Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
ocena celujaca -tylko laureaci? |
Baltazar Gąbka | 23-09-2010 11:41:10 [#01] |
---|
Jak to jest u was w szkolach? Czy celujaca ocene moga miec na koniec semestru lub roku szkolnego tylko laureaci? W rozp. jest taki zapis, co nie swiadczy wg mnie ze nie moga miec jej uczniowie ktorzy np. przygotowywali sie do konkursu, robili cos dodatkowo, a nie sa laureatami. Jak wy to interpretujecie? |
emwu | 23-09-2010 11:57:11 [#02] |
---|
rozp. narzuca tylko obowiązek wystawienia 6 laureatom i finalistom nawet jeśli stało się to po wystawieniu ocen rocznych
roz. nie określa trybu wystawiania 6, to musi być określone w statucie w części dot. WSO np.
o ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, będące efektem samodzielnej pracy, wynikające z indywidualnych zainteresowań oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z zakresu programu nauczania, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania
lub
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim bądź krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
dodatkowo np.:
wymagania na ocenę celującą nauczyciel umieszcza w planie wynikowym (PSO itd.). |
JarTul | 23-09-2010 14:20:57 [#03] |
---|
albo:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności z danego przedmiotu określone programem nauczania.
[I w tym stylu chyba najlepiej, bo ucznia oceniamy przede wszystkim za postępy w nauce wynikające z podstawy programowej i programu nauczania.]
post został zmieniony: 23-09-2010 14:21:43 |
AnJa | 23-09-2010 14:22:57 [#04] |
---|
już o tym czas jakiś pisaliśmy
więc tylko wniosek- przy takim zapisie kazdy rodzić, którego dziecko ma 5 a chce mieć 6 wnosi o ponowne jej ustalenie w zwiazku z naruszeniem prawa
i dyrek ma zagwozdkę- bo ocena wystawiona zgodnie z prawem wewnętrzym, ale niezgodna z oświatowym
czyli rodzic odwołuje sie do KO
i jest interesująco
....
to bylo do wyżej- bo zgadzam sie oczywiście z JarTulem post został zmieniony: 23-09-2010 14:23:58 |
emwu | 23-09-2010 19:35:31 [#05] |
---|
AnJa i JarTul
co to znaczy "w wysokim stopniu opanował" oraz "bo ocena wystawiona zgodnie z prawem wewnętrzym, ale niezgodna z oświatowym"? |
Gusia | 23-09-2010 19:38:55 [#06] |
---|
bardzo rzadko stawiam 6 z moich przedmiotów (informatyka i technika) ... zdarza się, że ktoś ma osiągnięcia w konkursach... a co jeśli jest mało konkursów albo wcale... a uczeń ma wiedzę ponad to co wymagam??? stawiam 6 - wykracza poza materiał SP - trzeba docenić... :) nie zamykajmy drogi tym, co chcą korzystać z wiedzy |
bosia | 23-09-2010 19:41:14 [#07] |
---|
skala ocen jest od 1 do 6 dla wiadomosci i umiejętnosci z podstawy programowej i realizowanego programu
tak jest w rozporządzeniu
więc zapis w statucie, że 6 dla wiadomości wykraczających poza program jest sprzeczny z tym rozporządzeniem
moje do poprzedniego było post został zmieniony: 23-09-2010 19:42:16 |
Gusia | 23-09-2010 19:59:18 [#08] |
---|
zgadzam się, ale jak tu dać 6 z kartkówki, albo z testu, który jest w książce... dlatego daję 6 i owszem, ale tym, którzy uczą się przez cały rok i zrobią mi coś dodatkowego na ocenę cel... Tych co się chcą uczyć i coś zrobić jest niewielu... więc warto nagrodzić tych co im się chce coś osiągnąć... w zeszłym roku miałam trzech takich uczniów :) |
Tera | 23-09-2010 20:23:45 [#09] |
---|
....a dlaczego nie?
6 jest dla ucznia... |
zemi | 23-09-2010 21:03:29 [#10] |
---|
mnie spodobało się tłumaczenie tu na forum tego problemu i porównanie do strzelania do tarczy
jeśli uczeń wszystko opanował idealnie to ma 5, a jeśli ponad program, czyli coś więcej - ma 6 ??
strzelec trafia ideanie do tarczy w 10 - dostaje 5. Jak ma strzelić na to coś więcej aby dostać 6?
|
JarTul | 23-09-2010 21:34:17 [#11] |
---|
"bardzo rzadko stawiam 6 z moich przedmiotów (informatyka i technika)" - A ja z TI i informatyki często stawiam 5 i 6 - oceny typu 2 czy 3, szczególnie z TI, uważam po trosze za osobistą porażkę - i nie za konkursy itp., ale za bardzo dobre opanowanie umiejętności i wiedzy "lekcyjnej" oraz wykazanie się umiejętnościami, które na zajęciach z braku czasu są tylko sygnalizowane np.: montaż filmów, umiejętność pracy w środowisku Linux itp. Konkursy i olimpiady to inna "broszka" - też celująca.
post został zmieniony: 23-09-2010 21:38:00 |
emwu | 24-09-2010 13:01:53 [#12] |
---|
zemi i inni
czytam i przecieram oczy ...... przecież
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających te podstawę".
czyli P. zemi wg podstawy uczeń umie strzelać, wg programu strzela 10 strzałów z odległości 50 metrów i ma wynik 90-100pkt na bdb, ale dodatkowo tylko jeden uczeń z tych piątkowych umie strzelać z odległości 100 metrów w pozorowany cel-program tego nie przewiduje, ale jest to zgodne z podstawą "umie strzelać" - dostaje 6 / albo jeszcze inny uczeń trenuje w sekcji strzeleckiej i osiąga wyniki na zawodach - dostaje 6 - pytanie, czy jest to zgodne z przepisami - odpowiedź wyżej - OCZYWIŚCIE, GDYŻ
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
ergo - to n-el decyduje o kryteriach ocen
zemi - wojsko w Twoim przypadku, to teoria?
to co napisałem wyżej jest zgodne z prawem, a najlepiej dowodzi tego sam ustawodawca pisząc w rozporządzeniu o laureatach i finalistach - jaką wiedzę sprawdza się na olimpiadach? podręcznikową? niestety NIE, zawsze zadania wykraczają poza program, więc...............
porównać do olimpijczyka można tylko ucznia, który wyróżnia się wiedzą i umiejętnościami
pozdrawiam
|
bosia | 24-09-2010 13:10:14 [#13] |
---|
ustawodawca jedynie okresla, ze laureat ma mieć zawsze ocenę celującą z przedmiotu bez względu na oceny czastkowe, czy też inne kryteria obowiązujące w tej szkole przy wystawianiu ocen klasyfikacyjnych
oraz, ze nalezy podnieść ocenę końcową na świadectwie ukończenia szkoły, jeśli olimpiada była po klasyfikacji w danej klasie
to było potrzebne, bo często tu mielismy problem
a z tymi wykraczjącymi to dawno, dawno temu było;-)
nie podajesz skali ocen, która jest w tym samym rozporządzeniu: 1-6 |
zemi | 24-09-2010 14:51:07 [#14] |
---|
emwu
zemi - wojsko w Twoim przypadku, to teoria?
mam pewne doświadczenie w tej materii - w liceum na PO strzelałam do tarczy - zawsze w dziesiatkę
ale wtedy szóstek nie stawiali :(
ergo - to n-el decyduje o kryteriach ocen
Właśnie, nauczyciel. U jednego łatwiej o 6, u drugiego trochę trudniej.
:)
|
AnJa | 24-09-2010 16:30:14 [#15] |
---|
chciałbym tylko dla uściślenia- bo o każdej ocenie możemy powiedzieć, że u jednego łatwiej u drugiego trudnie- także 1:-)
rzecz dotyczy relacji wymagań i podstawy oraz programów nauczania |
Ewka | 24-09-2010 18:05:01 [#16] |
---|
A u nas w statucie jest taki zapis:
"stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej i programie nauczania przyjętym przez nauczyciela w danej klasie (z uwzględnieniem rozszerzeń programowych),
b) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych określonych w podstawie programowej i uwzględnionych w programie przyjętym przez nauczyciela w danej klasie (z uwzględnieniem rozszerzeń programowych), a także proponuje rozwiązania nietypowe i wykraczające poza program opracowany przez nauczyciela,
c) uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej,
d) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu krajowym lub posiada inne porównywalne sukcesy i osiągnięcia; |
Gusia | 24-09-2010 19:05:26 [#17] |
---|
JarTul chyba mnie nie zrozumiałeś... bardzo dużo mam 5 i to właśnie za wykazanie się umiejętnościami... 2 i 3 bardzo, bardzo, rzadko albo wcale... a 6, no cóż wiem, że są dla ucznia... i jeśli ktoś ma taką wiedzę i umiejętności to na pewno ją dostanie... |
Caro | 24-09-2010 20:41:38 [#18] |
---|
§ 4. 1. Program nauczania ogólnego
obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy edukacji
wczesnoszkolnej (kształcenia zintegrowanego), przedmiotu, ścieżki
edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części i może być dopuszczony
do użytku w danej szkole, jeżeli:
2) zawiera:
a) szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
c)
sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem
możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości
uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany,
e) propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia;
3) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
Jak wynika z fragmentu rozp. o programach - program nie zawiera treści wykraczających poza podstawę programową (...i ewentualnie osiągnięć określonych w przepisach w sprawie standardów wymagań będących podstawą
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów)
Wobec tego ocena celująca musi być możliwa do uzyskania na podstawie podstawy programowej i standardów wymagań egzaminacyjnych.
|
ram5 | 24-03-2012 15:05:29 [#19] |
---|
Czy taki zapis w programie jest poprawny: "Pełne opanowanie wymagań szczegółowych opisanych w podstawie programowej dla zakresu podstawowego i rozszerzonego nauczania języka angielskiego równa się ocenie celującej"?
Chodzi mi o ucznia, który realizuje poziom podstawowy. Chyba nie moża od niego wymagać, by w pełni opanował wiadomości i umiejętności dla zakresu rozszerzonego? |
dyrlo | 24-03-2012 15:14:39 [#20] |
---|
Dla ucznia, który realizuje poziom podstawowy (tym bardziej, że na świadectwie na pierwszej stronie jest zapis jakie przedmioty realizował w zakresie rozszerzonym) powinno być:
"Pełne opanowanie wymagań szczegółowych opisanych w podstawie
programowej dla zakresu podstawowego i rozszerzonego nauczania języka
angielskiego równa się ocenie celującej" |
graraz | 30-05-2016 10:38:36 [#21] |
---|
Czy dobrze widzę? Laureat nie musi mieć "6" na koniec roku z przedmiotu? W ubiegłym roku nie miałam takiego przypadku... |
rzepek | 30-05-2016 17:41:29 [#22] |
---|
No już wiem, że uczeń VI klasy, który na kartkówce z jęz.polskiego w zdaniu "Ala ma kota" umie wskazać bezbłędnie podmiot i orzeczenie - ma 6. Potem juz może spokojnie dostać 4 'jedynki" a średnia wyjdzie i tak 2. Jakie to proste!
( U mnie ocenę 6 dostałby uczeń, który poda co najmniej 3 rasy kotów, które może mieć Ala) ;) |
Gaba | 30-05-2016 17:57:22 [#23] |
---|
Rzepku, od 1999 roku definicja oceniania jest niezmienna - ta z 2015 jest prawie identiko - nauczyciel rozpoznaje postęp i poziom tego postępu względem wymagań.
Gdzie Ty masz w definicji o średniej?
Uczeń, który ma sekwencję stopni 6, 1, 1, 1, -
a) może mieć ustaloną ocenę ndst.
b) może mieć ustaloną ocenę dop.
c) może mieć ustaloną ocenę dst.
Ważne, by naprawdę wiedzieć, co to jest wymaganie edukacyjne. |
graraz | 30-05-2016 17:57:24 [#24] |
---|
Ale ja miałam na myśli to, że w rozporządzeniu znikł zapis, że laureat ma "6" na koniec roku... |
rzepek | 30-05-2016 19:59:59 [#25] |
---|
Gabo-a jaka ocenę Ty dałabys z takich ocen ( "jedynki" na końcu, czyli zero postepów)? A na podstawie wymagań edukacyjnych, to... miałabym problem z oceną wiekszości uczniów;)) Jest nas w gminie 10 szół, w tym 3 zespoły i wszyscy dyrektorzy zgodnie twierdzą, że - brak jest motywacji i chęci do nauki -takie środowisko. Liczą się na ogół " dutki", a wiedza raczej na dalszych pozycjach w rankingu potrzeb, więc tez trudno oceniać uczniów na podstawie wymagań... |
Skimir | 30-05-2016 20:59:35 [#26] |
---|
No a na podstawie czego oceniać?
O ile ocena bierząca ma różne funkcje (informayjną, motywującą...) to ocena roczna określa poziom spełnienia wymagań edukacyjnych określonych w programie nauczania i podstawie programowej.
W przypadku sekwencji ocen zaproponowanej przez Gabę, wszystko zależy od czego jakie konkretnie umiejętności odzwierciedlają te oceny. post został zmieniony: 30-05-2016 21:02:27 |
ewa | 31-05-2016 00:51:47 [#27] |
---|
o laureacie jest w uso, więc w rozporządzeniu już nie
art. 44j. Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.22 ust. 2 pkt 8, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.
post został zmieniony: 31-05-2016 00:52:18 | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|