Forum OSKKO - wątek

TEMAT: symbol emerytury a odpis na ZFŚS
strony: [ 1 ]
roza24122-02-2011 08:39:01   [#01]
Czy symbol emerytury ma wpływ na odpis socjalny dla emerytowanych nauczycieli? Doszukałam się w starej dokumentacji (2004 r.), że tylko dla nauczycieli, którzy mają emeryturę o symbolu NE, NI, PDN, PPN, PCN można naliczać odpis a np. dla nauczyciela, który ma symbol EW nie można tego zrobić. Czy ktoś zna może podstawę prawną na to. Ja opieram się na Karcie Nauczyciela, a konkretnie art. 53 ust. 2 a tam nie ma mowy o jakimś wyłączeniu. Zdarza się bowiem, że np. emerytowana nauczycielka przechodzi po jakimś czasie na emeryturę męża, np. wojskową i traci już swój symbol NE. Ale czy to jest argument żeby nie naliczać od niej odpisu? 
DYREK22-02-2011 08:41:04   [#02]

Jestem emerytowaną nauczycielką, przeszłam na . emeryturę po przepracowaniu 35 lat w szkole. Jednak po śmierci męża zaczęłam pobierać rentę rodzinną po mężu, gdyż jest wyższa. Czy szkoła, z której odeszłam na emeryturę, może odmówić mi prawa do świadczeń socjalnych?

Nie, szkoła, z której odeszła nauczycielka na emeryturę ma obowiązek objęcia jej opieką socjalną. Przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w sposób jednoznaczny określiły osoby uprawnione do korzystania z funduszu. W myśl tych przepisów niezależnie od woli pracodawcy uprawnieni są zawsze pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny. Natomiast inne osoby mogą korzystać ze świadczeń i usług finansowanych ze środków funduszu tylko wówczas, gdy przyznano im takie prawo w regulaminie funduszu. Karta Nauczyciela jako przepis szczególny wprowadza inne zasady ustalania wysokości odpisu dla tej grupy zawodowej, jak też emerytów i rencistów, byłych nauczycieli. Pracodawcy mają obowiązek dokonywania dla nauczycieli będących emerytami odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur. Z przepisu tego wynika również, że po przejściu na emeryturę nauczyciele stają się "nauczycielami będącymi emerytami".

Pobieranie więc przez emerytowaną nauczycielkę renty rodzinnej (świadczenia korzystniejszego) nie pozbawia jej statusu nauczyciela. Fakt ten ma jedynie znaczenie dla zakładu ubezpieczeń społecznych, który wypłaca wyższe świadczenie i pozostaje bez znaczenia dla uprawnień w zakresie korzystania z funduszu. Tak więc nauczycielka ma prawo do świadczeń socjalnych w szkole, z której przeszła na emeryturę.


z: http://www.solidarnosc.kalisz.pl/index.php?str=24&id=91


i może się przyda:

odpis dla nauczycieli - emerytów

Art. 53 KN

2. Dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur i rent.

najlepiej na podstawie rozliczenia z PIT 40A lub na podstawie otrzymywanego przez nauczyciela odcinka emerytury

Zbieranie tych danych jest zgodne z przepisami ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, gdzie w art. 23 ust. 2 pozwala się na gromadzenie danych osobowych, jeśli są one konieczne dla zrealizowania uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

Dokumentowanie naliczania odpisu na ZFŚS dla nauczycieli - emerytów i rencistów

http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc/rachunkowosc-budzetowa/
79716,Dokumentowanie-naliczania-odpisu-na-ZFSS-
dla-nauczycieli---emerytow-i-rencistow.html

"Zgodnie z wyjaśnieniami udzielanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (pismo z 29 marca 2005 r., nr DE-3-339-7-05, z 27 kwietnia 2005 r., nr DPZN-WSW-KK-1801-114/05), informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych na temat wysokości emerytury/renty (brutto), zebranych przez szkołę (inną oświatową jednostkę organizacyjną) naliczającą odpis na danego emeryta/rencistę."

i

http://www.solidarnosc.zgora.pl/oswiata?msgId=26


post został zmieniony: 22-02-2011 08:43:05
DYREK22-02-2011 08:47:01   [#03]

z: http://www.bibliotekako.pl/news.aid,969,Znamy_kwote_odpisu_na_ZFSS_w_2011_r_.html

Kwoty odpisów na ZFŚS obowiązujące w 2011 r.

Rodzaj odpisu

Podstawa naliczenia odpisu 

Stopa odpisu

Kwota odpisu

Podstawowy (na jednego zatrudnionego)

2917,14 zł

37,5%

1093,93 zł

Odpisy szczególne:           

  • na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze

jw.

50,0%

1458,57 zł

  • na jednego zatrudnionego zaliczonego do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności        

 jw.

43,75%

1276,25 zł

  • na pracownika młodocianego w 1., 2. i 3. roku nauki

jw.

5% – w 1. roku nauki

145,86 zł

jw.

6% – w 2. roku nauki

175,03 zł

jw.

7% – w 3. roku nauki

204,20 zł

  • odpis zwiększający wysokość odpisu podstawowego na każdego emeryta objętego opieką socjalną pracodawcy

jw.

6,25%

182,32 zł


roza24122-02-2011 09:06:10   [#04]
Rozumiem, że pozbawić takiego nauczyciela korzystania z funduszu nie można ale nasza jednostka prowadząca twierdzi, że nie da nam odpisu na takiego nauczyciela, który nie posiada odpowiedniego symbolu emerytury. Każą sobie robić wykaz z symbolami i piszą, że tylko na takie dadzą nam odpis. Reasumując: emerytowana nauczycielka, która przejdzie np. na świadczenie męża ma prawo korzystać ze świadczeń ale OP nie da nam na nią odpisu. Czy takie działanie jest prawidłowe?
DYREK22-02-2011 09:22:10   [#05]

Czy mogę naliczyć odpis na ZFŚS w wysokości 5% pobieranej emerytury przez
emerytowaną nauczycielkę, która z naszej szkoły odeszła na emeryturę nauczycielską,
a od roku, na jej wniosek złożony do ZUS-u, otrzymuje emeryturę po zmarłym
mężu, niebędącym nauczycielem?


Opisany w pytaniu stan faktyczny wskazuje, że jest to emerytowana nauczycielka z Państwa
szkoły. Fakt ten stanowi podstawę do zastosowania art. 53 ust. 2 KN i naliczenia odpisu
na fundusz socjalny w wysokości 5% pobieranej przez nią emerytury lub renty rodzinnej.
Ustawodawca nie wprowadza zastrzeżenia, że ma to być jej emerytura lub renta, lecz
używa ogólnego sformułowania – pobierana.
Na marginesie dodajmy, iż odpowiedzi na podobne pytanie udzielono w „Doradcy” nr 102,
z marca 2010 r. (pytanie nr 3, str. 53) – polecamy lekturę tegoż.

z: www.vulcan.edu.pl/doradca/103/103000000001010111110.pdf

(pytanie 6)


W przypadku oporu OP warto zainteresować tym faktem ZZ.



post został zmieniony: 22-02-2011 09:24:33
DYREK22-02-2011 09:33:51   [#06]

Naliczenie funduszu socjalnego od nauczycielskich emerytur i rent nie jest zależne od symbolu, który stosuje ZUS.

Zobacz też: www.vulcan.edu.pl/doradca/102/10111111110000100.pdf


post został zmieniony: 22-02-2011 09:34:27
roza24122-02-2011 10:43:02   [#07]
Dziękuję bardzo. O to mi właśnie chodziło. Pozdrawiam wszystkich Forumowiczów. Zawsze można na Was liczyć :)
roza24122-02-2011 10:44:06   [#08]
A szczególnie na Ciebie Dyrku :)
DYREK04-03-2011 17:19:13   [#09]
emeryci otrzymali PIT 40A:-) 
DYREK23-03-2011 21:18:56   [#10]

naliczanie socjalnego dla emerytów

Ewka09-05-2011 20:18:22   [#11]
Ostatnio zwróciłam sie do ZUS o informację na temat pobieranych przez emerytów emerytur. Podałam podstawę prawna, a ZUS odpowiedzial mi, ze takich danych nie moze udostępnić. Stanęłam więc w miejscu. Emeryci korzystaja u mnie z fundusz niezależnie od tego, czy zlożą informację roczną, czy nie. W koncu chcialam mieć prawdziwy na nich odpis, bo jest naprawdę lichy, gdy liczę sama. Zaskoczyło mnie troche pismo ZUS, bo myslałam, że w podanym przeze mnie celu otrzymam informację.
DYREK11-05-2011 10:58:10   [#12]
Wysokość pobieranych przez nauczycieli rent lub emerytur ustalić można na podstawie rozliczenia z PIT-40A lub na podstawie otrzymywanego przez nauczyciela odcinka emerytury.
DYREK11-05-2011 11:03:00   [#13]
taki zapis w regulaminie rozwiązuje wiele problemów?

" W razie wystąpienia wątpliwości co do wiarygodności danych przedstawionych w oświadczeniu lub we wniosku (załącznik .... do Regulaminu) dyrektor może zażądać od składającego oświadczenie bądź wniosek, dokumentów potwierdzających te dane (np. zaświadczenia o dochodach pracownika z innego zakładu pracy, zaświadczenia o dochodach współmałżonka, PIT-u rocznego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, zaświadczenia o uczęszczaniu dziecka do szkoły, decyzji z Powiatowego Urzędu Pracy o wysokości pobieranego zasiłku dla bezrobotnych, lub o przyznaniu statusu bezrobotnego bez prawa do zasiłku, decyzji o przyznaniu emerytury - renty lub zasiłku przedemerytalnego wraz z ostatnią decyzją waloryzacyjną itp.). Dyrektor lub upoważniona przez niego osoba może przeprowadzić wywiad środowiskowy, mający na celu potwierdzenia trudnej sytuacji rodzinnej, życiowej i materialnej pracownika. "

i

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, a dane o sytuacji życiowej pracownika

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tj. Dz.u. z 1996 r. poz. 70, poz. 335) przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz ustalanie wysokości dopłat z funduszu można uzależnić od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Oznacza, to że pracodawca musi uzyskać takie dane dotyczące pracownika - a nawet jego rodziny, żeby ustalić jego prawo do świadczeń. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 2002 r.( I PKN 267/2001 OSNP 2004/6 poz. 99) Pracodawca nie narusza dóbr osobistych pracownika (art. 23 kc, art. 47 i art. 51 ust. 1 i 2 Konstytucji), zobowiązując go zgodnie z postanowieniami regulaminu przyznawania zapomóg z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do złożenia zaświadczenia o zarobkach uzyskiwanych u drugiego pracodawcy.
Jednak Sąd Najwyższy precyzuje, że zasady wykonywania tego obowiązku powinny być sprecyzowane w regulaminie funduszu świadczeń socjalnych (wyrok z 20 sierpnia 2001 r. KPIN 579/00: OSNAPiUS z 2003 r. nr 14, poz. 331). W regulaminie należy zatem określić bezpośrednio jakie dane należy przedstawić w celu uzyskania świadczeń albo określić rodzaj dokumentów, które pracownik ma obowiązek przedstawić.
W przypadku żądania danych wrażliwych np. dotyczących leczenia w związku z wnioskiem pracownika o zapomogę na leki pracodawca na podstawie regulaminu funduszu świadczeń socjalnych może żądać przedstawienia recept bądź zaświadczenia lekarskiego. Wydaje się jednak, że pracodawca może mieć tylko wgląd w taką dokumentację, nie może jej zatem umieszczać w aktach osobowych ani przetwarzać.
Jeżeli pracodawca nie tworzy funduszu, a tylko wypłaca świadczenia urlopowe, które nie są uzależnione od kryterium osobistego, pracodawca nie może żądać żadnych dodatkowych danych od pracownika, innych niż wymienione w art. 221 kodeksie pracy.

http://www.kobieta.gov.pl/?2,16,271,

Dodano: 2005-01-01
Autor: Joanna Noga-Bogomilska

TRZY PYTANIA DO JOANNY NOGA-BOGOMILSKIEJ
prawnika z kancelarii Wierzbowski Eversheds


Trzeba przedstawić PIT


Jakie przepisy regulują kwestię udostępniania pracodawcy zeznań rocznych w związku z ubieganiem się o świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?

Zagadnienie to nie jest jednoznacznie uregulowane przepisami prawa. Z całą pewnością dotyczy jednak relacji pomiędzy ustawą o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (ustawa o ZFŚS) a ustawą o ochronie danych osobowych.
Ustawa o ZFŚS wskazuje na podstawę prawną i przesłanki przyznawania środków pochodzących z tego Funduszu. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych wymaga, aby pracodawca zbierając określone dane osobowe w celu przyznania tychże świadczeń miał podstawę prawną do ich przetwarzania oraz aby zbierał wyłącznie dane osobowe adekwatne do celu, dla jakiego są one przetwarzane.
Przepis art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS bardzo szeroko określa przesłanki, jakimi pracodawca musi kierować się przy ustaleniu wysokości należnych świadczeń socjalnych pochodzących z tego Funduszu. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się bowiem od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (tzw. sytuacji osobistej).
Z przepisu tego wynika zakaz dzielenia środków z Funduszu w oderwaniu od sytuacji osobistej pracowników ubiegających się o przyznanie środków z Funduszu, a w konsekwencji obowiązek jej zbadania. Należy, bowiem pamiętać, że środki pochodzące z Funduszu nie są przeznaczone dla wszystkich pracowników, ale dla tych znajdujących się w relatywnie trudnej sytuacji u danego pracowdawcy. Żądanie przez pracodawcę rocznego zeznania podatkowego (PIT) jest jednym ze środków zmierzających do ustalenia sytuacji materialnej pracownika.

W swoim stanowisku Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) uzależnia możliwość domagania się od pracownika w powyższej sytuacji zeznania rocznego od treści regulaminu ZFŚS. Czy słusznie?

Niezupełnie. GIODO w swoim stanowisku pomija całkowicie kwestię art. 22¹ Kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią pracodawca oprócz podstawowego katalogu danych takich jak imię, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, ma prawo żądać od pracownika podania jego innych danych osobowych, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez niego ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy. Ten przypadek dotyczy również korzystania ze świadczeń pochodzących z ZFŚS.
Jak słusznie stwierdza GIODO wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Wydaje się, zatem, że w tym przypadku przepisem, z którego wynika obowiązek do zbierania danych pracownika jest właśnie art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS.

Jak więc ocenić brak takiej możliwości w regulaminie?

Z pewnością taki brak w regulaminie informacji na temat dokumentów koniecznych do udokumentowania osobistej sytuacji pracownika ubiegającego się o świadczenie jest istotną jego wadą. Jednak, interpretacja GIODO zakładająca brak możliwości żądania takich danych w przypadku braku informacji w regulaminie jest zbyt daleko idąca. W mojej ocenie mimo wszystko pracodawca może uzależnić przyznanie świadczeń z tego Funduszu od przedstawienia przez pracownika dokumentów, które pozwalają na ustalenie jego osobistej sytuacji. Pracodawca musi wyjaśnić, ustalić i ocenić sytuację pracownika ubiegającego się o przyznanie środków z Funduszu przy podejmowaniu każdej decyzji o ich przyznaniu. Powołane przez GIODO orzeczenie Sądu Najwyższego z 8 maja 2002 r. (sygn. akt IPKN267/2001) potwierdza taki właśnie obowiązek.
Co więcej, w tym przypadku trudno byłoby również stwierdzić, że dane zawarte w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT) są nieadekwatne do celu ich przetwarzania. Dane te konieczne są bowiem w celu przyznania pracownikowi, którego dane dotyczą, środków z Funduszu.

Rozmawiała Aleksandra Tarka
http://www.wierzbowskieversheds.com.pl/?page=3&action=showArticle&id=1494&year=2005

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych


http://www.giodo.gov.pl/348/id_art/1447/j/pl/


Czy dopuszczalne jest żądanie od pracownika przedłożenia rocznego zeznania podatkowego (PIT) w celu wykazania wysokości dochodu, na potrzeby Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
Pracodawca może gromadzić dane osobowe, jeśli spełni jeden z warunków określonych w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych - w przypadku danych "zwykłych" (jak np. imię, nazwisko, adres zamieszkania) oraz w art. 27 ust. 2 tej ustawy - w odniesieniu do danych szczególnie chronionych (katalog danych objętych szczególną ochroną określony został w art. 27 ust. 1 ustawy i obejmuje m.in. dane dotyczące stanu zdrowia, nałogów).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 lub art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

Dopuszczalność żądania przez pracodawcę zeznania o wysokości osiągniętego przez pracownika dochodu w roku podatkowym (PIT) w celu potwierdzenia uprawnienia tego pracownika do świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, badać należy w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, ze zm.) oraz postanowienia regulaminu, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z jego środków. Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej powinny być określone w regulaminie (art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych).

Przyznanie świadczeń z Funduszu, a także ich wysokość, uzależniona jest więc od spełnienia przez osobę ubiegającą się o to świadczenie określonych kryteriów socjalnych. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie określa jednak sposobu, w jaki ma nastąpić udokumentowanie ich spełnienia. Uprawnienie pracodawcy do żądania podania stosownych informacji oraz przedłożenia odpowiednich dokumentów uzasadniających przyznanie świadczenia z Funduszu, powinno zatem znajdować uzasadnienie w regulaminie, o którym mowa powyżej. W jego postanowieniach powinny być sprecyzowane zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz tryb rozpatrywania wniosków o ich przyznanie. Regulamin powinien także określać, jakie informacje i dokumenty są niezbędne do dokonania oceny, czy osoba ubiegająca się o przyznanie świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych spełnia kryteria, od których uzależnia się jego przyznanie.

W wyroku z dnia 8 maja 2002 r. sygn. akt I PKN 267/2001 Sąd Najwyższy uznał, iż w art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych "jest (...) zawarta zasada przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz dopłat z Funduszu według kryteriów o charakterze wyłącznie socjalnym, tj. uzależnionych co do zasady i wysokości od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Z tego zaś punktu widzenia nie może być obojętne to, czy i jakie dochody osiąga pracownik poza zakładem pracy, w którym ubiega się o świadczenie, oraz jaka jest sytuacja życiowa wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Jeżeli więc przyznawanie świadczeń jest uzależnione od wymienionych wyżej kryteriów, to oczywiste staje się, że sytuacja pracownika lub innej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu wymaga każdorazowo wyjaśnienia, ustalenia i oceny".
DYREK08-03-2012 19:01:10   [#14]

"Zgodnie z wyjaśnieniami udzielanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (pismo z 29 marca 2005 r., nr DE-3-339-7-05, z 27 kwietnia 2005 r., nr DPZN-WSW-KK-1801-114/05), informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych na temat wysokości emerytury/renty (brutto), zebranych przez szkołę (inną oświatową jednostkę organizacyjną) naliczającą odpis na danego emeryta/rencistę."

czyli PIT 40A

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]