:12:40 [#45] |
---|
Uczniowie nie mają zaświadczenia od lekarza. Mają tylko, albo aż opinię z poradni. Rodzice nie chcieli lub nie mogli dostarczyc zaświadczenia od lekarza (wizyta u lekarza w styczniu 2013), a chcieli miec wydłużony czas dla dziecka. |
kulka | 04-11-2012 12:19:08 [#46] |
---|
do ankate # 37 i innych:
masz tą uchwałę z pp? bo faktycznie: jeśli wyrażona opinia, to uchwałą. |
Dan67 | 25-02-2013 06:20:19 [#47] |
---|
Bardzo proszę o radę!
Dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim uczęszczających do gimnazjum specjalnego dostosowuje się warunki i formy przeprowadzania egzaminu na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego /wydłużenie czasu i arkusz A-8/
Czy w tym przypadku rada pedagogiczna też wskazuje sposoby dostosowania i dyrektor informuje na piśmie rodziców i musi uzyskać oświadczenie od rodziców?. /jakie w tym przypadku obowiązują terminy?/
|
mstola | 11-09-2013 23:37:33 [#48] |
---|
Czy dla ucznia z głęboką dysleksją dajecie nauczyciela wspomagającego na egzamin? |
Grzesiek | 13-09-2013 07:58:57 [#49] |
---|
do #47 też
Dziwne to, ale tak jest. Wybieramy z tabeli dostosowań z komunikatu Dyretora CKE, bo tak za bardzo poszaleć nie możemy i wskazujemy na radzie dla konkretnego ucznia. |
Grzesiek | 13-09-2013 08:04:35 [#50] |
---|
co do uchwały, może taka:
Uchwała Nr ..................
Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr ....... w ...............
z dnia ......................... 2013
w sprawie wskazania sposobów dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb i możliwości uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej Nr ...................
Na podstawie § 37 ust. 8 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowejz dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) uchwala się co następuje:
§ 1
Rada Pedagogiczna wskazuje sposoby dostosowania warunków przeprowadzenia sprawdzianu do potrzeb i możliwości uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej Nr ................. zgodnie z załącznikiem do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Szkoły.
§ 3
Uchwała w chodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Pedagogicznej
|
|