Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Rewalidacja
strony: [ 1 ]
dyrsp11-04-2011 12:07:45   [#01]
Szukam pp. dotyczącej ilości godz. przeznaczonych na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o kszt. specj.w szkole ogolnodostępnej( nie specjalnej). Bardzo mi zależy :)
elgon11-04-2011 12:54:03   [#02]
Rozporzadzenie MEN z 30 stycznia 1997 r  Dz. U nr14 poz.76
PiotrekM11-04-2011 14:08:00   [#03]
ile godzin rewalidacji można dać dla ucznia maksymalnie i jaki przepis to reguluje? Chodzi o ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nieupośledzonego?
grazabo11-04-2011 15:51:40   [#04]


# 2 To chyba nie chodzi o zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze - ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 stycznia 1997 r.w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.- a rewalidację , jeśli nie z ramówki to chyba przydziela OP ??

poli11-04-2011 16:46:02   [#05]
też nie kojarzę pp. OP zatwierdza, albo nie w arkuszu organizacyjnym. Chyba, że uczeń nowy to OP daje jakieś godziny w zależności od funduszy, których jak na lekarstwo.
ergo11-04-2011 18:21:29   [#06]

W Krakowie OP przydziela uczniowi z orzeczeniem w szkole ogólnodostępnej 2 godziny rewalidacji

na podstawie zarządzenia prezydenta w sprawie organizacji pracy szkół.

koala11-04-2011 18:23:59   [#07]
Nie ma pp co do ilości godzin rewalidacji. Jeśli dziecko ma orzeczenie o kształceniu specjalnym w szkole masowej, to OP musi dać nawet po jednej. U mnie OP w gimnazjum daje - 5 godzin, w SP - 4. Wykorzystuję to różnie: np lekko: jesli ma w orzeczeniu daję logopedę, pedagoga, czasem przeznaczam też te godziny na indywidualne zajęcia dyd. - wyr. Wszystko zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach. Dotyczy to tez uczniów niedowidzacych i z niedosłuchem, bo takich mam. 
ergo11-04-2011 18:27:08   [#08]

A pp przydzielenia rewalidacji to

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach
ogólnodostępnych lub integracyjnych.

PiotrekM12-04-2011 07:42:16   [#09]
dzięki, ale spotkałem się jeszcze z takim stanowiskiem, że godz. rewalidacji nie można dać więcej niż 1 bo np. przekroczy to liczbę dopuszczalnych godzin wynikającą z ramówki, co wy na to?
rzewa12-04-2011 08:21:01   [#10]
godziny rewalidacji nie wchodzą do limitu (podobnie jak wdżr)
mich0812-04-2011 11:09:56   [#11]
Czy zajęcia rewalidacji odbywają się indywidualnie czy można można łączyć w grupy? Organ chce łączyć w grupy.
juasia12-04-2011 11:32:01   [#12]

A jakie zajęcia przydzielić dziecku ze słabym wzrokiem, jeśli w orzeczeniu ma zalecenia następującej treści:

  1.  zapewnienie opieki w ramach zajęć rewalidacji indywidualnej
  2. doskonalenie umiejętności czytania i pisania oraz podnoszenie sprawności grafomotorycznej

Czy  zajęcia z tym dzieckiem  ma prowadzić specjalista od terapii pedagogicznej, czy tez specjalista tyflopedagog?

Co wchodzi w skład pojęcia rewalidacja indywidualna?

jedrek512-04-2011 12:09:05   [#13]

 § 2 ust.10  dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.

Rozporządzenie MENiSz dnia 12 lutego 2002 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

daga12-04-2011 15:22:18   [#14]
w szkole specjalnej rewalidacja z ramówki to 10 godzin dla klasy, w szkole masowej liczbe godzin powinien przyznac organ (na wniosek dyrektora szkoły). Specjalista terapii pedagogicznej prowadzi zajęcia kompensacyjne - dla uczniów o SPECYFICZNYCH potrzebach edukacyjnych (z opinią). Rewalidacja to usprawnianie zaburzonych funkcji. W ramach rewalidacji prowadzimy zajęcia usprawniajace proces widzenia, korekta wad wymowy, korekta wad postawy i inne wynikajace z planów pracy terapeutycznej. Co do specjalisty prowadzącego zajęcia rewalidacyjne to chyba nie ma takiego zapisu. Owszem w szkole specjalnej oligofrenopedagog albo tyflo, albo surdo. Ale w masówce???? Myślę, że nauczyciel znający predyspozycje ucznia oraz jego braki i potrafiący realizowac zalecenia PPP. Oczywiście dla takiego ucznia piszemy IPET.
wiksyd12-04-2011 18:11:26   [#15]
Czyli godzina wdż i rewalidacji nie jest godziną obowiązkową i nie liczy się do etatu?
dyrlo12-04-2011 18:24:58   [#16]

Jak to nie liczy się do etatu?? Czyjego etatu? Przecież jak N zatrudniony tylko do rewalidacji to za darmochę???

wiksyd12-04-2011 18:43:53   [#17]
Czy mianowanemu, dla którego mamy 16/18, można uzupełnić etat wdż - etem? Dalej jest mianowanym?
rzewa12-04-2011 18:52:59   [#18]

można

każdą godziną jaką masz w arkuszu organizacyjnym, o ile on ma kwalifikacje do danych zajęć

dyrlo12-04-2011 19:05:05   [#19]
Tylko niech ten nauczyciel ma kwalifikacje do wdż.
juasia12-04-2011 19:13:23   [#20]
Dalej bedę prosiła o odpowiedź na pytanie: czy n-l majacy kwalifikacje do terapii pedagogicznej może prowadzić zajecia w ramach rewalidacji indywidualnej - jeżeli poradnia zaleciła w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego konieczność objecia ucznia zajęciami korekcyjno- kompensacyjnymi?
daga14-04-2011 11:19:48   [#21]
Przykro mi, ale poradnie robia błąd zakecając dla ucznia upośledzonego zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, dla niego zajęcia rewalidacyjne - ze szczególnym uwzględnieniem...... Jeśli chodzi o nauczyciela prowadzącego, tak jak powiedziałm wczesniej, w szkole ogólnodostępnej może (według moich interpretacji przepisów) prowadzić każdy nauczyciel. Najlepeij jeślim ma specjalizację ukierunkowana na niepełnosprawność dziecka, ale w szkole masowej trudno o takich nauczycieli.
daga14-04-2011 11:29:13   [#22]
główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
  •  maksymalne usprawnianie, rozwijanie, wzmacnianie najmniej uszkodzonych funkcji psychicznych i fizycznych
  • korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych
  • kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie
  • stymulowanie (dynamizowanie) rozwoju

Celem rewalidacji nie jest wyrównywanie braków edukacyjnych!

Ala14-04-2011 17:11:46   [#23]

a moim zdaniem zajęcia rewalidacyjne w szkole ogólnodostepnej powinien prowadzić specjalista odpowiedni do rodzaju niepełnosprawności

przykład: mam w szkole dziecko słabowidzące, ma orzeczenie i zalecenie zajęc rewalidacyjnych, dziewczynka uczy się świetnie poza  widzeniem nie ma żadnych problemów, jest odpowiednio oprzyrządowana, najbardziej potrzebne są zajęcia z zakresu orientacji przestrzennej i takie prowadzi z nią tyflopedagog

zatrudniam panią na 2 godziny tygodniowo

i o to chodzi moim zdaniem, aby dać pomoc adekwatną do potrzeb

daga14-04-2011 17:15:28   [#24]
Zgadzam sie z przedmówcą, ale nie każda szkoła może pozwolic sobie na zatrudnienie specjalisty w zależnosci od niepełnopsrawnosci dziecka. To jest sytuacja wręcz idealna. Może przy całej edukacji włączającej kiedys osiągniemy taki status.... Ale póki co...
Ala14-04-2011 17:23:29   [#25]

póki co rzeczywistość skrzeczy... wiem :-(

chodzi mi o to, że nie powinniśmy dawać tu informacji, że w szkole ogólnodostepnej może prowadzić rewalidację każdy nauczyciel bo to nie jest prawdą

a jeśli nie ma odpowiedniego specjalisty to trzeba robić to co się da przy pomocy niespecjalistów ale w ścisłej z nimi konsultacji (poradnia, najbliższa szkoła, która takich pedagogów posiada), dobre chęci wielokrotnie nie wystarczają


post został zmieniony: 14-04-2011 17:28:22
juasia14-04-2011 17:36:26   [#26]
Ja mam sytuację idealną mam rewalidatora- tyflopedagoga, ale w orzeczeniu jest zapis: objąć ucznia opieką rewalidacyjną a w szególności zapewnić zajęcia logopedyczne i korekcyjno- kompensacyjne. wszystkich tych specjalistów posiadam, ale jakie zajęcia przydzielić?
Bas14-04-2011 21:56:31   [#27]
Rewalidacja - tylko przez specjalistów. Jestem z "masówki" i przez kilka lat uzupełniałam sobie te braki - dziewczynki robiły podyplomówki i mam spokój - pełna oferta. Nie można dać "zwykłemu" nauczycielowi rewalidacji. Dago, napisałaś o głównych kierunkach, a specyfika (ćwiczenia, usprawnianie itp.) to już inna bajka.
daga15-04-2011 13:08:50   [#28]
Zgadzam się z wami w 100% - jestem dyrektorem szkoły specjalnej. Rozumiem specyfikę, ale wiem też jak wyglądaja realia w szkołach masowych (przynajmniej u mnie w mieście). Czesto jest tak, że uczeń up. um. w stopniu umiarkowanym realizauje fizykę, chemię itd., a nie swoja podstawe programową. O rewalidacji wogóle się nie mówi. Dlatego uważam, że najpierw należy zwrócic uwagę na fakt jaka pomoc jest dziecku niezbędna i oczywiście dokształcać swoją kadrę. Nie mam chyba dobrych doświadczeń z funkcjonowania dziecka niepełnopsranego intelektualnie w szkole masowej.
Bas15-04-2011 13:14:42   [#29]

Bo takie dziecko powinno mieć "swój" program (ze wszystkich przedmiotów) oczywiście na bazie podstawy programowej, dostosowanie wymagań, okreslenie potrzeb itp. A do tego rewalidacja. Robię tak, chociaż skutek mógłby być lepszy. Trudno aż tak bardzo indywidualizować pracę przey stanach klas 25-30, prawda? Teraz będą (są) IPET-y, może będzie jaśniej dla niektórych. Na rewalidacji nie "robi się" programu, tylko stymuluje, koryguje itd.

poli17-04-2011 00:37:12   [#30]

dwa przemyślenia:

1. uczniowi z deficytem intelektualnym chyba zawsze będzie lepiej w szkole specjalnej: po pierwsze kadra z kwalifikacjami i umiejętnościami, po drugie większe poczucie bezpieczeństwa i osiągnięcia sukcesu, a nie frustracja i wieczne poczucie klęski- bo zawsze będzie gorszy od reszty.

2. Nawet jak nauczyciele "masowi" porobią podyplomówki z oligo, tyflo, surdo, to nie nabędą po nich odpowiedniej praktyki w pracy z uczniami z orzeczeniem, niestety. Bynajmniej większość podyplomówek, z mojego niewielkiego doświadczenia nie zapewnia odpowiedniego przygotowania do pracy z dzieckiem z orzeczeniem :(

Natka03-09-2012 18:54:57   [#31]

Będę miała ucznia z zagrożeniem niedostosowania społecznego - zajęcia terapeutyczne na terenie poradni - czy jemu też przyznaję 2h rewalidacji?

Niby wszystko wiedziałam i ... pustka :(


post został zmieniony: 03-09-2012 18:57:56
Poppy03-09-2012 19:05:01   [#32]

W kl.1 sp i g oraz 4 sp przysługują bezwzględnie po 2 na ucznia w zalezności od jego potrzeb, mój OP dał 2 na socjoterapię, zgodnie z orzeczeniem (ale w szkole). Poradnia to juz chyba inne źródło finansowania. Rozporzadzenie mówi o 2 godz. Rew., ale w szkole (ramówki). 

kulka14-09-2013 09:32:48   [#33]

Czy obowiązuje dalej zapis z Rozporz.ws.ramowych palnów nauczania:

10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym,
przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych
z uczniami niepełnosprawnymi.

Znajoma pani dyrektor stanowczo powiedziała,że aktualnie OP nie może już przydzielić tych dwóch godzin na rewalidacje, gdyż musi być ona realizowana z art.42 czyli tzw.godzin karcianych.

Jacek14-09-2013 09:54:09   [#34]

to zapis starego rozporządzenie, które obowiązuje jeszcze w klasach 6 sp, 3 LO i 4 technikum. W pozostałych klasach, które idą nową ramówką są 2 godziny na rewalidację wpisane bezpośrednio dla ucznia. 

kulka18-09-2013 14:21:00   [#35]

Przepraszam, miałam kilkudniową przerwę.

A co z twierdzeniem:

" Znajoma pani dyrektor stanowczo powiedziała,że aktualnie OP nie może już przydzielić tych dwóch godzin na rewalidacje, gdyż musi być ona realizowana z art.42 czyli tzw.godzin karcianych".

Proszę, uporządkujcie mi wiedzę. W starej ramówce obowiązywał przepis-jeśli chodzi o rewalidację- ten z # 33 (dyr.w porozumieniu z OP przydziela 2 godz.). A teraz............?

Nie mogę tego sobie wyprostować. Jacka drugie zdanie niby jasne: 2 godz.rewalidacji  na ucznia. Ale tak jak poprzednio? DODATKOWE 2 godz.rewalidacji  przydzielone przez OP, czy przydzielone przez dyr.szkoły w ramach tzw.karcianych? Który zapis o tym mówi?

Pani zajmująca się edukacją  z OP mówi, że tak, jak było do tej pory: wniosek dyr. z podaniem rodziców i orzeczeniem, i OP przydziela 2 godz.

 

Jacek18-09-2013 14:26:27   [#36]

w załącznikach do rozporządzenia o ramowych planach jest taki zapis 

np. gimnazjum zał. 4 

1. W gimnazjum (III etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi:
a) język polski - 450 godzin,
b) .....
2) minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
a) w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia.
2. Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) ......
2) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:
a) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział,
b) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

Rodzic dostarcza orzeczenie a Ty na powyższej podstawie wpisujesz godziny do arkusza, przydzielasz nauczyciela i już

kulka18-09-2013 14:37:59   [#37]

Drogi Jacku! Szybki jesteś! Dziekuję. Ja po prostu uparłam się nie na te rozporządzenia, co trzeba.

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]