Forum OSKKO - wątek

TEMAT: kryteria zwolnien z art 20
strony: [ 1 ][ 2 ]
Kapral24-04-2009 08:26:01   [#01]
Jeżeli mam dwoch nauczycieli zaczynających w tym samym roku prace, z tym samym stopniem awansu zawodowego, jeden ma 2 rodzaje studiów-mat i fiz, drugi tylko fizyka, oboje dobra opinia, jakimi kryteriami mam sie kierowac przy braku godzin dla jednego z nich ,zeby nie trafic do Sądu Pracy?
Rycho24-04-2009 08:32:09   [#02]
nie ma żadnej gwarancji na to,że nie trafisz do sądu pracy.
 
Stad ważna jest odpowiedź na pytanie, czy w sądzie nie przepadniesz?
 
A nie przepadniesz, gdy będziesz mieć uzasadnienie dlaczego wybrany został właśnie ten nauczyciel do zwolnienie.
 
I takie uzasdnienie czy chcesz czy nie musisz znaleźć.
Kapral24-04-2009 08:47:49   [#03]
hmmm....no nieźle...kolejny problem.
DYREK24-04-2009 09:17:38   [#04]
taki urok pracy dyrektora:-)
mika24-04-2009 09:24:23   [#05]
A kryterium materialne. Coś mi się obiło o uszy, że jest orzeczenie sądu, że jeżeli mamy dwóch pracowników o takich samych kwalifikacjach itd. to wtedy wchodzi kryterium materialne.
DYREK24-04-2009 09:33:02   [#06]

"Przy podejmowaniu decyzji o wyborze nauczyciela do zwolnienia z pracy pracodawca może się kierować własnymi, uzasadnionymi potrzebami. Przyjęte przez pracodawcę kryteria wyboru nauczyciela do zwolnienia z pracy podlegają kontroli sądowej w celu dokonania oceny, czy rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem było uzasadnione. W razie konieczności rozwiązania stosunku pracy z jednym spośród kilku nauczycieli ocenie sądu podlegają również kryteria wyboru osoby, która została zwolniona. Należy podkreślić, że dyrektor szkoły może rozwiązać z nauczycielem stosunek pracy, gdy nie jest możliwe dalsze zatrudnienie wszystkich nauczycieli danej specjalności. Długotrwałe, dezorganizujące pracę w szkole, nieobecności nauczyciela w pracy z powodu choroby, mogą uzasadniać jego wybór do zwolnienia. Do nauczyciela należy rzetelne realizowanie podstawowych funkcji szkoły: dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Zły stan zdrowia i związane z tym absencje nie pozwalały na to. Interesowi szkoły, jako placówki kształcącej i wychowującej młodzież, nie może być przeciwstawiany socjalny i ekonomiczny interes nauczyciela, który już od kilku lat nie może wykonywać i nie wykonuje należących do niego zadań. Przeciwny punkt widzenia oznaczałby, że bez względu na celu szkoły oraz dobro dzieci i młodzieży należy chronić nauczyciela, od którego nie można oczekiwać świadczenia pracy.

 Nie narusza zasady równego traktowania pracownika ani zasady niedyskryminacji rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem legitymującym się kwalifikacjami zawodowymi równymi z posiadanymi przez innych nauczycieli, lecz którego praca jest najniżej oceniana przez przełożonych oraz uczniów i ich rodziców, a jego sytuacja osobista nie jest gorsza niż pozostałych pracowników."

z: http://www.forum.prawnikow.pl/topics8/25618.htm

 

i

związki zawodowe

 

Kryteria zwolnień nauczycieli

Kryteria zwolnień nauczycieli obowiązujące w danej szkole podlegają ocenie Sądu Pracy, jeżeli nauczyciel odwoła się do niego po otrzymaniu wypowiedzenia.
Kryteria powinny być uzgodnione ze związkami zawodowymi i podane do wiadomości całej Radzie Pedagogicznej.
Poniższe kryteria ułożone są według hierarchii ważności. Jeżeli na podstawie pierwszego kryterium nie ustali się osoby, która otrzyma wypowiedzenie, należy przejść do kolejnego.

1.    Rodzaj umowy o pracę  (kolejność do zwolnienia: umowa na czas określony, na czas nieokreślony, poprzez mianowanie).
2.    Kwalifikacje (poziom kwalifikacji – w pierwszej kolejności wypowiedzenie otrzyma osoba o najniższym poziomie kwalifikacji, np. SN, licencjat; dodatkowe uprawnienia - osoba mająca np. studia podyplomowe z innego kierunku powinna być może otrzymać  propozycję nauczania innego przedmiotu, do którego posiada kwalifikacje).
3.    Stopień awansu zawodowego (wypowiedzenie najpierw powinien otrzymać nauczyciel stażysta, w następnej kolejności kontraktowy, mianowany i na końcu dyplomowany).
4.    Staż pracy ogółem, także staż pracy w danej szkole (w pierwszej kolejności wypowiedzenie powinien otrzymać nauczyciel z krótkim stażem pracy).
5.    Ocena pracy (art. 6a.4 Karty Nauczyciela), zaangażowanie w pracę szkoły, osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.
6.    Dyscyplina pracy.
7.    Sytuacja materialna i rodzinna (trudno w pierwszej kolejności np. zwolnić samotną matkę, jedynego żywiciela wieloosobowej rodziny itd.).

Poza kryteriami zwolnień są osoby, których stosunek pracy jest szczególnie chroniony na mocy ustawy o związkach zawodowych, społecznej inspekcji pracy i inne. Z tymi osobami można rozwiązać umowę o pracę lub wypowiedzieć warunki pracy tylko po uzyskaniu zgody właściwego organu.

z: http://www.solidarnosc.bialystok.pl/
poradnikzwiazkowca/64-kryteriazwolniennauczycieli


post został zmieniony: 24-04-2009 09:37:57
Kapral24-04-2009 11:50:16   [#07]
No to super, jedna pani ma dziecko 2 letnie, druga dziecko 4 miesieczne....nie dosc, ze dylemat moralny...ahhh...rece opadaja.
mimka24-04-2009 11:56:58   [#08]
Podobny dylemat - 3 n-li przedmiotu, a godzin tylko dla 2. Którego zwolnić: 1 n-l dypl. i dyr (robi nowy arkusz) i będzie startował w konkursie, ale nie wiadomo czy wygra; 2 n-l dypl. i vice i juz nim nie będzie, 3 n-l mian. w trakcie stażu na dypl. i do tej pory na pełnym etacie - któremu z nich wręczyć wypowiedzenie z Art. 20?
KlaraG25-04-2009 09:35:27   [#09]
i jeszcze jedna wątpliwość:

dla n-la dypl.od września będzie tylko 11/18. Dotychczas 18/18.
On zgadza się na zwolnienie z art. 20.

Czy można od września tego samego n-la zatrudnić na te 11/18?
KlaraG25-04-2009 09:37:40   [#10]
dodam, że to n-l z 10-letnim stażem, nie - ewentualny emeryt
Magik25-04-2009 09:45:25   [#11]
Można
Magik25-04-2009 09:47:19   [#12]
A nawet trzeba, bo pierwszeństwo w zatrudnieniu mają Ci zwolnieni z art 20 KN, gdzieś są w tej sprawie wyroki sądu
tardeli525-04-2009 11:02:58   [#13]
Dyrek,
gdzie można znaleźć pp, że te kryteria powinny być uzgodnione ze zz?
Leszek25-04-2009 11:41:35   [#14]

to raczej zz uważają, ze powinny być z nimi uzgodnione (moze uważają je za swoisty regulamin do uzgodnienia),

pozdrawiam

czesiak25-04-2009 12:27:43   [#15]
A może zaproponuj jednej i drugiej osobie obniżkę pensum. Będzie sprawiedliwie.
beera25-04-2009 12:30:00   [#16]
choć bez sensu
dyrlo25-04-2009 12:31:35   [#17]

Tak się nie nie powinno robić.

Klara napisała, ze nauczyciel zgadza się na Art. 20 - (odprawa) więc po uzgodnieniuy z zz Art. 20 + odprawa i od 1.09.2009 umowa na czas nieokreśliny na 11/18.

dyrlo25-04-2009 12:32:01   [#18]
O! asia ;-)
tardeli525-04-2009 15:20:30   [#19]
Jak myślicie, czy takie kryteria można przyjąć (zarówno do zwolnienia, jak i do ograniczenia etatu)
1. Rodzaj umowy o pracę - w pierwszej kolejności
a) umowa na czas określony
b) umowa na czas nieokreślony
c) zatrudnienie poprzez mianowanie.
2. Nabycie praw emerytalnych: najpierw (do ograniczenia etatu) nauczyciele mający możliwość przejścia na emaryturę.
3. Kwalifikacje - poziom kwalifikacji - kolejność do ograniczenia etatu:
a) kwalifikacje niższe niż w b) i c)
b) studia licencjackie
c) studia magisterskie (w tym podyplomowe).
4. Ocena pracy nauczyciela.
5. Dyscyplina pracy.
malgala25-04-2009 16:13:32   [#20]
myślę, że 4 i 5 ważniejsze od nabycia praw emerytalnych
AnJa25-04-2009 17:01:52   [#21]
tyle, ze zazwyczaj one są takie same lub nieostre
dbpalka25-04-2009 19:04:02   [#22]
ja znalazłam w necie i przerobiłam tak- zgodnie z hierarchią wyroku SN, który znalazła mi kadrowa:
1.Kwalifikacje formalne:
# kierunkowe studia magisterskie pedagogiczne, czas posiadania pełnych kwalifikacji ( w pierwszej kolejności wypowiedzenie otrzyma osoba o najniższym poziomie kwalifikacji) ;
# staż pracy ogółem, także staż pracy w danej szkole (w pierwszej kolejności wypowiedzenie powinien otrzymać nauczyciel z krótszym stażem pracy)
# kierunkowe studia podyplomowe;
# studia podyplomowe lub inne, dające uprawnienia do nauczania drugiego przedmiotu (zgodne z potrzebami szkoły), z uwzględnieniem stażu pracy - jako nauczyciel drugiego przedmiotu;
# inne formy doskonalenia zawodowego.
2. Realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych wynikających z pensum godzin dydaktycznych oraz dodatkowo wykonywanych przez nauczyciela czynności, a w szczególności:
# aktualna ocena pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej (ocena formalna i na podstawie bieżącego nadzoru dyrekcji szkoły);
# ocena realizacji zadań dodatkowych;
# innowacje pedagogiczne;
# praca z uczniami z trudnościami;
# osiągnięcia w konkursach, turniejach itp.
# efekty sprawdzianów zewnętrznych i wewnętrznych tzw. #8222;dyrektorskich”;
# prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
# stosunek do dzieci i młodzieży;
# zdobywanie dodatkowych środków finansowych i pomocy rzeczowej na rzecz szkoły;
3.Dyscyplina pracy:
# absencja;
# spóźnienia,
# realizacja dyżurów,
# wykonywanie poleceń służbowych;
# dyspozycyjność;
# urlopy bezpłatne;
# stosunek do koleżanek i kolegów;
# zaangażowanie.
4.Kwalifikacje zawodowe uprawniające do wykonywania innego zawodu
5.Posiadane uprawnienia emerytalne.
6.Sytuacja życiowa.
tardeli527-04-2009 12:30:30   [#23]
Mam taką sytuację: dwóch nauczycieli kontraktowych: obecnie zatrudnieni na czas nieokreślony, jeden skończył studia magisterskie z matematyki oraz podyplomowe z w-f-w, drugi ma licencjat z w-f-u. Pierwszy uczył dotychczas matematyki, drugi w-f-u. Mam tylko 4 godziny dla obu z w-f-u. Kto wg Państwa ma wyższe kwalifikacje? Chyba ten matematyk. Proszę podpowiedzcie, bo im więcej czytam, tym mam więcej wątpliwości.
Marek Pleśniar27-04-2009 12:52:19   [#24]

swoją drogą

kiedyś miałem sporo ludzi do zwolnienia

zadałęm sobie trud poszukania miejsc dla nich w innych szkołach

nie na siłę i nie zawsze z efektem - ale warto wskazać miejsce

a może chęć przyjęcia jednej z tych osób gdzieś indziej będzie kryterium?

tardeli527-04-2009 17:46:01   [#25]
Podnoszę jeszcze raz.
beera27-04-2009 18:10:32   [#26]

tardali - no przecież nie zwolnimy człowieka na forum.

Przecież znasz ich, wiesz, jak pracują, kto Ci bardziej będzie potrzebny w przyszłości. Tyle rzeczy się bierze pod uwagę, że trudno, żeby ktoś z nas się podjął decydowania tu.

 

JJeger28-04-2009 11:51:13   [#27]

Proszę o radę.

mam nauczyciela, któremu obniżam z przyczyn organizacyjnych wymiar pracy do 9/18 - wręczam mu pismo o zamiarze ograniczenia - kiedy?

Przypuśćmy, że  nauczyciel się nie zgadza - podpisuje mi ww pismo z adnotacją, że nie wyraża zgody? czy odpisuje mi na nie? czy może od razu wnieść sprawę do sądu i muszę czekać na pismo sądowe?

I w końcu, czy jeżeli już wiem, że n-l nie wyraża zgody, postępuję zgodnie z procedurami - pismo do ZZ, pismo do n-la?

Dużo tych pytań, ale im więcej myslę, tym większy mam mętlik :)

 

dyrlo28-04-2009 11:57:29   [#28]
Jak nie wyraża zgody to pismo do zz, że wypowiedzenie, czekasz 7 dni na odpowiedź i wypowiadasz (uwaga w tym roku do 29 maja bo potem jest sobota i niedziela).

Nauczyciel składa do sądu dopiero jak ma od Ciebie na piśmie.

Jak nie będzie chciał odebrać to na piśmie adnotacja, że nie przyjął (dobrze by było mieć świadków próby wręczenia) i sam pozbawia się prawa do pójścia do sądu bo ma tylko 7 dni od otrzymania a Ty mu próbowałeś wręczyć więc ten czas już mu leci.
JJeger28-04-2009 12:00:35   [#29]
może nie wyrazić zgody ustnie na ograniczenie? I jeżeli mam świadka uruchamiam procedurę zwalniania?
JJeger28-04-2009 12:04:36   [#30]
i jeszcze jedno... czy rozmawiam z nauczycielem i wręczam mu pismo o ograniczeniu przed zatwierdzeniem projektu arkusza czy po?
dyrlo28-04-2009 12:11:58   [#31]
Potem nie zdążysz, ja zabrałam się za to już w połowie kwietnia. Mam już wszystkie potrzebne dokumenty i zwalniam z Art. 20 - pismo wręczę 4 maja :-)))
dyrlo28-04-2009 12:12:45   [#32]
Znaczy pismo teraz (nic na "gębę") - to jest bardzo trudne ale trzeba.
JJeger28-04-2009 12:17:12   [#33]

czyli najwyższa pora...

Miałam watpliwości , bo mam wzór ograniczenia wymiaru, w którym jest pouczenie o prawie do 7 dniowego terminu wniesienia odwołania do sądu...

ale juz dla pewności - o ograniczeniu już nie informuję ZZ?

dyrlo28-04-2009 12:21:16   [#34]
Byłam na szkoleniu z Panią sędzią pracy i mówiła, że nie ma takiej potrzeby ale szkolenie było 22.04 jak ja już miałam pozałatwiane i dałam informację o ograniczeniu też. ZZ mi nic nie odpowiedziały więc zakłada się, że pozytywnie i pewnie wiedzą, że niepotrzebnie do nich pisałam.
JJeger28-04-2009 12:24:53   [#35]
powiem szczerze, że ZZ to dla mnie drażliwa sprawa - już nieraz namieszały w moich planach... co prawda zgodnie z prawem, ale niekoniecznie moralnym...
norbert28-04-2009 12:29:39   [#36]
Mogę prosić wzór takiego pisma o ograniczeniu i o zwolnieniu z art.20.Robię to pierwszy raz i chcę być pewna ,że wszystko jest ok
JJeger28-04-2009 12:33:51   [#37]

wkleję tutaj, być może któryś z doświadczonych dyrektorów będzie miał jakieś uwagi bądź poprawki,

za które oczywiście będę wdzięczna :)

Jest to zresztą wzór zaczerpnięty zapewnie z forum:)

Numer pisma/                                                     miejscowość, …………...

 

 

Pan

 

Nauczyciel………..

                                                                                  W …………………..

 

 

 

W związku z brakiem możliwości dalszego zatrudniania Pana w pełnym wymiarze zajęć oraz brakiem możliwości uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, proponuję, od dnia 1 września 2009 r., ograniczenie zatrudnienia do wysokości 9/18 oraz proporcjonalne zmniejszenie wynagrodzenia zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.)

 

Uzasadnienie:

 

Jest Pan nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania na stanowisku nauczyciela  …………………. i posiada Pan odpowiednie kwalifikacje. Zmniejszanie liczby godzin w roku szkolnym 2009/2010 wynika ze zmiany organizacji pracy szkoły – zmniejszenia liczby oddziałów.

 

W organizacji roku szkolnego 2009/2010 przewidywane jest dla Pana 9 godzin zajęć zgodnie z posiadanymi przez Pana kwalifikacjami. W związku z brakiem możliwości uzupełnienia  godzin dla zapewnienia Panu pracy w pełnym wymiarze w szkole oraz na terenie gminy, propozycja niniejsza jest uzasadniona.

 

Pouczenie:

1)      W razie braku zgody na ograniczenie wymiaru zatrudnienia i proporcjonalne zmniejszenie wynagrodzenia, stosuje się przepisy art. 20 Karty Nauczyciela.

2)      W terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego pisma przysługuje Pan prawo wniesienia odwołania do Sądu Rejonowego – Sądu Pracy w .......................

 

 

 

Otrzymują:

 

adresat

a/a

księgowość

Dyrektor

 

Jacek28-04-2009 12:50:20   [#38]

tak może być

chyba poznaję ten wzór :-)

JJeger28-04-2009 12:59:00   [#39]

nic tu nie ginie, tylko zmienia właściciela :)

mam tylko wątpliwość, jeżeli chodzi o pouczenie punkt 2 - powinno być?

bo dzięki temu, w razie braku zgody, wydłuża mi sie procedura zwalniania...

Jacek28-04-2009 13:10:15   [#40]
powinno być
dyrlo28-04-2009 13:37:47   [#41]
Ja, żeby skrócić czas proponuję od razu
W razie nie wyrażenia zgody stosuje się Art.20 KN ...blebleble
Magik28-04-2009 18:52:46   [#42]

Mam pytanie:

....."Jak nie będzie chciał odebrać to na piśmie adnotacja, że nie przyjął (dobrze by było mieć świadków próby wręczenia) i sam pozbawia się prawa do pójścia do sądu bo ma tylko 7 dni od otrzymania....."

Czy po tym okresie 7 dni czyli np po pół roku nie mozna iść do sądu jeśli ktoś uważa, że został bezzasadnie zwolniony a wcześniej nie zdawał sobie z tego sprawy ?

Jacek28-04-2009 22:09:03   [#43]
nie.. po to termin 7 dniowy okreslony w przepisach
Gośka3928-04-2009 22:35:33   [#44]
A jeżeli nauczyciel, któremu muszę ograniczyć wymiar zatrudnienia jest na urlopie zdrowotnym. To mogę mu wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
Gośka3928-04-2009 22:42:03   [#45]
I jeszcze jedno, uzupełniam nauczycielowi etat świetlicą. W związku z tym zwiększa mu się liczba godzin etatu - np. 16/18- 0,89
+3/26= 0,11
19/19= 1,00
Do tej pory jego etat wynosił- 18 godzin, po połączeniu tzw. pensum eklektyczne wynosi 19. Czy muszę wypowiedzieć warunki pracy? Może ktoś ma wzór? Będę wdzięczna.
zgredek28-04-2009 22:47:47   [#46]

pensum eklektyczne - cudne:-)))))))

 

Ala28-04-2009 23:03:11   [#47]

eklektyczne to mi się raczej ze sztuką kojarzy

chyba, że sztuką jest ustalenie pensum w takich przypadkach ;-)

Gośka3928-04-2009 23:12:31   [#48]
Nr 8 - 22 II 2006 r Głos Nauczycielski
Eklektyczne pensum

Powszechnie stosowanym sposobem na utrzymanie etatu jest łączenie pensum o różnym wymiarze. Należy jednak pamiętać, że do każdych zajęć nauczyciel musi mieć kwalifikacje. Wówczas, gdy nie są one wystarczające, można dokonać zbliżenia, bo nadal taka możliwość istnieje

Trzy w jednym

Niezależnie od możliwości uzupełniania etatu przez organ prowadzący, na podstawie art. 22 KN, dyrektor powinien informować nauczycieli, że mogą sami nawiązywać stosunek pracy w innych szkołach, niczego nie tracąc. Przy uwzględnianiu uprawnień wynikających z Karty, takie eklektyczne zatrudnienie, składające się z kilku stosunków pracy, traktowane jest jako całość. Dyrektor może zaproponować etat składający się z różnych zajęć o tym samym wymiarze, np. 9 godzin języka polskiego i 9 godzin historii. W tym wypadku nie będzie problemu z rozliczaniem pensum. Za to pojawi się inny, związany z kwalifikacjami.

Zbliżanie przedmiotu W wielu sytuacjach, tak jak w przywołanej wyżej, dyrektor może dokonać zbliżenia przedmiotu. Tu należy zaznaczyć, że instytucja ta nadal istnieje. Trybunał Konstytucyjny uznał, że kuratorzy nie mają kompetencji do zbliżania, natomiast rozporządzenie ministra edukacji o kwalifikacjach nie podaje podmiotu, który powinien się tym zajmować. Po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego (Dz. U. nr 122, poz. 1290) mamy więc do czynienia z luką prawną. Dopóki nie nastąpi zmiana tej sytuacji, czyli nowelizacja rozporządzenia o kwalifikacjach z 10 września 2002 r. (Dz. U. nr 155, poz. 1288), należy uznać, że jedyną uprawnioną do zbliżania osobą jest dyrektor szkoły. W przypadku wątpliwości należy się powołać na kompetencje dyrektora określone w art. 39, ust. 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. nr 256, poz. 2572 z 2004 r. z późn. zm.). Zgodnie z tym zapisem dyrektor decyduje w sprawach zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na stanowisko ministra edukacji z 22 września 2004 r. skierowane do wszystkich kuratorów. W piśmie tym minister zwraca uwagę, że zgodnie z przepisami § 2, 3 i 4 rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach i placówkach wymienionych we wskazanych paragrafach posiada m.in. osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne. W chwili obecnej oceny kwalifikacji nauczyciela, w oparciu o wskazane przepisy ww. rozporządzenia, może dokonywać wyłącznie zatrudniający nauczyciela dyrektor szkoły lub placówki. Również w przypadku kwalifikacji do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć niemających swego ścisłego odpowiednika w kierunku lub specjalności studiów, oceny takiej przy zatrudnianiu nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły lub placówki. Decyzja kuratora o zbliżeniu, wydana przed orzeczeniem Trybunału, jest nadal ważna. Ministerstwo edukacji, właśnie w związku z wyrokiem TK, informowało wszystkich zainteresowanych nauczycieli, a także dyrektorów, że w projektowanym rozporządzeniu zostanie uregulowana sytuacja osób, których kwalifikacje zostały ustalone przez kuratorów oświaty, z zastosowaniem dotychczasowych przepisów § 1 pkt 4 ww. rozporządzenia, tj. poprzez uznanie ukończonego kierunku lub specjalności studiów za zbliżone do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć. Co istotne, ministerstwo w tym piśmie podkreśla, że osoby zatrudnione w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, których kwalifikacje zostały ustalone przez kuratorów oświaty, zachowują uprawnienia do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.

Etat o różnym wymiarze zajęć

Sytuacja znacznie się komplikuje, jeżeli w ramach jednego etatu następujełączenie zajęć o różnym wymiarze pensum, np. 9 godzin języka polskiego i 15 godzin w bibliotece. Najpierw, co oczywiste, należy potwierdzić kwalifikacje nauczyciela. Uwaga, w przypadku wątpliwości dotyczących rodzaju kwalifikacji bądź zbliżenia, należy zasięgnąć rady u kuratora, który w ramach nadzoru pedagogicznego jest zobowiązany do ustalenia zgodności zatrudnienia nauczyciela z wymaganymi kwalifikacjami (art. 33 ustawy o systemie oświaty). Gdy uporamy się z problemem kwalifikacji, trzeba będzie dokonaćłączenia pensum o różnym wymiarze. Uprawniony do tego jest tylko organ prowadzący na podstawie art. 42 ust. 7 Karty Nauczyciela. Po uzyskaniu opinii sprawującego nadzór pedagogiczny (kuratora), organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dla nauczycieli realizujących w ramach (jednego) stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. To znaczy, że organ prowadzący ustala wymiar pensum.

Propozycje określania wymiaru zajęć Sposób ustalania pensum, czyli określenie klucza, według któregołączy się poszczególne przedmioty, ma duży wpływ na ewentualne godziny ponadwymiarowe. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, określa je organ prowadzący i nikt mu niczego nie może narzucać, a jedynie podpowiadać pewne rozwiązania. Takie propozycje, zresztą na prośbę wielu samorządów, przygotował resort edukacji. Dla czytelności sprawy posłużono się tu konkretnymi przykładami. W związku z prośbą naszych Czytelników przytaczamy je in extenso.

Casus I

Nauczyciel historii realizujełącznie 22 godziny, w tym 9 historii, według 18-godzinnego pensum, i 13 w świetlicy, gdzie obowiązuje 26-godzinne pensum. W tej sytuacji dokonujemy prostej operacji 9/18 + 13/26 = 1. W tym przypadku tygodniowy obowiązkowy wymiar (pensum) wynosi 22 godziny, a więc nie ma godzin ponadwymiarowych.

Casus II

Nauczyciel historii realizujełącznie 27 godzin, w tym 6 historii według 18-godzinnego pensum i 21 godzin zajęć wychowawczych w świetlicy szkolnej, według pensum 26-godzinnego, czyli dodajemy 6/18 + 21/26 = 1,14. A więc jeżeli 1,14 etatu stanowi 27 godzin, proporcjonalnie 1 etat to 23,68 godziny, zaokrąglając - 24 godziny. Pozostałe 3 godziny są ponadwymiarowe.

Casus III

Nauczyciel historii realizujełącznie 25 godzin, w tym 15 według pensum 18-godzinnego i 10 godzin w świetlicy według pensum 26-godzinnego. Sumujemy 15/18 + 10/26 = 1,22. Jeżeli więc 1,22 etatu stanowi 25 godzin, to proporcjonalnie 1 etat wynosi 20,49 godziny, zaokrąglając - 20 godzin. Tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć wynosi 20 godzin, a więc nauczyciel ma 5 godzin ponadwymiarowych.

Casus IV

Nauczyciel historii realizujełącznie 27 godzin, w tym 10 według pensum 18-godzinnego, 5 godzin w świetlicy według pensum 26-godzinnego i 12 godzin w bibliotece szkolnej według pensum 30-godzinnego. Sumujemy 10/18 + 5/26 + 12/30 = 1,15. Jeżeli 1,15 etatu stanowi 27 godzin, to proporcjonalnie 1 etat stanowi 23,48 godziny, zaokrąglając - 23 godziny. Tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć nauczyciela wynosi 23 godziny oraz 4 godziny ponadwymiarowe. Przyłączeniu etatu, składającego się z zajęć o tym samym lub o różnym pensum, nale ży pamiętać, że do wielu uprawnień, np. awansowania, traktujemy ten etat jako jednolity.

z głosu nauczycielskiego-
zgredek28-04-2009 23:19:22   [#49]
no popatrz związki już w 2006 roku umiały to nazwać:-))))))))
zgredek28-04-2009 23:25:46   [#50]
http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=8659
strony: [ 1 ][ 2 ]