standardów nie znam
i nie słyszałam o takich
przygotowując się na wejście sześciolatków do klas pierwszych poczytałam sobie
Zalecane warunki i sposób realizacji do podstawy programowej I etapu
bo to jest jednak próba dookreślenia jak mogłoby byc, by było dobrze:)
1.
Dla zapewnienia ciągłości wychowania i kształcenia, nauczyciele uczący w
klasie I szkoły podstawowej powinni znać podstawę programową wychowania
przedszkolnego.
2.
Należy zadbać o adaptację dzieci do warunków szkolnych, w tym o ich
poczucie bezpieczeństwa. Czas trwania okresu adaptacyjnego określa
nauczyciel, biorąc pod uwagę potrzeby dzieci.
3.
Sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej
(wyposażonej w tablicę, stoliki itp.) i rekreacyjnej (odpowiednio do
tego przystosowanej). Zalecane jest wyposażenie sal w pomoce dydaktyczne
i przedmioty potrzebne do zajęć (np. liczmany), sprzęt audiowizualny,
komputery z dostępem do Internetu, gry i zabawki dydaktyczne, kąciki
tematyczne (np. przyrody), biblioteczkę itp. Uczeń powinien mieć
możliwość pozostawienia w szkole części swoich podręczników i przyborów
szkolnych.
4.
Wskazane jest, aby edukacja w klasach I-III szkoły podstawowej odbywała
się w zespołach rówieśniczych liczących nie więcej niż 26 osób.
5.
Edukacja w klasach I-III szkoły podstawowej realizowana jest w formie
kształcenia zintegrowanego. Ze względu na prawidłowości rozwoju
umysłowego dzieci, treści nauczania powinny narastać i rozszerzać się w
układzie spiralnym, tzn., że w każdym następnym roku edukacji wiadomości
i umiejętności nabyte przez ucznia mają być powtarzane i pogłębiane, a
potem rozszerzane.
6.
W klasach I-III szkoły podstawowej edukację dzieci powierza się jednemu
nauczycielowi. Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji muzycznej,
plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego
nowożytnego można powierzyć nauczycielom posiadającym odpowiednie
kwalifikacje. Zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej mogą być realizowane
z udziałem specjalisty z zakresu zdrowia publicznego lub dietetyki,
pielęgniarki lub higienistki szkolnej.
7.
Edukacja polonistyczna. W początkowym okresie nauki kontynuowany jest
rozpoczęty w przedszkolu proces kształtowania dojrzałości dzieci do
nauki czytania i pisania. Umiejętności te kształtuje się według wybranej
metody, dbając o łączenie czytania z pisaniem. W klasie I szkoły
podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną
uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy
stolikach. Trzeba też pamiętać o tym, że klasa I jest pierwszym etapem
nauki czytania i pisania, a umiejętności te są intensywnie kształtowane w
klasie II i III tak, aby uczniowie kończący klasę III wykazali się
umiejętnościami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego.
8.
Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci
zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i
rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np.
biblioteki szkolnej). Dobór utworów ma uwzględnić następujące gatunki
literatury dziecięcej: baśnie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze,
komiksy - przy wyborze należy kierować się realnymi umiejętnościami
czytelniczymi dzieci, a także potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi.
Dzieci powinny uczyć się na pamięć wierszy, fragmentów prozy, tekstów
piosenek itp.
9.
Edukacja matematyczna. W pierwszych miesiącach nauki w centrum uwagi
jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się
matematyki. Dominującą formą zajęć są w tym czasie zabawy, gry i
sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują specjalnie dobranymi
przedmiotami, np. liczmanami. Następnie dba się o budowanie w umysłach
dzieci pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych na sposób szkolny.
Dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą
czasu przeznaczonego na edukację matematyczną. Przy układaniu i
rozwiązywaniu zadań trzeba zadbać o wstępną matematyzację: dzieci
rozwiązują zadania matematyczne, manipulując przedmiotami lub obiektami
zastępczymi, potem zapisują rozwiązanie.
10.
Wiedza przyrodnicza nie może być kształtowana wyłącznie na podstawie
pakietów edukacyjnych, informacji z Internetu oraz z innych tego typu
źródeł. Edukacja przyrodnicza powinna być realizowana także w naturalnym
środowisku poza szkołą. W sali lekcyjnej powinny być kąciki przyrody.
Jeżeli w szkole nie ma warunków do prowadzenia hodowli roślin i
zwierząt, trzeba organizować dzieciom zajęcia w ogrodzie botanicznym, w
gospodarstwie rolnym itp.
11.
Zajęcia komputerowe należy rozumieć dosłownie jako zajęcia z
komputerami, prowadzone w korelacji z pozostałymi obszarami edukacji.
Należy zadbać o to, aby w sali lekcyjnej było kilka kompletnych zestawów
komputerowych z oprogramowaniem odpowiednim do wieku, możliwości i
potrzeb uczniów. Komputery w klasach I-III szkoły podstawowej są
wykorzystywane jako urządzenia, które wzbogacają proces nauczania i
uczenia się o teksty, rysunki i animacje tworzone przez uczniów,
kształtują ich aktywność (gry i zabawy), utrwalają umiejętności
(programy edukacyjne na płytach i w sieci), rozwijają zainteresowania
itp. Uczniom klas I-III należy umożliwić korzystanie ze szkolnej
pracowni komputerowej. Zaleca się, aby podczas zajęć uczeń miał do
swojej dyspozycji osobny komputer z dostępem do Internetu.
12.
Język obcy nowożytny. Zalecane jest organizowanie dzieciom również
pozalekcyjnych form nauki języka obcego nowożytnego, np. zajęć w
szkolnym klubie, spotkań czytelniczych w bibliotece, seansów filmowych w
świetlicy szkolnej itp.
13.
Edukacja muzyczna. Oprócz zajęć typowo muzycznych zaleca się włączanie
muzyki do codziennych zajęć szkolnych jako tła tematu przy organizacji
aktywności ruchowej, w celu wyciszenia itp.
14.
Wychowanie fizyczne. Zaleca się, aby zajęcia z dziećmi prowadzone były
na boisku, w sali gimnastycznej itp. Czas realizacji tego obszaru
kształcenia ma być przeznaczony na rozwijanie sprawności fizycznej
uczniów.
15.
Etyka. Ze względu na specyfikę dziecięcego rozumowania, w trakcie zajęć
z etyki zaleca się analizę zachowania postaci literackich (z baśni,
bajek, opowiadań itp.), filmowych i telewizyjnych. Uniknie się wówczas
kłopotów wychowawczych wynikających z nadmiernej, nieuzasadnionej i
pochopnej nieraz krytyki wydarzeń z udziałem rówieśników.
16.
Doceniając rolę edukacji zdrowotnej, treści z tego zakresu umieszczono w
wielu obszarach kształcenia, np. w obszarze wychowania fizycznego,
edukacji przyrodniczej i edukacji społecznej. Ze względu na dobro
uczniów, należy zadbać, aby rozumieli oni konieczność oraz mieli nawyk
dbania o zdrowie swoje i innych. Powinni także wiedzieć, do kogo zwrócić
się w razie konieczności udzielania pierwszej pomocy.
17.
Każde dziecko jest uzdolnione. Nauczyciel ma odkryć te uzdolnienia i je
rozwijać. W trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z
działalności twórczej, trzeba stwarzać im warunki do prezentowania swych
osiągnięć, np. muzycznych, wokalnych, recytatorskich, tanecznych,
sportowych, konstrukcyjnych.
18. Odpowiednio do istniejących potrzeb szkoła organizuje:
1) zajęcia opiekuńcze zapewniające dzieciom interesujące spędzanie czasu, przyjazną atmosferę i bezpieczeństwo;
2) zajęcia zwiększające szansę edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce.
|