Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja OSKKO - Statuty ramowe - całość
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar20-05-2010 00:43:12   [#01]

Pozostawiamy dziś "nad kreską" tylko ten wątek. Link do pozostałych zamieszczamy poniżej:

1. Przedszkole publiczne:
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42588&ux=10577&pst=0#pst0

2. Publiczna szkoła podstawowa:
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42587&ux=10577&pst=0#pst0

3. Gimnazjum publiczne:
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42589&ux=10577&pst=0#pst0

4. Liceum ogólnokształcące publiczne, liceum profilowane, liceum uzupełniające:
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42590&ux=10577&pst=0#pst0

5. Publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe:
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42593&ux=10577&pst=0#pst0

6. Szkoły dla dorosłych:
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42591&ux=10577&pst=0#pst0

7. Publiczne szkoły specjalne:
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42592&ux=10577&pst=0#pst0


Ponadto zamieszczamy link do strony OSKKO z efektami konsultacji: 

http://oskko.edu.pl/oskko/statut_ramowy/


ewa zespoliła naszą pracę w taki sposób


Uwagi Opolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty do projektu

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia………. 2010r

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

I. Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - załącznik nr 2 do rozporządzenia

II. Ramowy statut gimnazjum – załącznik nr 3 do rozporządzenia

III. Ramowy statut publicznego liceum ogólnokształcącego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego – załącznik nr 4 do rozporządzenia

IV. Ramowy statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – załącznik nr 5

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

I. § 4. ust. 4 Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 16.

II. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 3

III. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 4

IV. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 5

§ 4. ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.

I. § 9. ust. 1 W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.

2. Zasady organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.

Zgodnie z art. 64 KN.
nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie  § 9 ust. 2 rozporządzenia i wskazanie także źródła finansowania tych zajęć. 

Brak doprecyzowania może spowodować, że będzie to przepis martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.

I. § 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

II. § 9. ust. 3 - załącznik nr 3

III. § 9. ust. 3 - załącznik nr 4

IV. § 9 ust. 3 - załącznik nr 5

Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać  terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Proponujemy zmienić nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:

§ 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

I. § 11. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

II. § 10 - załącznik nr 3

III. § 10 - załącznik nr 4

IV. § 10 - załącznik nr 5


W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub

„lekcja”.

I. § 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze

II. § 11 - załącznik nr 3

III. § 11 - załącznik nr 4

IV. § 11 - załącznik nr 5

Proponujemy zapis:

§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb

Uwagi dodatkowe:

  1. Podane zapisy, uwagi OSKKO przedstawione na podstawie załącznika nr 2 dotyczą również pozostałych zapisów w załącznikach nr 3-5 do rozporządzenia, z podaniem odpowiednich paragrafów w poszczególnych ramowych statutach szkół.
  2. OSKKO proponuje, aby we wszystkich załącznikach do rozporządzenia przesunąć zapis zatwierdzania przez organ prowadzący arkuszy organizacji do 20 maja danego roku. Umożliwi to, organowi prowadzącemu sprawdzenie, szczególnie w przypadku dużej ilości szkół i placówek poszczególnych arkuszy, bez konieczności wcześniejszego ich składania przez dyrektora do organu prowadzącego, a jednocześnie umożliwi dyrektorowi dokonanie ewentualnych wypowiedzeń stosunku pracy w terminie do 31 maja.

  prosimy o resztę uwag

 

rano chcemy skończyć


post został zmieniony: 31-05-2010 13:00:12
bogna20-05-2010 09:59:40   [#02]

zależy mi, żeby znalazly się też uwagi dotyczące ramowego statutu szkół prowadzących kształcenie zawodowe;

ale ja w wersję tabelkową będę mogła przygotować dopiero wieczorem

AnJa20-05-2010 10:58:57   [#03]
no to wpisz je jakoś inaczej- ale tak, by było wiadomo o co chodzi- czyli jaki jest zapis, a jaki być powinien
Dorota Majewska20-05-2010 13:36:25   [#04]
zastanawia mnie liczba oddziałów "12",,,,,,,,,od wrzesnia będę miała 11 i zlikwidowano etat wice ........11 oddziałów ,czy to mniej pracy aż tak? oczywiście organ prowadzący nie wyraził zgody ,,,,,,,Moim zdaniem nowy zapis nic nie zmienia tak naprawdę . Jeśli gmina ustala regulamin dodatków i zniżki godzin, to zawsze to będzie dyskusja.
bosia20-05-2010 16:50:57   [#05]
§ 6.2. W szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej:

1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się

 we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni;

 

1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się

we wszystkich semestrach nie rzadziej niż co dwa tygodnie

 nie dłużej niż przez dwa dni;

 § 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,

z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,

ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji.

  § 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,

z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,

ustala semestralny rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji.

 

 to do załącznika nr 6

ddorota20-05-2010 19:55:21   [#06]

Dorota [#04]

nowy zapis jednak coś zmienia, przy 12 oddziałach wg nowego zapisu też możesz nie mieć wice

Ala20-05-2010 21:31:01   [#07]
ddorota, conajmniej 12 oznacza 12 lub więcej :-) więc przy 12 powinno być stanowisko wice
bogna20-05-2010 22:18:35   [#08]
  § 1. 1. Statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:..

§ 2.3. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, ... oprócz nazwy tej szkoły może zawierać nazwę zespołu lub nazwę ośrodka.

rozbijanie zapisów dotyczących  nazwy szkoły na dwa paragrafy jest mało czytelne
§ 4. W technikum posiadającym odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe, za zgodą organu prowadzącego szkołę, mogą być tworzone oddziały dwujęzyczne.

 Ramowy plan nauczania dla LO z oddziałami dwujęzycznymi to 9 godzin więcej na języki obce w cyklu nauczania; ramowy plan nauczania technikum to 142 godziny w cyklu nauczania, jeśli dołożyć do tego 9 godzin języka to uczeń będzie mieć średniotygodniowo 37,75 godziny (rozp. dopuszcza max 36 godzin)

   § 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

20) organizację dodatkowych zajęć dla uczniów, a w przypadku zasadniczej szkoły zawodowej także dla młodocianych pracowników, zwiększających szansę ich zatrudnienia...

 rozróżnianie tylko w tym punkcie uczniów i młodocianych pracowników sugeruje, że pozostałe zapisy statutu, w których mowa tylko o uczniach, pracowników młodocianych nie dotyczą
  § 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:

d) korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.

 zapis sugeruje obowiązek korzystania z telefonu komórkowego na terenie szkoły
bogna20-05-2010 22:47:12   [#09]
  § 5. 1. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego, ... są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyklasowych.

uważamy za malo realne zapewnienie korelacji między kształceniem ogólnym a zawodowym przy dopuszczeniu kształcenia ogólnego w grupach międzyklasowych,

 
  § 5. 2. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach,...

są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyszkolnych...

uważamy za wskazane określenie sposobu zatrudnienia nauczyciela prowadzącego zajęcia w grupie międzyszkolnej; a także zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego dyrektorów poszczególnych szkół nad grupą międzyszkolną

 brak w statucie szkół prowadzących kształcenie zawodowe zapisu analogicznego do zapisu w statucie LO/LP/LU:

§ 5. 1. Dyrektor liceum ogólnokształcącego ...

 wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału, grupy oddziałowej lub grupy międzyoddziałowej od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

 naszym zdaniem, wyznaczanie na początku etapu edukacyjnego przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym powinno dotyczyć wszystkich szkół dających wykształcenie średnie

 brak w statucie szkół prowadzących kształcenie zawodowe zapisu analogicznego do zapisu w statucie LP:

§ 5. 2. Przy ubieganiu się o przyjęcie do liceum profilowanego uczeń deklaruje wybór profilu.

Statut liceum profilowanego określa warunki zmiany profilu w trakcie nauki.

 brak takiego zapisu sugeruje, że uczeń ubiegający się o przyjęcie do szkoły prowadzacej kształcenie zawodowe nie deklaruje wyboru zawodu

oraz że nie ma on możliwości zmiany zawodu w trakcie nauki (co wydaje się być mało zasadne w przypadku zmiany w obrębie zawodów pokrewnych)

bogna20-05-2010 23:14:10   [#10]
 § 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

7) nazwy zawodów, w których kształci szkoła;

 wymienianie zawodów,
w szczególności w przypadku kształcenia w oddziałach wielozawodowych,
powoduje konieczność corocznego nowelizowania  statutu;

proponujemy zastąpienie tego zapisu określeniem kierunków kształcenia zawodowego

 § 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

20) organizację dodatkowych zajęć dla uczniów...

 uważamy za wskazane określenie ile godzin zajęć w tygodniu
może maksymalnie odbywać uczeń szkoły
(zajęcia szkolne + zajęcia praktyczne + zajęcia dodatkowe)

 § 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:


22) organizację biblioteki, zgodnie z potrzebami szkoły;
 proponujemy uwzględnić w tym zapisie centrum multimedialne
 § 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:

c) dbania o schludny wygląd, w tym zasady ubierania się uczniów na terenie szkoły

naszym zdaniem należy też określić
po czyjej stronie jest obowiązek wyposażenia ucznia
w strój roboczy i ochronny na zajęciach praktycznych w szkole
Marek Pleśniar21-05-2010 12:48:41   [#11]

chce skończyć TERAz tę pracę:-)

mam pytania o bognine rzeczy:

§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

22) organizację biblioteki, zgodnie z potrzebami szkoły;  proponujemy uwzględnić w tym zapisie centrum multimedialne

czy taka poprawka nie działa jak ten zapis o komórkach? że centra maja być?

czy bogna i bosia mogłyby ujednolicić statut ostatecznie?


post został zmieniony: 21-05-2010 12:51:49
bogna21-05-2010 22:18:22   [#12]

to ja to zaraz posklejam w całość;

coś dodać jeszcze, coś ująć?

Marek Pleśniar21-05-2010 22:46:07   [#13]

bognoo:-) mamy strasznie szerokli front robót i ludzi maluśko

działajcie


nie sądzę że wiele osób pomoże - ale sprawa jest ważna

bogna21-05-2010 22:49:40   [#14]
ok, ok...już tu sklejam :)
bogna22-05-2010 00:11:56   [#15]

nie kumam ewowego zapisu,

w punkcie mówiacym o tworzeniu stanowisk kierowniczych:

2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.

 

bogna22-05-2010 01:09:10   [#16]

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty do projektu

 

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia………. 2010r

 

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

I.   Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - załącznik nr 2 do rozporządzenia

 

II.  Ramowy statut gimnazjum – załącznik nr 3 do rozporządzenia

 

III. Ramowy statut publicznego liceum ogólnokształcącego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego – załącznik nr 4 do rozporządzenia

 

IV. Ramowy statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – załącznik nr 5

 

V.  Ramowy statut publicznej szkoły dla dorosłych – załącznik nr 6

 

Zapis projektu

 

Uwagi OSKKO

 

I. załącznik nr 2

 

§ 4. ust. 4 Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

 

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 16.

 

II. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 3

 

III. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 4

 

IV. § 3. ust. 4 pkt 5 - załącznik nr 5

 

§ 4. ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

 

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.

 

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.

 

I. załącznik nr 2

 

§ 9. ust. 1 W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.

 

2. Zasady organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.

 

 

Zgodnie z art. 64 KN.
nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie  § 9 ust. 2 rozporządzenia i wskazanie także źródła finansowania tych zajęć. 

 

Brak doprecyzowania może spowodować, że będzie to przepis martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.

 

I. załącznik nr 2

 

§ 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

 

II. § 9. ust. 3 - załącznik nr 3

 

III. § 9. ust. 3 - załącznik nr 4

 

IV. § 9 ust. 3 - załącznik nr 5

 

 

Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać  terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Proponujemy zmienić nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:

 

§ 10 ust. 3 W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

 

I. załącznik nr 2

 

§ 11. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

 

II. § 10 - załącznik nr 3

 

III. § 10 - załącznik nr 4

 

IV. § 10 - załącznik nr 5

 

 

W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub

 

„lekcja”.

 

I. załącznik nr 2

 

§ 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze

 

II. § 11 - załącznik nr 3

 

III. § 11 - załącznik nr 4

 

IV. § 11 - załącznik nr 5

 

V. § 9 - załącznik nr 6

 

 

 

Proponujemy zapis:

 

§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

 

2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.

 

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb.

 

Proponujemy też uregulować zasady tworzenia stanowisk kierowniczych w zespołach szkół.

 

 

I. § 1. 1 i § 2.4 - załącznik nr 2

 

II. . § 1. 1 i § 2.3 - załącznik nr 3

 

III. § 1. 1 i § 2.3 - załącznik nr 4

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 1. 1. Statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:..

 

§ 2.3. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, ... oprócz nazwy tej szkoły może zawierać nazwę zespołu lub nazwę ośrodka.

 

V. § 1. 1 i § 2.3 – załącznik nr 6

 

rozbijanie zapisów dotyczących  nazwy szkoły na dwa paragrafy uważamy za niecelowe i mało czytelne

 

I. § 1. 2. 16) - załącznik nr 2

 

II. . § 1. 2. 16) - załącznik nr 3

 

III. § 1. 2. 18) - załącznik nr 4

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

 

22) organizację biblioteki, zgodnie z potrzebami szkoły;

 

proponujemy uwzględnić w tym zapisie centrum multimedialne, o ile szkoła centrum takie posiada

 

I. § 1. 2. 25)d) - załącznik nr 2

 

II. . § 1. 2. 26)d) - załącznik nr 3

 

III. § 1. 2. 27)d) - załącznik nr 4

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

 

31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:

 

d) korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.

 

V. § 1. 2. 21)c) – załącznik nr 6

 

zapis sugeruje obowiązek korzystania z telefonu komórkowego na terenie szkoły

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

 

7) nazwy zawodów, w których kształci szkoła;

 

V. § 1. 2. 3)a) – załącznik nr 6

 

wymienianie zawodów,
w szczególności w przypadku kształcenia w oddziałach wielozawodowych,
powoduje konieczność corocznego nowelizowania  statutu;

 

proponujemy zastąpienie tego zapisu określeniem kierunków kształcenia zawodowego

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

 

20) organizację dodatkowych zajęć dla uczniów, a w przypadku zasadniczej szkoły zawodowej także dla młodocianych pracowników, zwiększających szansę ich zatrudnienia...

 

 

rozróżnianie tylko w tym punkcie uczniów i młodocianych pracowników sugeruje, że pozostałe zapisy statutu, w których mowa tylko o uczniach, pracowników młodocianych nie dotyczą;

 

uważamy za wskazane określenie maksymalnej tygodniowej liczby  godzin zajęć dla ucznia
(zajęcia szkolne + zajęcia praktyczne + zajęcia dodatkowe)

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 1. 2. Statut szkoły określa ponadto:

 

31) obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:

 

c) dbania o schludny wygląd, w tym zasady ubierania się uczniów na terenie szkoły

 

naszym zdaniem należy też określić
po czyjej stronie jest obowiązek wyposażenia ucznia
w strój roboczy i ochronny na zajęciach praktycznych w szkole

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 4. W technikum posiadającym odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe, za zgodą organu prowadzącego szkołę, mogą być tworzone oddziały dwujęzyczne.

 

ramowy plan nauczania dla LO z oddziałami dwujęzycznymi to 9 godzin więcej na języki obce w cyklu nauczania; ramowy plan nauczania technikum to 142 godziny w cyklu nauczania, jeśli dołożyć do tego 9 godzin języka to uczeń będzie mieć średniotygodniowo 37,75 godziny (rozp. dopuszcza max 36 godzin)

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 5. 1. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego, ... są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyklasowych.

 

naszym zdaniem, mało realne zapewnienie korelacji między kształceniem ogólnym a zawodowym przy dopuszczeniu kształcenia ogólnego w grupach międzyklasowych

 

IV. załącznik nr 5

 

§ 5. 2. Zajęcia edukacyjne stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach,...

 

są organizowane w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyszkolnych...

 

uważamy za wskazane określenie sposobu zatrudnienia nauczyciela prowadzącego zajęcia w grupie międzyszkolnej; a także zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego dyrektorów poszczególnych szkół nad grupą międzyszkolną

 

III. załącznik nr 4

 

§ 5. 1. Dyrektor liceum ogólnokształcącego i dyrektor uzupełniającego liceum ogólnokształcącego ... wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału, grupy oddziałowej lub grupy międzyoddziałowej od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

 

IV. załącznik nr 5 – brak analogicznego zapisu

 

naszym zdaniem, wyznaczanie na początku etapu edukacyjnego przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym powinno dotyczyć wszystkich szkół dających wykształcenie średnie

 

III. załącznik nr 4

 

§ 5. 2. Przy ubieganiu się o przyjęcie do liceum profilowanego uczeń deklaruje wybór profilu.

 

Statut liceum profilowanego określa warunki zmiany profilu w trakcie nauki.

 

IV. załącznik nr 5 – brak analogicznego zapisu

 

brak takiego zapisu w odniesieniu do szkół prowadzących kształcenie zawodowe sugeruje, że uczeń ubiegający się o przyjęcie do szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nie deklaruje wyboru zawodu

 

oraz że nie ma on możliwości zmiany zawodu w trakcie nauki (co wydaje się być mało zasadne w przypadku zmiany w obrębie zawodów pokrewnych)

 

 

V. załącznik nr 6

 

§ 6.2. W szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej:

 

1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni;

 

Proponujemy zmianę zapisu:

 

1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach nie rzadziej niż co dwa tygodnie nie dłużej niż przez dwa dni;

 

V. załącznik nr 6

 

§ 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,

 

z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji.

 

 

Proponujemy zmianę zapisu, gdyż w przypadku szkół prowadzących kształcenie w formie zaocznej nie jest zasadne określanie tygodniowego rozkładu zajęć - konsultacji:

 

§ 7. 4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,

 

z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala semestralny rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych lub konsultacji.

 

Uwagi dodatkowe:

 

–          OSKKO proponuje, aby we wszystkich załącznikach do rozporządzenia zmienić zapis dotyczący terminu zatwierdzania przez organ prowadzący arkuszy organizacji - do 20 maja danego roku. Umożliwi to, organowi prowadzącemu sprawdzenie, szczególnie w przypadku dużej liczby szkół i placówek poszczególnych arkuszy, bez konieczności wcześniejszego ich składania przez dyrektora do organu prowadzącego, a jednocześnie umożliwi dyrektorowi dokonanie ewentualnych wypowiedzeń stosunku pracy w terminie do 31 maja.

 

 

bogna22-05-2010 01:10:38   [#17]

koszmarnie to się porozwalało

ale nie mam juz siły zmieniać,

ślę do Marka mailem

Marek Pleśniar22-05-2010 15:22:55   [#18]
byle w dokumencie dla MEN wyglądało:-) Tu może sie rozchodzić troszkę
rzewa22-10-2011 19:47:47   [#19]

Mamy projekt rozporządzenia ze zmianami wynikającymi z uwzględnienia postulatów zgłoszonych w konsultacjach:

http://legislacja.rcl.gov.pl/dokument/21854

ewa22-10-2011 19:55:53   [#20]

czyli jest co poczytać 

dzięki ;-)

Swistak200422-10-2011 20:58:14   [#21]

Po  przestudiowaniu projektu rozporządzenia można powiedzieć nihil novi. Znów zastosowano "bardzo pojemne" i niejednoznaczne  określenia np. co do liczby uczniów w oddziałach - "nie powinna przekraczać", czyli dla OP  klasa może  liczyć i liczy obecnie więcej niż wskazane 26 (SP i Gim.). A gdzie tu indywidualizacja, podmiotowość, bezpieczeństwo etc.. W XXI wieku dalej  można łączyć uczniów na zajęciach np. języka obcego, klasę 4 z 5, a jak OP zechce przyoszczędzić,  to i 6 do kompletu. Jeden wicedyrektor powyżej 12 oddziałów (a nie na 12 oddziałów), czyli 45 oddziałów i też jeden Wice, a tu IPET-y, ewaluacje. Dobrze że chociaż liczbę dzieci o specjalnych potrzebach w oddziałach określono "do", co w wielu OP jest czytane "nie mniej niż", a i więcej jak się da przycisnąć dyrektora, a KO nie zareaguje (bo nie reaguje - taka jest niestety prawda). Oj niekolorowo rysuje się przyszłość publicznej oświaty. Mimo wszystko pozdrawiam i życzę dużo samozaparcia i cierpliwości. 

 PS. Nieodparcie ciśnie mi się na myśl taka prawidłowość: Jak chcesz mieć zdrowe wszystkie zęby - leczysz się prywatnie, bo na kasę chorych leczą tylko do "3", dalej to tylko obcęgi.

             a w niedalekiej przyszłości dojdzie jeszcze to:   Chcesz mieć wykształcone dziecko, poślij je do prywatnej szkoły, bo w publicznej po 40-tu w klasach.

ewa22-10-2011 21:12:20   [#22]
coś nowego jednak się pojawiło ;-)
rzewa23-10-2011 08:08:32   [#23]

poczytałam trochę (nie wszystko :-)) i stwierdziłam, że są zmiany w stosunku do tego co proponowano rok temu, więc może założyć osobny wątek?

Jedna podstawowa uwaga co mi się nasuwa do całego rozporządzenia - we wszystkich ramowych statutach jest zapis o konieczności sporządzenia przez dyrektora do końca kwietnia arkusza organizacyjnego, co ten arkusz ma zawierać, oraz kompetencję organu prowadzącego do zatwierdzania arkusza wraz z terminem

takie umiejscowienie tego zapisu, powoduje, że kompetencję OP trzeba wpisać do statutu szkoły, co zaburza, moim zdaniem, porządek rzeczy - statut szkoły nie powinien (i nie może!!) zawierać żadnych kompetencji ani obowiązków OP

aby ten stan choć trochę poprawić należałoby ten zapis umieścić w tekście samoistnym rozporządzenia, a nie w załącznikach -> czyli w każdym załączniku niech zostanie o arkuszu (bo są pewne różnice w brzmieniu zawartości), a w tekście rozporządzenia wpisać dodatkowy paragraf mówiący o tym, że arkusz organizacyjny, o jakim jest mowa w każdym z załączników zatwierdza organ prowadzący do 25 maja roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego arkusz dotyczy.

I jeszcze kwestia tego terminu, a właściwie sankcji za jego niedotrzymanie - dla dyrektora sankcje są, bo je może wyciągnąć OP według uznania z racji swoich ogólnych kompetencji nadzorczych, ale dla OP?

niby może w tym wypadku zareagować KO, ale dopiero po rozpoczęciu roku szkolnego i stwierdzeniu, że szkoła pracuje bez zatwierdzonego arkusza, a przydałoby się wpisać coś na kształt instrukcji dla dyrektora czy poszerzenia kompetencji dyrektora do podejmowania decyzji organizacyjnych w takim wypadku.


post został zmieniony: 23-10-2011 08:10:04

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]