Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ramowe plany ponadgimnazjalne
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]
Toska08-06-2011 07:05:43   [#151]

Po dyskusji w pokoju nauczycielskim 

 Kilkanaście lat temu szkoła polska dawała gruntowne średnie wykształcenie. 

Absolwent mógł startować na wybrane kierunki  i niekoniecznie musiał o tym decydować się mając 16-17 lat.

To co proponowane jest teraz uniemożliwia absolwentom liceum a przede wszystkim technikum , na mobilność zawodową.

Wiemy sami sobie, że musieliśmy uzupełniać specjalności, kończyć nowe kierunki

a co z absolwentami 2015 czy 2016 -> będą nastawieni tylko na jeden kierunek i w przypadku 

zmiany zawodu -> będą mieli wiele braków

Dlaczego  kolejna reforma edukacji - programowa - dąży do kształcenia analfabetów?

AnJa08-06-2011 07:47:34   [#152]

podstawa programowa przedmiotu historia i społeczeństwo jest w rozporzadzeniu z grudnia 2008

może pracowałem w nietypowym technikum, ale w nim uczniowie zdawali owszem- wos, ale na poziomie podstawowym

rozszerzenia mozna było policzyć na palcach 1 ręki- głownie dlatego, że takich rozszerzeń nie było w planie nauczania i realizowanych programach (tzn.formalnie były, ale w wymiarze 1-2 godzin co rozszerzenie czyniło fikcją)

nie pamiętam czasów by szkoła  i technika dawały podobne wykształcenie ogólne - nawet kiedy były te same przedmioty to w róznej ilości godzin

i zawsze było sito selekcyjne- czy to egzamin wstepny czy matura

wciaz nie udaje mi się zrozumiec dlaczego tak konsekwentnie stoisz na stanowisku, ze uczeń technikum nie powinien uczyć się 2 przedmiotów w zakresie rozszerzonym i  przystąpić do matury z nich? majac tym samym szanse dostania się na studia porównywalne do tych, jakie ma absolwent LO?

możesz na to odpowiedzieć?



post został zmieniony: 08-06-2011 07:48:20
bb197508-06-2011 08:05:35   [#153]

wprawdzie do odpowiedzi zostal wywołany kto inny ale to ja spróbuję odpowiedzieć na to pytanie.. Według mnie odpowiedź jest prosta - choć może nie być poprawna dla wszystkich techników, więc odpowiem patrzą przez pryzmat mojej szkoły - do techników (niestety) przychodzi duużo słabsza młodzież niż do LO, dodatkowo młodzież, których rodziców nie stać na korepetycje, a i sami uczniowie mogą nie mieć na nie czasu bo pomagają rodzicom w pracach polowych. Ci uczniowie z trudem opanowują podstawowy poziom, z trudem maturę na poziomie podst zdają, pracują ile mogą żeby gigantyczną barierę 75% pkt na egzaminie zawodowym osiągnąć i nagle tym uczniom będzie się na siłę kazać uczyć poziomu rozszerzonego, do dodatkowych egzaminów maturalnych kazać przystępować no i ciągle nad nimi będą wisieć również kolejne egzaminy na kwalifikacje zawodowe. 

Co ten biedny uczeń zrobi do końca nie wiem - ale wiem jedno że będzie odradzał innym pójście do technikum. Będzie wolał do LO lub ZSZ pochodzić bo i o rok krócej i mniej egzaminów. Efekt z tego będzie taki że jeżeli teraz większość absolwentów gimnazjów wybiera LO, to za parę lat już tylko nieliczni mogą wybrać technikum. Nie kombinowałbym z rozszerzeniami w technikum, niech uczniowie lepiej skoncentrują sie na egzaminie zawodowym i niech zostaną specjalistami średniego personelu technicznego bo takowych nam już dziś brakuje i z roku na rok brakować będzie więcej. A jak ktoś w technikum poczuję chęć pójścia na studia to moim zdaniem będzie na tyle "dobry" i zdeterminowany że sobie poradzi tak jak i teraz sobie radzą (choćby moi absolwenci, którzy z całkiem dobrym skutkiem elektronikę i mechatronikę studiują) i nie będzie im do tego potrzebne rozszerzenie z 2 przedmiotów


post został zmieniony: 08-06-2011 08:06:56
Marek Pleśniar08-06-2011 09:33:05   [#154]

chodziłem do technikum (bardzo porządnego)

tylko ci, którzy uczyli się więcej fizyki i matematyki wylądowali na politechnikach

AnJa08-06-2011 10:08:06   [#155]

czy dobrze rozumiem, że postulujecie by:

1. w technikum nie było wcale przedmiotów rozszerzonych?

2. był tylko 1 przedmiot rozszerzony?

jeśłi tak- co w zamian? a moze zmniejszenie liczby godzin w całym cyklu kształcenia?

bo dodanie na poziom podstawowy wydaje sie wykluczone

a moze:

3. uwolnienie pewne rozszerzeń tak, by uczeń techników miał 2 rozszerzone, w tym 1 z grupy przedmiotów przyrodniczych i matematyki, a drugi dowolny - i oczywiście obligatoryjny historia i społeczęństwo

4. a moze jeszcze inne rozwiazanie - w tym obligatoryjne oba przedmioty uzupełniajace?

bo wydaje mi sie, ze powoli trzeba zblizać się do jakiejś konkluzji

bb197508-06-2011 13:06:23   [#156]

ja też chodziłem do technikum i raczej też dość porządnego i wcale nie musiałem się więcej fizyki i matematyki uczyć by na politechnice wyladowac i skonczyc ja z dosc przyzwoitym wynikiem. 

Co do postulatów i propozycji AnJa to dla mnie najbliższe sercu są pkty 1 i 2. Może niech już będzie jeden przedmiot rozszerzony (choć nie podoba mi sie to określenie bo za bardzo do liceów nas upodabnia) taki zgodny z profilem technikum i najczęściej podejrzewam byłaby to matematyka, ale nie kazałbym uczniowi technikum obowiązkowo do matury rozszerzonej przystępować. A na co godziny przeznaczyć? Może na kształcenie zawodowe, po podziale równym na teorię i praktykę w technikum troszkę może być nie tak z realizacją treści. Zwłaszcza że moim zdaniem nie wszystkie zawody tyle godzin zajęć praktycznych potrzebują - np technik informatyk, owszem egzamin ma praktyczny faktycznie juz teraz ale na egzaminie praktycznym co jest sprawdzane? wgranie antywirusa, skanowanie dysku, porobienie zrzutów ekranu, zgranie na pendriva, wydruk. Nie ma żadnych zadań czysto sprzętowych dotyczących składania, wymiany podzespołów komputera itd.

bogna08-06-2011 16:02:08   [#157]

pozwolę sobie przypomnieć nasze wcześniejsze stanowiska/postulaty/propozycje:

http://oskko.edu.pl/kongres2/materialy/szkolnictwo%20ponadgim-kongres%202007.pdf

1. Zlikwidowanie dysproporcji w warunkach kształcenia ogólnego między poszczególnymi typami szkół dających wykształcenie średnie, w celu zapewnienia porównywalnego przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego. Obecny stan prawny powoduje:

 

 - znikome (ograniczone ramowymi planami nauczania do 3 godzin) możliwości realizacji kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym w technikum i liceum profilowanym;

 

http://oskko.edu.pl/kkdsz2008/index.html

 podniesienie rangi egzaminu zawodowego poprzez uznanie jego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnym na wyższe uczelnie na równi z egzaminem maturalnym zdawanym z przedmiotu na poziomie rozszerzonym

http://www.oskko.edu.pl/kkdsz2009/index.html

Struktura szkolnictwa zawodowego:

Proponujemy rozważenie możliwość prowadzenia, po klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, kształcenia dwustopniowego -  dwuletnie kształcenie zawodowe + dwuletnie kształcenie przygotowujące do matury.

Technikum

  • Stawiamy istotne pytanie: kim jest technik w naszym systemie kształcenia? Jakie umiejętności powinien mieć absolwent technikum? Dlaczego warto wybrać naukę w technikum?

  • Obecnie uczeń podejmuje naukę w ZSZ - by zdobyć zawód, w LO – by przygotować się na studia. Technikum realizuje każdy z tych celów połowicznie.

  • Widzimy konieczność elastycznego dopasowania kształcenia ogólnego w technikum do specyfiki kształconego zawodu (takie szanse widzimy w realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniego czasu na jej realizację).

  • Zwracamy uwagę na konieczność korelacji programów nauczania z fizyki
    i matematyki z kształceniem zawodowym technicznym; obecnie takiej korelacji nie ma.

Toska08-06-2011 18:02:15   [#158]


dajcie uczniom w technikum równe szanse zdobycia wykształcenia ogólnego na poziomie podstawowym

rozszerzenie z przedmiotu powinno być  obligatoryjne tylko z jednego przedmiotu

natomiast w liceum nauka może być z kilku rozszerzeń wynika

ze specyfiki LO

[#153]

dziękuję za wypowiedź!

[#156]

identyczna sytuacja - byłam w technikum 4-letnim (a wtedy były 5-letnie) 

i skończyłam PG - z wynikiem bdb - ale dzięki temu, że miałam gruntowną wiedzę ogólnokształcącą za co obecnym władzom jestem wdzięczna (z wyjątkiem 10- latki)  

 [#155]

technikum

- wprowadzenie wiedzy ogólnej

dodatkowe przedmioty od kl. /II

- historia wos - 120 godz

- przyroda - 150 godz (realizowana w klasie II tylko)

- informatyka - 60 godz. (realizowana w klasie II ) 

- fakultet - czy przedmiot rozszerzony do wyboru!!!!! nie narzucony przez szkołę od klasy III  

w ilości 210  godzin ? 

oraz w całym cyklu kształcenia  

- matematyka (obowiązkowa na maturze OK w zak. podstawowym ) ale ilośc godz.  420

- j. polski - 420


LICEUM - zmiana godzi. informatyki z ilości 30 na 60 w klasie I 

Ewka09-06-2011 10:19:40   [#159]

Uważam, że uczeń technikum powinien mieć takie same szanse dostania się na studia jak uczeń liceum. W związku z tym nie widze podstawy do ograniczenia przedmiotów rozszerzonych w technikum. Uczę w liceum, ale zawsze powtarzałam podczas rekrutacji gimnazjalistom, że do technikum powinny iść osoby, które nie mają problemów z nauką, uczniowie bardzo dobrzy, którzy będa umieli połączyć kształcenie zawodowe z ogólnym - zdać egzamin zawodowy i maturę, by potem kształcić sie na studiach. Patrzono jednak na mnie jak na nienormalną, bo w obecnej opinii króluje, że do technikum idą ci, którzy nie dostaną się do liceum. Być może jest to potem przyczyną, że tak mało mamy prawdziwych studentów na studiach politechnicznych.

W sprawie LO. Najpierw sama burzyłam się (razem z nauczycielami) co do liczby godzin z poszczególnych przedmiotów ujętych w projekcie rozporządzenia, ale podeszliśmy do tego później w nieco inny sposób. Po przeanalizowaniu podstawy programowej okazało się, że liczby godzin proponowane w rozporządzeniu o ramówkach wystarczą na realizację podstawy.

Nauczyciele obawiają się tylko, że nie będą mieć etatów, gdy uczeń nie wybierze jego przedmiotu. Ja jednak widzę w tym pozytyw - nauczyciel niech tak prowadzi zajęcia, zaciekawia przedmiotem, aby uczeń zdecydował się na rozszerzenie z danego przedmiotu.

Myślę również, że materiał opracowany przez ORE i umieszczony na ich stronie pozwola na przygotowanie się do zmian i dyskusję z nauczycielami. Nie może być ona jednak rozpoczęta bez wcześniejszej analizy podstawy programowej. Myślę również, że warto zrobić spotkania zespołów przedmiotowych w liceum z nauczycielami gimnazjum, którzy przybliżą nauczycielom podstawę realizowaną w gimnazjum.

Toska11-06-2011 11:48:56   [#160]

Ewka

oczywiście też jestem za równymi szansami, ale nie piszę tutaj o swoich wyobrażeniach tylko o faktach

uczeń, który wybiera technikum - nie tylko zdobywa wykształcenie zawodowe 50 godzin w cyklu 4 letnim ale i wiedzę ogólną, która pozwoli mu później na mobilność zawodową

Ograniczenia ucznia do 2 rozszerzeń i nic w zamian jest własnie zabieraniem szansy na studiowanie  

były próby w Polsce likwidacji przedmiotów przyrodniczych np:

w liceach ekonomicznych - nie było fizyki, chemii - zawrócono z tej drogi dlaczego więc znowu wchodzimy na te same błędne drogi 

liceum jest miejscem przygotowania na studia i tych rozszerzeń może być wiecej

ale dostanie się na studia powinno się skupiać na jednym przedmiocie rozszerzonym


I jeszcze jedno może co do liceum - okaże się się jedyne w mieście liceum

i tak zadba o interes nauczycieli a niekoniecznie wybór młodzieży

i wprowadzona reforma stanie się fikcją  



bogna12-06-2011 17:59:11   [#161]

pozbierałam uwagi dotyczące ramówki dla LO

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

treść projektu rozporządzenia - załącznik nr 7

uwagi/wątpliwości/propozycje

3. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, a jeżeli

rada liceum nie została powołana – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady

rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz

możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, organizuje nauczanie tak aby

każdy uczeń miał możliwość wyboru od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie

programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. Co najmniej jednym

z tych przedmiotów powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.

Czy każdemu uczniowi należy zapewnić tylko możliwość wyboru czy też możliwość realizacji 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym?

Już przy realizacji 3 przedmiotów rozszerzonych w wymiarze 180 (zakładając takie mało realne wybory jak np. matematyka, informatyka, wiedza o społeczeństwie) zostają wykorzystane „godziny rezerwowe” i brak jest możliwości organizacji zajęć uzupełniających.

1* 240 (R) – rozszerz. z przedmiotu wskazanego rozporządzeniem

1*120 (U) – przyroda lub historia i społeczeństwo

Na pozostałe przedmioty rozszerzone pozostaje:

870 – 240- 120 = 510 godzin

3* 180 = 540

2*180 + 1*240 = 600

5. Uczniowie, którzy nie realizują w zakresie rozszerzonym przedmiotu geografia, biologia, chemia lub fizyka obowiązani są realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

Zapis budzi wątpliwości.

Czy realizacja dowolnego ze wskazanych 4 przedmiotów zwalnia z obowiązku realizacji przyrody, czy też dopiero realizacja 3 z tych przedmiotów: geografia, biologia, chemia/fizyka zwalnia z obowiązku realizacji przyrody?

Proponujemy doprecyzowanie zapisu:

Uczniowie, którzy nie realizują w zakresie rozszerzonym przynajmniej jednego z następujących przedmiotów: geografia, biologia, chemia, fizyka obowiązani są realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

4. Uczniowie, którzy nie realizują w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia obowiązani są realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.

5. Uczniowie, którzy nie realizują w zakresie rozszerzonym przedmiotu geografia, biologia, chemia lub fizyka obowiązani są realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

Czy uczniowie, którzy realizują w zakresie rozszerzonym historię oraz przynajmniej jeden z przedmiotów wskazanych w punkcie 5 nie są obowiązania realizować przedmiotów historia i społeczeństwo oraz przyroda?

Czy uczniowie, którzy realizują w zakresie rozszerzonym historię mogą realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo (analogicznie – czy realizujący w zakresie rozszerzonym np. chemię mogą realizować przyrodę)?

10. Przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, realizowane są w klasie I lub II.

Realizacja wymienionych w punkcie 10 przedmiotów w klasie pierwszej jest nierealna z uwagi na realizacę w tej klasie wszystkich przedmiotów w zakresie podstawowym.

12. Uczniowie oddziału… realizują dodatkowo jeden z dwóch pozostałych przedmiotów uzupełniających: zajęcia artystyczne lub ekonomia w praktyce albo inny przedmiot uzupełniający…

Czy uczniowie nie mogą realizować dwóch lub więcej przedmiotów uzupełniających?

12. ... O wyborze dodatkowego przedmiotu uzupełniającego decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej lub międzyoddziałowej)

W jakiej formie ma być wyrażona ta opinia? I czego ma ona właściwie dotyczyć?

Załóżmy, że Jan Kowalski jest uczniem klasy "2a" i:

- fizykę w zakresie rozszerzonym realizuje w grupie międzyoddziałowej "abcd"

  - matematykę w zakresie rozszerzonym w grupie międzyoddziałowej "acdef"

  - informatykę w zakresie rozszerzonym w grupie międzyoddziałowej "acf"

  - historię i społeczeństwo w grupie międzyoddziałowej "af"

oraz, że suma wszystkich godzin Kowalskiego w 2 klasie wynosi 30 godzin tygodniowo;

musi więc Kowalski mieć jeszcze 2 godziny zajęć uzupełniających; szkoła daje Kowalskiemu taką ofertę:

- zajęcia Q ( 1h tygodniowo)- w grupie międzyoddziałowej "abcdef"

- zajęcia X (2h tygodniowo) - w grupie międzyoddziałowej "abcde"

- zajęcia Y (1h tygodniowo) - w grupie międzyoddziałowej "acf"

- zajęcia Z (2h tygodniowo) - w grupie międzyoddziałowej "abe"

Czyjej opinii powinien w tym przypadku zasięgnąć dyrektor (Kowalskiego, klasy 2a, wszystkich klas 2)?

bogna12-06-2011 18:01:26   [#162]

Bosia pozbierała technikum


Projekt

Uwagi

Technikum

1.1)

b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):

- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 240 godzin,

- język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka – po 180 godzin,

4. Dyrektor technikum(…) organizuje nauczanie tak aby każdy uczeń miał możliwość wyboru 2

przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. Jednym z tych przedmiotów powinna być: matematyka lub język obcy nowożytny, a drugim - biologia, geografia, fizyka lub chemia.

Punkt 1.1) b) i 4 są sprzeczne.

W punkcie 4 są określone dokładnie przedmioty, które mogą być nauczane w zakresie rozszerzonym.

Wymienione w punkcie 1.1)b) przedmioty: język polski, historia, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, wiedza o społeczeństwie, informatyka zgodnie z pkt 4 nie mogą być więc nauczane w zakresie rozszerzonym.

Uczeń technikum powinien mieć możliwość wyboru przedmiotów spośród takich samych jak uczeń liceum.

Wprowadzenie zapisu o uwzględnieniu zawodu w jakim kształci szkoła przy wyborze rozszerzeń jest wystarczającym warunkiem.

5. Każdy uczeń technikum realizuje przedmiot uzupełniający: historia i społeczeństwo.

6. Przedmioty uzupełniające mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej lub grupie międzyoddziałowej.

Na podstawie pkt 5 przedmiot uzupełniający jest więc przedmiotem obowiązkowym.

O jakich przedmiotach uzupełniających jest mowa w punkcie 6, skoro w technikum jest tylko jeden przedmiot uzupełniający.

Uczeń technikum powinien mieć możliwość wyboru przedmiotu uzupełniającego tak jak w liceum.

8. Przedmioty: język polski, język obcy nowoŜytny, język mniejszości narodowej,

etnicznej lub język regionalny i matematyka, ujęte w podstawie programowej

kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, realizowane są w klasach I-IV,

równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym.

Język polski w technikum nie może być realizowany w zakresie rozszerzonym (pkt 4)- niepotrzebnie jest wymieniany,

9. Przedmioty: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i

informatyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie

rozszerzonym, realizowane są po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów

w zakresie podstawowym.

Historia, wiedza o społeczeństwie, informatyka nie mogą być realizowane w zakresie rozszerzonym (pkt 4)-niepotrzebnie są wymieniane.

10. Przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz

filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie

rozszerzonym, realizowane są w klasach I-III.

Te przedmioty nie są realizowane w technikach jako przedmioty kształcenia ogólnego.

Punkt 10 jest zbędny.

11. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas wynosi:

a) klasa I - 33 godziny,

b) klasa II - 35 godzin,

c) klasa III - 34 godziny,

d) klasa IV - 31 godzin;

Po doliczeniu 2 godzin religii i 0,5 wdżr, uczniowie klasy II mają 37,5 godzin tygodniowo, jest to zbyt duże obciążenie dla uczniów.

Niektóre szkoły realizują zajęcia praktyczne u pracodawcy. Jeśli w jednym dniu wyślemy klasę na 6 godzin zajęć praktycznych, to w pozostałe dni będą musieli uczyć się po 8 godzin dziennie.

Dotychczasowy zapis, że tygodniowo nie może być więcej niż 36 godzin dawał możliwość równomiernego rozłożenia godzin

pkt 1.1) a)- kształcenie zawodowe teoretyczne – 735 godzin,
- kształcenie zawodowe praktyczne – 735 godzin.

Taki sztywny podział na ilość godzin kształcenia teoretycznego i praktycznego spowoduje w przypadku kształcenia praktycznego w szkole zmianę zmienia pensum i status nauczycieli zawodu na nauczycieli praktycznej nauki zawodu – z 18 godz. na 22godz.

W niektórych zawodach (technik handlowiec, technik informatyk) w ogóle nie było zajęć praktycznych. Wprowadzanie ich na siłę w tak dużym wymiarze nie podniesie zdawalności przy kwalifikacjach. 

Lepszy byłby np. zapis kształcenie zawodowe 1470 godzin, w tym kształcenie teoretyczne co najmniej 735 godzin.

4. Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci szkoła,

zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, organizuje nauczanie tak, aby każdy uczeń miał możliwość wyboru 2 przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie

rozszerzonym.

Sposób wyboru rozszerzeń bardzo skomplikowany. Wystarczyłby dyrektor + rada pedagogiczna i konieczności uwzględnienia zawodu, w którym kształci szkoła. Zapis o możliwościach finansowych może powodować narzucanie ograniczeń ze strony organów prowadzących bez uwzględniania potrzeb danego zawodu.

wg ramówki dla technikum (dla młodzieży)  - 1470 (1/2 teoretyczne i 1/2 praktyczne) + 4 tygodnie praktyk

wg ramówki dla technikum dla dorosłych - 1020 (1/2 teoretyczne i 1/2 praktyczne)

wg ramówki dla policealnej (dla młodzieży) - 1600 (bez narzucania proporcji kształcenia teoretycznego i praktycznego)

wg ramówki dla policealnej dla dorosłych - 1180 (bez narzucania proporcji kształcenia teoretycznego i praktycznego)

Czym spowodowane są różnice w ilościach godzin potrzebnych na realizację podstawy programowej kształcenia w zawodzie na poziomie technikum w poszczególnych typach szkół?

bogna12-06-2011 18:04:26   [#163]

pozbieram jeszcze pozostałe typy szkół ponadgimnazjalnych

ale tymczasem proszę o  ewentualne uzupełnienie uwag dotyczących LO i T

(w takiej formie jak wyżej: zapis projektu rozporządzenia - uwagi)

Marek Pleśniar12-06-2011 18:24:24   [#164]
:-) zuchy
bosia12-06-2011 19:33:48   [#165]

Bogna, mam też zebrane to Twoje o zsz

zasadnicza szkoła zawodowa

1. W przypadku ustalenia dla danego zawodu okresu nauczania krótszego niż trzyletni, wymiar godzin z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego i kształcenia zawodowego praktycznego zmniejsza się proporcjonalnie, natomiast w przypadku przedmiotów z zakresu kształcenia ogólnego, z wyjątkiem zajęć wychowania fizycznego oraz godzin z wychowawcą, zachowuje się wymiar godzin ustalony dla trzyletniego okresu nauczania.

 

 

 

 

 

 

 

2. Tygodniowy wymiar godzin:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas, którzy nie

są młodocianymi pracownikami, wynosi:

a) klasa I - 27 godzin,

b) klasa II - 28 godzin,

c) klasa III - 30 godzin;

Należy pewnie się domyślać, że godzina z wychowawcą i wychowanie fizyczne też ulegają proporcjonalnemu zmniejszeniu?

Skoro dopuszcza się tu istnienie zawodów krótszych niż trzyletnie, to zakładamy, że nadal istnieć będą obecne dwuletnie zawody;

dla nich wymiar godzin by wynosił:

 kształcenie ogólne: 725 + 2/3 (290 WF+ 95 g.wych) = 725+ 256 = 982 h

kształcenie zawodowe teoretyczne: 2/3 * 630 = 420 h

kształcenie zawodowe praktyczne: 3 * 970 = 646h

razem to 2048 h, co w przeliczeniu na średnio 32 tygodnie nauki w roku szkolnym daje około 64 h w dwuletnim cyklu nauczania, czyli po 32 godziny tygodniowo w klasie I i II

analogiczne licząc dla zawodu 2,5 letniego – 74 h w 2,5 letnim cyklu nauczania.

Ani zawód 2-letni ani zawód 2,5 letni nie spełni warunku opisanego w punkcie 3 projektu rozporządzenia.

Jaki więc okres kształcenia miał na myśli twórca rozporządzenia, mówiąc o  okresie nauczania krótszym niż trzyletni ?


post został zmieniony: 12-06-2011 19:36:00
bogna12-06-2011 23:03:14   [#166]

dzięki :)

jeszcze tylko uzupełnię ZSZ o uwagę dot. oddziałów wieozawodowych i pracowników młodocianych:

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA

treść projektu rozporządzenia - załącznik nr 7

uwagi/wątpliwości/propozycje

2. W przypadku ustalenia dla danego zawodu okresu nauczania krótszego niż trzyletni, wymiar godzin z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego i kształcenia zawodowego praktycznego zmniejsza się proporcjonalnie, natomiast w przypadku przedmiotów z zakresu kształcenia ogólnego, z wyjątkiem zajęć wychowania fizycznego oraz godzin z wychowawcą, zachowuje się wymiar godzin ustalony dla trzyletniego okresu nauczania.

3. Tygodniowy wymiar godzin:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas, którzy nie

są młodocianymi pracownikami, wynosi:

a) klasa I - 27 godzin,

b) klasa II - 28 godzin,

c) klasa III - 30 godzin;

Czy w przypadku kształcenia krótszego niż trzyletni, liczba godzin z wychowawcą i wychowania fizycznego ulega, jak kształcenie zawodowe, proporcjonalnemu zmniejszeniu?

Jaki jest dopuszczalny „krótszy niż trzyletni” okres kształcenia?

Dla zawodu dwuletniego wymiar godzin by wynosił:

 kształcenie ogólne: 725 + 2/3 (290 WF+ 95 g.wych) = 725+ 256 = 982 h

kształcenie zawodowe teoretyczne: 2/3 * 630 = 420 h

kształcenie zawodowe praktyczne: 2/3 * 970 = 646h

razem to 2048 h, co w przeliczeniu na średnio 32 tygodnie nauki w roku szkolnym daje około 64 h w dwuletnim cyklu nauczania, czyli po 32 godziny tygodniowo w klasie I i II.

Analogiczne licząc dla zawodu 2,5 letniego – 74 h w 2,5 letnim cyklu nauczania.

Ani zawód 2-letni ani zawód 2,5-letni nie spełni warunku opisanego w punkcie 3 projektu rozporządzenia.

4. W oddziałach wielozawodowych kształcenie zawodowe teoretyczne odbywa się odrębnie dla każdego zawodu przez okres 4 tygodni w każdej klasie, w wymiarze 34 godzin tygodniowo.

Czy pominięcie wprowadzonego w 2008 r. zastrzeżenia „ w oddziałach wielozawodowych dla uczniów-młodocianych pracowników” jest zamierzone i oznacza, że ponownie jest możliwość tworzenia oddziałów wielozawodowych dla uczniów?

W jakim celu organizacja kształcenia zawodowego teoretycznego dla oddziałów wielozawodowych jest sztywno określona - 4 tygodnie po 34 godziny? Czy 136 godzin kształcenia teoretycznego w każdej klasie nie może być rozłożone w inny sposób (np. 4 godziny tygodniowo), zapewniający korelację kształcenia teoretycznego i praktycznego?

Jak się ma wymiar 34 godzin tygodniowo do określonego w punkcie 3 tygodniowego wymiaru godzin (27, 28, 30)?


bogna12-06-2011 23:24:40   [#167]

i jeszcze uzupełniam pierwszy i ostatni wiersz w Bosi zestawieniu dla technikum:

TECHNIKUM

treść projektu rozporządzenia - załącznik nr 9

uwagi/wątpliwości/propozycje

1.1)

b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):

- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 240 godzin,

- język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka – po 180 godzin,

4. Dyrektor technikum(…) organizuje nauczanie tak aby każdy uczeń miał możliwość wyboru 2 przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. Jednym z tych przedmiotów powinna być: matematyka lub język obcy nowożytny, a drugim - biologia, geografia, fizyka lub chemia.

Punkty 1.1) b) i 4 są sprzeczne.

W punkcie 4 są określone dokładnie przedmioty, które mogą być nauczane w zakresie rozszerzonym.

Wymienione w punkcie 1.1)b) przedmioty: język polski, historia, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, wiedza o społeczeństwie, informatyka zgodnie z pkt 4 nie mogą być więc nauczane w zakresie rozszerzonym.

Uczeń technikum powinien mieć możliwość wyboru przedmiotów spośród takich samych jak uczeń liceum.

Wprowadzenie zapisu o uwzględnieniu zawodu w jakim kształci szkoła przy wyborze rozszerzeń jest wystarczającym warunkiem.

Dlaczego dopuszczając spośród przedmiotów rozszerzonych 180-godzinnych matematykę lub język obcy nowożytny zakłada się, że technikowi w zakresie rozszerzonym bardziej przydatny będzie język obcy nowożytny niż informatyka?


Liczba godzin potrzebnych na realizację podstawy programowej kształcenia w zawodzie (na poziomie technikum):

- załącznik nr 9 - technikum dla młodzieży: 1470 h (1/2 teoretyczne i 1/2 praktyczne) + 4 tygodnie praktyk

 - załącznik nr 17 - technikum dla dorosłych: 1020 h (1/2 teoretyczne i 1/2 praktyczne)

 - załącznik nr 11 - szkoła policealna dla młodzieży: 1600 h (bez narzucania proporcji kształcenia teoretycznego i praktycznego)

 - załącznik nr 19 - szkoła policealna dla dorosłych: 1180 h (bez narzucania proporcji kształcenia teoretycznego i praktycznego)

Czym spowodowane są różnice w liczbach godzin potrzebnych na realizację podstawy programowej kształcenia w zawodzie na poziomie technikum w poszczególnych typach szkół?

bogna12-06-2011 23:34:30   [#168]

upsss - poprawka w nagłówku tabeli w [#166]

ZSZ

treść projektu rozporządzenia - załącznik nr 6

Ala13-06-2011 12:43:17   [#169]

bardzo ważna wątpliwość dotycząca LO

czy uczniowie, którzy wybiorą rozszerzenianp. historia i geografia nie muszą realizować przedmiotów uzupełniających przyroda i /lub historia i społeczeństwo?

jeśli jednak powinni któryś z nich realizować to potrzebne jest doprecyzowanie tego w rozporządzeniu

bogna13-06-2011 16:20:54   [#170]

Alu,

w tabeli w [#161] starałam się to ująć;

powinnam jakoś przeredagować, żeby było bardziej czytelne?

4. Uczniowie, którzy nie realizują w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia obowiązani są realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.

5. Uczniowie, którzy nie realizują w zakresie rozszerzonym przedmiotu geografia, biologia, chemia lub fizyka obowiązani są realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

Czy uczniowie, którzy realizują w zakresie rozszerzonym historię oraz przynajmniej jeden z przedmiotów wskazanych w punkcie 5 nie są obowiązani realizować przedmiotów historia i społeczeństwo oraz przyroda?

Czy uczniowie, którzy realizują w zakresie rozszerzonym historię mogą realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo (analogicznie – czy realizujący w zakresie rozszerzonym np. chemię mogą realizować przyrodę)?

bogna13-06-2011 20:05:22   [#171]

LICEUM PROFILOWANE – załącznik nr 8

1.1) b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):

- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 240 godzin

2. W trzyletnim okresie nauczania (IV etap edukacyjny) na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 570 godzin.

3. Dyrektor liceum profilowanego, …, organizuje nauczanie tak aby każdy uczeń miał możliwość wyboru 2 przedmiotów ujętych w podstawie

programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. Co najmniej jednym

z tych przedmiotów powinna być: historia, biologia, geografia, fizyka lub chemia.

Wskazywanie przedmiotów: język polski, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia jako możliwych do realizacji w zakresie rozszerzonym jest mylące, gdyż określony w punkcie 2 limit 570 godzin na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające nie pozwala na realizację dwóch przedmiotów po 240 godzin

5. Uczniowie, którzy nie realizują w zakresie rozszerzonym przedmiotu biologia, geografia, fizyka lub chemia obowiązani są realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

Zapis budzi wątpliwości – analogicznie jak w LO

10. Przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, realizowane są w klasie I lub II.

Realizacja przedmiotów wskazanych w punkcie 10 nie jest możliwa. Limit 570 godzin na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające nie pozwala na realizację dwóch przedmiotów po 240 godzin

11. Tygodniowy wymiar godzin:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas wynosi:

a) klasa I - 31 godzin,

b) klasa II - 33 godziny,

c) klasa III - 30 godzin;

Dla elastycznego kształtowania oferty szkół w zakresie przedmiotów rozszerzonych i uzupełniających (w szczególności przy organizacji zajęć międzyoddziałowych) wskazane jest odstąpienie od odgórnego, sztywnego określenia tygodniowego wymiaru godzin.

bogna13-06-2011 20:36:32   [#172]

SZKOŁA POLICEALNA NA PODBUDOWIE LICEUM PROFILOWANEGO… - załącznik nr 10

1. W jednorocznym okresie nauczania (IV etap edukacyjny) poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze:

1) kształcenie zawodowe według programu nauczania dla zawodu – 1025 godzin;

Dla szkoły policealnej na podbudowie dowolnej szkoły średniej (załącznik nr 11) wymiar godzin kształcenia zawodowego wynosi 1600.

Jeśli nawet by przyjąć na wyrost, że całość kształcenia ogólnozawodowego w profilu (390 godzin) odpowiada realizacji kształcenia zawodowego w szkole policealnej na podbudowie LP to i tak wymiar godzin kształcenia zawodowego (1025 + 390 = 1415 godz.) jest mniejszy niż dla szkoły policealnej na podbudowie szkoły średniej (1600 godz.). Dlaczego?

hania113-06-2011 22:01:19   [#173]

 Coś nie za bardzo mi wyszła ta tabela, ale dodam swoje do technikum:

4. Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci szkoła,

zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, organizuje nauczanie tak, aby każdy uczeń miał możliwość wyboru 2 przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.

Zapis o zgodności zawodu z rozszerzeniami jest zbędny i stwarza pozory wyboru, gdyż pula przedmiotów do wyboru jest bardzo mała. Może też powodować narzucanie ograniczeń ze strony organów prowadzących w zakresie tworzenia klas dwuzawodowych (częsta praktyka w małych szkołach i miejscowościach), które okażą się nieekonomiczne.

Uczniowie technikum powinni mieć prawo wyboru przedmiotów rozszerzonych jak w LO (np. matematyka +język obcy), a dyrektor powinien mieć możliwość przydzielenia rozszerzeń zgodnych z zainteresowaniami uczniów.

Ala13-06-2011 22:04:29   [#174]
Bogna, jest OK, nie zauważyłam :-))
bogna13-06-2011 22:34:29   [#175]

Haniu - dziękuję, uzupełnię w tabelce;

Alu - OK, że OK;)

wrzucam kolejne - ZSZ dla dorosłych

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA DLA DOROSŁYCH – załącznik nr 14

2. W przypadku ustalenia dla danego zawodu okresu nauczania krótszego niż trzyletni, wymiar godzin z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznego zmniejsza się proporcjonalnie, natomiast w przypadku przedmiotów z zakresu kształcenia ogólnego, z wyjątkiem zajęć wychowania fizycznego oraz godzin z wychowawcą, zachowuje się wymiar godzin ustalony dla trzyletniego okresu nauczania.

Zastrzeżenie dotyczące wychowania fizycznego oraz godzin z wychowawcą wydaje się być zbyteczne w szkole dla dorosłych, w której takich zajęć się nie prowadzi.

3. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy,

w poszczególnych semestrach, wynosi:

2) w zasadniczej szkole zawodowej prowadzącej zajęcia w formie zaocznej

– w semestrach I -VI - po 159 godzin.

159 godzin to pewnie wymiar godzin w semestrze a nie tygodniowy wymiar godzin?

bogna13-06-2011 22:57:06   [#176]

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH – załącznik nr 15

1.1) b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin

określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):

- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki,

historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 200

godzin,

1.2) b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin

określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):

- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 125 godzin,

2. W trzyletnim okresie nauczania (IV etap edukacyjny) w liceum ogólnokształcącym

dla dorosłych:

1) prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej - na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 420 godzin;

2) prowadzącym zajęcia w formie zaocznej - na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 250 godzin.

Wskazywanie przedmiotów: język polski, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia jako możliwych do realizacji w zakresie rozszerzonym jest mylące, gdyż określony w punkcie 2 limit 420 godzin (250 godzin w szkole zaocznej) na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające nie pozwala na realizację dwóch przedmiotów po 200 godzin (125 godzin w szkole zaocznej)

10. Przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, realizowane są w semestrach I-IV.

Realizacja przedmiotów wskazanych w punkcie 10 nie jest możliwa. Limit 420 godzin (250 godzin w szkole zaocznej) na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające nie pozwala na realizację dwóch przedmiotów po 200 godzin (125 godzin w szkole zaocznej)

11. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy, w poszczególnych semestrach, wynosi:

2) w liceum ogólnokształcącym prowadzącym zajęcia w formie zaocznej –

w semestrach I-VI - po 141 godzin.

141 godzin to pewnie wymiar godzin w semestrze a nie tygodniowy wymiar godzin?

bogna13-06-2011 23:17:12   [#177]

LICEUM PROFILOWANE DLA DOROSŁYCH – załącznik nr 16

10. Przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, realizowane są w semestrach I-IV.

Realizacja wymienionych w punkcie 10 przedmiotów w semestrach I-II jest nierealna z uwagi na realizację w tych semestrach wszystkich przedmiotów w zakresie podstawowym.

Uważamy za wskazane dopuszczenie realizacji przedmiotów wymienionych w punkcie 10 we wszystkich semestrach szkoły prowadzącej zajęcia w formie stacjonarnej.

W szkole prowadzącej zajęcia w formie zaocznej realizacja przedmiotów wskazanych w punkcie 10 nie jest możliwa. Limit 215 godzin nie pozwala na realizację 2 rozszerzeń po 100 godzin.

11. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy,

w poszczególnych semestrach, wynosi:

2) w liceum profilowanym prowadzącym zajęcia w formie zaocznej- po 156 godzin.

156 godzin to pewnie wymiar godzin w semestrze a nie tygodniowy wymiar godzin?

bogna13-06-2011 23:26:07   [#178]

TECHNIKUM DLA DOROSŁYCH – załącznik nr 17

Uwagi analogiczne do uwag dla technikum dla młodzieży

9. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy,

w poszczególnych semestrach, wynosi:

2) w technikum prowadzącym zajęcia w formie zaocznej:

a) w semestrze I – 179 godzin,

b) w semestrach II – VIII - po 175 godzin.

Podane liczby dotyczą zapewne wymiaru godzin w semestrze a nie tygodniowego wymiaru godzin?

9. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły…

Błędna numeracja; punkt 9 dotyczył tygodniowego wymiaru godzin

bogna13-06-2011 23:40:37   [#179]

SZKOŁA POLICEALNA DLA DOROSŁYCH NA PODBUDOWIE LICEUM PROFILOWANEGO… - załącznik nr 18

2. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy, w poszczególnych semestrach, wynosi:

1) w szkołach prowadzących zajęcia w formie stacjonarnej - po 24 godziny;

2) w szkołach prowadzących zajęcia w formie zaocznej - po 216 godzin.

216 godzin to zapewne liczba godzin w semestrze a nie tygodniowy wymiar?

Uważamy za wskazane odstąpienie od odgórnego, sztywnego określenia tygodniowego wymiaru godzin; pozwoli to na bardziej elastyczną organizację kształcenia praktycznego.

SZKOŁA POLICEALNA DLA DOROSŁYCH NA PODBUDOWIE SZKOŁY ŚREDNIEJ -
załącznik nr 19

2. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla słuchaczy, w poszczególnych semestrach, wynosi:

1) w szkołach prowadzących zajęcia w formie stacjonarnej – po 19 godzin;

2) w szkołach prowadzących zajęcia w formie zaocznej - po 175 godzin.

175 to zapewne liczba godzin w semestrze a nie tygodniowy wymiar godzin?

Uważamy za wskazane odstąpienie od odgórnego, sztywnego określenia tygodniowego wymiaru godzin; pozwoli to na bardziej elastyczną organizację kształcenia praktycznego.

Toska16-06-2011 03:49:31   [#180]

12-06-2011 18:01:26   [#162]

Projekt

Uwagi

Technikum

1.1

a)

przedmioty w zakresie podstawowym

informatyka - 30 godzin

j.polski - 360 godz

 

Ze względu na specyfikę zajęć i możliwość zrelizowania podstawy programowej

 

Zmienić ilość godzin na 60

Ze względu na zmniejszenie ilości godzin
z j.polskiego - 2 godz.!
Zmienić na ilość 420 godz.

 

dwa języki obce nowożytne - 450 godzin
(godziny te mogą być dowolnie ro
zdzielone pomiędzy te języki),

Powinien być ustalony minimum ilość godzin na język obcy z kontynuacji, aby zapewnić prawidłowe przygotowanie do matury z jęz.obcego we wszystkich szkołach.

1.1)

 b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym):

- język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 240 godzin,

- język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka – po 180 godzin,

4. Dyrektor technikum(…) organizuje nauczanie tak aby każdy uczeń miał możliwość wyboru 2

przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. Jednym z tych przedmiotów powinna być: matematyka lub język obcy nowożytny, a drugim - biologia, geografia, fizyka lub chemia.

Uczeń powinien mieć prawo wyboru rozszerzenia z przedmiotów opisanych w punkcie 1.1b, jednego przedmiotu rozszerzonego! Matura powinna być obowiązkowa z jednego przedmiotu rozszerzonego, przyjęcie na studia powinno być oparte o jeden przedmiot rozszerzony.

Rozszerzenie nie powinno wynikać z uwzględnienia zawodu. Albo uczeń ma prawo wyboru rozszerzenia tak jak uczeń liceum!

5. Każdy uczeń technikum realizuje przedmiot uzupełniający: historia i społeczeństwo.

6. Przedmioty uzupełniające mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej lub grupie międzyoddziałowej.

Na podstawie pkt 5 przedmiot uzupełniający jest więc przedmiotem obowiązkowym. O jakich przedmiotach uzupełniających jest mowa w punkcie 6, skoro w technikum jest tylko jeden przedmiot uzupełniający.

Należy wprowadzić dodatkowe przedmioty od kl. /II

- historia wos - 120 godz
- przyroda - 150 godz (realizowana w klasie II tylko)
- informatyka - 60 godz. (realizowana w klasie II )
- czy przedmiot rozszerzony do wyboru!!!!! nie narzucony przez szkołę od klasy III w ilości 210  godzin

Brak jest informacji ile osób może liczyć grupa między oddziałowa

Co w sytuacji gdy z wyboru uczniów

POWSTANIE
- jedna grupa biologia ok. 10 osób
- jedna grupa fizyka ok. 10 osósb
- reszta osób ok. 170 – chce się uczyć rozszerzonej geografii
- jedna grupa chemia ok. 4 osób

 

 

11. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas wynosi:

a) klasa I - 33 godziny,

b) klasa II - 35 godzin,

c) klasa III - 34 godziny,

d) klasa IV - 31 godzin;

Po doliczeniu 2 godzin religii i 0,5 wdżr, uczniowie klasy II mają 37,5 godzin tygodniowo, jest to zbyt duże obciążenie dla uczniów.

Powinno być – błąd w tyg  wymiarze godzin

z założeń rozp. nie  ma możliwości

rozłożenia ilości godzin jak podano pkt. 11

pkt 1.1) a)- kształcenie zawodowe teoretyczne – 735 godzin,
- kształcenie zawodowe praktyczne – 735 godzin.

 

 

Należałoby ustalić także!

kształcenie praktyczne w wersji min – tak aby młodzież miała w sumie 45 dni praktyki w cyklu kształcenia 4-letnim

 

 


post został zmieniony: 16-06-2011 03:51:18
bosia16-06-2011 21:59:49   [#181]

propozycja zwiększenia ilości godzin o 90 spowoduje zwiększenie o 3 godziny tygodniowo wymiaru dla ucznia

uczniowie mają 142 godzin w cyklu, wg Twojej propozycji będą mieli 145

450 godzin języków jest OK, obecnie jest 15 w cyklu dla obu języków, to dyrektor decyduje jak rozdzieli te godziny  na poszczególny język

i propozycja w projekcie rozporządzenia jest taka sama jak do tej pory

więc po co to zmieniać?

proponuję aby nasze stanowisko było realne, nie stanowiło róznego rodzaju życzeń

Toska03-07-2011 17:05:03   [#182]

http://www.eduinfo.pl/art/znp-przeciw-nowym-ramowym-planom-nauczania/4568/7


Polecam!!! 

AnJa03-07-2011 17:34:29   [#183]

ZNP sprzeciwił się koncepcji zastąpienia tygodniowo określonej liczby godzin nauki danego przedmiotu na rzecz ustalenia minimalnej liczby godzin na realizację podstawy programowej w całym cyklu kształcenia. W opinii związku, określone w rozporządzeniu minima po przeliczeniu na tygodnie przynoszą redukcję rzeczywistego godzinowego wymiaru zajęć w szkole

Owszem- byłoby to możliwe, gdyby nie ustalenie takze liczby ggodzin, które w każdym tygodniu pobytu w szkole uczeń musi realizować. Wprowadzenie tej liczby oznacza, ze manewry, których obawia się ZNP są niemożliwe

związek proponuje zwiększenie wymiaru minimalnej liczby godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej

To, o ile nie jest przekłamaniem świadczyłoby o kompletnym niezrozumieniu zasad organizacji pracy szkoły - im bowiem ten wymiar minimalny nizszy tym mniejsze zagrozenie, że nie zostanie zrealizowany z różnych powodów od dyrektora niezależnych (choćby choroba nauczyciela, czasowe zawieszenie zajęć lekcyjnych)

ZNP opowiada się także przeciwko zmianom ograniczającym dysponowanie godzinami dyrektorskimi w szkołach oraz zmianom ściśle limitującym liczbę godzin zajęć dla uczniów w poszczególnych klasach danego etapu edukacyjnego.

To akurat jest zgodne z postulatami dyrektorów, ale brak takich sztywnych limitów pozwoliłby niektórym OP na pewne manewry, znane dziiaj z opowieści częsci dyrków (np. faktyczny brak gdd- o czym na kazdym spotkaniu dyrektorzy mówią)

Toska04-07-2011 07:31:34   [#184]

Anja

Myślę, że jest pewne błędne podejście osób pracujących lub tworzących RPN - polega ono na tym:

1. nierówność oferty i poziomu nauczania  (patrz małe miasta - do tej pory jakość kształcenia w takic szkołach była wysoka - wysoka zdawalność matury i losy absolwentów) 

2. chaos gdy uczniowie będa skupiać się tylko na wybranych rozszerzeniach

3 niestabilność zatrudnienia wynikająca z wyboru uczniów


 I proszę nie uzasadniać, że dobry nauczyciel będzie miał pracę 

bo nie tym się młodzież kieruje - tylko łatwością zdawania rozszerzeń

(taka jak było do tej pory w technikum najbardziej był popularny wos ) 

AnJa04-07-2011 08:13:50   [#185]

1,2,3- autor znacznej częsci zapisów w rozporządzeniu nie miał tu wielkiego wyboru- to konsekwencja wynikajaca z podstawy programowej

acz 1 i 2 niekoniecznie rozumiem - tzn. nie wiem w jaki sposób RPN moga wpłynąc na poziom kształcenia w mojej byłej szkole, a tego choaosu to nie widziałem i nie umiem sobie wyobrazić- oczywiście w zwiazku ze skupianiem sięna rozszerzeniach- bo chaos to stan typowy dla szkół, w których pracowałem

co do 3- oczywiście, z tym że tu można podyskutować nad ideą: nauczyciel dla ucznia czy uczeń dla nauczyciela

nie zamierzam przekonywać - bo wiem, że będzie róznie, a kiepski ale dyplomowany z ochroną związkowa zawsze wygra z dobrym kontraktowym bez ochrony

młodziez zaś kierowała się róznymi kryteriami- jeśli nie wybierała się na studia wybierała co najłatwiejsze (po kiego wybierała, kiedy nie musiała- nie wiem- ja takich przypadków nie znam- ale od 2015 faktycznie bedzie musiała 2 zdawać rozszerzone), jeśłi zamierzała- wybierała to, co w rekrutacji uwzględniano

Grzegorz Grabski05-07-2011 15:26:34   [#186]

Witam Państwa

 Do wątków powyżej dodam jeszcze jedną wątpliwość: co będzie się działo z wychowaniem fizycznym?

Nie tylko samym przedmiotem, choć to bardzo ważne, bo wiele jest tu możliwości dyskusji, ale także zależności między wf a innymi przedmiotami (np.: TI czy jęz. obce - podziały na grupy).

Niejednoznaczne zapisy nowego rozporządzenia:
§ 5.... podział na grupy jest obowiązkowy:
7) na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia są
prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych
liczących do 26 uczniów, a w przypadku oddziałów integracyjnych
i oddziałów specjalnych, liczących nie więcej niż liczba uczniów w danym
oddziale.

oraz poniżej w tym samym paragrafie:

5. W klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i w szkole
ponadgimnazjalnej, dla dzieci i młodzieŜy, zajęcia wychowania fizycznego,
w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo
oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.

Kwestia istotna: czy będzie podział na grupy według płci czy według pomysłu OP? A te podziały miały też wpływ wyraźny na inne przedmioty, w tym na ową TI, o której tyle pisaliście (pisaliśmy). Co w związku z tym, także w związku z kwestią - gdy wszystkie zajęcia będą realizowane w formie zajęć wf w szkole?

może powodować brak podziału na grupy pod względem płci (tniemy koszty). Uważam, że należy pozostawić zapis niepozostawiający wątpliwości - tak jak obecnie:

5. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, z tym że w zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku i szkole ponadpodstawowej - oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych.

Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia w dyskusji oraz skutecznego włączenia się w ten proces tworzenia prawa.




post został zmieniony: 05-07-2011 15:29:41
AnJa05-07-2011 16:07:27   [#187]

wiem, ze to idealistyczne- ale organizację wf ustala dyrektor szkoły - i on ewentualnie przedstawia OP argumenty za zaproponowanym rozwiązaniem

argumentem za rezygnacją z zapisu o podziałach płciowych grup w pg wynikały z przepisów o organizacji wf w innych formach- te inne to np. zajęcia taneczne czy turystycze

nie potrafię wskazac tu argumentów za tym, by grupy tajkkich zajęc były jednopłciowe

spece od wf wskazywali też na zajęcia sportowe- wymieniali nawet dyscypliny sportu, gdzie musż w drużynie być przedstawiciele obu płci

nie pamiętam, o czym była mowa, ale wiem że miksty są zawsze dwupłciowe:-)

co do związków z TI czy innymi przedmiotami z podziałem na grupy- ten zapis moze tylko ułatwić organizację


post został zmieniony: 05-07-2011 16:09:04
hania106-07-2011 12:50:58   [#188]
Podział na grupy wg płci w ponadgimnazjalnej powinien być uwzględniony w RPN. OP nie bierze pod uwagę żadnych względów prócz aktów prawnych. Znam to ze swojego podwórka.
Nie wyobrażam sobie dziewcząt z chłopcami w jakiejkolwiek grze zespołowej - myślę o względach bezpieczeństwa.
Nie wiem, czemu miałoby służyć umożliwienie łączenia grup. Chyba że MEN chce we współpracy z Ministerstwem Sportu zrewolucjonizować wszelkie założenia i zawody/ olimpiady będą odbywały się bez podziału na płeć. A winnych krajach też tak będzie?
Ala06-07-2011 13:43:21   [#189]
a co za różnica dla OP czy będą dwie grupy jednopłciowe czy dwie mieszane?
AnJa06-07-2011 16:17:22   [#190]

a curling?:-) też nie wyobrażam sobie- podobnie zresztą wf w formach tradycyjnych

choć na plażach grają w siatkówkęi jakoś bezobjawowo

to dyrektor decyduje o organizacji nauczania-przepisy nie mająszansy być jednoznaczne, Op też to rozumie zazwyczaj

jeśłi klasa liczy sobie 32 osoby to np. na chemii zazwycaj podział na grupy jest na połowie zajęć - a przecież nie musi być wcale, bo ma byc na nie więcej niż połowie

Alu- róznica jest - miewałem przypadki, kiedy miałem bardzo małe grupy chłopców z wf bo ich zwyczajnie w szkole mało było - a więcej niż 2 klas nie mogłem prowadzić równolegle na wf by z nich nazbierać np. 21 chłopców w grupie

rzadko zdarzało się- ale bywało

krasnoludek zadyszek06-07-2011 17:38:10   [#191]
Z chłopcami to u nas częsty problem, więc zmiana zapisu dobra: mamy w humanach zestaw 7+2+9, odejmij od tego tych ze zwolnieniami i dopiero się kameralnie robi...
Ala07-07-2011 08:10:35   [#192]

ja miałam na myśli przypdek, kiedy liczba grup bez względu na płeć jest taka sama, wtedy OP nie ma o co się czepiać

a jak są znikome ilości dziewcząt lub chłopców to co innego

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]