Czas pracy pielęgniarki szkolnej
Zgodnie z przepisami Funduszu, pielęgniarka szkolna zapewnia
dostępność do świadczeń zdrowotnych w dni powszednie, w wymiarze czasu
odpowiednim do liczby uczniów, z uwzględnieniem planu godzin lekcyjnych.
Przykład
Czas pracy pielęgniarki w szkole liczącej 150 uczniów należy obliczyć w
następujący sposób: liczba uczniów w szkole / normę uczniów = etat (bądź ułamek
w przeliczeniu na liczbę godzin). Przyjmując normę 880 uczniów na pielęgniarkę
w środowisku nauczania i wychowania, zgodnie ze standardami opracowanymi przez
Instytut Matki i Dziecka Zakład Medycyny Szkolnej z 2003 r., czas pracy w
szkole liczącej 150 uczniów powinien wynosić ok. 0,17 etatu tj. ok. 30 godz. w
miesiącu (7,5 godz,/tydz., 1,5 godz./dzień). Bieżący harmonogram pracy pielęgniarki w szkole powinien być dostosowany do
aktualnych potrzeb i zadań, uzgodniony z dyrektorem placówki, oraz przekazany
do właściwego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Harmonogram pracy
pielęgniarki stanowi integralną część umowy, jego zmiana wymaga sporządzenia do
umowy stosownego aneksu.
Medycyna szkolna w kontekście umów NFZ
Katarzyna Słodka
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 z
późn. zm.) w artykule 92 ustanawia obowiązek objęcia uczniów, z wyjątkiem
uczniów szkół dla dorosłych, świadczeniami profilaktycznej opieki zdrowotnej.
Dyrektor szkoły zobligowany jest do zapewnienia warunków harmonijnego rozwoju
psychofizycznego ucznia poprzez aktywne działania pro zdrowotne, a szkoła ma
zapewnić uczniom możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej i
pomocy przedlekarskiej. Organizację oraz formy profilaktycznej opieki
zdrowotnej określają przepisy Ministra Zdrowia oraz regulacje Narodowego
Funduszu Zdrowia, który kontraktuje i finansuje świadczenia z zakresu medycyny
szkolnej.
Podstawą udzielania świadczeń finansowanych ze środków publicznych jest umowa o
udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a
dyrektorem oddziału wojewódzkiego Funduszu (art. 132 ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. Nr 210, poz. 2135)(dalej jako: u.ś.o.z.). Usługa w umowie zdefiniowana
jest pod nazwą: pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania.
Zgodnie z art. 5 ustawy podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o zawarcie
umów, na ten zakres świadczeń, są zakłady opieki zdrowotnej (publiczne,
niepubliczne), grupowe praktyki pielęgniarskie i indywidualne praktyki
pielęgniarskie. Podmiot występujący o zawarcie umowy powinien legitymować się
tzw. dokumentami rejestrowymi. W zależności o formy prawnej podmiotu będą to:
wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), wpis do ewidencji działalności
gospodarczej, w przypadku praktyk indywidualnych – zezwolenie na wykonywanie
praktyki wydane przez z właściwe terenowo Okręgowe Rady Pielęgniarek i
Położnych. Zakłady opieki zdrowotnej powinny posiadać wypis z rejestru zakładów
opieki zdrowotnej, prowadzonego przez właściwego terenowo Wojewodę.
W tym miejscu warto podkreślić, że w myśl art. 132 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia
2004 r., Fundusz nie może zawrzeć umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych z
pielęgniarką, jeżeli udziela ona świadczeń opieki zdrowotnej u
świadczeniodawcy, który jest związany umową z NFZ.
W myśl powyższego przepisu nie ma znaczenia, na jakiej podstawie prawnej osoby
te udzielają świadczeń: na podstawie umowy o pracę czy na podstawie umowy
zlecenia. Każda forma powiązania prawnego lekarza, pielęgniarki, ze
świadczeniodawcą posiadającym umowę z NFZ, uniemożliwia im zawarcie
indywidualnej umowy z Funduszem. Zakaz ten dotyczy również lekarzy i
pielęgniarek udzielających świadczeń zdrowotnych w ramach niepublicznych
zakładów opieki zdrowotnej tworzonych w formie spółek cywilnych. W ten sposób
sformułowano ustawowy zakaz łączenia udzielania świadczeń u świadczeniodawcy
związanego umową z Funduszem z jednoczesnym udzielaniem świadczeń na podstawie
własnego kontraktu z NFZ. Zakaz ten nie jest uzależniony od rodzaju udzielanych
świadczeń zdrowotnych. Nieistotne jest, czy zakres świadczeń udzielanych w
ramach samodzielnie zawartego kontraktu pokrywa się z zakresem świadczeń
udzielanych u innego świadczeniodawcy.
Wniosek o zawarcie umowy powinien zawierać również wykaz szkół i placówek
opiekuńczo – wychowawczych, w których świadczeniodawca zamierza sprawować
opiekę, zawierający liczbę uczniów w każdej szkole w podziale na typy szkół,
potwierdzony przez dyrektorów placówek. Placówkami oświatowymi, w których może
być realizowana opieka w ramach umowy z Funduszem to: szkoły podstawowe,
gimnazja, licea, licea profilowane, zasadnicze szkoły zawodowe, technika oraz
szkoły specjalne.
Zawarcie umowy następuje na podstawie postępowania prowadzonego w trybie art.
159 u.ś.o.z., w myśl którego, postępowanie to nie ma charakteru konkursowego.
Fundusz nie prowadzi rankingu wniosków o zawarcie umów, dokonuje jedynie ich
oceny formalnej i merytorycznej. Umowę zawiera ze świadczeniodawcą, który
spełnia warunki określone w wyżej wymienionym zarządzeniu.
Szczegółowe warunki zawarcia umowy określa załącznik do zarządzenia nr 102/2006
Prezesa NFZ z dnia 9 listopada 2006 r. w sprawie przyjęcia „Informacji o
warunkach zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju:
podstawowa opieka zdrowotna”.
Przepisy dopuszczają złożenie przez świadczeniodawcę wniosku o zawarcie umowy w
dowolnie wybranym przez siebie terminie (nawet w trakcie roku).
Wniosek składa się w formie pisemnej i elektronicznej. W celu sporządzenia
elektronicznej wersji wniosku, należy pobrać zapytania ofertowe bezpośrednio z
oddziału Funduszu (płyta CD) lub jego strony internetowej. Na płycie i stronie
internetowej Fundusz zamieszcza również materiały informacyjne, z którymi
należy zapoznać się przed podjęciem ostatecznej decyzji o składaniu wniosku o
zawarcie umowy. Informacje w nich zawarte, pomogą ewentualnym oferentom we
właściwym skompletowaniu dokumentów, oświadczeń i załączników do wniosku.
1. Zakres podmiotowy umowy
Umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu medycyny szkolnej,
obejmuje dzieci i młodzież szkolną od klasy „0” do ostatniej klasy szkoły
ponadgimnazjalnej.
Opieką pielęgniarki szkolnej finansowaną przez NFZ, mogą być objęte 6-letnie
dzieci, o ile posiadają status ucznia szkoły podstawowej (a nie przedszkola!).
Powołany przepis obowiązywał w latach ubiegłych, aktualnie obowiązujące
przepisy, w stosunku do roku 2006, nie uległy zmianie.
W przypadku szkół specjalnych, w ramach umów z Funduszem, opieką objęci są
uczniowie od 7 do 24 roku życia. Parametr wiekowy dla tej grupy
świadczeniobiorców został określony na podstawie § 15 Zarządzenia nr 29
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad
organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w
ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego (Dz. U. MENiS. z 1993 r. Nr
9, poz. 39).
2. Zakres przedmiotowy umowy
Przedmiotem umowy są przede wszystkim świadczenia z zakresu profilaktycznej
opieki nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania na rzecz
uczniów, określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 r.
w sprawie zakresu i organizacji opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz.
U. Nr 282, poz. 2814) z późn. zm.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana jest przez:
- lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w poradni lekarza POZ - poza szkołą,
- pielęgniarkę albo higienistkę szkolną - w gabinecie profilaktyki zdrowotnej i
pomocy przedlekarskiej (gabinet szkolny).
Zakres opieki:
- szczepienia ochronne i ich dokumentowanie zgodne z obowiązującym kalendarzem
szczepień,
- badania przesiewowe (skrining) mające na celu wczesne wykrywanie odchyleń w
stanie rozwoju dziecka (zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i Instytutu
Matki i Dziecka),
- bilanse zdrowia w wieku 6,10,14 i 18/19 (ostatnia klasa szkoły średniej) lat,
- poradnictwo czynne w stosunku do uczniów przewlekle chorych i
niepełnosprawnych,
- orzecznictwo lekarskie dla potrzeb ucznia i szkoły, w związku z realizacją
programów nauczania obejmujące dojrzałość szkolną, wychowanie fizyczne, sport
szkolny, kwalifikacje do szkół specjalnych bądź nauczania indywidualnego,
poradnictwo zawodowe, trudności wychowawcze.
W dniu 1 kwietnia 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej
opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. Nr 56, poz. 379).
Rozporządzenie wprowadza zmiany w zakresie realizacji szczepień ochronnych. W
myśl nowej regulacji, obowiązek wykonawstwa szczepień leży w gestii lekarzy
podstawowej opieki zdrowotnej, sprawujących opiekę nad uczniami na podstawie
deklaracji wyboru. W związku z powyższym, do zadań lekarza POZ należy
przeprowadzenie kwalifikacyjnych badań lekarskich przed szczepieniami,
realizacja szczepień ochronnych oraz ich dokumentowanie i sprawozdawanie,
zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o chorobach
zakaźnych i zakażeniach (Dz. U. Nr 126, poz. 1384 z późn. zm.).
Rozporządzenie zobowiązuje pielęgniarki i higienistki szkolne, sprawujące
opiekę profilaktyczną nad uczniami, do przekazania do dnia 30 kwietnia 2007 r.
kart uodpornienia uczniów lekarzom POZ, sprawującym opiekę zdrowotną nad
uczniami. Warunki przekazania kart uodpornienia reguluje § 11 ust. 4
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu
szczepień ochronnych oraz zasad przeprowadzania i dokumentacji szczepień (Dz.
U. Nr 237, poz. 2018). Powołany akt reguluje również sporządzenie i przesyłanie
Państwowemu Inspektoratowi Sanitarnemu (§ 16) sprawozdania z realizacji
szczepień.
Zadaniem pielęgniarki szkolnej jest udzielanie pomocy przedlekarskiej uczniom w
przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć, jak również realizacji zadań
zdefiniowanych w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2004 r, zmienionym
rozporządzeniem z dnia 21 marca 2007 r. Zadania te związane są z różnymi
formami promocji zdrowia, profilaktyki chorób, realizacją planu badań
przesiewowych, prowadzeniem dokumentacji medycznej uczniów i z prowadzeniem
grupowej profilaktyki fluorkowej.
Uwaga! Świadczeniodawcy sprawujący opiekę nad tą samą grupą świadczeniodawców
(w tym wypadku uczniów), jako odrębne podmioty, zobowiązani są do wzajemnej
współpracy.
3. Wymagania lokalowe i sprzętowe
Pomieszczenia, w których są realizowane świadczenia pielęgniarki szkolnej,
muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 10
listopada 2006 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem
fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz.
U. Nr 213, poz. 1568 z późn. zm.).
Świadczenia pielęgniarki szkolnej mogą być realizowane w szkole, w gabinecie
profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, a w przypadku braku takiego
gabinetu, dopuszcza się udzielanie świadczeń w poradni POZ, lub w użyczonych, w
tym celu, przez dyrektora szkoły, pomieszczeniach.
Pomieszczenie, w którym są realizowane świadczenia pielęgniarki szkolnej
powinno być wyposażone w następujący sprzęt i aparaturę:
- waga medyczna ze wzrostomierzem,
- kozetka,
- stolik zabiegowy,
- parawan,
- biurko i szafka kartoteczna przeznaczone na przechowywanie dokumentacji
medycznej,
- szafka przeznaczona na przechowywanie leków, artykułów sanitarnych i innych
materiałów medycznych,
- przenośna apteczka,
- aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi z kompletem mankietów dla dzieci
i dorosłych,
- stetoskop,
- tablice Snellena do badania ostrości wzroku,
- tablice Ischihary do badania widzenia barw,
- tablice – siatki centylowe wzrostu i masy ciała, oraz inne pomoce do
wykonywania - testów przesiewowych i interpretacji ich wyników,
- zestaw przeciwwstrząsowy, obejmujący produkty lecznicze, których wykaz
zawiera załącznik do zarządzenia nr 25/2007.Prezesa NFZ,
- środki i sprzęt do nadzorowanej grupowej profilaktyki próchnicy zębów,
- lodówka,
- dostęp do systemu informatycznego spełniającego wymagania systemu
informatycznego NFZ,
- apteczka przenośna (zawartość apteczki określa § 27 zarządzenia).
4. Kwalifikacje osób
Świadczenia pielęgniarki szkolnej na podstawie umowy z NFZ mogą być udzielane
przez pielęgniarki posiadające aktualne zaświadczenie o wpisie do rejestru
pielęgniarek, prowadzonego przez właściwą okręgową radę pielęgniarek i
położnych, oraz prawo wykonywania zawodu. Ponadto, pielęgniarka powinna się
legitymować ukończeniem szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie pielęgniarstwa
środowiska nauczania i wychowania lub ukończeniem kursu kwalifikacyjnego w
powyższym zakresie.
Uwaga! W stosunku do świadczeniodawców posiadających umowy na ten zakres
świadczeń, a odbiegających od wymogów kwalifikacyjnych, Fundusz ustalił okres
dostosowawczy (czas na uzupełnienie kwalifikacji), nie dłuższy niż do 31
grudnia 2007 r.
5. Czas pracy
Zgodnie z przepisami Funduszu, pielęgniarka szkolna zapewnia dostępność do
świadczeń zdrowotnych w dni powszednie, w wymiarze czasu odpowiednim do liczby
uczniów, z uwzględnieniem planu godzin lekcyjnych.
Przykład
Czas pracy pielęgniarki w szkole liczącej 150 uczniów należy obliczyć w
następujący sposób: liczba uczniów w szkole / normę uczniów = etat (bądź ułamek
w przeliczeniu na liczbę godzin). Przyjmując normę 880 uczniów na pielęgniarkę
w środowisku nauczania i wychowania, zgodnie ze standardami opracowanymi przez
Instytut Matki i Dziecka Zakład Medycyny Szkolnej z 2003 r., czas pracy w
szkole liczącej 150 uczniów powinien wynosić ok. 0,17 etatu tj. ok. 30 godz. w
miesiącu (7,5 godz,/tydz., 1,5 godz./dzień).
Bieżący harmonogram pracy pielęgniarki w szkole powinien być dostosowany do
aktualnych potrzeb i zadań, uzgodniony z dyrektorem placówki, oraz przekazany
do właściwego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Harmonogram pracy
pielęgniarki stanowi integralną część umowy, jego zmiana wymaga sporządzenia do
umowy stosownego aneksu.
7. Finansowanie świadczeń
Finansowanie świadczeń udzielanych przez pielęgniarkę szkolną odbywa się według
kapitacyjnej stawki rocznej określonej na jednego ucznia, uwzględniającej
wskaźnik korygujący tę stawkę, w zależności od typu szkoły, i tak, dla uczniów
szkół typu:
I (pierwszego) stosuje się wskaźnik korygujący 1,0 kapitacyjnej stawki rocznej,
II – 1,4, III a – 4,0, b – 7,5, c – 20.
Roczna stawka kapitacyjna to suma przypadająca na jednego ucznia na rok,
określona przez oddział Funduszu. Podzielona przez 12 (miesięcy) daje kwotę
przypadającą na ucznia na miesiąc – jest to stawka bazowa (miesięczna).
Miesięczną kwotę finansowania świadczeń w środowisku nauczania i wychowania
stanowi iloczyn uczniów objętych opieką razy stawka bazowa uwzględniająca
odpowiedni wskaźnik korygujący np. 100 uczniów (szkoły typu II) razy X (stawka
bazowa razy wskaźnik korygujący) = kwota finansowania.
Sposób finansowania świadczeń, dla których określono kapitacyjną stawkę roczną
reguluje § 16 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w
sprawie ogólnych warunków o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Podstawy
rozliczeń dla poszczególnych zakresów świadczeń zostały określone w § 22 tego
rozporządzenia.
Od 1 marca 2007 r., na podstawie zmian wprowadzonych zarządzeniem 7/2007
Prezesa NFZ, podstawą do finansowania świadczeń są zweryfikowane, przez
Fundusz, listy uczniów, przekazywane przez świadczeniodawców w okresach
miesięcznych, w terminie do 7 dnia każdego okresu sprawozdawczego (miesiąca).
Dla każdego typu szkół wymagane jest sporządzanie odrębnej listy. Przed
wejściem w życie ww. zarządzenia, weryfikacja list była przeprowadzana dwa razy
w roku - w miesiącu marcu i październiku.
Elektroniczne listy uczniów powinny być sporządzane na podstawie imiennych list
klasowych. Weryfikacja list jest operacją informatyczną polegającą na
elektronicznym przyporządkowaniu każdego nr PESEL ucznia do świadczeniodawcy na
podstawie daty objęcia opieką, czyli ustaleniu ostatecznej liczby uczniów
objętych opieką przez danego świadczeniodawcę. Odbywa się to poprzez porównanie
nr PESEL uczniów znajdujących się na listach sporządzonych przez
świadczeniodawców, pod względem m.in. ich prawidłowości i powtórzeń. W
przypadku wykazania przez dwa zakłady opieki zdrowotnej tego samego nr pesel, z
taką samą datą objęcia opieką, uzyskuje on status „zdublowany” i do chwili
wyjaśnienia Fundusz odpowiednio pomniejsza należność za udzielone świadczenia w
danym miesiącu.
Zgodnie z warunkami umów, do ostatniego dnia miesiąca Fundusz przekazuje
świadczeniodawcom wyniki weryfikacji, które stanowią podstawę do wystawienia
rachunków i finansowania świadczeń za dany okres sprawozdawczy (miesiąc).
Rozliczenie świadczeń z zakresu grupowej profilaktyki fluorkowej następuje
jednorazowo, po zrealizowaniu świadczenia w roku szkolnym w klasach I-VI i
przekazaniu do Funduszu listy uczniów poddanych procesowi fluoryzacji.
Realizacja świadczeń z zakresu grupowej profilaktyki fluorkowej, przez
pielęgniarki szkolne, winna być poprzedzona uzyskaniem, od właściwej na danym
terenie stacji sanitarno-epidemiologicznej, zaświadczenia potwierdzającego, iż
zawartość poziomu fluoru w wodzie pitnej nie przekracza wartości 1 mg/l. Kopie
takiego zaświadczenia świadczeniodawca powinien złożyć do Funduszu wraz z listą
uczniów.
W myśl postanowień rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 marca 2007 r.
zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej
opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. Nr 56, poz. 379) grupowa
praktyka fluorkowa, metodą nadzorowanego szczotkowania zębów, wykonywana jest w
klasach I-VI, 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni.
Świadczenia udzielane są świadczeniobiorcom w roku szkolnym (a nie
kalendarzowym). Zatem proces fluoryzacji rozpoczęty jesienią 2006 roku, a
zakończony w roku 2007 podlega rozliczeniu po jego zakończeniu i przedłożeniu
przez świadczeniodawcę wymaganej dokumentacji.
8. Terminy płatności, dokumenty finansowe
Należności z tytułu realizacji świadczeń w okresie sprawozdawczym
(miesięcznym), Oddział Funduszu wypłaca, za miesiąc poprzedni, w terminie do 15
dni po dostarczeniu przez świadczeniodawcę prawidłowo sporządzonych dokumentów
rozliczeniowych. Przepisy dopuszczają możliwość dokonania przez strony umowy
zmian terminów przekazywania powyższych danych, w drodze zmiany umowy. Zgodnie z
ogólnie przyjętą zasadą, jeżeli termin płatności przypada w święto czy dzień
wolny od pracy, to wypłata należności zostanie dokonana przez oddział Funduszu
poprzedniego dnia roboczego. Jeżeli Oddział Funduszu opóźnia się z wypłatą
należności z tytułu umowy za realizację świadczeń, podmiotowi przysługuje
roszczenie o odsetki ustawowe za czas opóźnienia.
W przypadkach uzasadnionych sytuacją finansową świadczeniodawcy, z
uwzględnieniem stanu posiadanych przez oddział Funduszu środków finansowanych,
należność świadczeniodawcy może być wypłacona w trybie przyspieszonym, za zgodą
dyrektora oddziału Funduszu
Podstawą rozliczeń i płatności za świadczenia udzielone w okresie
sprawozdawczym jest rachunek, który należy złożyć do Funduszu w terminie do 10
dnia każdego miesiąca. Rachunek powinien być sporządzony w formie papierowej i
elektronicznej, zgodnie z formatem danych określonym przez Fundusz.
9. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci
Kwestie związane z programem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci reguluje
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 r. w
sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
W myśl tej regulacji wczesne wspomaganie może być organizowane przez dyrektorów
placówek oświatowych w przedszkolach, szkołach podstawowych, w tym specjalnych,
młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych (w tym specjalistycznych), o ile dysponują środkami
dydaktycznymi i sprzętem niezbędnym do realizacji wskazań wynikających z
realizacji programu.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora
placówki, w jego skład wchodzą: pedagog, psycholog, logopeda, inni specjaliści
– w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. Zadaniem zespołu jest
ustalenie kierunków i harmonogramów działań, nawiązanie współpracy z zakładem
opieki zdrowotnej w celu zapewnienia dziecku odpowiedniej terapii,
koordynowanie działań specjalistów, współpraca z rodziną dziecka, ocena
skuteczności programu i dokumentowanie pracy zespołu.
Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydają zespoły
orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w
tym poradniach specjalistycznych. Poradnie te należą do systemu oświaty, a nie
systemu opieki zdrowotnej, stąd ich działalność nie podlega jurysdykcji
Narodowego Funduszu Zdrowia. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych
finansowana jest z puli środków „oświatowych”.
z "Prawo oświatowe ABC"
post został zmieniony: 14-12-2011 13:49:52 |