Forum OSKKO - wątek

TEMAT: zajęcia artystyczne w gimnazjum
strony: [ 1 ]
mariz07-04-2010 20:10:01   [#01]

Od nowego roku szkolnego wprowadzamy do klas II zajęcia artystyczne.

Mam ogromną prośbę o podzielenie się doświadczeniem, lub Waszymi pomysłami na prowadzenie tych zajęć.

Planuję w klasach 2-ich ( jest ich dwie,  mogą więc być tylko 2 różne typy zajęć w  2 grupach) zajęcia plastyczne i zajęcia teatralne.

1) Czy Waszym zdaniem zajęcia teatralne mieszczą się w "zakresie" zajęć artystycznych i czy może je prowadzić polonista ?

2) Czy  może być taki podział  w ramach tych zajęć:

- klasa II -  zajęcia plastyczne lub teatralne ( do wyboru)

- klasa III - zajęcia muzyczne lub plastyczne ( do wyboru)


mariz07-04-2010 22:00:54   [#02]
Podnoszę z nadzieją na odpowiedzi !
mariz08-04-2010 12:59:30   [#03]
szkoda, że nikt nie chce się wypowiedzieć :(((((
Ala08-04-2010 13:37:49   [#04]

mniej więcej rok temu w marcu było wiele dyskusji na ten temat przy wprowadzaniu nowych ramówek

poszukaj szukajką, może coś znajdziesz, nie pamiętam do jakich wniosków wtedy doszliśmy

krystyna08-04-2010 13:42:45   [#05]

mario,

propozycja wydaje się ok, tylko pytanie:

kiedy Twoi uczniowie dokonają stosownego wyboru ?

bo tworząc teraz arkusz, przypisujesz do każdego nauczyciela określoną liczbę godz.

W związku z tym, zaplanowałaby określone zajęcia tylko do kl. II, a w kl. III  - na razie wpisując ogólnie "zaj. art."

 Obecne pierwszaki dostałyby (teraz !) małą ankietkę (lub proste pytanie od nauczyciela) jaki rodzaj zajęć ich interesuje,

a wtedy masz gotową liczbę uczniów, grup i godzin na przyszły rok. 

W przyszłym roku podobne pytanie dostaliby drugoklasiści - i planujesz im kl. III.

zajęcia teatralne - polonista, wydaje się w porządku

plastyczne - plastyk, a muzyczne - muzyk :-)



mariz08-04-2010 16:09:48   [#06]

Dzięki za odpowiedzi. 

Krysiu, oczywiście, że na przyszły rok w arkuszu określę tylko rodzaj zajęć artystycznych do klas II.

 Z wyborem myślałam zrobić następująco- obecnym klasom I daję do wyboru dwa rodzaje zajęć spośród 3 (plastyka, muzyka, zajęcia teatralne). Co uczeń, a właściwie większość wybierze, to potem w ciągu dwóch lat realizuję, gdyż mamy do dyspozycji tylko 2 godziny z ramówki na każdy rok!

 Twoja wypowiedź uświadomiła mi , że przecież uczeń może chcieć przez 2 lata realizować 1 rodzaj zajęć i chyba można mu na to "pozwolić", przy założeniu, że znajdzie się takich chętnych więcej na ten sam rodzaj zajęć- przynajmniej 20 - a to już mniej prawdopodobne.

 Zrobię więc tak jak piszesz- obecnym klasom I wybór- 2 z trzech i na przyszły rok to samo- 2 zajęcia do wyboru spośród 3 proponowanych.


zemi08-04-2010 16:16:26   [#07]

a jak właściwie powinno być

Uczeń wybiera rodzaj zajęć na rok czy na 2 lata?

Tak samo będzie z zajęciami technicznymi.

mariz17-04-2010 19:37:06   [#08]
Podnoszę, aby się upewnić -jeżeli większość uczniów będzie chciała przez dwa lata realizować ten sam rodzaj zajęć artystycznych- powiedzmy plastyczne, to może?? Czy uczeń musi realizować dwa różne typy zajęć??
Ala17-04-2010 19:40:12   [#09]

trzeba poczytać podstawę programową

też nie pamiętam teraz co tam jest ;-)

zemi17-04-2010 21:16:40   [#10]

nie ma nic na ten temat w podstawie programowej ani w zalecanych warunkach realizacji

zatem, uważam, że jak zrobimy- tak będzie dobrze

jeśli dzieciaki będą chciały zmiany w drugim roku - to czemu nie


Alinka19-04-2010 11:13:51   [#11]

W ramówce mamy określone 60 godzin w trzyletnim cyklu. Rozpisałam po 1 godzinie w klasie I i II. Wydaje mi się, że uczeń wybierając dany typ zajęć, robi to na cykl kszatłcenia  ( czyli albo po jednej godzinie w klasie, albo po dwie, jeśli na rok). Oceniamy go przecież z tych przedmiotów.

Juz teraz wchodzę do klas 6. Uczniowie wypełniają mi ankietę, wskazując rodzajh zajęć i już. To jest dla mnie podstawa do arkusza.

mariz19-04-2010 19:21:17   [#12]

"Wydaje mi się, że uczeń wybierając dany typ zajęć, robi to na cykl kszatłcenia  ( czyli albo po jednej godzinie w klasie, albo po dwie, jeśli na rok). Oceniamy go przecież z tych przedmiotów".


No, tak oceniamy go z tych przedmiotów, ale w czym to przeszkadza?

Na świadectwie będzie chyba zapis- zajęcia artystyczne- i ocena. W jednym roku będzie to więc ocena z plastyki , a w drugim z muzyki na przykład.

Mnie się z kolei wydaje, że zmiana daje uczniowi możliwość realizowania się w większej ilości zajęć artystycznych, no chyba, że uczeń zdecyduje się tylko na jeden rodzaj zajęć. Po za tym i tak ogranicza nas ramówka i na pewno nie da się pogodzić wyborów wszystkich uczniów z możliwościami szkoły.


Zbig6019-04-2010 21:33:21   [#13]

Witam

A jak wasze OP. 1 godz. zajęć artystycznych "na ucznia", w przypadku zajęć artystycznych powoduje 2-3 godz. nauczycielskie w projekcie organizacji. Są niechętni. Pozdrawiam

JarTul19-04-2010 21:49:11   [#14]
A dlaczego?
Gdzieś zapisano, że zajęcia te wymagają obowiązkowo podziału na grupy?

post został zmieniony: 19-04-2010 21:49:43
Zbig6019-04-2010 22:13:37   [#15]

Skoro uczniowie mają mieć wybór w ramach tych zajęć to jak można to zrobić jedną godziną nauczycielską?

Ala19-04-2010 22:18:27   [#16]

uczniowie wybierają z oferty przedstawionej przez szkołę

a szkoła proponuje takie zajęcia jakie jest w stanie zorganizować,

w ramach godzin z ramówki oczywiście :-) chyba, że OP da więcej ;-)

Zbig6019-04-2010 22:23:35   [#17]
No nie bardzo rozumiem. jeżeli jest jedna klasa, a zgodnie z duchem reformy uczniowie mają mieć wybór, aby rozwijać swoje talenty to co robić. Ja wiem, w szkołach o licznych klasach można sumować godziny i rozdzielić na poszczególne "zainteresowania". Ale w szkole, gdzie nie ma takich możliwości jak to zrobić? Czy uczniowie rozwijają z góry ustalone przez większość talenty (zreszta głównie plastyczne lub muzyczne - wiadomo nauczyciele). Oj nie tak to miało być, nie tak.Pozdrawiam
Ala19-04-2010 22:25:51   [#18]
takie życie...
Zbig6019-04-2010 22:30:28   [#19]

Nie wiele to wyjaśnia....

Raczej taka reforma.... (niestety kolejna). I pewnie nie ostatnia.

Pozdrawiam

Ala19-04-2010 22:35:07   [#20]

Zbig, przekonaj swój OP, że dzieci u ciebie różne talenty posiadają i warto w to inwestować

a zajęcia można różnicować w trakcie roku, wystarczy odpowiedni program napisać

no i jeszcze mieć nauczyciela, który to wszystko poprowadzi, masz taki wielki wybór?

w jednociągowej szkole nie poszalejesz ale jakby tak się dogadać z sąsiednią szkołą to już coś by było :-) i OP łatwiej przekonać ;-)


post został zmieniony: 19-04-2010 22:37:12
zemi19-04-2010 22:36:41   [#21]

Ala

a jak wg Ciebie

po roku uczeń może zmienić na inne?

Ala19-04-2010 22:37:52   [#22]

a dlaczego nie?

moim zdaniem, może


post został zmieniony: 19-04-2010 22:38:19
Jacek19-04-2010 22:37:59   [#23]

to spróbuj zrobić takie zajęcia jakich chce większość.. Przecież można w ramnach tych zajęć nawet przy 1 klasie zaoferować kilka możliwości i z nich wybrać te, których chce większość i na zajęciach przez 2 lata zrealizować np. coś z tańca, coś z chóru, itp w formie projektów.

Nie mówię, że to łatwe..

Ala19-04-2010 22:39:17   [#24]
o! Jacek nawet sposoby podpowiada :-)
Zbig6019-04-2010 22:48:39   [#25]
Reforma zakładała rozwój talentów a nie działania większości i wszystkie takie sposobiki są spłycaniem tematu i sprytnymi sposobami wyjścia z sytuacji. Ja zaproponowałem zajęcia muzyczne i plastyczne i do wpisania inne. Jeżeli będzie taka wola dzieciaków to wystapie do OP (ujmę w projekcie) o te zajęcia. Nie zamierzam stosować wybiegów. Trzeba dawać szanse dzieciakom, a nie szukać sztuczek. Skoro założeniem jest rozwijanie talentów i zdolności uczniów to tak róbmy, inaczej na przykładach sztukmistrzów wszystko ulegnie spłyceniu i będzie tak jak zwykle (a miało być tak pięknie).Pozdrawiam
Jacek19-04-2010 22:52:55   [#26]
gorzej jak tych utalentowanych w jakims kierunku bedziesz miał 20 kilku w klasie to wtedy i nawet OP ci nie pomoże. Bądź realistą raczej co nie oznacza spłycania
Ala19-04-2010 23:09:37   [#27]

zbig, zaproponowałeś muzyczne i plastyczne, a te inne tylko do wpisania? toś nie poszalał ;-)

a jak bedą chciały np. rzeźbę? albo jakieś tańce? i na każde zapisze się tyle samo osób?


post został zmieniony: 19-04-2010 23:12:55
Zbig6020-04-2010 19:07:09   [#28]
Otóż szkoda, że tych pytań nikt nie zadał twórcom(czyni) reformy. Byłoby łatwiej wszystkim i nie potrzebne byłyby jakieś sztuczki. Pozdrawiam
Nula20-04-2010 20:08:07   [#29]
Rozumiem, że skoro zajęcia artystyczne w ramówce, to podlegają ocenie... Dobrze myśle? Pozdrawiam miło.
Ala20-04-2010 20:09:52   [#30]

kłania się praca metodą projektu - dobrze zaplanowany projekt daje możliwości rozwoju wszystkim uczestnikom i pozwala wykorzystać ich talenty

bo chyba o to chodzi, a nie żeby wszystkim było łatwiej

Ala20-04-2010 20:10:26   [#31]

Nula - bardzo dobrze myślisz :-)

...........

a to wyżej było do zbiga :-)


post został zmieniony: 20-04-2010 20:11:21
Nula20-04-2010 20:12:32   [#32]
Dzięki, Alu:) A na zakończenie edukacji artystycznych... różnistych...nauczyciele się dogadują odnośnie oceny?
Ala20-04-2010 20:15:54   [#33]

u mnie jeden nauczyciel więc nie mam takiego problemu

ale moim zdaniem jeśli więcej nauczycieli to powinni się dogadać i wystawić jedną wspólną ocenę, zgodnie z opracowanymi zasadami oceniania

zemi21-04-2010 19:49:48   [#34]

nie rozumiem o jakie dogadywanie się nauczycieli co do oceny chodzi

na jakie uczeń chodzi - z takich dostaje ocenę

czyżbyście dzielili te 30 godzin w roku na kilka różnych form po parę godzin?

edithael29-04-2010 20:51:58   [#35]
A czy w ramach artystycznych może być "wiedza o kulturze"? Poznają kulturę (gł. regionu), analizują konteksty, tworzą prezentacje, albumy...
Nula30-04-2010 10:21:12   [#36]
Zemi, widzę to tak, że nauczyciele realizujący zajęcia artystyczne w danej klasie, niezależnie od tego jakie i ile godzin, powinni wystawić jedną ocenę końcoworoczną, nie każdy inną za swoją działkę. Powinno to byś określone w PSO dla zajęć artystycznych.
zemi30-04-2010 17:28:40   [#37]

Ja podchodzę do tego z perspektywy dwóch oddziałów jakie mam. Uczniowie dostali do wyboru 2 różne formy. Wybrali jedną. Powstaną 2 grupy międzyoddziałowe i wybraną formę będą kontynuować przez cały rok. Na koniec roku ocena. Po roku mogą zmienić.

Czy wy macie tak, że ten sam uczeń w ciągu roku zmienia formy? Jeśli tak, to n-le rzeczywiście muszą się dogadać co do oceny. Jednakże myślę, że nie powinno się rozdrabniać na kilka form w ciągu roku. Bo weźmy chociażby ten przykładowy zespół wokalny z podstawy programowej. Jeśli nie miałby być kontynuowany przez cały rok, to szkoda zachodu. Praca żmudna, która powinna być jeszcze wspierana godzinami karcianymi.

Napisałam, że wybrali jedna formę, ale w tym rozumieniu, że w sumie mam 2 grupy i 2 różne formy, i 2 różnych nauczycieli :)


post został zmieniony: 30-04-2010 17:31:42
Nula30-04-2010 23:29:01   [#38]

Rozumiem, to logiczne co piszesz. A na świadectwie ukończenia gimnazjum? Jaka ocena?

zemi01-05-2010 11:26:36   [#39]

No, jeśli zmieni uczeń w drugim roku rodzaj zajęć......

Jaka ocena na świadectwie ukończenia gimnazjum? Zapytamy ludzi na tym forum :))))


Ala01-05-2010 23:08:08   [#40]

bez względu na to jaki rodaj zajęć wybierze to są to cały czas zajęcia artystyczne

a ocena na świadectwie ta, którą uzyskał jako ostatnią

bbasia02-05-2010 17:21:11   [#41]
Mam juz w bieżącym roku szkolnym zajecia artystyczne (wokalne z wykorzystaniem karaoke oraz techniki plastyczne). Nauczyciele oceniają, tak jak plastyke i muzykę (ze starego rozporządzenia o ocenianiu), ale nie wiem jak wpisać na świadectwie oceny. Duża grupa uczniów zmieniła po semestrze rodzaj zajęć, w ten sposób w roku szkolnym uczestniczyła w dwóch rodzajach tych zajęć. Jak to teraz wpisac na świadectwie klasy I? Czy juz są znane druki nowych świadectw do klas I?
Ala02-05-2010 23:31:36   [#42]

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=41786&ux=49&pst=275#pst275

#259


post został zmieniony: 02-05-2010 23:33:58
zemi04-05-2010 18:08:31   [#43]
no i mamy odpowiedź od Ali :)
JanDan04-05-2010 21:15:03   [#44]
Czy nauczyciel historii może prowadzić zajęcia artystyczne w gimnazjum - moduł architektura? Bardzo proszę o pomoc!!!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]