Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Monitorowanie przez dyrektora realizacji nowej podstawy.
strony: [ 1 ]
andorka01-10-2009 11:58:13   [#01]

Analizując nowa podstawę programowa dla klas pierwszych i przygotowując sie do kontroli jej realizacji w cyklu trzyletnim znalazłam informację że języka nowozytnego ma być 190 godzin, zajęć komputerowych, muzycznych, plastycznych po 95 godzin, ruchowych 290, a reszta? Czy mozecie mi powiedzieć ile ma byc edukacji polonistycznej, matematycznej itd. Ewentualnie proszę o wskazanie gdzie tego szukać?

czahan01-10-2009 12:21:39   [#02]
a tego właśnie dokładnie nie policzono!
hana01-10-2009 13:10:45   [#03]
W prezentacji ramówki na stronie men (reforma programowa) jest napisane, ze w przypadku wydzielenia tych zajęć (komputerowe, muzyczne, plastyczne...) należy zorganizować podaną liczbę godzin w trzyletnim cyklu kształcenia. Po co zatem wydzielać jeszcze dodatkowo inne edukacje, skoro prowadzi je jeden n-l i to w formie zintegrowanej? Realizację podstawy można sprawdzić np. w oparciu o rozkład materiału.
BeataD01-10-2009 13:17:07   [#04]

W rozporządzeniu o ramowych planach nauczania określono, że na edukację wczesnoszkolna mamy 60 godzin tygodniowo w trzyletnim okresie. W ramach tych godzin realizujemy wszystkie wymienione w podstawie edukacje, z tym, że wobec nauki języka obcego, edukacji muzycznej, plastycznej,  zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego okreslono dodatkowo minimalne liczby godzin w ciągu trzech lat.

Ja to rozumiem w ten sposób, że muszę dopilnować, aby zgadzała się liczba godzin w stosunku do wymienionych edukacji, o podziale czasu przeznaczanego na pozostałe edukacje decyduje nauczyciel.

Razem ma to być 60 godzin w tygodniu w cyklu trzyletnim.

 

eda02-10-2009 09:55:14   [#05]
Może się przydać do #1

Rozkład godzin w cyklu nauczania w klasach I-III

Edukacje/zajęcia

1 klasa

2 klasa

3 klasa

Razem w cyklu

rok

tydzień

rok

tydzień

rok

tydzień

godziny

minimum

Uwagi

polonistyczna

144

4

144

4

144

4

432

Nie ma

język angielski

72

2

72

2

72

2

216

190

muzyczna

36

1

36

1

36

1

108

95

plastyczna

36

1

36

1

36

1

108

95

społeczna

36

1

36

1

36

1

108

Nie ma

przyrodnicza

72

2

72

2

72

2

108

Nie ma

matematyczna

144

4

144

4

144

4

432

Nie ma

zajęcia komputerowe

36

1

36

1

36

1

108

95

Zajęcia techniczne

36

1

36

1

36

1

108

Nie ma

wychowanie fizyczne

108

3

108

3

108

3

324

290

* Podziału godzin przeznaczonych na zajęcia edukacji wczesnoszkolnej dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z tym że w trzyletnim okresie nauczania następujące zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze:

- język obcy nowożytny - 190 godzin,

- edukacja muzyczna, edukacja plastyczna i zajęcia komputerowe - po 95 godzin,

- wychowanie fizyczne - 290 godzin,

marzanna2002-10-2009 22:04:46   [#06]
czy w dziennikach lekcyjnych wpisujemy poszczególne edukacje ? my praktykujemy wpisywanie wych.fizycznego i przedmiotów realizowanych przez innych nauczycieli ( np j.angielski ) Czy nauczyciel powinien wyodrębnic poszczególne edukacje przy wpisywaniu tematów w dzienniku? 
B B03-10-2009 09:15:50   [#07]
Prosba do dyrektorów przedszkoli
A w jaki sposób  nauczycielki piszą  miesięczne plany pracy w przedszkolach / nadal piszą tematyke kompleksową-globalną czy 1-2 tematy globalne realizowane przez miesiąc poprzez wszystkie rodzaje  aktywności w każdym tygodniu pracy a obszary przez cały miesiąc/   
 W jaki sposób odnotowujecie te 1/5 w dziennikach / dzielicie czas na podstawe programową czy na czas pracy oddziału? /
Czy podjęte ustalenia odnosnie planów i zapisów należy zaprotokółować?
Może ktoś bedzie tak dobry i prześle mi swój plan miesięczny--bardzo proszę. Pozdrawiam serdecznie :)
B B04-10-2009 09:51:16   [#08]
Minęły 24 godz. i nic-żadnej podpowiedzi:) To trudny temat dlatego Bardzo proszę o pomoc- mozna na priva jesli tak ktos woli :) Licze na to, że ktoś się jednak odezwie.
S Wlazło04-10-2009 10:24:42   [#09]

Do BB. Nie ma regulacji w prawie oświatowym nakazującej tworzenia w przedszkolach miesięcznego planu pracy przez nauczycielki przedszkola.To tradycja, od lat 70 ub. wieku, wtedy przeforsowała to Pani Rączka, wizytatorka w ministerstwie  oświatowym, nie pamiętam ówczesnej nazwy. Czyli nie znajdziesz w prawie jakiegokolwiek wzoru tworzenia takiego planu ani sposobu jego analizowania czy dokumentowania. To się wewnętrznie w przedszkolach ustala.

Osobiście, uważam, że jest to zbędny dokument w przedszkolach, a tym samym w nauczaniu zintegrowanym, skoro są indywidualne karty obserwacji rozwoju dziecka  i na podstawie wprowadzanych tam zapisów nauczycielka indywidualizuje swoją pracę, a zagadnienia tematyczne w kartach obserwacji dzieci wynikają z podstawy programowej. Są też opracowania ułatwiające nauczycielkom dokonywanie doboru zagadnień oraz ich zakresu i poziomu trudności.

1/5 nie sprawia żadnych trudności nauczycielkom, do tej pory taka po prostu była praktyka.

Proponowałbym Ci - też zachęcanie  nauczycielek klas I-III kart  do stworzenia w zespole uczących kart obserwacji uczniów, w formie pożądanych wiadomości i umiejętności, np; I semestr kl I - uczeń poprawnie liczy od 1 do 10 w zakresie czterech działań. Czyta ze zrozumieniem proste zdania. Itp. Wydrukować tyle kart, ilu uczniów w klasie i przy tych wymaganiach wpisywać daty. W ten sposób nauczycielka nie ma nadmiernej pracy biurokratycznej (jest gotowy druk) , obserwuje indywidualne tempo rozwoju dziecka przez wpisywanie dat i na tej podstawie decyduje czy kontynuować realizację zagadnienia programowego czy też jeszcze utrwalać co nie opanowane. I to jest istota rzeczy - planowanie nie powinno być zdeterminowane kalendarzem tylko postępami dzieci. Przy istotnych trudnościach realizacji programu - trzeba modyfikować wymagania. Pozdrawiam Cię, Miłej niedzieli,. Stefan

 

rzewa04-10-2009 10:26:38   [#10]
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=39585
grażka04-10-2009 10:37:05   [#11]

Witaj Stefanie :) Nie wiem, czy pamiętasz dwie łodzianki, co na spotkanie z Tobą do Myślenic do przedszkola Ali przyjechały.

Tak właśnie chyba już 6? rok planujemy. Plan ma jedną stonę A4, działania pod konkretne - rozłożone na cały rok do obserwowania - umiejętności dzieci. Od 3 latków do 6 latków. Trochę teraz to zmodyfikujemy, bo podstawa przedszkola jest bardziej programem, dołożymy stamtąd konkretne umiejętności, coś zastąpimy itp. Plan jest dokumentem uzupełniajcym się z programem/podstawą oraz wpisem w dzienniku. Nic się nie powiela. Dziecko jest stale obserwowane (a nie trzy razy w roku), zapis można zrobić zaraz po zaplanowanej sytuacji edukacyjnej - rzewa nazwała to sytuacją testową :), nie ma problemu z wpisaniem umiejetności opanowanych w stopniu wyższym lub niższym niż przyjęty przez nas do obserwacji. Świetnie sprawdza się w grupach o większej liczbie roczników.

więc -

dziękuję! :)

 

grażka04-10-2009 10:40:00   [#12]

A co do godzin - powiedzcie mi, zwolennicy zliczania owych minutek. Trzy dni w tygodniu pada - nie wychodzę na dwór, nawet na spacer. Następne dwa zimno jak w psiarni -ale mam biwak urządzić, coby liczba godzin tygodniowo się zgadzała?

W życiu!

I wpiszcie mi uwagi dyspcyplinujące do akt osobowych :)

S Wlazło04-10-2009 10:58:33   [#13]
Grażko, pamiętam doskonale to spotkanie w Myślenicach, na które przyjechałyście  aż z Lodzi. I pewnie pamiętasz, dlaczego się tam znalazłem, bo kierująca tym przedszkolem dziewczyna, którą polubiłem, napisała na forum, że ja chyba nigdy do przedszkola nie chodziłem, chyba że jako dziecko, skoro proponuję takie rozwiązania. I wtedy zadeklarowałem że bez żadnego honorarium przyjadę do Myślenic i popracuję z radą pedagogiczną nad taką koncepcją. Co się też stalo. Szczęśliwy jestem, że efekt tego spotkania tak pięknie owocował u Was koncepcja jest elastyczna, co umożliwia reakcję na zmiany. To ja już mogę umrzeć. Serdecznie Cię pozdrawiam Stefan
slos04-10-2009 11:10:53   [#14]
Stefanie nie umieraj. Jesteś bardzo pżyteczny. A egzemplarze homo sapiens, które są pożyteczne powinny żyć długo i intelektualnie płodnie z pożytkiem dla społeczeństwa. :-)))
Cz Ula04-10-2009 12:10:23   [#15]
Grazka, czy można prosić o umieszczenie Twojego planu w wymianie plików? Byłabym wdzięczna
grażka04-10-2009 16:33:52   [#16]

Musiałabym na to uzyskać zgodę dyrektora i rady pedagogicznej.

Karta obserwacji 6-latka była w materiałach konferencji przedszkolnej w Miętnem - dwa lata temu? Podobnie skonstruowane są pozostałe roczniki.

Tylko zwracam uwagę - są tam rzeczy związane z naszym programem własnym - i raczej nie należy jej żywcem przepisywać. Bo nie każdy pracuje całą placówką systemem Edukacja przez ruch.

 

B B04-10-2009 19:05:12   [#17]
Z całym  szacunkiem do Ciebie Stefanie- byc może jest to tradycja z lat 70-tych--ale funkcjonujaca w praktyce do dziś. I własnie dziś w związku z wejściem nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego budzi wiele wątpliwości wśród n-li i dyrektorów. Uczestnicząc w różnych spotkaniach z  metodykami - szczególnie ostatnio - nigdy nie usłyszałam tego, co Ty napisałeś odnosnie pisania miesiecznych planów pracy przez n-lki. Wszem i wobec sie mówi- plan pracy miesiecznej swoją drogą a obserwacje i diagnoza-swoją. Sama nie wiem co o tym teraz mysleć.
S Wlazło04-10-2009 19:37:44   [#18]
WIEM, ŻE SĄ TWORZONE PLANY MIESIĘCZNE, ALE KTO WAM ZABRONI ZREZYGNOWAĆ Z NICH. NIE MA PODSTAWY PRAWNEJ DO ICH TWORZENIA. ALE MOŻE UZNAJECIE SAMI ICH PRZYDATNOŚĆ, TO WOLA RADY PEDAGOGICZNEJ. PZDR. STEFAN

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]