Forum OSKKO - wątek

TEMAT: klasy dwujęzyczne
strony: [ 1 ]
elizab13-03-2009 17:32:51   [#01]

Planujemy w tym nowym roku szkolnym utworzenie oddziałów dwujęzycznych w gimnazjum. Mieliśmy wstępną zgodę Burmistrza na utworzenie, teraz wycofuje się z tego twierdząc, że potrzebna jest uchwała Rady Miejskiej. Twierdzi również, że pół roku wcześniej powinniśmy poinformować Rodziców.

Wg mnie uchwała nie może być podjęta jeśli te oddziały jeszcze nie powstały. Co będzie jeżeli nie będzie naboru do tych klas i klasy nie powstaną? Wtedy Rada będzie zmieniała uchwałę? Wydaje mi się, że logiczniejsze jest podjęcie uchwały wtedy gdy klasy powstaną. A co do Rodziców - utworzenie tych klas nie sprawia, że ich dzieci nie będą przyjęte do szkoły, bo klasy ogólnokształcące będą.

Może ktoś mądrzejszy podpowie mi kto prawnie ma rację. Może ktoś w takiej szkole pracuje i podzieli się swoimi uwagami.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc

 

agnieszka13-03-2009 23:16:18   [#02]
Dobry wieczór! U mnie taka klasa będzie otwarta 1 września. procedura jest taka: najpierw wniosek RP, SU i Rady Rodziców do rady Miasta o zmianę nazwy szkoły, np. Gimnazjum nr 5 z Oddziałami Dwujęzycznymi. Rada Miasta głosuje i dopiero wtedy można zacząć nabór itp. W szkołach, które dopiero otwierają taką klasę, nie trzeba trzymać się terminu "do końca lutego" z kryteriami i zdaje się (nie pamiętam)w pierwszym roku nie trzeba robić sprawdzianu predyspozycji językowych. W szkole mam różne materiały i podstawy prawne, ale wystarczy wpisać w google "klasy dwujęzyczne" albo "nauczania dwujęzyczne" i j est sporo materiałów. W [poniedziałek mogę napisać jeszcze odpowiedź na pytanie o procedury, które zadał mój organ prowadzący prawnikowi. W każdym razie - najpierw uchwała o zmianie nazwy szkoły (czyli tak, jak mówi burmistrz), a dopiero później reszta. Pozdrawiam.
elizab14-03-2009 08:40:50   [#03]

Agnieszko

dziękuję bardzo za pomoc.

Jeżeli to możliwe, bardzo chętnie skorzystam z wsponianych procedur

agnieszka16-03-2009 12:51:27   [#04]
podstawy prawne do tworzenia klas dwujęzycznych:
ustawa z dn. 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn., zmianami), art. 58 ust. 6, 7
Rozporządzenie MEN z dn. 21 maja 2001r. (ramowe statuty)(Dz. U. z 2001, nr 61, poz. 624)
Rozporządzanie MENiS z dn. 20 lutego 2004 (Dz. U. z 2004, nr 26, poz 232)
Rozporządzanie MENiS z dn. 12 lutego 2002 (Dz. U. z 2002r., nr 15, poz. 142)
Rozp. MENiS z dn. 10 września 2002 (Dz. U. z 2002r. nr 155, poz. 1288)
Rozp. MENiS z dn. 31 stycznia 2005 (Dz. U. z 2005r. nr 22, poz. 181)

Poniżej odpowiedź, jaka została została udzielona organowi prowadzącemu.
Pozdrawiam, Agnieszka

Odpowiedź na pytanie QA0097890
Tytuł
Tworzenie klasy dwujęzycznej w gimnazjum
Treść pytania
Jakie zasady obowiązują przy tworzeniu klasy dwujęzycznej (język angielski w gimnazjum)?
Czy potrzebna jest w tym celu uchwała rady miasta, czy wystarczy zarządzenie prezydenta?
________________________________________
Jest następująca
Treść odpowiedzi
Aby w gimnazjum można było utworzyć klasy dwujęzyczne przede wszystkim musi nastąpić zmiana jego nazwy. Zasady tworzenia klas dwujęzycznych w gimnazjum oraz na jakie przepisy prawne należy zwrócić uwagę zostały przedstawione w uzasadnieniu.
Uzasadnienie
Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) organ lub osoba, o których mowa w art. 5 ust. 2, czyli jednostka samorządu terytorialnego, inna osoba prawna lub osoba fizyczna zakładająca szkołę lub placówkę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut. Akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką (art. 58 ust. 7). Zatem w pierwszej kolejności istotne będzie, czy w nadanym przez organ prowadzący statucie dla tego gimnazjum znajdują się zapisy dotyczące organizacji klas dwujęzycznych. Należy bowiem pamiętać, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) statut gimnazjum określa w szczególności m.in. organizację oddziałów dwujęzycznych, jeżeli gimnazjum takie oddziały prowadzi. Ponadto w § 7 tego załącznika zostało określone, że w gimnazjum posiadającym odpowiednie warunki kadrowe i lokalowe, za zgodą organu prowadzącego gimnazjum, mogą być tworzone oddziały dwujęzyczne, w których nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: w języku polskim oraz w języku obcym nowożytnym, będącym drugim językiem nauczania. Zakładam, że skoro autor pytania dopiero chce poznać zasady tworzenia klas dwujęzycznych w statucie tego gimnazjum nie ma zapisów dotyczących możliwości utworzenia klas dwujęzycznych. Wprawdzie organy prowadzące potrafią nadać statut określonej szkole na dość dużym stopniu ogólnikowości, ale według mojej opinii, jeżeli w gimnazjum nie ma takich klas nie powinno być takich zapisów.
Aby w danym gimnazjum można było utworzyć klasy dwujęzyczne musi nastąpić zmiana jego nazwy. Proszę bowiem zwrócić uwagę na zapis w § 1 ust. 1 pkt 1 ww. załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Otóż wyraźnie z niego wynika, że statut publicznego gimnazjum dla dzieci i młodzieży określa nazwę gimnazjum. Natomiast nazwa gimnazjum zawiera określenie "Gimnazjum", a w przypadku gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi określenie "Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi". Zatem należy pamiętać, że utworzenie w szkole klas dwujęzycznych musi być poprzedzone podjęciem uchwały organu prowadzącego szkołę o zmianie nazwy szkoły. Podjęcie takiej uchwały przez organ prowadzący można jednocześnie traktować, jako wyrażenie zgody na utworzenie w danym gimnazjum takich klas. Można spotkać rozwiązania, że organ prowadzący (rada miasta lub gminy) podejmuję uchwałę, z której wynika, że wyraża się zgodę na utworzenie takich klas i jednocześnie zmienia nazwę szkoły. Najczęściej jednak organy prowadzące podejmują uchwały o zmianie nazwy szkoły, która to umożliwia uruchomienie całej procedury. Według mojej opinii podjęcie uchwały przez organ prowadzący o zmianie nazwy szkoły powinno zostać zainicjowane przez dyrektora gimnazjum. Na pewno dużym wsparciem dla wniosku dyrektora gimnazjum będzie dołączenie do niego stosownej uchwały rady pedagogicznej oraz pozytywnej opinii rady szkoły (jeżeli została powołana), rady rodziców lub samorządu uczniowskiego. Rada miasta lub gminy podejmuje uchwałę, która zmienia nazwę gimnazjum, np. z "Gimnazjum Nr ." na "Gimnazjum Nr . z Oddziałami Dwujęzycznymi". Ponadto uchwała powinna określać z jakim dniem zmienia się nazwę szkoły oraz w jakim zakresie ulega zmianie akt założycielski szkoły. Podjęta przez radę miasta lub gminy uchwała podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym danego województwa.
Po podjęciu przez organ prowadzący uchwały w sprawie zmiany nazwy gimnazjum musi nastąpić zmiana jego statutu, gdyż jak pamiętamy statut publicznego gimnazjum określa m.in. nazwę gimnazjum, a ta się zmieniła. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty projekt zmian do statutu szkoły przygotowuje rada pedagogiczna i przedstawia je do uchwalenia radzie szkoły. Na podstawie art. 50 ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty statut szkoły uchwala rada szkoły. Należy jednak pamiętać, że w gimnazjach, w których rada szkoły nie została powołana jej zadania wykonuje rada pedagogiczna (art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty).
W związku z powyższym, jeżeli w gimnazjum została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna w oparciu o art. 42 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty podejmuje uchwałę o przyjęciu projektu zmian do statutu gimnazjum. Natomiast, jeżeli rada szkoły nie została powołana, rada pedagogiczna w oparciu o art. 52 ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty podejmuje uchwałę o zmianie statutu gimnazjum.
Według mojej opinii najlepszym terminem na zmianę nazwy szkoły jest 1 września. Wynika to z tego, że z chwilą zmiany nazwy szkoły przestaje obowiązywać dotychczasowa nazwa i w związku z tym szkoła musi zmienić pieczęć, na której będzie figurowała nowa nazwa. Wprawdzie przepisy oświatowe nie określają procedury postępowania w przypadku zmiany przez szkołę nazwy, ale oczywiste wydaje się, że w przypadku zmiany nazwy, używanie nazwy szkoły w dotychczasowym brzmieniu jest niedopuszczalne.
W związku z tym, że nauczanie w oddziałach dwujęzycznych odbywa się na warunkach określonych odrębnymi przepisami należy pamiętać o określonych zapisach w następujących aktach prawnych:
1. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232).
Zgodnie z § 5 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia dla kandydatów do oddziałów dwujęzycznych w gimnazjach może być przeprowadzony sprawdzian uzdolnień kierunkowych na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną. Dyrektor gimnazjum, nie później niż do końca lutego każdego roku, podaje kandydatom do wiadomości warunki ustalone przez radę pedagogiczną; Termin ten nie dotyczy jednak szkół nowo tworzonych.
2. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.).
Zgodnie z § 5 tego rozporządzenia w szkołach (oddziałach) dwujęzycznych nauczanie języka obcego nowożytnego, będącego drugim językiem nauczania, odbywa się w wymiarze od 15 do 18 godzin tygodniowo w całym etapie edukacyjnym. Nauczanie dwujęzyczne może być realizowane w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski oraz drugi język obcy. Zakres treści przedmiotów nauczanych dwujęzycznie obejmuje także zagadnienia z zakresu historii i kultury oraz zagadnienia społeczno-ekonomiczne związane z krajami danego obszaru językowego. Proporcje zajęć z danego przedmiotu w języku polskim i w języku obcym ustala nauczyciel przedmiotu nauczanego dwujęzycznie, uwzględniając poziom umiejętności uczniów w zakresie języka obcego.
3. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 155, poz. 1288 z późn. zm.).
Zgodnie z § 12 tego rozporządzenia kwalifikacje do nauczania przedmiotów - z wyjątkiem języka obcego - i prowadzenia zajęć w języku obcym w szkołach dwujęzycznych posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, a w zakresie znajomości języka, w którym naucza lub prowadzi zajęcia, legitymuje się:
a) dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego lub
b) dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:
- na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego lub
- w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej, lub
c) dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych uzyskanym w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język, albo
d) świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia.
4. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2005 r. Nr 22, poz. 181 z późn. zm.).
Zgodnie z § 8 pkt 11 tego rozporządzenia za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć dydaktycznych w języku obcym w szkołach z obcym językiem wykładowym, z wyjątkiem zajęć prowadzonych przez nauczycieli języka obcego, prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach, w których zajęcia są prowadzone dwujęzycznie oraz przez nauczycieli danego języka obcego w oddziałach dwujęzycznych.
Ponadto należy także pamiętać, że w przypadku zmiany nazwy gimnazjum, poprzez dodanie członu "z Oddziałami Dwujęzycznymi," nie nastąpi zmiana numeru identyfikacyjnego REGON oraz numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Jednak w obu przypadkach należy dokonać aktualizacji danych. Metodologia prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 roku w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz. U. z 1999 r. Nr 69, poz. 763 z późn. zm.). Zgodnie z § 6 tego rozporządzenia podmiotom wpisanym do rejestru podmiotów jest nadawany niepowtarzalny numer identyfikacyjny REGON. Należy pamiętać, że numer identyfikacyjny REGON pozostaje nie zmieniony w czasie istnienia podmiotu i nie przechodzi na następcę prawnego. Natomiast zmiany cech podmiotu objętych wpisem do rejestru podmiotów nie powodują nadania nowego numeru identyfikacyjnego. Jedynie zmiana szczególnej formy prawnej podmiotu powoduje skreślenie go z rejestru podmiotów oraz ponowny wpis do rejestru podmiotów z nadaniem nowego numeru identyfikacyjnego REGON. Aktualizacja rejestru podmiotów dokonywana jest przez właściwy urząd statystyczny na podstawie składanych przez podmioty wniosków (§ 14). Jak z tego wynika w przypadku zmiany nazwy gimnazjum nie nastąpi zmiana numeru identyfikacyjnego REGON. Szkoła jest jednak zobowiązane do dokonania we właściwym urzędzie statystycznym aktualizacji danych.
Natomiast odnośnie numeru identyfikacji podatkowej (NIP), to zasady ewidencji podatników, płatników podatków, a także płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zasady i tryb nadawania numerów identyfikacji podatkowej oraz zasady posługiwania się tymi numerami określa ustawa z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw (art. 5 ust. 1). Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (art. 5 ust. 3). Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (art. 9 ust. 1). Należy pamiętać, że w zależności od okoliczności, do zgłoszenia aktualizacyjnego należy dołączyć uwierzytelnione lub poświadczone urzędowo kopie dokumentów potwierdzających podane informacje. Jak z tego wynika w przypadku zmiany nazwy gimnazjum nie nastąpi zmiana numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Szkoła jest jednak zobowiązane do dokonania u właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji danych.
Przykłady
Przykład uchwały organu prowadzącego w sprawie zmiany nazwy gimnazjum:
Uchwała Nr .......
Rady Miejskiej ........
z dnia ..........
w sprawie zmiany nazwy Gimnazjum Nr .. w ...........,
przy ul. ........
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 5c pkt 1 i art. 58 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) uchwala się co następuje:
§ 1
1. Z dniem ........... zmienia się nazwę Gimnazjum Nr .. w ..........., przy ul. ........ na Gimnazjum Nr . z Oddziałami Dwujęzycznymi w ..........., przy ................
2. W zakresie wynikającym z ust. 1 zmianie ulega akt założycielski szkoły, o którym mowa w ust. 1, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się .................
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem ..................
Załącznik
do uchwały Nr .........
Rady Miejskiej ...........
z dnia ..............
AKT ZAŁOŻYCIELSKI
GIMNAZJUM NR ..
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 5c pkt 1 i art. 58 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) uchwala się co następuje:
z dniem ............. nazwa Gimnazjum Nr .. brzmi:
...................
w ..................,
przy ...............
Autor odpowiedzi: Krzysztof Lodziński
________________________________________
Prosimy o wyrażenie opinii na temat otrzymanej odpowiedzi
elizab19-03-2009 08:03:22   [#05]

Agnieszko

Bardzo dziękuję za nieocenioną pomoc. Informację przekazałam dyrektorowi. Jednak w tym roku takich klas już nie utworzymy.

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]