Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Zadania dyrektora
strony: [ 1 ]
Gaba29-09-2010 13:52:30   [#01]

Znam opinię A. Jeżowskiego o 500 różnych aktach prawnych, z których wynikają zadania dyrektora.

Zalezy mi na uporządkowaniu pewnych, poszukaniu hierarchii, obawiam się, że mam inną hierarchię, w związku z czym może muszę szukac innej pracy. Nie znam też hierarchii mojego organu, ale postaram sie ją poznać.

Jacek29-09-2010 13:59:03   [#02]

jeśli Ci to Gabuś ciut pomoże to proszę, choc to tylko cząstka mała i może gdzies pp są do sprawdzenia :-)

Irena Dzierzgowska (z ABC)


Niełatwo wymienić wszystkie zadania dyrektora szkoły. Ich rejestr jest bardzo obszerny. Obowiązki dyrektora wynikają z Ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela i wielu, rozporządzeń. Autor starał się zebrać najważniejsze wypisy, określające kompetencje dyrektora mając nadzieję, że wykaz ten będzie stale pod ręką każdego zarządzającego szkołą czy placówką oświatową.

1. Zadania ogólne dyrektora

Szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej. Dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole.

Art. 7 ust. 1 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest w szczególności za:

1)    dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły;

2)    realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę;

3)    tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków;

4)    zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;

5)    zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;

6)    zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

Art. 7 ust. 2 Karty Nauczyciela

Szkołą lub placówką kieruje mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora.

Art. 36 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty

Szkołą lub placówką może również kierować osoba niebędąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Art. 36 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:

1)    kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,

2)    sprawuje nadzór pedagogiczny (...),

3)    sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4)    realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,

5)    dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki,

6)    wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

7)    współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

8)    odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów (...), przeprowadzanych w szkole lub placówce,

9)    stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.

Art. 39 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty

2. Dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej

Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły lub placówki.

Art. 40 ust. 4 Ustawy o systemie oświaty

Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

Art. 40 ust. 6 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

Art. 40 ust. 7 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, (...) niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

Art. 41 ust. 3 Ustawy o systemie oświaty

3. Współpraca dyrektora z innymi organami szkoły

Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.

Art. 39 ust. 4 Ustawy o systemie oświaty

Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły lub placówki z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych także na wniosek samorządu uczniowskiego.

Art. 51 ust. 9 Ustawy o systemie oświaty

W posiedzeniach rady szkoły lub placówki może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor szkoły lub placówki.

Art. 51 ust. 6 Ustawy o systemie oświaty

Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów (...)

Art. 55 ust. 5 Ustawy o systemie oświaty

Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i inne organizacje(...) wyraża dyrektor szkoły lub placówki po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki (...)

Art. 56 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty

W wykonywaniu zadań (związanych z podtrzymywaniem i rozwijaniem poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej), organy prowadzące szkoły i placówki oraz dyrektorzy szkół i placówek współdziałają z organizacjami mniejszości narodowych lub grup etnicznych.

§ 10 Rozporządzenia w sprawie (...) zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej uczniów należących do mniejszości narodowych i grup etnicznych.

4. Zadania dyrektora związane z organizacją szkoły

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, (...) - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkolę do dnia 30 maja danego roku.

§ 10 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów...

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

§ 10 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów...

Dyrektor liceum profilowanego, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, ustala profile kształcenia ogólnozawodowego prowadzone w tym liceum.

Art. 39 ust. 4a Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem

prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształci szkoła.

Art. 39 ust. 5 Ustawy o systemie oświaty

Za wykonanie obowiązków, (związanych z systemem informacji oświatowej) odpowiadają:

1)    dyrektor szkoły lub placówki oświatowej (...)

Art. 7 ust. 6 pkt 1 Ustawy o systemie informacji oświatowej

W przypadku, braku możliwości prowadzenia przez szkołę lub placówkę oświatową albo jednostkę organizacyjną, bazy danych oświatowych w formie elektronicznej dyrektor szkoły lub placówki oświatowej albo dyrektor lub kierownik jednostki organizacyjnej, jest obowiązany do przekazywania organowi prowadzącemu danych niezbędnych do prowadzenia bazy danych oświatowych.

Art. 5 ust. 4 Ustawy o informacji oświatowej

Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

§ 11. ust. 2 Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów

Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.

§ 14 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów

Szkoły podstawowe, w których współczynnik zmianowości (...) wynosi co najmniej 2, mogą prowadzić zajęcia przez pięć lub sześć dni w tygodniu przez cały rok szkolny albo stosować - w zależności od pory roku - przemienny system organizacji tygodnia pracy. Decyzje w tych sprawach podejmują dyrektorzy szkół po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej.

§ 4 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego

Dyrektorzy szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze są realizowane przez pięć dni w tygodniu, w porozumieniu z radą szkoły i radą pedagogiczną, mogą potraktować dzień wypadający między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy, a także piątek wypadający bezpośrednio po dniu świątecznym ustawowo wolnym od pracy, jako dzień wolny od zajęć, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających na ten dzień w wybraną sobotę (...)

§ 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego

W szczególnie uzasadnionych przypadkach kurator oświaty, na wniosek dyrektora szkoły, może wyrazić zgodę na udzielenie dnia wolnego od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających na ten dzień w wybraną sobotę.

§ 6 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego

Dyrektor gimnazjum, nie później niż do końca lutego każdego roku, podaje kandydatom do wiadomości kryteria (...) oraz warunki przyjęcia dzieci spoza rejonu.

§ 5 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół...

Dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej (...), nie później niż do końca lutego każdego roku, podaje kandydatom do wiadomości kryteria przyjęć (...).

§ 8 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół...

Dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych (...), mogą odstąpić od przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła.

§ 13 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół...

Dyrektor szkoły:

1)    decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum oraz do klas programowo wyższych (na semestry programowo wyższe) szkoły ponadgimnazjalnej oraz dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej;

2)    decyduje o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy) szkoły ponadgimnazjalnej oraz dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej, w przypadku gdy:

a)     uczeń powraca z zagranicy,

b)     liczba kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy) jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, i nie powołano szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,

c)     kandydat do szkoły lub oddziału dwujęzycznego ukończył klasę wstępną;

3)    decyduje o przyjęciu słuchaczy na semestr pierwszy szkoły ponadgimnazjalnej dla dorosłych (...), w przypadku gdy nie powołano szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej (...).

§ 22 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół...

Dyrektor szkoły ponadto:

1)    w przypadku przeprowadzania dodatkowej rekrutacji dla absolwentów gimnazjów, którzy przystąpili do egzaminu, (...), w późniejszym terminie, ogłasza termin dodatkowej rekrutacji po dniu 20 sierpnia każdego roku;

2)    przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę informacje dotyczące rekrutacji do klasy pierwszej (na semestr pierwszy), a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły - wyznacza termin dodatkowej rekrutacji, a także przedłuża termin składania dokumentów do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła;

3)    wyznacza i organizuje egzaminy klasyfikacyjne (...);

4)    zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania dokumentów do szkoły, warunków przyjęć i wyników rekrutacji, w tym informuje kandydatów do szkoły ponadgimnazjalnej o terminie ogłoszenia listy kandydatów przyjętych do szkoły oraz o obowiązku potwierdzenia woli podjęcia nauki w danej szkole (...)

§ 22 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół...

Dyrektor szkoły, zakładu kształcenia nauczycieli lub placówki przyjmuje i kwalifikuje cudzoziemca do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr (...)

§ 2 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół...

Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin zajęć z języka polskiego (dla cudzoziemców) ustala, w porozumieniu z gminą, dyrektor szkoły lub placówki, w której organizowana jest nauka języka polskiego.

§ 6 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół...

Dyrektor szkoły ustala dni tygodnia i godziny, w których może odbywać się w szkole nauka języka i kultury kraju pochodzenia cudzoziemców (...)

§ 7 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół...

Dyrektor szkoły przekazuje listę uczniów uprawnionych do otrzymania wyprawki organowi prowadzącemu szkołę.

§ 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników

Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji (...), dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.

§ 4 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej....

Dyrektor szkoły, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, występuje do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole, w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie eksperymentu.

§ 7 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej...

Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu, a także informuje o niej organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 8 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej...

Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni, (...), w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.

§ 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

Ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć sportowych (...), dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, na podstawie programu szkolenia sportowego, z uwzględnieniem etapu szkolenia sportowego, dyscypliny lub dziedziny sportu oraz poziomu wyszkolenia sportowego uczniów (...)

§ 7 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie(...) klas i szkół sportowych (...)

Tygodniowy wymiar godzin etyki ustala dyrektor szkoły.

§ 8 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii...

Dodatkowe zajęcia edukacyjne (...), dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

§ 2 ust. 6 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.

§ 2 ust. 10 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas i oddziałów na danym etapie edukacyjnym tygodniowy wymiar godzin:

1)    obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

2)    zajęć religii/etyki,

3)    dodatkowych zajęć edukacyjnych (...), jeżeli takie zajęcia są prowadzone.

§ 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, stosownie do posiadanych środków finansowych.

§ 7 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w danym przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej odpowiednio dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli. W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego, program wychowania przedszkolnego dopuszcza odpowiednio dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej, który zatrudnia nauczyciela prowadzącego zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego, na wniosek tego nauczyciela.

§ 2 ust. 1 Rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu, konsultanta lub doradcy metodycznego. Opinia zawiera w szczególności ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego i dostosowania programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.

§ 3 ust. 2 Rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania.

Art. 22a ust. 2 Ustawy o systemie oświaty

Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego – także całości podstawy programowej kształcenia w zawodzie albo podstawy programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego.

Art. 22a ust. 2b Ustawy o systemie oświaty

Umowę o praktyczną naukę zawodu organizowaną poza daną szkołą, zwaną dalej „umową”, zawiera dyrektor szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu.

§ 7 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu

Dyrektor przedszkola lub szkoły ustala zajęcia, w których, ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści...

§ 5 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie (...) kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek.

§ 2 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy...

Jeżeli przerwa w działalności oświatowej szkoły lub placówki trwa co najmniej 2 tygodnie, dyrektor dokonuje kontroli obiektów należących do szkoły lub placówki pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów.

§ 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy...

Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:

1)    temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa;

2)    wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów.

§ 18 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy...

Dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i preparatów.

§ 29 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy...

Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, zwany dalej „zespołem”, dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.

§ 42. ust. 1 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy...

Dyrektor omawia z pracownikami szkoły lub placówki okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.

§ 51 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy...

Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez (zagranicznych) wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

§ 7 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania krajoznawstwa i turystyki

Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.

§ 11 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania krajoznawstwa i turystyki

Dyrektor szkoły, w uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zapoznaniu przez radę pedagogiczną i rade szkoły lub radę rodziców, przygotowuje propozycje wskazujące formy realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (...) do wyboru przez uczniów.

§ 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch

godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego

5. Zadania dyrektora związane z dokumentacją

Do dziennika lekcyjnego wpisuje się w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły nazwiska i imiona uczniów, daty i miejsca urodzenia oraz adresy ich zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, a także tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, oznaczenie realizowanych programów nauczania zawartych w szkolnym zestawie programów nauczania dla danego oddziału oraz imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia.

§ 7 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia (...) dokumentacji...

W przypadku zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru, powodzi lub innych zdarzeń losowych, dyrektor szkoły powołuje komisję w celu ustalenia zakresu zniszczeń oraz odtworzenia tej dokumentacji, w szczególności księgi uczniów, arkuszy ocen uczniów oraz protokołów egzaminów dojrzałości.

§ 21 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia (...) dokumentacji...

Sprostowania błędu i oczywistej pomyłki w dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz złożenie czytelnego podpisu przez dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo osobę upoważnioną przez dyrektora do dokonania sprostowania.

§ 22 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia (...) dokumentacji...

Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie odpowiednio przez przedszkole, szkołę lub placówkę dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.

§ 23 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia (...) dokumentacji...

Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, dyplomu, zaświadczenia lub innego druku szkolnego, gdy jest to niezbędne dla złożenia kopii w aktach tej szkoły.

§ 12 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych...

Dyrektor gimnazjum poświadcza zgodność od jednej do trzech kopii z oryginałem świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum również w tedy, gdy jest to niezbędne dla celów rekrutacji.

§ 12 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych...

6. Dyrektor a sprawy uczniów

W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

Art. 14 ust. 1b Ustawy o systemie oświaty

Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela - opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Art. 66 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektorzy przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych specjalnych oraz ośrodków (...), a także dyrektorzy właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych oraz dyrektorzy publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi.

Art. 71b ust. 2b Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym.

Art. 71b ust. 5c Ustawy o systemie oświaty

Za organizację działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem oraz przygotowanie nauczycieli do tych zadań odpowiada dyrektor szkoły lub placówki.

§ 3 Rozporządzenie w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.

Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego (...)

Art. 39 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektorzy przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych specjalnych oraz ośrodków a także dyrektorzy właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych oraz dyrektorzy publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi.

Art. 71b ust. 2a Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

§ 6 Rozporządzenia w sprawie (...) udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki...

Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program lub tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

§ 7 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie (...) udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki...

Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.

§ 8 Rozporządzenia w sprawie(...) udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki...

Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii

§ 8 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania...

Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej (...), zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego...

§ 10 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania...

Dyrektor szkoły informuje uczniów o organizacji, terminach przeprowadzania i warunkach udziału w konkursach, olimpiadach i turniejach.

§ 15 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie (...) konkursów, turniejów i olimpiad

O objęciu ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, zajęciami specjalistycznymi oraz nauką w klasach wyrównawczych i klasach terapeutycznych decyduje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki....

§ 9 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie (...) pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Dyrektor szkoły powołuje w szkole komisję stypendialną.

Art. 90 g ust. 6 Ustawy o systemie oświaty

Wysokość stypendium ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę

Art. 90g ust. 10 Ustawy o systemie oświaty

Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły.

Art. 90g ust. 11 Ustawy o systemie oświaty

Wniosek o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów, zatwierdzony odpowiednio przez radę szkoły albo radę pedagogiczną, dyrektor szkoły przedstawia kuratorowi oświaty w terminie do dnia 10 lipca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym ma być nprzyznane stypendium.

§ 2 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania...

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki.

§ 15 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie (...) pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Art. 67a ust. 3 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym

Art. 71b ust. 5c Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej, w której są zorganizowane oddziały

przedszkolne, organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w

porozumieniu z organem prowadzącym.

Art. 71b ust. 5d Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.

Art. 22b Ustawy o systemie oświaty

7. Obowiązki dyrektora związane z egzaminami

Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia (...), przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych

§ 17 ust. 10 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania...

Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia (...), przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

1)    dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji; (...)

§ 17 ust. 11 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania...

Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1)    dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

§ 21 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania..

Wykaz uczniów, którzy zamierzają przystąpić do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w języku danej mniejszości narodowej, dyrektor szkoły przekazuje dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej, (...) nie później niż do dnia 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.

§ 36 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania..

Za organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

§ 40 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania..

Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w danej szkole w szczególności:

1)    przygotowuje listę uczniów (słuchaczy) przystępujących do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego; listę uczniów (słuchaczy) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny;

2)    nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

3)    powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego;

4)    powołuje, spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, (...), w tym wyznacza przewodniczących tych zespołów;

5)    informuje uczniów (słuchaczy) o warunkach przebiegu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego - przed rozpoczęciem sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego;

6)    nadzoruje przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego;

7)    przedłuża czas trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dla uczniów (słuchaczy) (...)

8)    sporządza wykaz uczniów (słuchaczy), którzy nie przystąpili do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego albo przerwali sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, oraz niezwłocznie po zakończeniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;

9)    zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów (słuchaczy) i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej;

10)   nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

§ 41 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania..

Za organizację i przebieg egzaminu maturalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

§ 64 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania..

8. Zadania dyrektora związane z realizacją obowiązku szkolnego dzieci i młodzieży

Kontrolowanie spełniania obowiązku, (sześciolatków) (...) należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.

Art. 14b ust. 2 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektorzy publicznych i niepublicznych przedszkoli i szkół podstawowych, w których zorganizowano oddziały przedszkolne, są obowiązani powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku, (sześciolatków) (...) w tym przedszkolu lub oddziale przedszkolnym oraz o zmianach w tym zakresie.

Art. 14b. ust. 3 Ustawy o systemie oświaty

Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku (sześciolatków).

Art. 16 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty

Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Art. 16 ust. 4 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektorzy niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, a także dyrektorzy szkół specjalnych i ośrodków, (...) prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, którym nie ustalono obwodów, o przyjęciu ucznia do szkoły są obowiązani powiadomić dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w których obwodzie uczeń mieszka, oraz informować go o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego.

Art. 16 ust. 6 Ustawy o systemie oświaty

Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola,

szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku (...) poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.

Art. 16 ust. 8 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół (...), w tym odpowiednio:

1)    kontrolują wykonywanie obowiązków (rodziców) (...)

2)    prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego (...)

Art. 19 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły specjalnej zorganizowanej w:

1)    zakładzie opieki zdrowotnej, w tym w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego,

2)    jednostce pomocy społecznej

przesyła dyrektorowi szkoły, do której dziecko wraca, pisemną informację o wynikach nauczania i zachowaniu uzyskanych przez dziecko w czasie pobytu w szkole specjalnej, jeżeli w tym okresie dziecko nie było klasyfikowane.

§ 12 ust. 10 Rozporządzenia w sprawie (...) dokumentacji...

9. Zadania dyrektora związane z prowadzeniem polityki kadrowej, zatrudnianiem, zwalnianiem i motywowaniem nauczycieli

Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce

nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1)    zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki,

2)    przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki,

3)    występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.

Art. 39 ust. 3 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły nawiązuje z nauczycielem stosunek pracy odpowiednio na podstawie umowy o pracę lub mianowania na stanowisku zgodnym z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami oraz zgodnie z posiadanym przez nauczyciela stopniem awansu zawodowego.

Art. 11 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, wystawia nauczycielowi legitymację służbową.

Art. 11a ust. 1 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły może pobierać opłaty za wydanie legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia dokumentu.

Art. 11a ust. 2 Karty Nauczyciela

Przeniesienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do innej szkoły dokonuje dyrektor szkoły, do której nauczyciel ma być przeniesiony, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego tę szkołę i za zgodą dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony (...)

Art. 18 ust. 4 Karty Nauczyciela

Przeniesienia nauczyciela religii zatrudnionego na podstawie mianowania, który otrzymał na podstawie odrębnych przepisów skierowanie do innej szkoły, dokonuje dyrektor szkoły, do której nauczyciel otrzymał skierowanie, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, i po zawiadomieniu organów prowadzących te szkoły.

Art. 18 ust. 5 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły w razie:

1)    całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy;

2)    częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudniania nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia.

Art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela

O zamiarze wypowiedzenia nauczycielowi stosunku pracy (...) dyrektor szkoły zawiadamia reprezentującą nauczyciela zakładową (międzyzakładową) organizację związkową, która w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia może zgłosić na piśmie dyrektorowi szkoły umotywowane zastrzeżenia.

Art. 20 ust. 5a Karty Nauczyciela

Po rozpatrzeniu stanowiska organizacji związkowej, a także w razie niezajęcia przez nią stanowiska w ustalonym terminie, dyrektor szkoły podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia.

Art. 20 ust. 5b Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły ma obowiązek przywrócenia do pracy w pierwszej kolejności nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym w razie powstania możliwości podjęcia przez nauczyciela pracy w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa, w tej samej szkole, na tym samym lub innym stanowisku, pod warunkiem posiadania przez nauczyciela wymaganych kwalifikacji. Odmowa podjęcia pracy przez nauczyciela powoduje wygaśnięcie stosunku pracy z dniem odmowy.

Art. 20 ust. 7 Karty Nauczyciela

Jeżeli z ukończeniem 65 lat życia nauczyciel nie nabył prawa do emerytury, dyrektor szkoły przedłuża okres zatrudnienia, nie dłużej jednak niż o 2 lata od ukończenia przez nauczyciela 65 lat życia;

Art. 23 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły może skierować nauczyciela mianowanego na badania okresowe lub kontrolne z własnej inicjatywy w każdym czasie (...)

Art. 23 ust. 5 Karty Nauczyciela

Wygaśnięcie stosunku pracy w przypadkach określonych (...) stwierdza dyrektor szkoły

Art. 26 ust. 2 Karty Nauczyciela

Odprawy (...) wypłaca dyrektor szkoły, który rozwiązał z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania stosunek pracy.

Art. 28 ust. 3 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na realizację zajęć w danym roku szkolnym w ustalonym z nauczycielem wymiarze (...), jeżeli taka możliwość wynika z zatwierdzonego przez organ prowadzący szkołę arkusza organizacyjnego szkoły.

Art. 42 ust. 2a Karty Nauczyciela

Dyrektor za zgodą organu prowadzącego szkołę lub placówkę może nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, na czas określony lub do odwołania, ze względu na doskonalenie się, wykonywanie pracy naukowej, albo prac zleconych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący szkołę lub placówkę albo ze względu na szczególne warunki pracy nauczyciela w szkole lub placówce.

Art. 42a. ust. 1 Karty Nauczyciela

(...) Nauczycielom dokształcającym się, wykonującym inne ważne społecznie zadania lub – jeśli to wynika z organizacji pracy w szkole – dyrektor szkoły może ustalić czterotygodniowy tydzień pracy.

Art. 42c ust. 1 Karty Nauczyciela

Obowiązek realizacji uprawnień nauczyciela (na terenach wiejskich), należy do dyrektora szkoły i organu prowadzącego szkołę.

Art. 54 ust. 2 Karty Nauczyciela

Nauczyciel (...) może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie tych ferii następujących czynności:

1)    przeprowadzania egzaminów;

2)    prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego;

3)    opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.

Art. 64 ust. 2 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły, nie później niż w terminie 2 tygodni przed zakończeniem urlopu dla poratowania zdrowia, wydaje nauczycielowi skierowanie na badanie kontrolne w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.

Art. 73 ust. 6 Karty Nauczyciela

W przypadku stwierdzenia, że w okresie urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciel podejmuje inny stosunek pracy lub inną działalność zarobkową, dyrektor szkoły odwołuje nauczyciela z urlopu, określając termin, w którym nauczyciel obowiązany jest do powrotu do pracy.

Art. 73 ust. 7 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły może zawiesić w pełnieniu obowiązków nauczyciela (...), przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie nauczyciela od wykonywania obowiązków w szkole.

Art. 83 ust. 1 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły zawiesza w pełnieniu obowiązków nauczyciela (...), jeżeli wszczęte postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy naruszenia praw i dobra dziecka.

Art. 83 ust. 1a Karty Nauczyciela

W szkole lub placówce, w których zgodnie z ramowym statutem może być utworzone stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej.

Art. 37 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty.

Dyrektor wnioskuje o przyznanie nauczycielowi odznaczeń, nagród i innych wyróżnień. Dyrektor szkoły lub placówki składa propozycje w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Art. 41 ust. 1 pkt 3 i Art. 41 ust.2 pkt 4 Ustawy o systemie oświaty

Zadania doradcy metodycznego powierza organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony, po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia nauczycieli.

§ 20 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie (...) placówek doskonalenia nauczycieli...

Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli.

§ 6 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia nauczycieli...

Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do dnia 31 marca danego roku, składa organowi prowadzącemu sprawozdanie ze sposobu wykorzystania środków przyznanych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w poprzednim roku budżetowym.

§ 6 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia nauczycieli...

Wnioski o przyznanie nauczycielom nagród kuratora oświaty składają do właściwego kuratora oświaty dyrektorzy szkół lub placówek,

§ 6 Rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli

Skierowania na dalsze kształcenie udziela nauczycielowi dyrektor szkoły (...), jeżeli podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczyciela jest zgodne z potrzebami szkoły.

§ 1 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie (...) urlopów dla dalszego kształcenia się...

10. Zadania dyrektora związane z oceną nauczycieli

Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego (...), z inicjatywy dyrektora szkoły...

Art. 6a ust. 1 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku...

Art. 6a ust. 2 Karty Nauczyciela

Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego.

Art. 6a ust. 5 Karty Nauczyciela

Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje:

1)    nauczycielowi - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą;

Art. 6a ust. 9 Karty Nauczyciela

Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel.

§ 2 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny nauczyciela...

Na wniosek nauczyciela dyrektor szkoły zasięga, a z własnej inicjatywy dyrektor szkoły może zasięgnąć, opinii na temat pracy nauczyciela właściwego doradcy metodycznego, a w przypadku braku takich możliwości - innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego, natomiast w przypadku nauczyciela zakładu kształcenia nauczycieli - opiekuna naukowo-dydaktycznego lub nauczyciela publicznego kolegium pracowników służb społecznych – opiekuna naukowo-dydaktycznego. Opinie te powinny być wyrażone na piśmie.

§ 4 Rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny nauczyciela...

Dyrektor szkoły jest obowiązany zapoznać nauczyciela z pisemnym projektem oceny i wysłuchać jego uwag i zastrzeżeń. Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi na piśmie, jednak nie później niż w ciągu 3 dni od daty zapoznania się z projektem oceny.

§ 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny nauczyciela...

Dyrektor szkoły doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy, której wzór stanowi załącznik do rozporządzenia. Odpis karty oceny pracy włącza się do akt osobowych nauczyciela.

§ 5 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny nauczyciela...

11. Zadania dyrektora związane z awansem nauczycieli

Komisje kwalifikacyjne (...) przeprowadzają postępowania kwalifikacyjne lub egzaminacyjne na wniosek nauczyciela skierowany odpowiednio do dyrektora szkoły (...)

Art. 9b ust. 2 Karty Nauczyciela

Nauczycielom spełniającym warunki (...) w drodze decyzji administracyjnej, stopień awansu zawodowego nadaje:

1)    nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego - dyrektor szkoły;

Art. 9b ust. 4 Karty Nauczyciela

W przypadku niespełnienia przez nauczyciela warunków (...) dyrektor szkoły (...) odmawia nauczycielowi, w drodze decyzji administracyjnej, nadania stopnia awansu zawodowego.

Art. 9b ust. 6 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły może nauczycielowi kontraktowemu, (który uzyskał awans jako nauczyciel akademicki) i ubiega się o uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego, skrócić staż do roku i 9 miesięcy.

Art. 9c ust. 2 Karty Nauczyciela

W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły (...). Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu.

Art. 9c ust. 3 Karty Nauczyciela

Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna,

Art. 9c ust. 4 Karty Nauczyciela

Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania (...), z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dyrektor szkoły...

Art. 9c ust. 6 Karty Nauczyciela

W przypadku gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest negatywna, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.

Art. 9c ust. 11 Karty Nauczyciela

Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły, z tym że nauczyciel stażysta rozpoczyna staż bez złożenia wniosku.

Art. 9d ust. 1 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły corocznie, w arkuszu organizacyjnym szkoły, (...) podaje liczbę nauczycieli, w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy dany arkusz organizacyjny, oraz wskazuje terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

Art. 9d ust. 8 Karty Nauczyciela

Nauczycielowi, który w trakcie pracy zawodowej uzyskał wyższy poziom wykształcenia niż określony w akcie nadania stopnia awansu zawodowego, dyrektor szkoły lub określony organ (...) wydaje na wniosek nauczyciela nowy akt nadania odpowiedniego stopnia awansu zawodowego, uwzględniający uzyskany poziom wykształcenia.

Art. 9f ust. 1 Karty Nauczyciela

Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego powołuje dyrektor szkoły. W skład komisji wchodzą:

1)    dyrektor (wicedyrektor), jako jej przewodniczący;

Art. 9g ust. 1 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły wchodzi w skład komisji na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego.

Art. 9g ust. 2 Karty Nauczyciela

Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu (...) może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy,

Art. 9g ust. 8 Karty Nauczyciela

Rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi odpowiednio dyrektor szkoły...

Art. 9g ust. 9 Karty Nauczyciela

Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian.

§ 3 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż warunki...

§ 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

Dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego przeprowadza analizę formalną wniosku o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego i dokumentacji...

§ 11 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

Dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego powiadamia nauczyciela, który złożył wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, o terminie i miejscu przeprowadzenia odpowiednio rozmowy kwalifikacyjnej, egzaminu lub rozmowy (...), na co najmniej 14 dni przed datą posiedzenia komisji.

§ 11 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

12. Zadania dyrektora związane z prowadzeniem nadzoru pedagogicznego

Dyrektor szkoły lub placówki w ciągu 7 dni od otrzymania zaleceń, uwag i wniosków, (...) może zgłosić wobec nich zastrzeżenia do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Art. 33 ust. 5 Ustawy o systemie oświaty

W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, dyrektor szkoły lub placówki jest obowiązany powiadomić ten organ o realizacji zaleceń, uwag i wniosków w terminie 30 dni.

Art. 33 ust. 6 Ustawy o systemie oświaty

W przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania w szkole lub placówce organ sprawujący nadzór pedagogiczny poleca dyrektorowi szkoły lub placówki opracowanie, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania...

Art. 34 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty

Organ prowadzący szkołę lub placówkę nieposiadający uprawnień do sprawowania nadzoru pedagogicznego może występować w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych z wnioskami do dyrektora szkoły lub placówki i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Dyrektor lub organ, który otrzymał wniosek, jest obowiązany do udzielenia odpowiedzi w terminie 14 dni.

Art. 34a ust. 4 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły lub placówki oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze, (...) sprawują nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w tych szkołach i placówkach, a w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe oraz u pracodawców, u których jest organizowana praktyczna nauka zawodu, także w stosunku do instruktorów praktycznej nauki zawodu.

Art. 35 ust. 4 Ustawy o systemie oświaty

Dyrektor szkoły lub placówki w terminie 7 dni od dnia otrzymania raportu z ewaluacji zewnętrznej może zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny pisemne, umotywowane zastrzeżenia dotyczące raportu

§ 9 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego

Dyrektor szkoły lub placówki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania wyjaśnienia dotyczące przyczyn tej odmowy.

                                                  § 15 ust.1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego

Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, może zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny pisemne, umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli.

                                                 § 16 ust.1  Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego

Dyrektor szkoły lub placówki publicznej, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:

1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;

2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;

3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:

a) organizowanie szkoleń i narad,

b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,

c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego

§ 20 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego

Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.

§ 21ust. 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego

Do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

 § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego

Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii i etyki, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzą dyrektor szkoły (przedszkola) oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego (...)

§ 11 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych


post został zmieniony: 29-09-2010 14:03:25
Kajko29-09-2010 14:47:51   [#03]
Brawo!!!
Grazzza29-09-2010 14:55:03   [#04]
Również biję brawo, ale może ktoś się jeszcze pokusi o zadania z KP, Sanepidu, prawa budowlanego, zamówień publicznych i wielu, wielu innych aktów prawnych. Tylko męczennik, albo hobbysta pcha się na te stanowiska :-)
Gaba29-09-2010 15:00:01   [#05]

cieszę się, że... taka jest hierarchia, też taką pamiętam... dyrektor odpowiada w szczególności za poziom dydaktyczny i wychowawczy. Poziom dydaktyczny i wychowawczy. (Ha! i nawet to jest napisane, ot, tak wprost, niesamowite... ;-)

 

co to wg Was jest poziom dydaktyczny i wychowawczy?

bosia29-09-2010 16:23:32   [#06]
Gaba, poproszę inny zestaw pytań;-)
Magosia29-09-2010 16:49:18   [#07]

Pion tylko odrotnie?

Gaba, jakoś mi się dziś specyficzny humor trzyma:-) A Ty jakieś podsumowanie /rozliczenie z funkcją robisz?

izael29-09-2010 17:00:01   [#08]

Magosiu, miej zrozumienie:)

też sobie czasem takie pytania stawiam, gdy mnie słowotok i lanie wody i niekompetencja i roszczeniowe postawy różnych takich i wymagania z sufitu i przepisy bzdurne i papierologia zmęczą nadmiernie

Staram się wtedy przypomnieć, od czego ja tu kurna jestem?!

DYREK29-09-2010 20:17:39   [#09]
ze starego zarządzenia;-)
ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 kwietnia 1997 r.w sprawie zadań nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole.(M.P. z dnia 20 maja 1997 r.)
§ 3. Do zadań dyrektora szkoły należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły, a w szczególności:
  1)   tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
  2)   kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
  3)   współdziałanie z gminą (związkiem komunalnym) w zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania, a ponadto - w wypadkach gdy gmina (związek komunalny) jest organem prowadzącym szkołę - realizowanie jego zaleceń i wniosków w zakresie i na zasadach określonych w ustawie,
  4)   przedkładanie do zaopiniowania radzie szkoły, a następnie do zatwierdzenia radzie pedagogicznej, projektów planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły radzie rodziców i radzie szkoły,
  5)   ustalanie, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  6)   przedkładanie radzie szkoły do zaopiniowania, a następnie radzie pedagogicznej w celu podjęcia uchwały - projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
  7)   przedkładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  8)   opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół, oraz przedstawianie projektu do zaopiniowania radzie pedagogicznej i radzie szkoły,
  9)   przydzielanie nauczycielom, w uzgodnieniu z radą pedagogiczną, prac i zajęć, o których mowa w art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy,
  10)  wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
  11)  współpraca z samorządem uczniowskim,
  12)  sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji,
  13)  podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów oraz skreślania z listy uczniów na podstawie uchwały rady pedagogicznej,
  14)  organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
  15)  zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,
  16)  realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,
  17)  załatwianie spraw osobowych pracowników szkoły,
  18)  określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
  19)  współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole, w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
a)  zasięganie opinii w sprawach organizacji pracy szkoły,
b)  ustalanie:
–  zasad i kryteriów oceny wyników pracy nauczyciela dla określenia procentowego podwyższenia stawki wynagrodzenia zasadniczego,
–  regulaminów: pracy, premiowania i nagradzania pracowników szkół, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
c)  ustalanie planu urlopów pracowników szkół, z wyjątkiem nauczycieli, dla których wymiar i termin wykorzystania urlopu określa Karta Nauczyciela,
  20)  administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem,
  21)  zapewnianie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,
  22)  egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły,
  23)  sprawowanie nadzoru nad działalnością warsztatów szkolnych i zatwierdzanie ich arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny oraz projektów rocznych planów szkoleniowo-produkcyjnych i finansowych,
  24)  sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły,
  25)  organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
  26)  współdziałanie z organem prowadzącym szkołę w organizowaniu dowożenia uczniów do szkoły,
  27)  organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły,
  28)  nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
  29)  organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-remontowych,
  30)  organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.
Jacek29-09-2010 20:38:25   [#10]
e,tam Dyrku... jakieś marne 30 punktów? to pikuś :-)
izael29-09-2010 20:42:49   [#11]

Kiedyś to dyrektorzy mieli dobrze... ech:)

30 a 500 czy 1000 w porywach...

Dragon29-09-2010 21:35:29   [#12]

#05

Poziom dydaktyczny:
Nauczyciel podczas prowadzenia lekcji powinien mieć głowę powyżej głów siedzących uczniów - czyli na właściwym poziomie.
Kurduplom trzeba wybudować podest (katedrą zwany przez megalomanów) - i to zadanie dyrektora w zakresie dbania o właściwy poziom dydaktyczny.

Poziom wychowawczy:
Nauczyciel podczas prowadzenia lekcji powinien utrzymywać stabilną pozycję ortogonalną w stosunku do poziomu podłogi.
To zadanie dyrektora - w sytuacjach wątpliwych przeprowadzać testy alkomatem.

AsiaJ30-09-2010 21:33:27   [#13]

No, no Iza nie podejrzewałam Cię o takie stany;-)

 

izael30-09-2010 22:07:56   [#14]
A o jakie stany, Asiu droga.... hę?
AsiaJ30-09-2010 22:12:23   [#15]
oj Iza, te stany w których sobie przypominasz od czego jesteś;-)
Adaa30-09-2010 22:18:29   [#16]

jestem zdania, ze każda szkoła powinna byc zarzadzana przy minimum kadry zarzadzajacej, a mianowicie : dyrek, który siedzi w szkole i menadżer, który jest od tego aby latac, zdobywać, zbierac informacje, kontaktowac sie z "zewnetrzem", załatwiac, negocjować itd.

i prosze, nie mówcie mi, ze przeciez teraz tak jest w szkołach, które maja np. vicków:-)



AsiaJ30-09-2010 22:23:21   [#17]
Nie jest:-)
Marek Pleśniar30-09-2010 22:47:27   [#18]

moja szkoła taka była - nie wiem jak tam Wasze

taki menedżer od załatwiania nazywał się u mnie kierownik administracyjno-gospodarczy:-)

--

a powazniej - szkoła, której dyrektor od pedagogiki nie kontaktuje się z zewnętrzem, nie bywa, nie odkrywa i nie przynosi ciekawostek ze świata, ma dyrektora nauczyciela-rzemieślnika - bez kontaktu z ideami i organizacjami

dyrektor nie edukuje ucząc w klasie

on edukuje szukając idei, komunikując się, ot choćby jeździ na kongres albo na SPLO :-)

realizujecie projekty z całym światem, a Europą na pewno - kto miałby je Wam przynieść? Menedżer? A gdzie idea tych projektów? Duch znaczy:-)

Adaa30-09-2010 22:55:42   [#19]

Marek, wieloletnie parcie na uduchowianie oświaty przyniosło skutki bosego w ostrogach

dyrektor nie edukuje ucząc w klasie? - a w ogóle on edukuje? - no bez przesady :-)

edukuje jeżdżąc po kongresach itp? - może i tak, ale bardziej by edukowal ( o ile już sie zgodze na to) spedzając więcej czasu w teatrze, zajmując się szeroko pojeta kulturą ...eee...co ja tam bede gadać:-)

Wszelki Duch ...itd:-)

Adaa30-09-2010 22:57:55   [#20]

jak cięzko w okopie to sie piesni spiewa - duch wtedy bardziej ochoczy i raźniej iść pod bagnety

ale to chyba nie ten film:-)

Marek Pleśniar01-10-2010 00:18:33   [#21]
sie pięknie różnimy po prostu;-)
Gaba01-10-2010 08:59:23   [#22]
ja bardzo chciałabym byc z dzieciakami na przerwie na wycieczce,  w teatrze, w górach, na występach... gadac, tłumaczyc wyjasniac i razem jakos zyć w tej szkole. Tak tez mozna uczyć. Tak wg mnie trzeba. dyrektor i nauczyciele to budowanie relacji - ni władzy, ale kawałka ładu i czasem wbrew pozorom normalności.
Magosia01-10-2010 18:46:04   [#23]

Janusz, (#12)nareszcie ktoś mi łopatologicznie wyjaśnił, dlaczego zawsze lubiłam uczyć w salach z katedrami:-)

I dlaczego nie zrobiłam kariery za mównicą;-)

Gabuś - i sama doszłaś , co to ten poziom - to wspierającea sieć relacji międzyludzkich :-)

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]