Forum OSKKO - wątek

TEMAT: rewalidacja 2h x il. uczniów
strony: [ 1 ][ 2 ]
1qaz27-02-2012 10:50:26   [#01]

Witam,

w planie nauczania dla kl. I SP jest ujęta rewalidacja 2h x il. uczniów

Czy są to dodatkowe godziny?

Dlaczego pytam?

U nas do tej pory OP przydzielał ilość specjalistów biorąc pod uwagę liczbę dzieci z orzeczeniami.

AsiaJ27-02-2012 10:54:26   [#02]
Te godziny są zapisane w rozp. o ramowych planach nauczania. Do tej pory OP dawał wg własnego uznania, a teraz jest oblig 2 godzin. Jak zechce może dać więcej;-)
1qaz27-02-2012 12:39:08   [#03]
Dotyczy to klas integracyjnych czy specjalnych?
izael27-02-2012 12:58:14   [#04]

 nie wklejam, bo mi się rozsypuje:).

 dotyczy klas ogólnodstępnych i integracyjnych - wtedy jest podana minimalna liczba godzin zajęć rewalidacyjnych do zrealizowania z uczniem w czasie etapu edukacyjnego - 190 godz. i co to oznacza w realizacji  tygodniowej (2 godz. dla ucznia)

dotyczy klas specjalnych - tu jest okreslona minimalna liczba godzin do zrealizowania w oddziale w czasie etapu edukacyjnego 1150 godz. i co to oznacza w realizacji tygodniowo: 12 godz. na oddział


post został zmieniony: 27-02-2012 13:05:52
1qaz27-02-2012 20:59:44   [#05]
Czyli w SzPN dla klasy integracyjnej w SP ujmuję 2 godz. rewalidacji x 4 uczniów?
rzewa28-02-2012 07:15:31   [#06]

niekoniecznie 2 godz. x liczba uczniów - uczniowie mogą mieć rewalidację w grupie jeśli maja podobne problemy - wszystko zależy od tego co jest przyczyną orzeczenia

izael28-02-2012 08:22:54   [#07]

rzewa, a skąd to, że mogą mieć a grupie?

pytam z zaciekawieniem, bo rewalidacja nie jest mi tematem znanym, a czytam  w ramówce:

 

3. Tygodniowy wymiar godzin:

3) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym,

wynosi:

a) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział,

b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym

po 2 godziny na ucznia.

post został zmieniony: 28-02-2012 08:24:36
iw28-02-2012 19:34:27   [#08]

Zajęcia rewalidacyjne nie są zajęciami z definicji prowadzonymi indywidualnie. Jak najbardziej powinny być prowadzone w grupach. O ile pamietam liczebność grup wynosi 2 lub 3 do 5 uczniów.  Grupy mogą być międzyoddziałowe.

Zapis z rozporządzenia mówiący o 2 godzinach na ucznia oznacza,że każdy uczeń niepełnosprawny ma mieć miniumum 2 rewalidacje.

DYREK28-02-2012 20:36:24   [#09]

Czy myślimy o tym samym ? Czy nie mylimy rodzaju zajęć ?

Rozporządzenie o ramowych planach nauczania z 2012r. mówi zajęciach rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych.

Tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi po 2 godziny na ucznia  (np. LO w okresie 3-letnim: 6 godzin, nie mniej niż 180 godzin).

 

O organizacji zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym mówi rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

DYREK28-02-2012 20:49:31   [#10]

Przykład dla LO:

do oddziału Ia uczęszcza 3 uczniów niepełnosprawnych:

uczeń X ma 2 godziny rewalidacji (nie mniej niż 180 przez 3 lata)

uczeń Y ma 2 godziny rewalidacji  (nie mniej niż 180 przez 3 lata)

uczeń Z ma 2 godziny rewalidacji (nie mniej niż 180 przez 3 lata)

w szkolnym planie nauczania: oddział Ia - 6 godzin - rewalidacja


post został zmieniony: 28-02-2012 20:50:26
rzewa28-02-2012 23:06:08   [#11]

ale jeśli wszyscy Ci uczniowie są np. niedowidzący, to mogą mieć zajęcia rewalidacyjne razem prowadzone przez tyflopedagoga i wtedy będzie: oddział Ia - 2 godz rewalidacja

liczba uczniów w tej grupie zajęciowej nie może tylko przekraczać liczby uczniów jaka jest przewidziana w oddziale specjalnym zgodnie z ramowym statutem

AnJa29-02-2012 08:08:22   [#12]

ma to coś wspólnego z oddziałem specjalnym?

czy w identyczny sposób można ralizowac nauczanie indyeidualne w szkole? np. 3 uczniów z klas 3 ma orzeczenie o takim nauczaniu, rodzice wszuyystkich chcą by odbywało sięono w szkole, szkoła ma warunki i dyrek zgadza się?

izael29-02-2012 09:33:31   [#13]

z uporem dopytam o podstawę prawną, że takie zajęcia rewalidacyjne można prowadzić w grupach

(wtedy może to nauczanie indywidualne też by się tak dało:)))))

bo to, że "wydaje mi się" to za mało:)

tak jak Dyrek napisał są określone graniczne  liczby dzieci w grupie dla różnego rodzaju zajęć specjalistycznych

dla rewalidacyjnych też?

i co innego jest w oddziale specjalnym, gdzie liczby godzin określono dla klasy, a co innego w oddziałach integracyjnych i ogólnodostępnych, gdzie liczba godzin dotyczy jednego ucznia

 

Leonarda29-02-2012 09:53:09   [#14]
a ja mam za mało uczniów by wykorzystać przydzieloną rewalidację na oddział. Co robić jeżeli minimalna ilość to 10 lub 12? Jak umotywować dla OP, że chcę tylko 3/4 z przydziału wynikającego z rozporządzenia?
AsiaJ29-02-2012 13:01:07   [#15]
ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 17 listopada 2010 r.

w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

(Dz. U. z dnia 2 grudnia 2010 r.)
§ 10. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5.
§ 11. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4.
§ 12. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10.
Oznacza to, że nie ma dolnej granicy dla liczby uczniów uczestniczących w tego typu zajęciach.

post został zmieniony: 29-02-2012 13:04:39
DYREK29-02-2012 15:59:58   [#16]

izael

Mamy dwa rodzaje zajęć:

1. Zajęcia rewalidacyjne organizowane dla uczniów niepełnosprawnych, ich rodzaj wskazany jest w orzeczeniu. Organizowane są na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania. Zajęcia te są organizowane indywidualnie dla każdego ucznia. W obowiązkowym tygodniowym wymiarze po 2 godziny na ucznia (w LO nie mniej niż 180 godzin w okresie 3-letnim).

2. Zajęcia specjalistyczne organizowane na podstawie rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wszystkich uczniów, którzy ich potrzebują. Stanowią one oddzielną kategorię zajęć organizowanych dla uczniów w ramach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor na podstawie zaleceń zespołu ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć,  ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły. Zajęcia te prowadzone są w grupach określonych w rozporządzeniu o pomocy p-p.

AsiaJ29-02-2012 16:14:24   [#17]
dyrku, tyle, że zajęcia specjalistyczne doprecyzowane w rozp. o ppp, to właśnie, w ujęciu ogólnym, zajęcia rewalidacyjne określone w rozp. o rpn
post został zmieniony: 29-02-2012 16:14:59
DYREK29-02-2012 16:51:42   [#18]

W/g mnie nie chodzi tu o doprecyzowanie, stanowią one oddzielną kategorię zajęć (w rozumieniu tych rozporządzeń).

Zajęcia rewalidacyjne określone w rozporządzeniu o ramówkach:

  • przeznaczone są dla uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • zajęcia te – w szkołach ogólnodostępnych (które nie są szkołami specjalnymi) – prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin tygodniowo,
  • godzina zajęć trwa 60 minut - w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być prowadzone w czasie krótszym niż 60 minut, przy zachowaniu ustalonego dla ucznia łącznego czasu tych zajęć,
  • zajęcia prowadzi nauczyciel lub specjalista posiadający kwalifikacje pedagoga specjalnego z zakresu oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki lub pedagogiki leczniczej, rehabilitacyjnej.
izael29-02-2012 17:47:25   [#19]

#16

Dyrku:) ależ ja się z tobą zgadzam:)

dopytywałam raczej tych, którzy sugerowali, by (te) zajęcia rewalidacyjne prowadzić w grupach:)

bo być może są przepisy, których nie czytałam, a które takie możliwości stwarzają

i raczej skłaniam się do tego, co napisałeś, że zajęć rewalidacyjnych (tych  z ramówek) nie powinno się utożsamiać z zajęciami specjalistycznymi z rozporządzeń o ppp

iw29-02-2012 20:18:52   [#20]

do Leonardy

Organ prowadzący nie ma kompetencji by zmiejszyć ilośc godzin rewalidacyjnych na oddział (w szkole specjalnej lub oddziale specjalnym), bo tę określa rozporządzenie o rpp.

Leonarda29-02-2012 20:41:38   [#21]
Problem w tym, że mam za mało uczniów i za dużo rewalidacji:(
iw29-02-2012 21:05:49   [#22]
W ramach rewalidacji możesz dać zajecia ruchowe, muzyczne, logopedyczne i inne tylko trzeba odpowiednio nazwać i program napisać.
AsiaJ29-02-2012 21:24:23   [#23]

dyrku:-)

a właśnie doprecyzowanie,

bo np. zajęcia logopedyczne wymienione w ppp są zajęciami rewalidacyjnymi

Ala29-02-2012 21:46:20   [#24]

popatrzcie na to z innej strony:

uczeń jest niepełnosprawny i z tej jego niepełnosprawności wynika potrzeba zajęć rewalidacyjnych odpowiednich do rodzaju niepełnosprawności

bez względu na to czy będzie uczęszczał do szkoły specjalnej czy ogólnodostępnej jego potrzeby są takie same

czyli zajęcia rewalidacyjne w przepisach o ppp i ramówkach to jest to samo!

liczba godzin w szkole specjalnej jest większa ale na cały oddział

w ogólnodostepnej mniejsza ale na ucznia

zajęcia rewalidacyjne, tak jak inne, są dostosowywane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia

zajęcia logopedyczne to logopedyczne, tyle że zakres tych zajęć będzie inny dla ucznia z afazją (i dla niego to jest rewalidacja) a inny dla ucznia z wadą wymowy

i tak to moim zdaniem należy rozumieć :-)


post został zmieniony: 29-02-2012 21:56:52
iw29-02-2012 21:52:53   [#25]

rozporządzenie  o ppp daje możliwość objęcia dziecka niepelnosprawnego pomocą p-p, rewalidacja to inny rodzaj zajęć

Upośledzone dziecko może mieć zgodnie z zaleceniami poradni zajęcia rewalidacyjne, ale i może mieć jeszcze dyd-wyrównawcze z pomocy p-p i np. logopedyczne też z ppp. Ważne by poradnia to zaleciła.

Ala29-02-2012 22:04:53   [#26]

wydaje mi się, że ta rewalidacja jest tu kością niezgody :-(

za wikipedią:

Rewalidacja – oznacza przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności. Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną. Usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.

W obecnych czasach rewalidacja w swym zakresie obejmuje szereg oddziaływań natury pedagogicznej i społecznej mających za cel przywrócenie w miarę możliwości jednostce niepełnosprawnej możliwości funkcjonowania w społeczeństwie. Należy tu zróżnicować charakter oddziaływań skierowanych na osoby o niepełnosprawności fizycznej oraz intelektualnej jak i uwzględnić ich wiek. Pewne procesy w strukturach korowych powstają jako składowa ciągu zdarzeń i oddziaływań środowiskowych jak i wychowawczych oraz emocjonalnych. W sytuacji, gdy minie już wiek, w którym te struktury w mózgu się powinny kształtować ich odtworzenie jest tylko fragmentaryczne mniej lub więcej.

Oto niektóre z metod stosowane w rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo:

  • ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej ZSI
  • wczesnej integracji społecznej Marii Montessori
  • ośrodków zainteresowań O. Declory
  • wpływu osobistego
  • rozwijające aktywność własną
  • dydaktyczne
  • relaksacyjne
  • komunikacji wspierającej i wspomagającej
  • czynnościowe
  • inne metody terapeutyczne

Formy postępowania wychowawczo-terapeutycznego w procesie rewalidacji upośledzonych umysłowo:

  • usprawnianie
  • korektura
  • kompensacja
  • indywidualizacja
  • profilaktyka
  • wspieranie i wspomaganie
DYREK01-03-2012 07:09:10   [#27]

problem polega w odpowiedzi na pytania:

czy rewalidacja określona w rozporządzeniu o ramówkach może być realizowana w grupach określonych w rozporzadzeniu o ppp (lub innym) ?

czy należy ją prowadzić wyłącznie indywidualnie ?

reszta to pochodna naszej dyskusji (problem w definicji rewalidacji)

w/g mnie powinna być realizowana indywidualnie z godzinami jak w #10, nie ma podstawy prawnej do łączenia w grupy uczniów niepełnosprawnych z orzeczeniem do prowadzenia zajęć rewalidacji, których wymiar określono w rozporządzeniu o ramówkach

w tym przypadku OP nie ma możliwości nakazania łączenia w grupy uczniów o podobnych dysfunkcjach


post został zmieniony: 01-03-2012 07:11:31
AsiaJ01-03-2012 16:33:58   [#28]

a mnie się wydaje, że to zależy od specyfiki dysfunkcji czy niepełnosprawności ucznia

np. na zajęciach logopedycznych może być do 4 uczniów, ale czasem dla dobra dziecka nalezy te zajęcia poprowadzić indywidualnie, i analogicznie inne rodzaje zajęć

w taki sposób organizuje się od lat rewalidację w szkołach integracyjnych, biorąc pod uwagę możliwości i dobro dziecka przede wszystkim

DYREK02-03-2012 08:05:26   [#29]
czyli różnimy się pięknie:-)
AsiaJ02-03-2012 09:02:26   [#30]

Pięknie:-)

z tym, że generalnie się zgadzamy,

też pięknie:-)

Ala02-03-2012 09:05:10   [#31]
o jejku! ależ tu pięknie .... ;-)
izael02-03-2012 09:11:29   [#32]

właśnie to samo pisałam:)) ale Ala była pierwsza

tak sobie myślę, że bardzo ważne jest przy tym całym pięknie różnienia się i zgadzania,

że piszecie swoje zdanie i taki ktoś jak ja może sobie poczytać i wyciągnąć wnioski

a że to z klasą jest pisane, to mnie się czyta to z przyjemnością 

choć z częścią przemyśleń  się nie zgadzam:)

 

Danusia27-03-2012 11:29:14   [#33]

Do Dyrka:

Cytuję Twoją wypowiedź:

Zajęcia rewalidacyjne organizowane dla uczniów niepełnosprawnych, ich rodzaj wskazany jest w orzeczeniu. Organizowane są na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania. Zajęcia te są organizowane indywidualnie dla każdego ucznia. W obowiązkowym tygodniowym wymiarze po 2 godziny na ucznia.

Nigdzie nie mogę znaleźć pp do stwierdzenia "indywidualnie dla każdego ucznia". A muszę mieć argument dla OP. Dlaczego? Bo jeśli w niewielkiej szkole ogólnodostepnej jest spora grupa uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim o zbliżonych dysfunkcjach, to łączę ich po 2 - 3 i ta "grupka" ma tygodniowo po dwie godziny. Trzymając się Twojej interpretacji OP musiałby w przypadku mojej szkoły dać prawie półtora etatu! jeśli podasz mi podstawę prawną do tej "indywidualności - pojedynczości", to będzie argument dla OP. Pozdrawiam.

Zgadzam się z rzewą #11 


Ala27-03-2012 11:45:00   [#34]
wskazaniem, że ma być indywidualnie może być zapis w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
Danusia27-03-2012 11:53:46   [#35]

Oczywiście, Alu. Mam takiego ucznia, który w opinii Zespołu ds. PPP nie może pracować z innymi. I on ma 2 godziny "tylko dla siebie". Pozostali pracują po dwoje lub troje.

Doszukałam się też czegoś takiego:  http://www.pedagogia.pl/dokumenty/zajecia-specjalne/rewalidacyjne.htm. To nie jest, oczywiście, żadna wyrocznia czy pp.

DYREK27-03-2012 13:06:34   [#36]

w/g mnie rewalidacja określona w rozporządzeniu o ramówkach (2012) powinna być realizowana indywidualnie z godzinami jak w #10,

w/g mnie obecnie nie ma podstawy prawnej do łączenia w grupy uczniów niepełnosprawnych z orzeczeniem do prowadzenia zajęć rewalidacji, których wymiar określono w rozporządzeniu o ramówkach

w/g mnie zapis (w odpowiednich załącznikach do rozporządzenia) jest jednoznaczny po 2 godziny na ucznia (nie zapisano 2 godziny dla grupy uczniów, nie odsyła także do rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej .... lub innego)

w/g mnie w ewentualnym sporze z OP istotna będzie treść orzeczenia ppp (nie opinia zespołu w szkole) o potrzebie kształcenia specjalnego

w starej ramówce był zapis (2002)

"Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi." 

zapis ten dawał pole manewru dla OP - uzgodnienia między dyrektorem szkoły a organem prowadzącym

zaznaczam, że to jest tylko moja opinia

konkretne argumenty dla OP może dać tylko zajęcie stanowiska przez MEN

może warto wysłać tam stosowne pytanie


post został zmieniony: 27-03-2012 13:08:09
Ala27-03-2012 13:46:12   [#37]

już jakiś czas temu wysłałam

odpowiedzi brak :-(

danucha29-03-2012 08:45:27   [#38]

Czy te dwie godziny dla ucznia dotycza w przypadku sp tylko uczniów w klasie 1 i 4 tak jak ramówka ,a pozostali wg starych przepisów?


DYREK29-03-2012 09:20:37   [#39]

w SP (1.09.2012r.)

klasa I, IV - ramówka 2012

klasa II, III - ramówka 2009

klasa V, VI - ramówka 2002

Leonarda29-03-2012 18:22:52   [#40]
Czy praktykuje się u was zabieranie uczniów na 20 min rewalidacji z innych lekcji (wf, religia, plastyka) ?
dariuszn730-03-2012 10:11:47   [#41]
Nie. I nie bardzo wyobrażam sobie jak mogłoby to formalnie wyglądać.
Ala30-03-2012 12:40:04   [#42]
moim zdaniem to niedopuszczalne!
Leonarda30-03-2012 12:43:09   [#43]
pięknie dziękuję:) wprowadzę zmiany.
AliB19-04-2012 12:07:16   [#44]

Mam pytanie dotyczące zajęć rewalidacyjnych dla uczniów ze "starej" ramówki: jak im zaplanować te godziny?

W ramówce mam zapis "w  szkole zasadniczej 20 godzin tygodniowo w dwuletnim cyklu nauczania". Pojawili się nam tacy uczniowie w obecnej klasie I.

Jak im to zaplanować w arkuszu? Pytaliśmy OP - pani stwierdziła, że się nie orientuje. Jak planujecie to w Waszych szkołach?

airam19-04-2012 12:30:13   [#45]
A co w przypadku ucznia niepełnosprawnego, który ma nauczanie indywidualne, czy dla niego też 2 godziny rewalidacji?
AliB19-04-2012 21:58:28   [#46]
Podnoszę i bardzo proszę o podpowiedź 
rzewa20-04-2012 06:54:59   [#47]
AliB - planujesz tyle godzin ile im OP przydzielił - a ile mają ich teraz?
Bona Fide17-05-2012 11:57:44   [#48]

Ile godzin rewalidacji dla ucznia z klasy VI wg ramówki z 2002 r., bo nie mogę tego znaleźć jakoś:-)

Natka17-05-2012 12:24:20   [#49]

nie mozesz znaleźć, bo nie było napisane ile;

tyle, ile OP da, więc u jednych 1h, u innych 2h, a jeszcze u innych 5h, ale są i tacy, gdzie nie ma ani jednej godziny (brak środków :( )

Martuta07-10-2012 20:09:52   [#50]

Otrzymałam orzeczenie z PPP o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka uczęszczającego do oddziału przedszkolnego /lekkie upośledzenie/. W zaleceniach jest wskazanie zorganizowania zajęć rewalidacyjnych. Jaka jest podstawa prawna zorganizowania zajęć rewalidacyjnych w oddziale przedszkolnym? Tu nie ma ramowego planu.  Opinia PPP tego dziecka  z ubiegłego roku zalecała zorganizowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych do czasu rozpoczęcia nauki w klasie I.  Dziecko jeszcze nie poszło do klasy I i zajęcia korekcyjno-komp. ma przyznane. Powinnam je zamienić, czy wystąpić o rewalidację? jeśli to jakie przepisy to regulują?

strony: [ 1 ][ 2 ]