Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Rozp w sprawie oceniania - KONSULTACJA OSKKO
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]
beera04-05-2010 12:55:36   [#01]

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

PDFDrukuj

(wersja skierowana do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych)

Treść projektu rozporządzenia

Treść uzasadnienia

 =====

to wazne rozpporządzenie - zapraszam was do pracy!

:)

bosia04-05-2010 15:00:28   [#02]

po pobieznym czytaniu zauwazyłam, ze dołączono szkoły ponadgimnazjalne do możliwości promowania ucznia, który raz nie zdał egzaminu poprawkowego.....

chyba nie jest to dobry pomysł

bosia04-05-2010 15:19:20   [#04]

2. W szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

3. W szkole policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci.”;

 

Szkoła policealna jest szkołą ponadgimnazjalną, więc jest sprzeczność między 2 i 3

Choć rozumiem, ze w 2 chodzi o inne szkoły niż policealne

bosia04-05-2010 15:41:13   [#05]

„§ 53a. Dyrektor szkoły publicznej i szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, w której po raz pierwszy ma być przeprowadzony egzamin maturalny, jest obowiązany nie później niż do dnia 1 września roku szkolnego, w którym ma być przeprowadzony egzamin maturalny, zgłosić szkołę do komisji okręgowej.”;

 

tego punktu wcześniej nie było,

uczeń składa deklarację wstępną do 30 września, jeżeli jest to np. szkoła w zespole i jeden semestr (mam tak w uzupełniającym), to nie wiem czy ktoś będzie zdawał maturę przed zebraniem deklaracji, zgłaszanie szkoły do egzaminu przed 1.09 jest za wcześnie

bosia04-05-2010 15:55:58   [#07]

w nowym rozporzadzeniu powinien być okreslony termin egzaminu poprawkowego dla egzaminu potwierdzajacego kwalifikacje zawodowe (podobnie jak matura), obecnie uczniowie moga go zdawać dopiero za rok, nie ma równiez terminów dodatkowych w sytuacjach losowych

sońka04-05-2010 17:03:32   [#08]

w gimnazjum

6. Ocena za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego jest oceną opisową i 7. Temat projektu edukacyjnego oraz ocenę opisową uzyskaną przez ucznia za wkład w realizację tego projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

co oznacza duzo miejsca na świadectwie? Czy też jak należy rozumieć ocenę opisową? Widziałam ocenę opisową ucznia sp, krótka nie była

nie mam doświadczeń z taką oceną, bo nigdy nie była w gimnazjum potrzebna, poproszę o wskazówki


sońka04-05-2010 17:06:57   [#09]

i jeszcze jedno

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
14
„3. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną
deklarację wskazującą język obcy nowoŜytny, z którego uczeń będzie zdawał
egzamin gimnazjalny.”,

to znaczy, ze nie musi pisać z języka, który kontynuuje w gimnazjum (tzw. pierwszy język- 3 godz. z ramówki), może z drugiego (2 godz.), jeśli uważa, że zna lepiej?

bogna04-05-2010 21:50:34   [#10]

ad [#09] - to znaczy, ze nie musi pisać z języka, który kontynuuje w gimnazjum...?

tak wynika z uzasadnienia do rozp.:

Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego wprowadziła w gimnazjum obowiązkową naukę dwóch języków obcych.

Natomiast trzecia część egzaminu gimnazjalnego obejmuje sprawdzenie wiadomości i umiejętności z jednego języka obcego.

Stąd też rodzice ucznia gimnazjum wskazują w deklaracji,

który z nauczanych w szkole języków obcych uczeń będzie zdawał na egzaminie gimnazjalnym.

-----------

Szkoda, że dowolność wyboru języka ograniczono tylko do poziomu rozszerzonego

(nie rozumiem powodów takiego nierównego traktowania uczniów)

§ 42. 2e. Do egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie
rozszerzonym mogą również przystąpić uczniowie (słuchacze), którzy nie spełniają warunku określonego w ust. 2d.

uzasadnienie do rozp. :

Uczeń, który uczył się danego języka obcego poza szkołą,

będzie mógł również przystąpić do części rozszerzonej tego egzaminu

wpisując odpowiednią informację w deklaracji.

Planuje się, że powyższa zmiana wejdzie w życie z dniem 1 września 2011 r.


post został zmieniony: 04-05-2010 21:51:31
hania04-05-2010 22:02:37   [#11]

czytać nie umiem:-))

czy ten projekt w gim to co roku?

czy tylko w 3 klasie?


pomijam fakt organizacyjno - ... w ogóle projektu z oceną opisową szkolną...

mam swoje doswiadczenia ze szkoleń "Duiamentowych" i umiejetności nauczycieli w tym zakresie... tych najlepszych pono...  cienko to widzę.....

AnJa04-05-2010 22:45:25   [#12]

szkoła policealna to zdaje sie inny typ szkoły niżponadgimnazjalna- ale już jakiśczas temu niezręcznośc zauważyliśmy- że powinna być pogimnazjalna, a nie ponadgimnazjalna

to zgłoszenie szkoły dotyczy zgłoszenia jej do rejestru w OKE, np. w celu nadania kodu - nie jest tożsame ze zgloszeniem uczniów do matury

język obcy w gimnazjum na poziomie podstawowym ma miec zdaje sie charakter także diagnostyczny dla szkoły - więc odnosi się do tych nauczanych w szkole, poziom rozszerzony- to trochę dla siebie zdawany jest

projekt- no, trzeba będzie podumac troszkę- i nad zapisami w zasadach oceniania i nad treścią na świadectwie

bogna04-05-2010 22:52:16   [#13]

język obcy w gimnazjum na poziomie podstawowym ma miec zdaje sie charakter także diagnostyczny dla szkoły - więc odnosi się do tych nauczanych w szkole, poziom rozszerzony- to trochę dla siebie zdawany jest

diagnoza niech sobie będzie

ale egzamin z języka niebawem będzie skutkować też punktami rekrutacyjnymi,

więc owszem - bardzo "dla siebie" zdawany będzie;)

 

AnJa04-05-2010 23:03:41   [#14]

prywatnie to ja od zawsze uważam, ze na kazdym egzaminie szkolnym powinno się wymagać tylko tego, czego szkoła uczyła

gdyby więc stosować moje kryteria prywatne- lista przedmiotów np. maturalnych byłaby sporo krótsza

nieprywatnie zas-  też uwazam, ze na poziomie podstawowym powinno byćzdawane to, czego szkola uczy

w związku jednak z tym, ze zarowno moje prywatne jak i nieprywatne zdanie jest zupełnie bez znaczenia- kończe pisanie tutaj aż do czasu, gdy przeczytam ten i niektóre inne projekty i, być może, bede mógł coś wnieśc do konsultacji twórczego

bosia05-05-2010 07:21:38   [#15]

to, że policealna to inny typ wiem i wiem o co chodzi w rozporządzeniu, ale w UoSO są wymienione szkoły ponadgimnazjalne i jedną z nich jest policealna art.9 pkt 1 pnkt.3)g)-stąd wg mnie sprzecznośc zapisów 

zmiana nazwy z ponadgimnazjalnej na pogimnazjalną nic nie zmieni (jedna jest wyżej niż gimnazjum druga po gimnazjum-dla mnie żadna różnica)

a policealna jest po szkole dajacej wykształcenie średnie i mogłaby byc inaczej sklasyfikowana w UoSO chyba, ze w zmianach dotyczacych szkolnictwa zawodowego jej się nie przewiduje

STAN1705-05-2010 11:33:06   [#16]



Art. 24.1 - W aktualnym Rozp. rozgranicza sie szkoły dla dorosłych na zaoczne i stacjonarne ( wieczorowe) , w których egzaminów semestralnych nie było . 

W podanej aktualizacji przewiduje się egzaminy semestralne dla wszystkich słuchaczy Lo dla Dor , czy ja sie mylę?

beera06-05-2010 15:46:41   [#17]

słuchajcie, proponuję  od razu w tabelę:


Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

w sprawie oceniania

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

Zapis projektu

Uwagi OSKKO

Uwagi dodatkowe

1.

Iwona06-05-2010 22:13:13   [#18]

Pierwszy raz zabieram głos w wątku merytorycznym, więc jak on nie będzie mądry to proszę o wyrzucenie:

Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia … 2010 r.

 

w sprawie oceniania

 

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA

 

Zapis projektu

 

Uwagi OSKKO

 

1. 8. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.”,

 

uchylić

 

 

Uwagi dodatkowe

 

1. To martwy zapis.

 

 

Jest też taki zapis:

2. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną

 

z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1,

 

uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co

 

najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.”;

 

Czy ja nie widzę czy też w rozporządzeniu nie są zapisane warunki otrzymania świadectwa z wyróżnieniem do klasy programowo wyższej.

krystyna06-05-2010 22:36:28   [#19]

§ 20.  zmieniono tylko ust. 2, 3, 7 i 9, a promocja z wyróżnieniem opisana w ust.4 i 4a - pozostaje bez zmian.

Iwona06-05-2010 22:46:46   [#20]

dziękuję krystyno - na nowe patrzałam - przepraszam

mam jeszcze inne uwagi - może też nieprecyzyjne ;-(, ale się staram!

15) po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:

 6. Ocena za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego jest oceną opisową.

Sądzę, że rozporządzenie musi wskazywać  jakie informacje powinna ona zawierać  /dla klas I-III właśnie to doprecyzowano/

Atu jest tak:

8. Ocena, o której mowa w ust. 6, nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.

Zmieniłabym na:

8. Ocena, o której mowa w ust. 6,:

1) nie powinna mieć wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2) nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.

Komentarz:

 uczniowie w gimnazjum uczą się przede wszystkim dla oceny / czas na naukę dla siebie przychodzi później/ - motywacja bez oceny będzie niewielka. Zwrot „nie powinna” każdy nauczyciel wykorzysta zgodnie ze zdrowym rozsądkiem.

I jeszcze mam pytanie:

Jeśli projekt będą realizowali w klasie drugiej to czy ocenę opisową należy umieszczać na świadectwie II i III klasy? /a w arkuszach?/

krasnoludek zadyszek07-05-2010 19:16:43   [#21]

Czytam i od razu się odniosę do początkowego postu bosi

promowanie z jedną oceną ndst w szkołach ponadgimnazjalnych też mi się nie podoba - różnica między tymi szkołami a SP i gimn. jest moim zdaniem znaczna ze względu na brak obowiązku szkolnego, a więc nie każdy musi (systemowo) je kończyć, nie musi nawet zaczynać do nich chodzić:). I dlatego jestem za skreśleniem tego zapisu, tylko nie wiem, jak to ładnie do tabelki wpisać.

krasnoludek zadyszek07-05-2010 19:53:49   [#22]

o, i inne znalazłam coś do dyskusji

wtabelkuję:)

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA


Zapis projektu

Po zakończeniu egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub po danej części
egzaminu osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego zbierają od zdających
wypełnione arkusze egzaminacyjne, w tym karty odpowiedzi, i sprawdzają,
w obecności tych zdających, poprawność zamieszczenia kodu zdającego nadanego
przez komisję okręgową i numeru PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL –
serii i numeru paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego toŜsamość. (...)

Uwagi OSKKO

             Taki zapis zakłada, że albo wszyscy  zdający zostają do końca egzaminu (a przecież dotychczas każdy wychodził po skończeniu pisania), albo zespół nadzorujący podchodzi do każdego maturzysty, który zgłosił, że skończył pisać i sprawdza jego kodowanie, przeszkadzając innym zdającym - jedno i drugie jest niepraktyczne; jeśli konieczne jest (moim zdaniem nie jest) sprawdzanie kodowania, to może ZN powinien zrobić to na początku, przed rozpoczęciem rozwiązywania zadań?

Leszek08-05-2010 16:47:14   [#23]

w wymianie plików - prawo umieściłem rozporz. o ocenianiu z projektem zmian kwietniowych.

pozdrawiam

bosia08-05-2010 19:48:59   [#24]

na poczatku nie można sprawdzać poprawnosci kodowania, bo egzamin rozpocząłby się np. pół godziny później

na sali pisze np 100 zdajacych, ile trwałoby sprawdzanie poprawnosci kodowania?

a mimo wszystko sprawdzać trzeba, u nas w czwartek jeden nakleił naklejkę z nazwiskiem

Gaba08-05-2010 20:46:00   [#25]
Jak będzie oceniany ów wkład ucznia w projekt? Czy od oceny za projekt, a dokładniej za wkład będzie się mozna odwołać? Czy jak zwykle metoda psychologii stosowanej trzeba będzie dookreślać w statucie wszystko!
krasnoludek zadyszek09-05-2010 10:55:46   [#26]

ad #24

nie czuję się przekonana, bosiu:) może dlatego, że nie mam nigdy 100 zdających w sali - maksymalnie ok. 50

i wtedy do pracy bierze się pięcioosobowy ZN i kodowanie jest sprawdzone w kilka minut, nie widzę tego po prostu, że wszyscy siedzą do końca albo że komisja biega między piszącymi - to dopiero by dało pretekst do skarg na procedury egzaminu

bosia09-05-2010 11:33:20   [#27]

obecnie sprawdza się poprawność kodowania po zakończeniu egzaminu i nie widzę tu żadnego problemu

myslę, że to doprecyzowywanie czy przed czy po jest mało istotne dla przebiegu egzaminu

Krzysztof Pom09-05-2010 13:33:21   [#28]

a mnie podoba sie to:

c) ust. 9 otrzymuje brzmienie:

„9. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.”;

 Rozumiem, że wyrzucono opinię poradni wskazującą potrzebę/konieczność powtórzenia klasy jako jeden z warunków niezbędnych, ale co należy rozumieć przez wyjątkowy przypadek?


post został zmieniony: 09-05-2010 13:34:37
Krzysztof Pom09-05-2010 13:46:40   [#29]
Uzupełniłbym jeszcze o krótki dopisek , o którym mówi wielu dyrektorów, przynajmniej w odniesieniu do szkoły podstawowej 

16) w § 22 ust. 1 i 2 otrzymuj

„1. Ucze

ą brzmienie:ń kończy szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną:
1) jeś
eli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 20 ust. 7, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeż
eniem § 15 ust. 8;
2) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum – jeś
eli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o którym mowa w § 32, z zastrzeżeniem § 38 i 49 ust. 4. i uzyskał przynajmniej 30% maksymalnej liczby punktów
malgala09-05-2010 16:02:03   [#30]

Ten 30% próg mi się podoba. 

Teraz uczniowie wiedzą, że wynik sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego nie ma wpływu na ukończenie szkoły i zawsze znajdą się jednostki, którym na tym wyniku nie zależy. Ważne, że do niego przystąpią.

tok09-05-2010 22:08:37   [#31]

bedzie trudno ale zawalczmy o te 30% z powyzszych powodow!!!

a nie sadzicie, ze zasadne byloby przeprowadzenie jakiejs formy badania osiagniec edukacyjnych uczniow konczacych I etap ed, tj po klasie 3 sp?? chociazby w kontekscie ewd czy tez pracy nauczycielek tego etapu??


post został zmieniony: 09-05-2010 22:23:34
malgala09-05-2010 22:40:21   [#32]

Gdyby takie badania były wtedy można by mówić o EWD w szkole podstawowej.

Ale z drugiej strony czy to wszystko ma sens. I tak już wiele szkół uczy pod egzamin. Dodatkowe zajęcia przeznaczone tylko na rozwiązywanie testów, wielokrotne sprawdziany próbne i co za tym idzie kompletny już brak czasu na normalną pracę z uczniem, na prowadzenie go w jego własnym tempie, na rozwój zainteresowań, na ukazanie piękna kryjącego się w każdym przedmiocie nauczania. Dołączenie do tego wyścigu maluchów jest bezsensowne moim zdaniem.

Wkładu pracy i osiągnięć nauczycieli I etapu też porównywać na podstawie tych wyników się nie powinno. Na uzyskane wyniki wiele czynników się składa, a nauczyciel jest tylko jednym z nich.

tok10-05-2010 14:41:07   [#33]

jasne...

obecnie dziecko przychodzi z diagnoza dojrzalosci do klasy I, pierwsza powazna weryfikacja wiadomosci i umiejetnosci jest po klasie VI, czyli dopiero po II etapie edukacyjnym, wg mnie - nie musze miec racji - to zbyt duza luka, uniemozliwiajaca niestety rzetelna ocene wspomnianych osiagniec uczniow, ale i pracy nauczycieli oraz szkoly

Wkładu pracy i osiągnięć nauczycieli I etapu też porównywać na podstawie tych wyników się nie powinno. Na uzyskane wyniki wiele czynników się składa, a nauczyciel jest tylko jednym z nich

:-D innych mozna porownywac??  na ich wyniki nie sklada sie wiele czynnikow??

Barla10-05-2010 20:52:32   [#34]

7) § 10 otrzymuje brzmienie:

„§ 10.1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii (publicznej, niepublicznej?) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym (publicznej, niepublicznej?) poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego.

8) w § 11:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia,  wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz specjalnych (to są dwa rozporządzenia i moim zdaniem nie można tak dowolnie manipulować ich nazwami), i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15 ust. 5.”,

c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

7. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania (Co ten zapis oznacza dla ucznia gimnazjum ogólnodostępnego? Będzie oceniony z fizyki, biologii, chemii, ... ? Czy to jest spójne z podstawą programową dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym? Tam jest mowa o zajęciach typu plastyka, muzyka, funkcjonowanie w środowisku.), z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie przepisów, o których mowa w ust. 2, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15 ust. 5.”;

Marta Helena12-05-2010 17:32:51   [#35]

o 30% na sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym marzę...

co do projektu jakoś nie bardzo mogę się do niego przekonać

i właściwie co taki projekt ma sprawdzać?

Ala12-05-2010 19:52:02   [#36]
generalnie projekty maja uczyć pracy zespołowej i paru jeszcze rzeczy :-)
Marta Helena13-05-2010 08:14:34   [#37]

generalnie projekty maja uczyć pracy zespołowej i paru jeszcze rzeczy :-)

to wiem, ale nadal nie rozumiem czemu projekt a być aż tak ważny

projekty uczniowie robią i są oceniani np. na lekcjach

AnJa13-05-2010 08:42:53   [#38]

to taka forma wprowadzania innowacji poprzez sformalizowane przymuszenie:-)

bez odnoszenia się do akurat projektu- a ogólnie: zawsze byłem zwolennikiem innowacyjnosci sterowanej

a co do projektu- jako  metoda zawsze mi się bardzo podobał wiec podoba mi sięi jego promowanie

ale wiem jak bardzo potrzebne będzie oswojenie tego w prawie szkolnym- bo projekt wylezie poza ściany klasy, a to rodzi konsekwencje w postaci oceniania, ale i formy prezentacji publicznej

 

rzewa13-05-2010 09:18:49   [#39]

po ta tak zostało wpisane aby wyszło poza ramy klasy i przedmiotu!

zawsze słyszałam, że z dużymi projektami jest problem z oceną, bo nie wiadomo do jakiego przedmiotu to zakwalifikować (a może oceny ze wszystkich?) - teraz ten problem zniknie -> po prostu będzie ocena z projektu :-)

i też podoba mi się wymuszanie takiej metody pracy :-)

zwracam uwagę, że projekt może być realizowany całą szkołą i przez cały cykl edukacyjny... ;)

Małgosia13-05-2010 09:25:44   [#40]

teraz ten problem zniknie -> po prostu będzie ocena z projektu :-)

Nie sądzę. Problem jest nie w przyporządkowaniu projektu do przedmiotu, tylko w ocenianiu projektu w ogóle, bo to  trudne i złożone jest.


rzewa13-05-2010 09:45:41   [#41]

dlatego uśmieszek ;-)

po prostu musimy się tego nauczyć...  nie będzie wymówki, że się nie da organizacyjnie tego przeskoczyć :-)


post został zmieniony: 13-05-2010 09:46:42
bozenkajot14-05-2010 23:20:28   [#42]

Witajcie :) 

Czy nie uważacie, że powinno się sprecyzować zapisy typu - "rada może postanowić", "rada  może promować warunkowo" - co to oznacza w praktyce?  Uchwały rady?I kiedy, bo o tym dysputy ciągle są... (dotyczy oczywiście uczniów, którzy zdają egzaminy poprawkowe).

W arkuszach dla ucznia gimnazjum, które nadrukował już CEZAS wg projektu rozporządzenia jest błąd, mam nadzieję, że wadliwe zostaną wycofane i wydrukowane nowe, a swoją  drogą, czy to już czas na druk po nowemu, jeśli trwają jeszcze konsultacje?

krasnoludek zadyszek16-05-2010 14:13:46   [#43]

Jutro albo dziś wieczorem (przepraszam, że tak pózno) zrobię tu zbiorową tabelkę dla ponadgimn, ale na razie nie za dużo tego mamy

jakby ktoś miał ochotę jeszcze pomyślec, np. nad brzmieniem uwagi do promowania z oceną ndst albo nad dawaniem automatycznie prawa do dwóch poprawek (obie propozycje wydają mi się dość kontrowersyjne i też oczywiście będę nad nimi kombinować), albo nad czymkolwiek innym, byłoby miło.

bogna17-05-2010 20:22:55   [#44]

ja za bosią w [#04] o egzaminach pisemnych w szkołach dla dorosłych:

obecnie zapis brzmi:

§ 25. 1. W zasadniczej szkole zawodowej dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej oprócz egzaminów semestralnych, o których mowa w § 24 ust. 6, słuchacz zdaje w I i II semestrze egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

2. W średnich szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w art. 2b ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, i szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe w formie zaocznej słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

3. W szkole policealnej kształcącej w formie zaocznej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci.

 w projekcie pominięte zostaje kluczowe słowo "średnich"

w § 25 ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

„1. W zasadniczej szkole zawodowej dla dorosłych oprócz egzaminów semestralnych, o których mowa w § 24 ust. 6, słuchacz zdaje w I i II semestrze egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

2. W szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

3. W szkole policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci.”

i zapisy poszczególnych ust. stają się nawzajem sprzeczne:

ust. 1 i 2 - zasadnicza szkoła zawodowa jest szkołą ponadgimnazjalną prowadząca kształcenie zawodowe;

 w takim razie, które zapisy dla niej stosować - ust. 1 czy ust. 2?

ust. 2 i 3 - szkoła policealna jest też szkołą ponadgimnazjalną prowadzacą kształcenie zawodowe - w takim razie dotyczy jej ust. 2 czy 3 ?


post został zmieniony: 17-05-2010 20:25:40
bogna17-05-2010 20:47:48   [#45]

 Marzy mi się,

 by przy okazji nowelizacji rozporządzenia

zostały jednoznacznie sprecyzowane przepisy dotyczące egzaminów ustnych  z przedmiotów zawodowych, z których są zdawane egzaminy pisemne;

powinny być te ustne czy nie?

§ 24 . 6. Egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się w formie ustnej, z zastrzeżeniem § 25 ust. 1-3.

§ 25. 1. W zasadniczej szkole zawodowej dla dorosłych oprócz egzaminów semestralnych, o których mowa w § 24 ust. 6, słuchacz zdaje w I i II semestrze egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

2. W szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

3. W szkole policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci.

jeśli tak - to jak traktować oceny? w dokumentacji przebiegu nauczania mamy dwie oceny dla przedmiotu???

jeśli i z pisemnego i z ustnego jest ndst to znaczy, że są dwie niedostateczne oceny semestralne?

bo tu nie ma mowy, tak jak dla j. polskiego, obcego i matematyki o częściach egzaminu (cz. pisemnej i cz. ustnej), skutkujących ustaleniem jednej oceny semsetralnej;

(dlaczego słowo "oprócz" pojawia się tylko w odniesieniu do zsz,

 a już nie ma go dla ponadgim. dającej wykształcenie średnie?)

no i jeszcze: język obcy zawodowy - należy traktować jako przedmiot zawodowy czy jako język obcy?

bosia17-05-2010 20:48:36   [#46]

2. W szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

może tak

2. W technikach i technikach uzupełniających dla dorosłych oprócz egzaminów semestralnych, o których mowa w § 24 ust. 6 słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

powinno być jednak dopisane to, co dotyczy zsz


post został zmieniony: 17-05-2010 20:56:32
rzewa17-05-2010 20:57:01   [#47]

może tak:

2. W szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe z wyjątkiem szkół, o których mowa w ust 1 i 3, słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, tylko w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

bo oprócz techników są jeszcze licea profilowane ;-) 



post został zmieniony: 17-05-2010 20:58:26
AnJa17-05-2010 21:06:44   [#48]
licea profilowane nie prowadzą kształcenia zawoidowego zdaje się
bosia17-05-2010 21:13:40   [#49]

powinien też być ten zapis oprócz egzaminów semestralnych, o których mowa w § 24 ust. 6

w lp są przedmioty zawodowe

Dorotka N17-05-2010 21:14:14   [#50]

to ja w takim razie wklejam par.19

§ 19.  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

 

  1)   w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

 

  2)   w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

3. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

 

Szczerze mówiąc, w tym miejscu uporządkowałbym nazewnictwo:

 

mamy sprawdzian w VI klasie, egzaminy gimnazjalne, maturę, egzaminy zawodowe, egzamin klasyfikacyjny i egzamin poprawkowy – wszystko jest jasne…

 

i tak potocznie dla określenia nazwy sprawdzianu z par.19 używamy określenia egzamin sprawdzający i taką nazwę proponowałabym:

 

   1)   w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza się egzamin sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

 

3. Egzamin sprawdzający, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

 

  1)   w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

 

a)  skład komisji,

 

b)  termin egzaminu sprawdzającego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,

 

c)  zadania (pytania) sprawdzające,

 

d)  wynik egzaminu sprawdzającego oraz ustaloną ocenę;

 

  2)   w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

 

a)  skład komisji,

 

b)  termin posiedzenia komisji,

 

c)  wynik głosowania,

 

d)  ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

 

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

8. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

 

9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu sprawdzającego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

 

 

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]