Forum OSKKO - wątek

TEMAT: konsultacja OSKKO - statut ramowy: Publiczna szkoła podstawowa.
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar05-05-2010 09:32:27   [#01]

projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

Publiczna szkoła podstawowa.

(wersja skierowana do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych)

Treść projektu rozporządzenia

Treść uzasadnienia

Załącznik nr 2











poziombka05-05-2010 14:37:40   [#02]

§ 4.

4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – do 8;


Sformułowanie jest dla mnie niejasne. Ilość 4 dzieci dotyczy tylko uczniów z autyzmem (lub Aspergerem), które mogą mieć dodatkowo sprzężenie? Czy wszelakich sytuacji występowania sprzężeń?

Jeśli uczeń ma upośledzenie w stopniu umiarkowanym i porażenie mózgowe, to ilu uczniów może być w jego klasie? Czworo czy ośmioro?

Może się czepiam, ale gdy widzę w rozporządzeniach MEN spójnik "lub" , to cierpnę.

poziombka05-05-2010 14:44:14   [#03]

§ 4.

2. Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący,z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

 W uzasadnieniu do rozporządzenia MEN wiele mówi o przyczynach takiego pomysłu. Pewnie jest wiele samorządów, które do tej pory nie mogły tworzyć oddziałów, bo brakowało im jednego dziecka, Jednak sądzę, że jest też wiele takich samorządów, które teraz zażądają od dyrektorów, aby każdy oddział liczył tyle, ile MEN wskazuje jako maksimum. Dotyczy to szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół przysposabiających.

Uważam, że błędem jest wycofanie sie z określenia minimum w rozporządzeniu.

Barla05-05-2010 20:57:09   [#04]

Uwaga 1

§ 1 ust 2 statut szkoły określa ponadto:

śleniem rodzaju niepełnosprawności uczniów),

integracyjna, sportowa lub mistrzostwa sportowego; - To już nie będzie szkół z oddziałami integracyjnymi?

Ustawa oso - art. 2 pkt 2 ppkt a) stanowi: system oświaty obejmuje szkoły: podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego.

Uwaga 2

§ 4 ust 3 Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić do 20, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych - mam wrażenie, że nic się nie zmieni w rzeczywistości dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodów innych niż niepełnosprawność! 

Nassssy05-05-2010 22:06:14   [#05]
w kwestii uwagi 1 to problem rozwiązuje punkt trzeci w tym samym ustępie.
Nassssy05-05-2010 22:15:09   [#06]
to wkleję tabelkę żeby łatwiej zbierać :


JEST

UWAGI
Wątpliwości ewentualnie propozycje zmiany
UZASADNIENIE:

 § 4. ust. 2 Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący,z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

 poziombka co proponujesz?

 § 4 ust 3 Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić do 20, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych

 barla jak byś zmieniła ten zapis

§ 4. ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – do 8;

poziombka co proponujesz?


uwagi dodatkowe:

poziombka06-05-2010 08:47:26   [#07]

Jest:

§ 4.

4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – do 8;

Proponuję:

4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – do 6;

3) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – do 10;
4) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – do 12;
5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów należy obniżyć o 2.

Myślę, że powinny wypowiedzieć się osoby pracujące z niewidomymi i niepełnosprawnymi ruchowo - nie wiem, czy proponowane przez MEN liczebności klas są dla nich odpowiednie.Jeśli chodzi o uczniów z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym, to tworzenie klas 8 - osobowych jest po prostu nieporozumieniem z uwagi na konieczność indywidualizacji pracy, szczególnie z najmłodszymi dziećmi. Również 16 - osobowe klasy dla uczniów z upośledzeniem lekkim nie sprawdzą się - do szkół specjalnych trafiają coraz trudniejsze przypadki, uczniowie oprócz upośledzenia lekkiego mają dodatkowe schorzenia i problemy emocjonalne, klasa nie może być tak liczna, jak proponuje MEN. 

Druga kwestia:

§ 4.
2. Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Nie bardzo wiem, jak sformułować zapis, że organ nie może odmówić utworzenia klasy, gdy np. oddział ma liczyć 4 uczniów i żądać od dyrektora łączenia oddziałów, aby  miał maksymalną ilość 8 osób. Pomóżcie, bardziej doświadczeni ! Boję się manipulacji samorządów i wymuszania na dyrektorach niekorzystnych dla dzieci decyzji. Myślę tu szczególnie o uczniach niepełnosprawnych, ale sądzę że problemy mogą mieć też szkoły masowe. Dlaczego MEN tak bardzo boi się określenia rozsądnych ilości minimalnych? Od lat nauczyciele postulują, aby klasy były mniej liczne!

malchow06-05-2010 08:54:52   [#08]
To samo dotyczy ramowych statutów gimnazjum i np. zsz oraz przysposabiającej do pracy.
BeataD06-05-2010 13:15:53   [#09]

W paragrafie 10 pkt. 3 czytamy:

3.       W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

 

Co oznacza, że do ramowych statutów wprowadzono zapis z KN. Zwracalismy wielokrotnie uwagę, że nie jestem w stanie wskazać  terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Czy nie można by tu inaczej sformułować tego zapisu tak, by odzwierciedlał rzeczywiste mozliwości dyrektora?

 

tj. np.

W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

 

W taki sposób zaznaczałabym, że nauczyciel może (choć wcale nie musi) złożyć wniosek o przystąpienie do postępowań.

Tyle tylko, że wtedy będziemy mieć inny zapis aniżeli w KN.

I jeszcze jedno pytanie (skoro ten zapis i tak jest w KN - to po co go tu powtarzać? Czy to nie kłóci się z zasadą, że w aktach niższego rzędu nie powtarza sie tego, co jest juz w wyższych.

 

Taka jest moja wątpliwośc i propozycja.

ewa06-05-2010 16:53:03   [#10]

podobnie jak asia proponuję od razu


Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie statutu Szkoły Podstawowej

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO











Uwagi dodatkowe

1.


slos10-05-2010 08:40:15   [#11]
A'propos #6 i liczby wątków. Zastanawiam się, czy jednak nie podać w rozporządzeniu maksymalnej liczby " nie wiecej jednak niż ..." SP-30 Gim 28 LO 32 na przykład -  bo niestety występują samorządy twórcze inaczej i mogą powstawać czterdziestoosobowe oddziały. Będę starał się włączać w konsultacje, ale ostatnio taki nawał roboty (teraz jeszcze matury), że nawet na forum  rzadziej z braku czasu zaglądam. :-(
Rycho10-05-2010 10:23:38   [#12]

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie statutu Szkoły Podstawowej

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

§ 9. 1. W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.

2. Zasady organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.

Przy takim zapisie powstaje pytanie: kto ma prowadzić te zajęcia?. Zgodnie z art. 64 KN.
nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie  § 9 ust. 2 rozporządzenia i wskazanie także źródła finasowania tych zajęć.
 
Inaczej może się okazać, że jest to przepis martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.

§ 11. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponuję zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzic pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub lepiej krótko "lekcja"


§ 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze.
Ze względu na zagrożenie, że organy prowadzące będą chciały oszczędzać na stanowiskach kierowniczych w szkole proponuje się następujące zmodyfikowanie dotychczasowych przepisów w tej sprawie:
§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w przypadku mniejszej niż określona w ust. 1 liczby oddziałów  lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze.




Uwagi dodatkowe

1.

poziombka10-05-2010 11:04:33   [#13]

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie statutu Szkoły Podstawowej

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

§ 4.

4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – do 8;


4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – od 6 do 8;

3) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – do 10;
4) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – do 12;
5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów należy obniżyć o 2.

§ 4.
2. Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Proszę Was - wypowiedzcie się! Naprawdę wierzycie, że organy nie będą nadużywały swoich uprawnień, jeśli MEN określi tylko maksimum liczebności? Jestem przekonana, że nikt nie zgodzi sie na klasę np. 4 - osobową, niezależnie od argumentacji szkoły. 







Uwagi dodatkowe

1.

BeataD17-05-2010 11:07:56   [#14]

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie statutu Szkoły Podstawowej

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

W paragrafie 10 pkt. 3 czytamy:

par 10 pkt 3.       W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.


Zwracalismy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać  terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Można byłoby zatem zmienic nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:

W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.









Skoro trzeba się zastosować do tabelki - wklejam ponownie moją propozycję juz w zakładanym porządku ;-)

Jacek17-05-2010 23:15:42   [#15]

Proponuję i tu podobnie jak w gimnazjum:

jestem za pozostawieniem dotychczasowego prawa do wicedyrektora przy minimum 12 oddziałach ale można to i zapisać inaczej czyli tak jak niżej w tabeli proponuję. Nie powoduje to skutków finansowych w stosunku do dotychczasowego brzmienia rozporządzenia ale daje też OP-kom i dyrektorowi możliwości uznania, że wicek będzie np. przy 13-14 czy więcj oddziałach lub idąc w dół przy niższej niż 12 liczba oddziałów. Pozostawienie zapisu bez limitu tak jak w projekcie może doprowadzić do tego, że OP wedle własnego uznania może dowolnie sobie tym sterować. Proponuję zatem by zapis był taki:

 

§ 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze.

Proponujemy zapis:

„§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.”

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb


post został zmieniony: 17-05-2010 23:21:07
ewa18-05-2010 19:38:46   [#16]

póki co tak to wygląda:

Uwagi Opolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty do projektu

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia………. 2010r

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

§ 4. ust. 2 Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

 

§ 4 ust 3 Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić do 20, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych

 

§ 4. ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – do 8;

3) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – do 10;

4) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – do 12 uczniów;

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 16.

 

 

4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, – do 4;
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – od 6 do 8;

3) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – do 10;
4) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – do 12;
5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.

 

§ 9. 1. W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.

2. Zasady organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.

Przy takim zapisie powstaje pytanie: kto ma prowadzić te zajęcia?. Zgodnie z art. 64 KN.
nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie  § 9 ust. 2 rozporządzenia i wskazanie także źródła finasowania tych zajęć. 

Inaczej może się okazać, że jest to przepis martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.

 

par 10 pkt 3.       W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

 

Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać  terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Można byłoby zatem zmienic nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:

W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

§ 11. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

 

W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub lepiej krótko "lekcja"

§ 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze

Proponujemy zapis:

„§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.”

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb

 

Adaa18-05-2010 19:46:58   [#17]

nie rozumiem dlaczego proponujecie zmiane zapisu na :

2) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – od 6 do 8;

było - do 8

zapis projektu jest znacznie korzystniejszy (mniej ograniczajacy)

ewa18-05-2010 19:53:12   [#18]

zebrałam w jedno to, co było wyżej ;-)

poprawiajcie, zbiorę po poprawkach

też myślę, że bardziej korzystne w projekcie, pisz co jeszcze przyuważyłaś :-) 

Adaa18-05-2010 20:15:20   [#19]

nie przyuwazyłam nic na razie:-)

mam tylko propozycję by we wszystkich konsultacjach (tam gdzie sie to pojawia) ujednolicic stanowisko w sprawie owej nieszczęsnej "godziny" lekcyjnej

ewa18-05-2010 20:43:52   [#20]

yhm, w uwagach dopiszemy ;-)

Karolina19-05-2010 19:33:40   [#21]

tak jak Adaa nie kumam; po co zmieniać od 6 do 8 zamiast pozostawić do 8;  po co określać minimum?

Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym

w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić do 20, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych

czy to znaczy, że wystarczy 1 niepełnosprawny uczeń aby stworzono klasę integracyjna? to byłoby super


post został zmieniony: 19-05-2010 19:43:12
ewa19-05-2010 19:46:45   [#22]
zaraz wkleję po pierwszych poprawkach ;-)
ewa19-05-2010 20:07:08   [#23]

Uwagi Opolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty do projektu

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia………. 2010r

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - załącznik nr 2 do rozporządzenia 

 

Zapis projektu

 

Uwagi OSKKO

§ 4. ust. 4 Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 16.

 

§ 4. ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.

 

§ 9. ust. 1 W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.

2. Zasady organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.

Zgodnie z art. 64 KN.
nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie  § 9 ust. 2 rozporządzenia i wskazanie także źródła finansowania tych zajęć. 

 

Brak doprecyzowania może spowodować, że będzie to przepis martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.

 

§ 10 ust. 3  W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

 

Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać  terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Proponujemy zmienić nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:

§ 10 ust. 3  W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

§ 11. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub

„lekcja”.   

§ 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze

Proponujemy zapis:

§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb

 

§ 13. ust. 1  Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem tworzą zespół

§ 13. ust. 1  Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z grupą oddziałową, grupą międzyoddziałową lub grupą międzyklasową.

 

Proponowany  zapis eliminuje dwuznaczność dotyczącą tworzenia zespołu nauczycieli pracujących z każdym uczniem.

 

zaraz dopieszę te uwagi ogólne, czytajcie póki co to i mówcie czy tak

poziombka19-05-2010 20:52:38   [#24]

§ 4. 2. Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Nadal upieram się, że ten zapis stworzy pole do nadużyć i presji na dyrektorze ze strony OP

poziombka19-05-2010 20:56:33   [#25]

Skoro wszystkich zadowala określenie, że uczniów z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym może być do 8 w oddziale, to nie będę walczyć...

Ale niech ktoś mi wyjaśni to:


§ 4.

4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:

1) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – do 4;


Nie rozumiem! Mamy tworzyć oddziały z uczniów posiadających sprzeżenia? Na przykład czworo z porażeniem mózgowym? Albo dwoje niewidomych i dwoje z autyzmem? 

Głupia jestem czy co?


Karolina19-05-2010 21:21:20   [#26]
poziombka - tam jest "lub" a nie "i"
Rycho19-05-2010 22:00:48   [#27]
w sprawie § 13. ust. 1
pewnie się narażę, ale ja ten zapis rozumiem tak jak został przedstawiony. Bo przecież z każdym uczniem pracuje jakiś zespół nauczycieli :-)

Jeśli jest problem z jakimś Jasiem, to przecież zespół ludzi, którzy z nim pracują powinien być zainteresowany rozwiązaniem problemu tego Jasia. I w którymś momencie ci ludzie będą rozmawiać tylko o tym Jasiu.

niezależnie od tego do jakiej grupy ten Jasiu jest formalnie przypisany.

Stąd ja bym tego przepisu nie zmmieniał. :-)
ewa19-05-2010 22:00:53   [#28]

czyli co, tak?

czy jeszcze coś, sprawdzajcie proszę

Uwagi Opolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty do projektu

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia………. 2010r

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

I.                    Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - załącznik nr 2 do rozporządzenia 

II.                  Ramowy statut gimnazjum – załącznik nr 3 do rozporządzenia

III.                Ramowy statut publicznego liceum ogólnokształcącego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego – załącznik nr 4 do rozporządzenia

IV.                Ramowy statut publicznej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – załącznik nr 5

 

Zapis projektu

 

Uwagi OSKKO

I.    § 4. ust. 4 Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 16.

II.  § 3. ust. 4 pkt 5   - załącznik nr 3

III. § 3. ust. 4 pkt 5   - załącznik nr 4

IV. § 3. ust. 4 pkt 5  - załącznik nr 5

 

§ 4. ust 4. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole
ogólnodostępnej powinna wynosić:

5) w szkole (oddziale): dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do 14.

W przypadku, gdy u choćby jednego ucznia w oddziale występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów proponujemy obniżyć o 2.

 

I.    § 9. ust. 1 W uzasadnionych przypadkach, z uwzględnieniem potrzeb rodziców, szkoła organizuje dla uczniów klas I-III zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie ferii letnich i zimowych.

2. Zasady organizacji zajęć wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.

Zgodnie z art. 64 KN.
nauczyciele w tym czasie są na urlopie wypoczynkowym. Konieczna jest zatem zmiana zapisów art. 64 lub doprecyzowanie  § 9 ust. 2 rozporządzenia i wskazanie także źródła finansowania tych zajęć. 

 

Brak doprecyzowania może spowodować, że będzie to przepis martwy, lub organizacja tych zajęć będzie się odbywać (jak to się niejednokrotnie teraz dzieje) z naruszeniem przepisów KN.

 

I.  § 10 ust. 3  W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

II.  § 9. ust. 3   - załącznik nr 3

III. § 9. ust. 3   - załącznik nr 4

IV. § 9 ust. 3  - załącznik nr 5

 

Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę, że dyrektor nie jest w stanie wskazać  terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowań, bo jest to ich wola i kompetencja. Proponujemy zmienić nieco zapis tak, by odzwierciedlał rzeczywiste możliwości dyrektora w tym zakresie:

§ 10 ust. 3  W arkuszu organizacji szkoły podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe możliwe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

I.   § 11. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

II.  § 10   - załącznik nr 3

III. § 10   - załącznik nr 4

IV. § 10   - załącznik nr 5

 

W związku z problemami z określeniem co oznacza pojęcie godziny w prawie oświatowym proponujemy zamiast pojęcia "godzina lekcyjna" wprowadzić pojęcie np "jednostka lekcyjna" lub

„lekcja”.   

I.     § 12. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub, w zależności od potrzeb, stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze

 

II.  § 11   - załącznik nr 3

III. § 11   - załącznik nr 4

IV. § 11   - załącznik nr 5

 

Proponujemy zapis:

§ 12. 1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora z zastrzeżeniem ust. 2

2. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może w porozumieniu z organem prowadzącym tworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze przy niższej lub wyższej liczbie oddziałów.

Konieczność tworzenia stanowiska wicedyrektora może wynikać z indywidualnych warunków w jakich funkcjonuje dana szkoła lecz określenie minimalnej liczby oddziałów wydaje się niezbędne w skali kraju. Zapis bez określenia minimalnego limitu oddziałów dla utworzenia stanowiska wicedyrektora może doprowadzić do tego, że organ prowadzący zupełnie dowolnie bez wglądu w sytuację danej szkoły będzie stanowił liczbę oddziałów, od której uzna potrzebę utworzenia stanowiska wicedyrektora starając się zmniejszyć koszty. Zapis proponowany przez OSKKO nie powoduje zwiększenia kosztów ponad dotychczasowe a daje jednocześnie możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora lub innych stanowisk w zależności od faktycznych potrzeb

 

I.    § 13. ust. 1  Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem tworzą zespół

II.  § 12 ust. 1   - załącznik nr 3

III. § 12 ust.1   - załącznik nr 4

IV. § 12 ust. 1   - załącznik nr 5

 

§ 13. ust. 1  Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z grupą oddziałową, grupą międzyoddziałową lub grupą międzyklasową.

 

Proponowany  zapis eliminuje dwuznaczność dotyczącą tworzenia zespołu nauczycieli pracujących z każdym uczniem.

 

Uwagi dodatkowe:

  1. Podane zapisy, uwagi OSKKO  przedstawione na podstawie załącznika nr 2 dotyczą również  pozostałych zapisów w załącznikach nr 3-5 do rozporządzenia, z podaniem odpowiednich paragrafów w poszczególnych ramowych statutach szkół.
  2. OSKKO proponuje, aby we wszystkich załącznikach  do rozporządzenia przesunąć zapis zatwierdzania przez organ prowadzący arkuszy organizacji do 20 maja danego roku. Umożliwi to, organowi prowadzącemu sprawdzenie, szczególnie w przypadku dużej ilości szkół i placówek poszczególnych arkuszy, bez konieczności wcześniejszego ich składania przez dyrektora do organu prowadzącego, a jednocześnie umożliwi dyrektorowi dokonanie ewentualnych wypowiedzeń stosunku pracy w terminie do 31 maja.

 

Marek Pleśniar19-05-2010 22:15:18   [#29]

Ryśka nie czytałem i miałem napisac to samo

podzielam pogląd ów: 

Rycho 19-05-2010 22:00:48   [#27]
w sprawie § 13. ust. 1
.....ten zapis rozumiem tak jak został przedstawiony. Bo przecież z każdym uczniem pracuje jakiś zespół nauczycieli :-)

ewa19-05-2010 22:16:43   [#30]

moim zdaniem masz rację rycho, gupotę wkleiłam

zaraz poprawię i mam nadzieję,że protestów nie będzie ;-)

Karolina19-05-2010 22:17:54   [#31]
Rycho, mnie się nie naraziłeś - kiedyś dawno byłam wychowawcą klasy i taki zespól mi się marzył. Ja to tak rozumiałam i dlatego mnie dziwił brak wiekszych protestów nauczycieli tu. Przecież to wiele pracy dochodzi. Dobrze jednak się dzieje.
Marek Pleśniar19-05-2010 22:20:56   [#32]

ja proponuję żebyśmy jednak ewie troche poprotestowali a nawet spalili jakąś oponę:-)

bo nieefektownie tak wygląda jak ma za łatwo

Rycho19-05-2010 22:23:29   [#33]
:-)
to do Karoliny.

I protestuję przeciwko protestom ;-)

post został zmieniony: 19-05-2010 22:23:51
ewa19-05-2010 22:25:17   [#34]

a w dziup Ty mareczku przepadkiem nie chcesz???

;-)

jerzyk19-05-2010 22:26:15   [#35]

W nawiązaniu do propozycji Jacka.

Proponuję zapis mniej skomplikowany:

§ 12. 1. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

2. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, utworzenie stanowiska jednego wicedyrektora nie wymaga zgody organu prowadzącego.

I zastanawiam się jak to będzie w przypadku zespołów szkół gdzie w każdej szkole będzie oddziałów mniej niż 12 , a licząc razem np. więcej niż 20

 

 

poziombka19-05-2010 22:39:06   [#36]

W nawiązaniu do aktualnego stanu tabelki, z uporem maniaka :))) proszę, Ewo, zwróć uwagą na to:

§ 4. 2. Minimalną i maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4. 

No proszę Was, tylko nie taki zapis!!!

Marek Pleśniar19-05-2010 23:26:45   [#37]

politykę trzeba uprawiać realistycznie

AnJa19-05-2010 23:54:41   [#38]

ad.par.13

Nie zawsze jest zespół- jesli dzieciak w klasach I-III nie ma religii i wyodrębnionych edukacji ma zajęcia z 1 nauczycielem, a 1 to nie zespół

jęśli natomiast na NI uczy dzieciaka 7 nauczycieli to jest to już podstawa do stworzenia zespołu

konkludując- dla mnie temnn zapis nic nie oznacza ze względu na niemożliwośc organizacyjną stworzenia takiego zespołu w przypadku organizacji zajęć mieszanej (klasowej z częścią miedzyoddzialową, miedzyklasową i międzyszkolna- a to raczej nasza przyszłość) i zawsze będzie nieprecyzyjny- więc niech zostanie jak w projekcie bo mniej nieprecyzyjne niż propozycja

barbaras216-05-2012 22:21:11   [#39]

Czy jeżeli jest uczeń ze sprzężeniem to w klasie integracyjnej moge potraktować  go jako 2 .Potrzebne to jest do utworzenia klasy integracyjnej

rzewa17-05-2012 07:08:48   [#40]

zmiany omawiane w tym wątku są nadal w postaci projektu

OP może zdecydować o powołaniu klasy integracyjnej dla jednego ucznia niepełnosprawnego, tylko nie będzie naliczana subwencja na taką klasę integracyjną; subwencję tą OP otrzyma dopiero, gdy uczniów tych będzie min 3 w oddziale

uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną jest nadal jednym uczniem

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]