Forum OSKKO - wątek

TEMAT: plany wynikowe
strony: [ 1 ]
Mariolka03-09-2012 18:38:08   [#01]

Szukam planów wynikowych do nowej podstawy programowej dla technika handlowca. Czy ktoś sie podzieli ze mną?

rzewa03-09-2012 19:24:34   [#02]

a po co?

w zupełności wystarczy plan i program nauczania jaki znajduje się na stronie KOWEZiU - to jest nawet więcej jak plan wynikowy, bo obecna podstawa programowa jest właściwie planem wynikowym ;-)

Mariolka03-09-2012 19:31:57   [#03]

a dyrekcja karze pisać, a może rozkład materiału?


post został zmieniony: 03-09-2012 19:33:38
slos04-09-2012 13:40:42   [#04]

Może ma rację, że karze każąc pisać... :-)

annamaria04-09-2012 13:42:43   [#05]

a ja założyłam folder na pulpicie w pokoju nauczycielskim  i każdy ma wkleic swoje plany przedmiotowe i gw


post został zmieniony: 04-09-2012 13:42:59
DYREK04-09-2012 20:57:54   [#06]

trochę czasu upłynęło już od tego listu (zmiana przepisów itp.) ale może warto się zastanowić.....

 

LIST SEKRETARZA STANU  MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

do Kuratorów Oświaty i Dyrektorów Szkół i Placówek w sprawie zaniechania wymagania od nauczycieli i dyrektorów szkół nie zawsze uzasadnionych obowiązków biurokratycznych

W związku z napływającymi w ostatnim czasie do Ministerstwa Edukacji Narodowej sygnałami od dyrektorów szkół i nauczycieli dotyczącymi obarczania ich nie zawsze uzasadnionymi obowiązkami biurokratycznymi polegającymi na konieczności pisemnego sporządzania różnego rodzaju planów i innych opracowań, uprzejmie proszę o zaniechanie tego rodzaju wymagań.

Podstawowym obowiązkiem każdego nauczyciela określonego przedmiotu jest pełna realizacja przyjętego w danej szkole programu nauczania. Trudno sobie wyobrazić pełną i poprawną realizację programu nauczania bez dobrze przygotowanego rozkładu materiału nauczania, ale z drugiej strony obowiązujące przepisy nie obligują nauczycieli do sporządzania rozkładów materiału nauczania z prowadzonych przez nich zajęć edukacyjnych. Obowiązek taki można wprowadzić w statucie szkoły w części dotyczącej zadań nauczycieli.

Natomiast nieuzasadnionym i zbędnym jest nakładanie na nauczycieli obowiązku pisemnego opracowywania tzw. "planów wynikowych". Pojęcie takiego planu nie występuje w żadnym z obowiązujących aktów prawnych.

Dlatego też uprzejmie proszę Państwa Kuratorów Oświaty oraz Dyrektorów Szkół o kontynuowanie działań wspierających pracę nauczycieli bez obarczania ich zbędnymi biurokratycznymi obowiązkami.

Pragnę przypomnieć, że poza dokumentacją przewidzianą rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, z późn. zm) szkoła ma obowiązek opracowania w szczególności:

    -  szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników (art. 22a ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty),

   -   programu wychowawczego szkoły (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.),

    -  programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska (podstawa prawna jak wyżej),

    -  programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania - w przypadku wydania takiego zalecenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny (art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty),

     - planu pracy szkoły lub placówki (art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty),

    -  rocznego planu nadzoru pedagogicznego, który opracowuje dyrektor szkoły lub placówki (§ 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego(...)- Dz. U. Nr 235, poz. 1703

Szanowni Państwo Kuratorzy Oświaty Dyrektorzy Szkół i Placówek

Andrzej Waśko

SEKRETARZ STANU  MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Warszawa, 19 października 2007 r.

 

 

 

 

i nowe:

Informacja w sprawie rozkładów materiałów

Szczecin, dn. 1 grudnia 2009 r.

KO-IX-PZ-0241-102

Informacja w sprawie rozkładów materiałów

 

      W związku z kierowanymi do Kuratorium Oświaty w Szczecinie licznymi zapytaniami dotyczącymi obowiązku posiadania i korzystania przez nauczycieli z rozkładów materiałów bądź tak zwanych „planów  wynikowych” Zachodniopomorski Kurator Oświaty  wyjaśnia i informuje.

      Obowiązek przygotowywania pisemnego rozkładu materiału nauczania na każdy semestr roku szkolnego przez nauczyciela nakładało zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z 30 maja 1985 r. Straciło ono moc obowiązywania po nowelizacji Karty Nauczyciela w 1996 r. W obecnym stanie prawnym nie ma żadnych przepisów prawa powszechnie obowiązującego, które nakładałyby na nauczycieli obowiązek sporządzania rozkładów materiałów (czy też innych pisemnych opracowań w tym planów  wynikowych).

      W obecnym stanie prawnym szkoła ma obowiązek prowadzić przede wszystkim dokumentację przewidzianą w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.). Poza tą dokumentacją szkoła ma obowiązek również opracować:

- szkolny zestaw programów nauczania i zestaw podręczników - obowiązek ten wynika z art. 22a ust. 2, 2b i 2e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458);

- program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów - obowiązek opracowania tego programu wynika z art. 54 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o systemie oświaty oraz  z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4, poz. 17);

- program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców - obowiązek opracowania tego programu wynika z art. 54 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o systemie oświaty oraz ze wskazanego powyżej rozporządzenia;

- program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania - w przypadku wydania takiego zalecenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny - obowiązek ten wynika z art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty;

- plan pracy szkoły lub placówki - obowiązek ten wynika z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty;

- plan nadzoru pedagogicznego, który opracowuje dyrektor szkoły lub placówki na każdy rok szkolny  - obowiązek ten wynika z § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009r. Nr 168, poz.1324)

Reasumując powyższe wyjaśnienia należy stwierdzić, iż nie ma obecnie żadnych przepisów prawa powszechnie obowiązującego, które przewidywałyby obowiązek sporządzania rozkładu materiału bądź planu wynikowego. Nakładanie na nauczyciela takich obowiązków wydaje się zbędne i nieuzasadnione.

Zachodniopomorski Kurator Oświaty Artur Gałęski

 

 

wątek: Rozkłady nauczania, plany wynikowe

 

 


post został zmieniony: 04-09-2012 20:59:16
bosia04-09-2012 21:27:13   [#07]

jest jeszcze prawo wewnetrzne-zarządzenie dyrektora szkoły

jeśli dyrektor wprowadził plany wynikowe, czy rozkłady materiału to nauczyciel powinien je zrobić

a nie skopiować od kogoś

programy na stronie KOWEZiU to programy przed recenzjami

ulegną poprawie

oprócz tego rozporządzenie z 2009 roku już mówiło, ze program pisze nauczyciel, bo powinien byc dostosowany do możliwości szkoły przede wszystkim

i dyskutowałabym czy podstawa programowa jest planem wynikowym

podstawa to efekt końcowy, program to przepis na osiągnięcie tego efektu

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]