................................................
2) Czy organ prowadzący może nakazać dyrektorom szkół ujęcie w arkuszach organizacji szkół zajęć, wynikających z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów? Co można zrobić w przypadku, kiedy dyrektor szkoły nie podporządkuje się i nie ujmie w arkuszu organizacji szkoły tych zajęć? Czy istnieje możliwość nie zatwierdzenia takiej organizacji szkoły?
3) Czy jest określony wzór druku arkusza organizacji Szkoły?
MINISTERSTWO Warszawa, 2006-07-14
EDUKACJI NARODOWEJ Departament Pragmatyki Zawodowej Nauczycieli Al. J, Ch. Szacha 25 00-918 Warszawa DPZN - WSW UK. - 1820-25/06
.......................................................................
Ad. 2. i 3. Wprawdzie akty prawne nie określają wzoru druku arkusza organizacji szkoły, Jednak jego zawartość wynika z przepisów prawa oświatowego. Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkól (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm,) w arkuszu, organizacji szkoły określana jest corocznie szczegółowa organizacja nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku. Organ prowadzący szkołę zatwierdza arkusz organizacji szkoły w terminie do dnia 30 maja danego roku, po uprzednim uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Z przepisów oświatowych wynika, co następuje;
1) Ramowe statuty poszczególnych typów szkół i placówek określone w załącznikach do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, póz. 624 z późn, zm.) obligują dyrektora szkoły do zamieszczenia w arkuszu organizacyjnym takich danych, jak:
- liczba pracowników szkoły,
- liczba stanowisk kierowniczych,
- ogólna liczba godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę,
- liczba godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
2) Arkusz organizacji pracy szkoły stanowi podstawę ustalenia przez dyrektora tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych w szkole, zatem powinien zawierać także:
• wykaz zajęć edukacyjnych z podziałem na przedmioty klasy, grupy,
• wykaz nauczycieli wraz z informacją o posiadanych przez nich kwalifikacjach,
• przydział zajęć dla poszczególnych nauczycieli.
3) Z uwagi na to, że arkusz organizacji pracy szkoły ma określić nie tylko szczegółową organizacje nauczania, ale także wychowania i opieki w danym roku szkolnym, należy w nim uwzględnić także informacje dotyczące:
• biblioteki szkolnej, świetlicy, internatu, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• kwalifikacji oraz wymiaru zatrudnienia bibliotekarza, wychowawców świetlicy lub internatu, jak również nauczycieli realizujących ustalone w szkole formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
• zajęć pozalekcyjnych (np. kół zainteresowań) prowadzonych przez nauczycieli w ramach 40 - godzinnego tygodnia pracy.
4) W arkuszu organizacji pracy szkoły wyszczególnić należy także stanowiska
kierownicze (dyrektor, wicedyrektor, kierownik internatu, itp.) oraz powierzenie
dodatkowych funkcji nauczycielom (np. wychowawca klasy, opiekun stażu).
5) Z art. 9d ust. 8 ustawy - Karta Nauczyciela wynika obowiązek podania w
arkuszu organizacji:
· liczby nauczycieli w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy arkusz, ze wskazaniem terminu złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
Stosownie do art. l pkt 15 ustawy z dnia 7 września 1991 r, o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, póz. 2572 z późn. zm.) szkoła zobowiązana jest do zapewnienia warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego.
Nie może zatem budzić wątpliwości obowiązek wykazania przez dyrektora w arkuszu organizacji szkoły tego rodzaju zajęć, wraz z przydziałem ich realizacji nauczycielom, w ramach obowiązków, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela,
Departament zwraca szczególną uwagę na fakt, że arkusz organizacji szkoły podlega corocznie nadzorowi ze strony kuratora oświaty według kryterium legalności, tj. zgodności z przepisami prawa.
Zgodnie z art. 31 pkt 6a ustawy o systemie oświaty kurator oświaty opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy.
Jeżeli zatem w projekcie arkusza przekazanym do zaopiniowania przez kuratora oświaty nie zostaną wykazane zajęcia, o których mowa w art. l pkt 15 ustawy o systemie oświaty oraz w art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela, stanowi to podstawę do wyrażenia negatywnej opinii kuratora oświaty, co powinno skutkować niezwłocznym uzupełnieniem arkusza w tym zakresie. Jeżeli dyrektor szkoły nie uwzględni w organizacji szkoły ww. zajęć, stanowi to naruszenie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty oraz Karty Nauczyciela. Na mocy przepisu art. 34 ust. l ustawy o systemie oświaty, organ sprawujący nadzór pedagogiczny może polecić, w drodze decyzji, usunięcie uchybień, jeżeli szkoła albo organ prowadzący prowadzi swą działalności z naruszeniem przepisów ustawy - kurator oświaty może zatem nakazać wykazanie takich zajęć w arkuszu organizacji szkoły.
......................................................
p.o. DYREKTORA DEPARTAMENTU
mgr Dorota Igielska