Forum OSKKO - wątek
dyrsp | 11-04-2011 12:07:45 [#01] |
---|
Szukam pp. dotyczącej ilości godz. przeznaczonych na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o kszt. specj.w szkole ogolnodostępnej( nie specjalnej). Bardzo mi zależy :) |
elgon | 11-04-2011 12:54:03 [#02] |
---|
Rozporzadzenie MEN z 30 stycznia 1997 r Dz. U nr14 poz.76 |
PiotrekM | 11-04-2011 14:08:00 [#03] |
---|
ile godzin rewalidacji można dać dla ucznia maksymalnie i jaki przepis to reguluje? Chodzi o ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nieupośledzonego? |
grazabo | 11-04-2011 15:51:40 [#04] |
---|
# 2 To chyba nie chodzi o zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze - ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 stycznia 1997 r.w sprawie zasad organizowania zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych
umysłowo w
stopniu głębokim.- a rewalidację , jeśli nie z ramówki to chyba przydziela OP ??
|
poli | 11-04-2011 16:46:02 [#05] |
---|
też nie kojarzę pp. OP zatwierdza, albo nie w arkuszu organizacyjnym. Chyba, że uczeń nowy to OP daje jakieś godziny w zależności od funduszy, których jak na lekarstwo.
|
ergo | 11-04-2011 18:21:29 [#06] |
---|
W Krakowie OP przydziela uczniowi z orzeczeniem w szkole ogólnodostępnej 2 godziny rewalidacji
na podstawie zarządzenia prezydenta w sprawie organizacji pracy szkół.
|
koala | 11-04-2011 18:23:59 [#07] |
---|
Nie ma pp co do ilości godzin rewalidacji. Jeśli dziecko ma orzeczenie o kształceniu specjalnym w szkole masowej, to OP musi dać nawet po jednej. U mnie OP w gimnazjum daje - 5 godzin, w SP - 4. Wykorzystuję to różnie: np lekko: jesli ma w orzeczeniu daję logopedę, pedagoga, czasem przeznaczam też te godziny na indywidualne zajęcia dyd. - wyr. Wszystko zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach. Dotyczy to tez uczniów niedowidzacych i z niedosłuchem, bo takich mam. |
ergo | 11-04-2011 18:27:08 [#08] |
---|
A pp przydzielenia rewalidacji to
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. |
PiotrekM | 12-04-2011 07:42:16 [#09] |
---|
dzięki, ale spotkałem się jeszcze z takim stanowiskiem, że godz. rewalidacji nie można dać więcej niż 1 bo np. przekroczy to liczbę dopuszczalnych godzin wynikającą z ramówki, co wy na to? |
rzewa | 12-04-2011 08:21:01 [#10] |
---|
godziny rewalidacji nie wchodzą do limitu (podobnie jak wdżr) |
mich08 | 12-04-2011 11:09:56 [#11] |
---|
Czy zajęcia rewalidacji odbywają się indywidualnie czy można można łączyć w grupy? Organ chce łączyć w grupy. |
juasia | 12-04-2011 11:32:01 [#12] |
---|
A jakie zajęcia przydzielić dziecku ze słabym wzrokiem, jeśli w orzeczeniu ma zalecenia następującej treści:
- zapewnienie opieki w ramach zajęć rewalidacji indywidualnej
- doskonalenie umiejętności czytania i pisania oraz podnoszenie sprawności grafomotorycznej
Czy zajęcia z tym dzieckiem ma prowadzić specjalista od terapii pedagogicznej, czy tez specjalista tyflopedagog?
Co wchodzi w skład pojęcia rewalidacja indywidualna? |
jedrek5 | 12-04-2011 12:09:05 [#13] |
---|
§ 2 ust.10 dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.
Rozporządzenie MENiSz dnia 12 lutego 2002 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych |
daga | 12-04-2011 15:22:18 [#14] |
---|
w szkole specjalnej rewalidacja z ramówki to 10 godzin dla klasy, w szkole masowej liczbe godzin powinien przyznac organ (na wniosek dyrektora szkoły). Specjalista terapii pedagogicznej prowadzi zajęcia kompensacyjne - dla uczniów o SPECYFICZNYCH potrzebach edukacyjnych (z opinią). Rewalidacja to usprawnianie zaburzonych funkcji. W ramach rewalidacji prowadzimy zajęcia usprawniajace proces widzenia, korekta wad wymowy, korekta wad postawy i inne wynikajace z planów pracy terapeutycznej. Co do specjalisty prowadzącego zajęcia rewalidacyjne to chyba nie ma takiego zapisu. Owszem w szkole specjalnej oligofrenopedagog albo tyflo, albo surdo. Ale w masówce???? Myślę, że nauczyciel znający predyspozycje ucznia oraz jego braki i potrafiący realizowac zalecenia PPP. Oczywiście dla takiego ucznia piszemy IPET. |
wiksyd | 12-04-2011 18:11:26 [#15] |
---|
Czyli godzina wdż i rewalidacji nie jest godziną obowiązkową i nie liczy się do etatu? |
dyrlo | 12-04-2011 18:24:58 [#16] |
---|
Jak to nie liczy się do etatu?? Czyjego etatu? Przecież jak N zatrudniony tylko do rewalidacji to za darmochę??? |
wiksyd | 12-04-2011 18:43:53 [#17] |
---|
Czy mianowanemu, dla którego mamy 16/18, można uzupełnić etat wdż - etem? Dalej jest mianowanym? |
rzewa | 12-04-2011 18:52:59 [#18] |
---|
można
każdą godziną jaką masz w arkuszu organizacyjnym, o ile on ma kwalifikacje do danych zajęć
|
dyrlo | 12-04-2011 19:05:05 [#19] |
---|
Tylko niech ten nauczyciel ma kwalifikacje do wdż. |
juasia | 12-04-2011 19:13:23 [#20] |
---|
Dalej bedę prosiła o odpowiedź na pytanie: czy n-l majacy kwalifikacje do terapii pedagogicznej może prowadzić zajecia w ramach rewalidacji indywidualnej - jeżeli poradnia zaleciła w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego konieczność objecia ucznia zajęciami korekcyjno- kompensacyjnymi? |
daga | 14-04-2011 11:19:48 [#21] |
---|
Przykro mi, ale poradnie robia błąd zakecając dla ucznia upośledzonego zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, dla niego zajęcia rewalidacyjne - ze szczególnym uwzględnieniem...... Jeśli chodzi o nauczyciela prowadzącego, tak jak powiedziałm wczesniej, w szkole ogólnodostępnej może (według moich interpretacji przepisów) prowadzić każdy nauczyciel. Najlepeij jeślim ma specjalizację ukierunkowana na niepełnosprawność dziecka, ale w szkole masowej trudno o takich nauczycieli. |
daga | 14-04-2011 11:29:13 [#22] |
---|
główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
- maksymalne usprawnianie, rozwijanie, wzmacnianie najmniej uszkodzonych funkcji psychicznych i fizycznych
- korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych
- kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie
- stymulowanie (dynamizowanie) rozwoju
Celem
rewalidacji nie jest wyrównywanie braków edukacyjnych!
|
Ala | 14-04-2011 17:11:46 [#23] |
---|
a moim zdaniem zajęcia rewalidacyjne w szkole ogólnodostepnej powinien prowadzić specjalista odpowiedni do rodzaju niepełnosprawności
przykład: mam w szkole dziecko słabowidzące, ma orzeczenie i zalecenie zajęc rewalidacyjnych, dziewczynka uczy się świetnie poza widzeniem nie ma żadnych problemów, jest odpowiednio oprzyrządowana, najbardziej potrzebne są zajęcia z zakresu orientacji przestrzennej i takie prowadzi z nią tyflopedagog
zatrudniam panią na 2 godziny tygodniowo
i o to chodzi moim zdaniem, aby dać pomoc adekwatną do potrzeb |
daga | 14-04-2011 17:15:28 [#24] |
---|
Zgadzam sie z przedmówcą, ale nie każda szkoła może pozwolic sobie na zatrudnienie specjalisty w zależnosci od niepełnopsrawnosci dziecka. To jest sytuacja wręcz idealna. Może przy całej edukacji włączającej kiedys osiągniemy taki status.... Ale póki co... |
Ala | 14-04-2011 17:23:29 [#25] |
---|
póki co rzeczywistość skrzeczy... wiem :-(
chodzi mi o to, że nie powinniśmy dawać tu informacji, że w szkole ogólnodostepnej może prowadzić rewalidację każdy nauczyciel bo to nie jest prawdą
a jeśli nie ma odpowiedniego specjalisty to trzeba robić to co się da przy pomocy niespecjalistów ale w ścisłej z nimi konsultacji (poradnia, najbliższa szkoła, która takich pedagogów posiada), dobre chęci wielokrotnie nie wystarczają post został zmieniony: 14-04-2011 17:28:22 |
juasia | 14-04-2011 17:36:26 [#26] |
---|
Ja mam sytuację idealną mam rewalidatora- tyflopedagoga, ale w orzeczeniu jest zapis: objąć ucznia opieką rewalidacyjną a w szególności zapewnić zajęcia logopedyczne i korekcyjno- kompensacyjne. wszystkich tych specjalistów posiadam, ale jakie zajęcia przydzielić? |
Bas | 14-04-2011 21:56:31 [#27] |
---|
Rewalidacja - tylko przez specjalistów. Jestem z "masówki" i przez kilka lat uzupełniałam sobie te braki - dziewczynki robiły podyplomówki i mam spokój - pełna oferta. Nie można dać "zwykłemu" nauczycielowi rewalidacji. Dago, napisałaś o głównych kierunkach, a specyfika (ćwiczenia, usprawnianie itp.) to już inna bajka. |
daga | 15-04-2011 13:08:50 [#28] |
---|
Zgadzam się z wami w 100% - jestem dyrektorem szkoły specjalnej. Rozumiem specyfikę, ale wiem też jak wyglądaja realia w szkołach masowych (przynajmniej u mnie w mieście). Czesto jest tak, że uczeń up. um. w stopniu umiarkowanym realizauje fizykę, chemię itd., a nie swoja podstawe programową. O rewalidacji wogóle się nie mówi. Dlatego uważam, że najpierw należy zwrócic uwagę na fakt jaka pomoc jest dziecku niezbędna i oczywiście dokształcać swoją kadrę. Nie mam chyba dobrych doświadczeń z funkcjonowania dziecka niepełnopsranego intelektualnie w szkole masowej. |
Bas | 15-04-2011 13:14:42 [#29] |
---|
Bo takie dziecko powinno mieć "swój" program (ze wszystkich przedmiotów) oczywiście na bazie podstawy programowej, dostosowanie wymagań, okreslenie potrzeb itp. A do tego rewalidacja. Robię tak, chociaż skutek mógłby być lepszy. Trudno aż tak bardzo indywidualizować pracę przey stanach klas 25-30, prawda? Teraz będą (są) IPET-y, może będzie jaśniej dla niektórych. Na rewalidacji nie "robi się" programu, tylko stymuluje, koryguje itd. |
poli | 17-04-2011 00:37:12 [#30] |
---|
dwa przemyślenia:
1. uczniowi z deficytem intelektualnym chyba zawsze będzie lepiej w szkole specjalnej: po pierwsze kadra z kwalifikacjami i umiejętnościami, po drugie większe poczucie bezpieczeństwa i osiągnięcia sukcesu, a nie frustracja i wieczne poczucie klęski- bo zawsze będzie gorszy od reszty.
2. Nawet jak nauczyciele "masowi" porobią podyplomówki z oligo, tyflo, surdo, to nie nabędą po nich odpowiedniej praktyki w pracy z uczniami z orzeczeniem, niestety. Bynajmniej większość podyplomówek, z mojego niewielkiego doświadczenia nie zapewnia odpowiedniego przygotowania do pracy z dzieckiem z orzeczeniem :(
|
Natka | 03-09-2012 18:54:57 [#31] |
---|
Będę miała ucznia z zagrożeniem niedostosowania społecznego - zajęcia terapeutyczne na terenie poradni - czy jemu też przyznaję 2h rewalidacji?
Niby wszystko wiedziałam i ... pustka :( post został zmieniony: 03-09-2012 18:57:56 |
Poppy | 03-09-2012 19:05:01 [#32] |
---|
W kl.1 sp i g oraz 4 sp przysługują bezwzględnie po 2 na ucznia w zalezności od jego potrzeb, mój OP dał 2 na socjoterapię, zgodnie z orzeczeniem (ale w szkole). Poradnia to juz chyba inne źródło finansowania. Rozporzadzenie mówi o 2 godz. Rew., ale w szkole (ramówki). |
kulka | 14-09-2013 09:32:48 [#33] |
---|
Czy obowiązuje dalej zapis z Rozporz.ws.ramowych palnów nauczania:
10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.
Znajoma pani dyrektor stanowczo powiedziała,że aktualnie OP nie może już przydzielić tych dwóch godzin na rewalidacje, gdyż musi być ona realizowana z art.42 czyli tzw.godzin karcianych. |
Jacek | 14-09-2013 09:54:09 [#34] |
---|
to zapis starego rozporządzenie, które obowiązuje jeszcze w klasach 6 sp, 3 LO i 4 technikum. W pozostałych klasach, które idą nową ramówką są 2 godziny na rewalidację wpisane bezpośrednio dla ucznia. |
kulka | 18-09-2013 14:21:00 [#35] |
---|
Przepraszam, miałam kilkudniową przerwę.
A co z twierdzeniem:
" Znajoma pani dyrektor stanowczo powiedziała,że aktualnie OP nie może już przydzielić tych dwóch godzin na rewalidacje, gdyż musi być ona realizowana z art.42 czyli tzw.godzin karcianych".
Proszę, uporządkujcie mi wiedzę. W starej ramówce obowiązywał przepis-jeśli chodzi o rewalidację- ten z # 33 (dyr.w porozumieniu z OP przydziela 2 godz.). A teraz............?
Nie mogę tego sobie wyprostować. Jacka drugie zdanie niby jasne: 2 godz.rewalidacji na ucznia. Ale tak jak poprzednio? DODATKOWE 2 godz.rewalidacji przydzielone przez OP, czy przydzielone przez dyr.szkoły w ramach tzw.karcianych? Który zapis o tym mówi?
Pani zajmująca się edukacją z OP mówi, że tak, jak było do tej pory: wniosek dyr. z podaniem rodziców i orzeczeniem, i OP przydziela 2 godz.
|
Jacek | 18-09-2013 14:26:27 [#36] |
---|
w załącznikach do rozporządzenia o ramowych planach jest taki zapis
np. gimnazjum zał. 4
1. W gimnazjum (III etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania: 1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi: a) język polski - 450 godzin, b) ..... 2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi: a) w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział, b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia. 2. Tygodniowy wymiar godzin: 1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi: a) ...... 2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi: a) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział, b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.
Rodzic dostarcza orzeczenie a Ty na powyższej podstawie wpisujesz godziny do arkusza, przydzielasz nauczyciela i już |
kulka | 18-09-2013 14:37:59 [#37] |
---|
Drogi Jacku! Szybki jesteś! Dziekuję. Ja po prostu uparłam się nie na te rozporządzenia, co trzeba.
| UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|