Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ramówka dla zsz
strony: [ 1 ]
alabama19-02-2012 20:54:44   [#01]
Kochani, kto z was próbował już "skleić" ramówkę dla zsz oddział wielozawodowy? Nie mam kompletnie pomysłu. Dotychczas miałam naukę w 2 dni, w trzecim roku poza godziną z wychowawcąbyły wyłącznie praktyki zawodowe u pracodawców i miesięczny kurs. Jak to będzie w nowym roku szkolnym?
laostic19-02-2012 21:12:05   [#02]
A dlaczego w 3 klasie nie było wf i religii?
alabama19-02-2012 21:33:43   [#03]
Zgodnie z obowiązującym wówczas rozporządzeniem w spr. ramowych planów n-nia. Przepraszam, ale proszę o pomoc w związku z nową podstawą prawną
bosia19-02-2012 21:48:29   [#04]

dla wielozawodowych jest bez zmiany, oprócz tego, że wszystkie trzyletnie i nowa podstawa

organizujesz jak do tej pory, programy dopuszczasz w szkole, dla zawodu też

to nie są "praktyki zawodowe" tylko "praktyczna nauka zawodu"

alabama19-02-2012 21:58:01   [#05]
Sorry, bosia, masz rację, operuję skrótem myślowym, praktyczna nauka zawodu jak najbardziej - w formie zajęć praktycznych oczywiście. Tylko dotychczas ramówka umożliwiała praktycznie naukę przedmiotów ogólnych w dwa lata, teraz chociażby przy 290 godz. wf jest to niemożliwe. I dlatego nie można powiedzieć, że jest bez zmiany - może dla zawodówek uczących zawodu w szkole. Mnie interesuje organizacja nauki dla uczniów, którzy praktyczną naukę zawodu realizują u pracodawców, a więc dla pracowników młodocianych, bo takich mam w szkole dziennej dla młodzieży.
bosia19-02-2012 22:22:13   [#06]

obecnie w ciągu dwóch lat masz 30 godzin na kształcenie ogólne

od 1 września będziesz miała 36 godzin na kształcenie ogolne, ale na 3 lata (+religia i wdż)-średnio 14,5 godziny na 1 rok, czyli dwa dni

te 36 godzin, daje 1152 godziny, a masz zrealizować 1135, czyli można zrobić, nawet jak będą mieli kurs ( jest więcej niż 32 tygodnie nauki)

kursy w kazdej klasie po 34 godziny tygodniowo przez 4 tygodnie

kształcenie praktyczne u pracodawcy na tych samych zasadach

alabama19-02-2012 22:40:26   [#07]
Zaraz zaraz bosia, po kolei. Pomalutku przedstaw te algorytmy wyliczenia, czyli, skąd 36 godzin, dalej - skąd 14,5 godziny na rok. I co można zrobić, nawet jak będą mieli kursy w każdej klasie po 34 godziny. Przepraszam, że tak upierdliwie, ale nie jestem ekspertem w najnowszych ramówkach, więc proszę łopatologicznie
bosia19-02-2012 22:56:32   [#08]

jeśli podzielisz ilość godzin z każdego przedmiotu przez 32, to otrzymasz liczbę godzin tygodniowo w trzyletnim cyklu nauczania

później zsumujesz to, otrzymasz 36 godzin tygodniowo w trzyletnim cyklu nauczania

36:3=12 średnio na rok, do tego w każdym roku 2 godziny religia i 0,5 wdż (można też o,37)

czyli średni 14,5 godziny na każdy rok-to sa dwa dni w tygodniu (możesz też rozłożyć inaczej)

w zsz jest nadmiar godzin (to sa te dyrektorskie z rozporządzenia)

przewidujemy 32 tygodnie nauki

jednak tygodni jest więcej, w tym roku 38, w wielozawodowych jednak ta liczba zmniejsza się o 4 tygodnie, czyli 34, (choć nie w każdym roku tak może być)

np. wos to 30 godzin, czyli mozna to zrealizować nawet przy tych kursach

1135 to liczba godzin z rozporządzenia, 1152 to godziny przy liczeniu 32 tygodni, bo każdy przedmiot ogólny zwiększamy,

ale musisz zrealizować minimum 1135

trzeba tylko monitorować, aby jakieś godziny nie wypadły


alabama20-02-2012 18:29:23   [#09]
Bosia, dziękuję za podpowiedź. Już z wymiarem godzin w szkole jestem do przodu - problem jest z wyliczeniem godzin kształcenia praktycznego u pracodawców.Oddziały wielozawodowe mają kursy 34 h x 4 tyg czyli 136 godz. W ciągu 3 lat jest to: 136x3=408 godz. W całym cyklu tygodniowo:408 godz:86 tyg=5 godz./tyg - przy 32 tygodniach . Bosia, czy mogę przesłać moją ramówkę na priva, bo nie mogę tego rozpisać? Pilne!
laostic20-02-2012 20:09:26   [#10]

 Do alabamy, która napisała: Zgodnie z obowiązującym wówczas rozporządzeniem w spr. ramowych planów n-nia.

d) w przypadku ustalenia dla danego zawodu okresu nauczania dłuższego niż dwuletni wymiar godzin z zakresu kształcenia zawodowego zwiększa się proporcjonalnie, natomiast w przypadku przedmiotów ogólnokształcących, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych wychowanie fizyczne oraz religia/etyka, zachowuje się wymiar godzin ustalony dla dwuletniego okresu nauczania - tak to wyglądało do tej pory - czyli w 3 klasie -gddw, wf i religia.

alabama20-02-2012 20:24:06   [#11]
do loastic: podziwiam Twoją dociekliwość i dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie kwestii ramówki zsz starej. Proszę o podobną wyczerpującą odpowiedź na temat nowej ramówki  dla zsz, a zwłaszcza na temat organizacji kształcenia w oddziałach wielozwodowych, w których nauka zawodu odbywa się u pracodawcy
bogna20-02-2012 20:28:10   [#12]

ad [#09]

godziny kształcenia u pracodawców wynikają z kodeksu pracy - ustawy;

Twoi uczniowie-młodociani pracownicy będą na kursy wszyscy w jednym czasie kierowani? 

-----------

KP

Art. 202. § 1. Czas pracy młodocianego w wieku do 16 lat nie może przekraczać 6 godzin na dobę.

§ 2. Czas pracy młodocianego w wieku powyżej 16 lat nie może przekraczać 8 godzin na dobę.

§ 3. Do czasu pracy młodocianego wlicza się czas nauki w wymiarze wynikającym z obowiązkowego programu zajęć szkolnych, bez względu na to, czy odbywa się ona w godzinach pracy.


post został zmieniony: 20-02-2012 20:32:34
alabama20-02-2012 20:33:19   [#13]
na kursy jadą w różnych terminach, wg zawodów i stopni. Każdy zawód po 4 tygodnie w każdej klasie
alabama20-02-2012 20:37:45   [#14]
W wymianie plików umieściłam ramówkę dla zsz. Proszę o pomoc wszystkie mądre głowy
bogna20-02-2012 20:59:52   [#15]

moim zdaniem - pracodawcy nie będą zachwyceni takim podziałem godzin;

przypuszczam, że liczą na to, że w klasie III będą mieć pracownika przez 4 dni u siebie;

w oddziałach wielozawodowych określona w punkcie 2 załącznika 6 liczba godzin - nie dotyczy młodocianych pracowników

(takie zastrzeżenie tam umieszczono);

w przypadku młodocianych pracowników, realizujących dokształcanie teoretyczne na kursach, musisz tylko rozłożyć godziny kształcenia ogólnego - w ile dni, w której klasie - to zależy od ustaleń z pracodawcami;

jaki mieliście do tej pory układ dni szkolnych i dni u pracodawcy?

(pewnie by się trzeba przymierzyć do podobnego układu)

alabama20-02-2012 21:04:53   [#16]
Do tej pory mielismy taki układ: Klasa I - 3 dni w szkole, klasa II - 2 dni w szkole, klasa III - 0 dni w szkole, uczniowie przychodzili tylko na godzinę z wychowawcą. Teraz przy nowej ramówce, gdzie jest 290 godz. wf, musi być co najmniej 2-dniowa nauka w szkole
alabama20-02-2012 21:09:30   [#17]
I ja tak sobie myślę, że trzeba dać pracodawcom po 3 dni nauki zawodu w każdej klasie - inaczej nie wyrobię się z kształceniem ogólnym
bogna20-02-2012 21:15:52   [#18]

o matko, a WFu w 3 klasie nie mieliście?

---------

pewnie, jakby nie liczyć, potrzebnych będzie w szkole 6 dni (9 dni u pracodawcy);

musisz się dogadać z pracodawcami, jaki układ wolą u siebie (2+3+4),

czy (3+3+3) - w tym przypadku, zaproponowany przez Ciebie układ godzin kształcenia ogólnego jest OK:)

(jeszcze z ciekawości zapytam - jakie masz zawody?

bo wydaje mi się, że dla większości - lepsze by było umiejscowienie chemii w I klasie;

i informatyka - też może wcześniej? żeby sobie radzili na praktykach z urządzeniami sterowanymi numerycznie)

bosia20-02-2012 21:19:13   [#19]

mam podobne do Bogny przemyślenia-informatyka, chemia, matematyka

jakie macie zawody?

czy to nie byłoby podbudową do kształcenia zawodowego?

napisałam, ze średnio wychodzi na klasę 14,5 godziny

ale przecież możesz zrobić więcej w klasie I kształcenia ogólnego, a w III wiecej zajęc praktycznych

alabama20-02-2012 21:28:02   [#20]

Zawody mam różne: sprzedawca, wędliniarz, kucharz, piekarz, stolarz, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik -operator pojazdów i maszyn rolniczych, fryzjer - chyba wszystkie wymieniłam. Nie myślałam jeszcze o ukladzie przedmiotów ogólnych w cyklu, ale chyba tu nie da się za bardzo pogodzić podbudowy  tak różnych zawodów

--------------------------------------------------

Nie mielismy również religii w kl.III

---------------------------------------------------


Ale, abstrahując od przeszłości i od moich osobistych opinii, przy tak ważnym przedmiocie jak wf, w wymiarze 290 godz. muszą być 2 dni nauki w szkole w klasie III. Mam pytanie o godziny dyrektorskie w przypadku takiego oddziału jak mój.

alabama21-02-2012 19:23:45   [#21]
Proszę o komentarze na temat ramówki, którą zamieściłam w wymianie plików
alabama21-02-2012 19:43:00   [#22]
Poza tym - zamieszczę w wymianie plików w zakladce programy poprawiony - uwzględnia wskazówki forumowiczów z KOWEZIU
haniabor22-02-2012 12:33:05   [#23]

Do klas wielozawodowych dodam pytanie: kto pisze programy nauczania dla zawodu? W uzasadnieniu do podstawy programowej w zawodach znalazł się zapis, ze "podstawa programowa kształcenia w zawodach będzie stanowić bazę do opracowania przez nauczycieli szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz przez podmioty prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe programów nauczania". 

Uczniowie kierowani są na dokształcanie na kursy na 4 tygodnie. Tam uczą się wszystkich przedmiotów zawodowych i zdają egzaminy. W szkole tylko przedmioty ogólnokształcące.

alabama22-02-2012 17:35:03   [#24]

Nie wyobrażam sobie sytuacji, żeby pracodawca sam napisał program nauczania do zawodu. Dlatego już zleciłam nauczycielom pisanie programów do zawodów - mam również Technikum, w nim dobrą kadrę. W rozporządzeniu o praktycznej nauce zawodu zapisano:

"Zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania dla danego zawodu dopuszczony do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły". W dalszej części rozp. w par. o umowie o praktyczną naukę zawodu zapisano:

"Do umowy dołącza się program nauczania dla danego zawodu dopuszczony do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły".

Czyli tym samym dyrektor "ma mieć" program, a skąd - pewnie z tych samych źródeł, co programy dla techników - czyli napisany  przez nauczycieli, bo raczej nie ma co liczyć na programy "odgórnie" opracowane.

haniabor22-02-2012 17:56:20   [#25]
Wiem, że "mam mieć program", ale z drugiej strony ośrodki kursowe też będą musiały mieć program. A poza tym, jeżeli nie mam pokrewnego zawodu w technikum, to moi nauczyciele budowlańcy czy mechanicy napiszą chyba nie najlepszy program np do fryzjera. 
haniabor22-02-2012 19:27:47   [#26]
Może się okazać, że w moim programie nauczania dla zawodu jest przedmiot "strzyżenie na jeża", a z kursu dziecko przywiezie mi ocenę ze "strzyżenia w kancik"
bogna23-02-2012 22:46:15   [#27]

ad [#22]

jeśli zamieszczony przez Ciebie plan nauczania dotyczy młodocianych pracowników,

to uważam, że liczby godzin zajęć praktyczny nie są prawidłowe;

czas zajęć praktycznych pracowników młodocianych to ich czas pracy - wynikający z umowy zawartej z pracodawcą  i regulowany przepisami kodeksu pracy

-------------

w kwestii programów nauczania w oddziałach wielozawodowych kształcących młodocianych pracowników w zawodach rzemieślniczych

proponuję skontaktować się z izbą rzemieślniczą lub cechem i wspólnie wypracować programy kształcenia w zawodach

haniabor24-02-2012 08:38:38   [#28]
Właśnie o wypracowywanie wspólnych programów kształcenia mi chodzi. Nie tylko z izbą czy cechem, ale również z ośrodkami organizującymi kursy. W przeciwnym wypadku jeden uczeń będzie realizował dwa różne programy, napisane przez dwóch różnych autorów.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]